ďťż
 
[Rybnik] Lotnisko miejskie



Wit - Pon Lip 21, 2008 9:34 pm


Wylecą prosto z Rybnika
18.07.2008
Budowę betonowego pasa startowego, wieży kontrolnej, hangarów i poczekalni dla pasażerów - to wszystko zakłada plan rozbudowy lotniska w Gotartowicach. Wszystko po to, by lotnisko mogło obsługiwać loty małych samolotów pasażerskich i towarowych. Inwestycję proponuje Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw w Katowicach, która przygotowała plan modernizacji pięciu małych, lokalnych lotnisk zlokalizowanych na terenie całego Śląska.

Dziś lotnisko w Gotartowicach należy do skarbu państwa, a miasto Rybnik pełni tam tylko rolę gospodarza. Aby móc zmodernizować obiekt w Gotartowicach, prezydent musiał wystąpić do marszałka województwa z wnioskiem o jego komunalizację. Wszystko po to, by plan modernizacji rybnickiego lotniska, przygotowany przez GAPP, szybko udało się zrealizować. Zanim jednak pas startowy zostanie otwarty, musi minąć kilka lat.

Mamy przygotowane dwa warianty rozwoju lotniska w Gotartowicach. Jeden z nich zakłada budowę pasa startowego wzdłuż drogi prowadzącej z Rybnika do Żor, a drugi budowę pasa startowego wzdłuż pobliskiego lasu. Oczywiście wraz z pasem startowym trzeba wybudować też całą infrastrukturę niezbędną do obsługi lotów pasażerskich. Na całą inwestycję potrzeba około 50-60 milionów złotych - mówi Beata Piróg z GAPP w Katowicach. Skąd pieniądze na tak gigantyczne przedsięwzięcie?- Zwróciliśmy się do marszałka z prośbą o ujecie w przyszłorocznym budżecie pieniędzy na ten cel. Poza tym pieniędzy będzie też trzeba szukać w budżetach miejskich i starać się o środki unijne - mówi Beata Piróg. Koncepcja opracowana przez GAPP zakłada rozbudowę pięciu lokalnych lotnisk: w Katowicach-Muchowcu, Gliwicach, Częstochowie, Bielsku-Białej i Rybniku. - Stale rośnie liczba lotów pasażerskich. Rozbudowa tych lotnisk pozwoli obsługiwać w Rybniku nawet 150 tysięcy pasażerów rocznie - twierdzą specjaliści z GAPP.

Trawiasty pas startowy w Gotartowicach ma długość 650 metrów. - Betonowy pas pozwoli nam latać przez cały rok. Teraz, gdy leży śnieg lub zbyt długo pada deszcz, nie możemy startować - mówi Ireneusz Boczkowski, dyrektor rybnickiego Aeroklubu.

Barbara Kubica - POLSKA Dziennik Zachodni




Wit - Czw Lis 27, 2008 5:41 pm


Startują do miękkiego lądowania
dziś
900-metrowy, betonowy pas startowy, wieża kontrolna, hangary i poczekalnia dla pasażerów. To wszystko ma powstać w ciągu czterech lat na lotnisku aeroklubu w rybnickiej dzielnicy Gotartowice.

Projekt przebudowy lotniska przygotowuje Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw w Katowicach.

- Na nasze zlecenie została opracowana koncepcja modernizacji lotniska przy ulicy Żorskiej, która przewiduje dwa warianty inwestycji. Oba zakładają budowę pasa startowego wraz z niezbędną infrastrukturą. Umożliwić to ma obsługę lotów pasażerskich niewielkich samolotów zabierających na pokład do 18 osób%07- wyjaśnia Bartłomiej Płonka, dyrektor Działu Rozwoju GAPP.

GAPP chce w naszym regionie rozbudować w najbliższym czasie cztery lokalne lotniska: w Katowicach-Muchowcu, Gliwicach, Częstochowie i właśnie w Rybniku.

- My odkupimy od skarbu państwa teren lotniska i wniesiemy je jako swój wkład do spółki, którą zawiążemy z agencją. Z kolei GAPP zbuduje pas startowy i niezbędną infrastrukturę. Później będziemy wspólnie zarządzali lotniskiem - mówi Adam Fudali, prezydent Rybnika.

Według optymistycznych prognoz lotnisko ma być gotowe najpóźniej w 2013 roku.

- Koncepcja zakłada, że lotnisko będzie mogło obsłużyć do 150 tysięcy pasażerów rocznie (około 400 osób dziennie), a liczba startów i lądowań może wynosić nawet 80 dziennie. Zaprojektowany pas startowy zapewni obsługę maszyn w ruchu krajowym i zagranicznym w promieniu 2500 kilometrów. Gotartowickie lotnisko będzie też współpracowało z podobnymi lądowiskami%07- podkreśla Płonka.

Na rozbudowę rybnickiego lotniska potrzeba około 60 milionów złotych, ale pierwszy krok na drodze, by powstało, już został postawiony.

- My przekażemy GAPP pokopalniany teren przy ulicy Sportowej, w zamian dostaniemy akcje spółki. Agencja zrewitalizuje tę działkę, a potem sprzeda ją z zyskiem. Jest już nawet inwestor zainteresowanym kupnem. Chce w tym miejscu budować domy - mówi Adam Fudali.

Pieniądze, które agencja zdobędzie ze sprzedaży terenów w Niewiadomiu, zainwestuje z kolei na terenie prawie 40-hektarowej działki w dzielnicy Kłokocin, która sąsiaduje z lotniskiem.

- Przekazany przez skarb państwa teren zamierzamy uzbroić i przygotować do działalności inwestorów związanych z branżą lotniczą. W ten sposób powstanie spójna całość, czyli lotnisko i funkcjonująca przy nim strefa przemysłowa. Mogłaby tam powstać fabryka części do ultralekkich samolotów - twierdzą urzędnicy.

Inwestorowi zależy też, aby zachować dotychczasowy, rekreacyjny charakter lotniska i funkcjonowanie aeroklubu.

Trawiasty pas startowy na lotnisku w Gotartowicach ma 650 metrów długości. Lotnisko, z którego korzystają dziś głównie lotnicy z Aeroklubu Rybnickiego, ma powierzchnię 37 hektarów.

- Już teraz mogą lądować tu małe samoloty, które ważą do 10 ton i przewożą 8 osób. Niemniej jesteśmy bardzo zainteresowani budową utwardzonego pasa startowego, bo to pozwoliłoby nam latać przez 12 miesięcy w roku - mówi Ireneusz Boczkowski, dyrektor aeroklubu.

Pas już jest

Inwestycja, do której przygotowuje się Rybnik, została zrealizowana w Kaniowie koło Bielska-Białej.

Kompleks oddano do użytku we wrześniu tego roku. Powstał na terenach pokopalnianych w ekspresowym tempie. Prace trwały nieco ponad rok. Tworzą go 700-metrowy asfaltowy pas startowy, cztery hale produkcyjne o pow. 7,5 tys. mkw. oraz hangary o pow. 2,5 tys. mkw., stacja paliw i budynek kontroli lotów. Wartość inwestycji szacowana jest na ponad 32 mln zł.

Barbara Kubica - POLSKA Dziennik Zachodni

http://slask.naszemiasto.pl/wydarzenia/927793.html



Bartek - Czw Lis 27, 2008 8:17 pm
Z 900 metrowym pasem to oni sobie mogą... szkoda też że nie podają jaka będzie jego szerokość, bo to też ważne! Przykre jest również to że nie myślą i nie patrzą na procedury np. obsługi samolotów typu STOL. Wtedy przekonają się że 900m pas również może mieć 650m i będzie taniej. Niech już zrobią 1500m!



kiwele - Czw Lis 27, 2008 9:12 pm
Pas w Katowicach jest krotszy niz 1200 m.
A bylo tu kiedys lotnisko pasazerskie.




Bartek - Czw Lis 27, 2008 10:05 pm

Pas w Katowicach jest krotszy niz 1200 m.
A bylo tu kiedys lotnisko pasazerskie.


Było, ale wtedy to były inne czasy i inne samoloty latały



Kris - Wto Paź 12, 2010 9:12 pm
Wizja portu lotniczego w Rybniku-Gotartowicach [ANIMACJA]


Wizualizacja lotniska w Rybniku-Gotartowicach (Š Mat. Pras.)

Dziennik Zachodni Barbara Kubica

2010-10-12 18:41:29, aktualizacja: 2010-10-12 18:41:29

Nowoczesne osiedle domków szeregowych, lotnisko z betonowym, mierzącym ponad 1200 metrów pasem startowym i prężnie rozwijająca się strefa przemysłowa - to tylko niektóre z elementów śmiałej wizji modernizacji miasta, którą przedstawili we wtorek urzędnicy z Rybnika.
Wszystkie te inwestycje miasto zamierza realizować wspólnie z Górnośląską Agencją Przekształceń Przedsiębiorstw w Katowicach.

- Całość będzie funkcjonowała na zasadzie naczyń połączonych. W pierwszej kolejności, w ciągu najbliższych kilku miesięcy, miasto, GAPP i Kompania Węglowa powołają odrębną spółkę, która zajmie się rekultywacją terenów pokopalnianych w dzielnicy Niewiadom - mówi Michał
Śmigielski, wiceprezydent Rybnika. - Te tereny następnie sprzedamy deweloperom pod nowoczesne osiedle domów. Zarobione w ten sposób pieniądze w części przeznaczymy na zagospodarowanie terenów, wchodzących dziś w skład zabytkowej kopalni Ignacy - dodaje.

Pomysły na zagospodarowanie zabytkowej kopalni są już także gotowe.

- Mamy gotowe koncepcje, które przygotowali studenci, biorący udział w specjalnym konkursie, ogłoszonym przez GAPP. Zakłada on, że kopalnia nie będzie tylko muzeum, ale stanie się centrum usługowym i biznesowym z hotelami, centrum spa i biurowcami - mówi Śmigielski.

Pozostałe pieniądze, pochodzące ze sprzedaży działki deweloperowi, zostaną zainwestowane w rozbudowę lotniska.

Zobacz animację, jak będzie wyglądał port lotniczy w Gotartowicach

Na terenie, który dziś zajmuje rybnicki aeroklub, w dzielnicy Gotartowice, ma powstać utwardzony, betonowy pas startowy, hangary, port lotniczy i poczekalnie dla pasażerów.

- W tej chwili lotnisko jest w stanie przyjąć tylko niewielkie, ultralekkie samoloty. Tymczasem po budowie pasa mogłyby tutaj lądować także większe maszyny - mówi Krzysztof Mężyk z rybnickiego aeroklubu. - Z roku na rok obserwujemy około 30-procentowy wzrost liczby startów i lądowań w Rybniku, więc rozbudowa lotniska to szansa na rozwój - dodaje.

Nowe pasy startowe mają powstać na całym Śląsku

KATOWICE
Katowicki Muchowiec już za dwa, trzy lata, chce być City Portem. Najpierw trzeba jednak wybudować nowy pas o długości od 700 do 1070 m, ustawić oświetlenie, zrobić terminal. Katowice na rozbudowę portu do 2012 roku chcą wydać 10 mln zł. DN

CZĘSTOCHOWA
Na modernizację lotniska w podczęstochowskich Rudnikach potrzeba 20 mln zł. Pieniądze na inwestycje władze chcą zdobyć z dotacji Urzędu Marszałkowskiego. W Rudnikach notuje się rocznie 11,5 tys. startów i lądowań, to trzeci wynik w Polsce. JS

BIELSKO-BIAŁA
Lotnisko w Aleksandrowicach będzie miało nowy, utwardzony pas startowy. Bielski Ratusz ogłosił właśnie przetarg na wykonanie (do 12 grudnia) projektu. Powstać ma asfaltowo-betonowy pas o długości 810 metrów i szerokości 24 metrów. JAK
http://www.dziennikzachodni.pl/stronagl ... ,id,t.html
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tohuwabohu.xlx.pl
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • resekcja.pev.pl
  •