ďťż
 
[Katowice] Czy mnie jeszcze pamiętasz?



Bruno_Taut - Wto Paź 18, 2005 8:49 pm
Wątek poświęcam inwestycjom, które pięknie się zapowiadały, ale nic z nich nie wyszło.
Na początek słynny Kolejowy Ruch Regionalny.

Projekty

Prace projektowe nad nowoczesnym systemem komunikacji zbiorowej dla Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego zaczęto dosyć wcześnie. Ze względu na szkody górnicze technologii metra nigdy nie brano pod uwagę, skupiono się za to na sieci kolejowej.Większość wypracowanych wtedy koncepcji obejmowała dwie linie szybkiej kolei miejskiej: prowadzącą ze wschodu na zachód linię łączącą Pyskowice,Gliwice, Zabrze, Rudę, Świętochłowice, Chorzów, Katowice, Sosnowiec, Będzin i Dąbrowę Górniczą. Była to najważniejsza część projektu, stanowiąca oś średnicową całego okręgu przemysłowego, zamieszkałego bądź co bądź przez prawie cztery miliony ludzi. Druga linia miała połączyć Tarnowskie Góry , Bytom, Chorzów, Katowice i Tychy.

Linie te miały biec równolegle do istniejących linii kolejowych. Byłyby to linie z oddzielnymi parami torów, dokładnie na takiej samej zasadzie jak Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. A poza tym był jeszcze wczesniejszy pomysł, z 1972 roku, ŚKR (Ślaska Kolej Regionalna), oparty na koncepcji linii poprowadzonej po zupelnie nowym śladzie (gdzies na Pn. od Spodka w Katowicach). W każdym razie ten projekt miał być 2-3* kosztowniejszy od KRR. Pas chroniony pod tą inwestycję przebiegał na Północ od ul.Grabowej (za budynkiem KOPEXu) .

"W celu definitywnego usprawnienia i modernizacji ruchu pasażerskiego projektuje się budowę na terenie GOP szybkiej kolei regionalnej. Złożą się na nią dwie linie - równoleżnikowa: Łabędy-Gliwice-Chorzów-Katowice-Dąbrowa Górnicza-Ząbkowice Będzińskie, aż do huty "Katowice", oraz południkowa Tarnowskie Góry-Tychy. Łączna ich długość wyniesie 125 km. Między Chorzowem a Katowicami linia ta prowadzona będzie pod ziemią, co pod względem technicznym będzie bardzo trudne do przeprowadzenia na tym terenie. Takie rozwiązanie jest tutaj jednak konieczne."

Geografia Ekonomiczna Polski, pr. zbiorowa pod red. R. Domańskiego, Warszawa 1989

Już za 15 lat !

Pierwsze prace ruszyły w 1987 roku, ich zakończenie planowano na 2002 rok.

System Szybkiej Kolei Miejskiej miał kursować w godzinach 4.00-23.00/0.00, w godzinach nocnych wzdłuż linii KRR miały kursować autobusy. Każdy przystanek miał zostać skojarzony z innymi środkami transportu (autobus, tramwaj, P+R), zakładano także wspólną taryfę z WPK, taxi (?) i opłatą parkingową (P+R). Odległość osiowa od innych torów miała wynieść bodajze 6m, perony miały być wyższe niz w PKP (równo z podłogą wagonów - powyżej 100cm) - wagony miały nie posiadać stopni (tabor zamierzano skonstruować na podstawie EN57). Tory KRR nie miały się krzyżować z żadnymi innymi szlakami - miały być zupełnie bezkolizyjne. Zastosowane miały zostać szyny o zmniejszonym współczynniku ścieralności - v średnia 40km/h, v max 90km/h, rozważane podwyższenie do 110km/h.

Oczywiście ruch na całej trasie zamierzano sterować komputerowo z centralnej nastawni w Pyskowicach i wspomagać z nastawni w Ząbkowicach. Odnoga do Pyskowic Miasta miała być jednotorowa (czyli nastąpiłaby adaptacja torow PKP), odnoga do Huty Katowice prawdopodobnie dwutorowa. KRR miał przez Katowice przebiegać od Szopienic do tzw. wolnych torów po północnej, a dalej południową stroną szlaku kolejowego.

Trasa niby Pyskowice - Dąbrowa Górnicza "juz za 15 lat" (czyli ok 2002r.). Zamierzano użytkować156 specjalnych EZT, v srednia=40km/h, v max=90km/h. U=3000V. Długość planowanej inwestycji to 69,6km. 40 przystanków (15 wspólnych z PKP).Częstotliwosc -5 min lub nawet 2,5 min, zdolność przewozowa 21tys. os./h.

Pierwotnie do przewozu pasażerów zakładano sklady 2xEZT i jedną "lokomotywownię" w Pyskowicach. To miało pozwolić na częstotliwość 5min. Gdyby to okazało sie za mało, rozważano dwie alternatywy - albo wzmocnienie składow do 3xEZT, albo budowę drugiej "lokomotywowni" w Ząbkowicach i zwiększenie częstotliwości do 2,5min...

Streszczenie artykułu z Przeglądu Budowlanego

Autorzy używają zamiennie określeń Kolej Ruchu Regionalnego i Kolejowy Ruch Regionalny.
Struktura przewozów w GOP: 65% autobusy, 9% kolej.
Akt erekcyjny pod budowę KRR wmurowano 26.06.1986. (Jest zdjęcie ówczesnych wicepremierów Szałajdy i Gorywody z kielnią). Wariant KRR wybrany do realizacji jest 2,5* tańszy od ŚKR projektowanej w 1972r. Koszt realizacji I linii KRR miał wynosić 1500 mln zł/km w cenach z 1984r. Ten koszt obejmował też zakup taboru. Zdolność przewozowa - 14000 pasażerów/h w każdą stronę w I etapie, w drugim etapie docelowo 42000. Ruch miał być prowadzony w takcie 5 min. z możliwością zwiększenia do 2,5 min. Zakładano integrację KRR z WPK w zakresie obsługi ciągów poprzecznych do trasy kolei.Przystanki KRR miały stanowić wielofunkcyjne węzły przesiadkowe skomunikowane z PKP, PKS, przewozami pracowniczymi i "parkingami indywidualnej motoryzacji ". Przewidywano lokalizację "sklepów zaopatrzenia codziennego" w bliskości przystanków.
KRR miał pracować nieprzerwanie przez 20 h/dobę z 4h przerwą konserwacyjną. W przypadku awaryjnego zamknięcia jednego z torów miała być możliwość prowadzenia ruchu z wykorzystaniem toru niewłaściwego (takt 20 min.). Sterowanie ruchem przez Centrum Sterowania Ruchem w Katowicach.
KRR miała mieć własne zaplecze techniczne do okresowych napraw i przeglądów taboru. Naprawy główne miały być przeprowadzane przez istniejące zaplecze PKP.

Charakterystyka techniczna: (ZadanieI/ZadanieII/Razem):
Długość eksploatacyjna: 42,3 / 27,3 / 69,6 km
Docelowa ilość przystanków: 27 / 16 / 43
-z tego z peronami wyspowymi:23 / 25 / 48
Odległość między przystankami:
-minimalna 1000 / 1000 / 1000 m
-średnia 1627 / 1820 / 1657 m
-maksymalna 3428 / 3992 / 3992 m
Ilość EZT (przy założeniu pociągów z 2 EZT każdy): 66 / 32 / 98
Liczba stacji zaplecza :
-głównych: 1/-/1
-pomocniczych: 1/1/2
trzy przekroje trasy (międzytorze 4m miedzy
torami KRR, 8m między KRR a PKP (8m to dużo!) oraz
4m między torami PKP

Plany realizacyjne:
odcinek I - Pyskowice - K-ce Bogucice
podzielony na zadania 0 i I miał być
realizowany w latach :
zad. 0 (rozbrojenie trasy) 1986-1993
zad. I (budowa trasy) 1991-1998
odcinek I I - K-ce Bogucice - D.G Ząbkowice i D.G. Huta Kat.
realizowany w latach 1996 - 2002.
Koszt całej inwestycji (ceny 1994r):
zadanie 0 - 19,3 mld zł
zadanie I - 49 mld zł
zadanie II - 38,6 mld zł
Koszt ten obejmuje też wyposażenie zaplecza, tabor i zakup...mieszkań funkcyjnych.

Co z tego pozostało do dziś

Gdy podstawa finansowa projektu, czyli imperium Polskich Kolei Państwowych zaczęło się chwiać, i realizacja tak ogromnego projektu zaczęła mieć nieciekawą przyszłóść, postanowiono zrobić "chociaż coś", aby się to "coś" dalej rozwijało samodzielnie. Wydano pewną broszurkę, która prezentowała ten pseudo-KRR oparty na istniejacej sieci (wedlug broszurki), miał być on środkiem zastępczym do czasu ukończenia fazy 0 i 1 właściwego KRR. Jako że już wtedy ustrój państwa zaczął się poważnie chwiać, prace przerwano.

Kiedy na początku lat 90-tych okzało się że inwestycja nie będzie kontynuowana, PKP i pozostali inwestorzy zabrali wszystko, włącznie z tłuczniem i piaskiem spod tłucznia z przygotowanych już torowisk (sic!). Marnują się wszelkie budowane od lat 80-tych wiadukty nad i pod linią średnicową GOP, w których zawsze pozostawiano miejsce dla KRR (vide wiadukt DTS). Straszą też ogromne nasypy (prace ziemne wykonano w 27 procentach), zupełnie nieistotne dla laików. Jedyne co pozostało z budynków to kilka straszących nieukończonych nastawni, które w ciągu tych kilku lat stały sie melinami i kilka niedokończonych wiaduktów zarastających drzewami i trawą... Tak wyglada miedzy Zabrzem a Rudą, bo tam coś zaczęto robić. W takich np. Świętochłowicach ludzie do dziś mieszkają w familokach, które według projektu leżą na trasie linii. Na niektórych do dziś widać "wyrok śmierci" - biały napis "KRR", który dziś nie ma już kompletnie żadnego znaczenia... .

http://republika.pl/katedr/krr.htm




Tequila - Wto Paź 18, 2005 9:00 pm
O KRR pisałem juz w postach dotyczących metra w Katowicach



Bruno_Taut - Wto Paź 18, 2005 9:02 pm
Ja juz się w tym nie łapię. Za dużo piszecie. Przyjmijmy, że tym razem jest o KRR w innym kontekście .



Tequila - Wto Paź 18, 2005 9:06 pm
Z najciekwawszych niezrealizowanych inwestycji jet projekt biurowca City Forum przy ul. Młyńskiej - firma A.G.I.P z Gdanska która miała owe cudo stwozyć zbankrutowała wkrótce po zakupie terenu (czyli parkingu przy budynku Urzędu Miasta)




arnold7 - Wto Paź 18, 2005 9:23 pm
Najbardziej nieudana inwestycja jest bauer Uszok.

Wybaczcie, ale wydaje mi sie, ze miasto z takim potencjalem nie zasluguje na takie traktowanie.

Pyrsk!



Tequila - Wto Paź 18, 2005 9:25 pm
Bez przesady pare rzeczy udało mu się zalatwić



arnold7 - Wto Paź 18, 2005 9:28 pm

Bez przesady pare rzeczy udało mu się zalatwić

Optymista:)



Bruno_Taut - Wto Paź 18, 2005 9:29 pm

Bez przesady pare rzeczy udało mu się zalatwić

Owszem, dożynki na Kostuchnie były piękne.



arnold7 - Wto Paź 18, 2005 9:32 pm

Bez przesady pare rzeczy udało mu się zalatwić

Owszem, dożynki na Kostuchnie były piękne.



SPUTNIK - Śro Paź 19, 2005 11:19 am
Panowie krytyka - tak,ale nie krytykanctwo Uszok to dobry administrator tylko z małomiasteczkowym podejściem... Potrzeba nam tylko kogoś kto jano nakreśliłby wizję miasta i zajął się jej realiacja w tendemie z Uszokiem. Jak na razie nie to nie widzę nikogo w naszym lokalnym establishmencie kto gwarantowałby poziom zarządzania ,miastem choćby na dotychczasowym poziomie.



Bruno_Taut - Śro Paź 19, 2005 11:30 am
Uważam, że Sośnierz byłby zdecydowanie lepszy. Niestety, ma już inny przydział.



_PM_ - Śro Paź 19, 2005 11:45 am

Uważam, że Sośnierz byłby zdecydowanie lepszy. Niestety, ma już inny przydział.

...masz na myśli kryminał?



Bruno_Taut - Śro Paź 19, 2005 12:05 pm
A uważasz, że dopuścił sie przestępstwa?



_PM_ - Śro Paź 19, 2005 1:19 pm

A uważasz, że dopuścił sie przestępstwa?

...nie wiem, wiem jednak że jest jakieś postępowanie....



Bruno_Taut - Śro Paź 19, 2005 2:32 pm
To fakt, że jest. Wygląda jednak na to, że to proces na polityczne zamówienie ekipy SLD.



arnold7 - Śro Paź 19, 2005 3:07 pm
Jesli zarzadzalby miastem, tak ja zniszczona przez czerwona bande SKCH, to byloby OK.



salutuj - Śro Paź 19, 2005 4:14 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



SPUTNIK - Śro Paź 19, 2005 8:06 pm
Ja też kiedyś liczyłem na Sośnierza ale ta sprawa z kartami jest poważniejsza niż sie wydaje. W zarządzie ComputerLandu i zarządzie Śląskiej Kasy Chorych w tym czasie zasiadali ludzie o powiązaniach zarówno rodzinnych (bracia) jak i towarzyskich co stawia pod znakiem zapytania obiektywizm podjętych decyzji. Do czasu aż ta sprawa się nie wyjaśni wstrzymałbym się z wysuwaniem kandydatury pana Sośnierza. Uszok jaki jest wszyscy wiemy ale jak dotąd o żadnych większych nieprawidłowościach nie słyszałem.



salutuj - Śro Paź 19, 2005 9:30 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bruno_Taut - Czw Paź 20, 2005 7:09 am
Sośnierz chyba do PO nie należy. Może zapisał się tuż przed wyborami. Radnym został z ich listy, nie wstępując do partii.
Wydaje mi się w każdym razie, że zachowuje on niezależność i że nie jest to typ partyjnego funkcjonariusza.



Andrzej - Czw Paź 20, 2005 10:01 am
katowickie centrum biznesu to najbardziej klujaca w oczy niedokonczona inwestycja
i jeszcze kukurydze zamiast 24 pietrowych tylko 17



MarcoPolo - Czw Paź 20, 2005 10:36 am
Dziwne , ze mieszkancy Superjednostki nie wytoczyli miastu jakiegos pozwu skuli tej ruiny KCB.



arnold7 - Czw Paź 20, 2005 5:04 pm

Dziwne , ze mieszkancy Superjednostki nie wytoczyli miastu jakiegos pozwu skuli tej ruiny KCB.

Nie obrazcie sie, ale ja bym wyburzyl oba te budynki.



SPUTNIK - Czw Paź 20, 2005 7:03 pm
Sosnierz niewinny, pomijając sprawę kart i mojej opinni o niej nie dokońca zgodnej z wyrokiem sądu to liczę na tekę ministerialną dla Sośnierza



born_ejty_siks - Pią Paź 21, 2005 11:16 am
oj nie obraze sie .. a na deser ten smieszny banczek :]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tohuwabohu.xlx.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • resekcja.pev.pl
  •