ďťż
 
[Infrastruktura] Linia kolejowa do Pyrzowic



michauz - Nie Lip 10, 2005 5:11 am
Koleją do Balic - już w grudniu (krakowska GW 08-07-05, 21:03)
wp 08-07-2005 , ostatnia aktualizacja 08-07-2005 21:02
Linia istnieje od 40 lat, prowadzi do jednostki wojskowej. Wykorzystywało ją wojsko do przewozu towarów. Dla potrzeb cywilnych trzeba ją nieco zmodernizować i wybudować stację końcową. Mogliby z niej korzystać także mieszkańcy okolicznych gmin - w 20 min będzie można dostać się do centrum Krakowa. Pociągi mają być dostosowane do rozkładu lotów i kursować dwa razy w ciągu godziny.
Wojciech Pelowski 08-07-2005, ostatnia aktualizacja 08-07-2005 21:03

Zgodzili się radni, zgodziły się norbertanki, marszałek obiecuje przystanek - jest spora szansa, że kolejką do Balic dojeżdżać będziemy już w grudniu.

W czwartek istniejącymi szynami do Balic razem z kolejarzami i zarządem lotniska przejechali fachowcy od remontów torowisk. Według ich oceny - z remontem i budową brakującego fragmentu torów zdążą jeszcze w tym roku. Zdąży i miasto: radni zgodzili się na zakup działki od norbertanek (za 600 tys. zł), a właśnie to było warunkiem zakończenia własnościowych kłopotów z gruntem pod linię kolejową.

Po doprowadzeniu kolei krakowski port lotniczy będzie jeszcze atrakcyjniejszy - już dziś chwali się największym w Polsce tzw. promieniem oddziaływania (w jego zasięgu mieszka prawie 8 mln osób, to więcej niż w zasięgu lotnisk Warszawy i Katowic), w grudniu będzie jedynym polskim lotniskiem z połączeniem kolejowym.

- Trzeba dociągnąć 450 m torów i zbudować stację końcową. Początkowo będzie to prowizoryczny przystanek naprzeciw terminalu, w przyszłości stacja będzie częścią większego wielopoziomowego nowego parkingu - tłumaczy Paweł Jastrzębski, wiceprezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Balice.

Kolejka to wspólne przedsięwzięcie województwa, miasta, spółki PKP Przewozy Regionalne i Agencji Mienia Wojskowego (to ona zarządza istniejącymi torami prowadzącymi do Balic). - Właśnie znika jedna z ostatnich przeszkód w przygotowaniu inwestycji - cieszy się pełnomocnik prezydenta ds. prawnych Andrzej Oklejak. - Radni zgodzili się w tym tygodniu na zakup należącej do norbertanek działki (1 ha - red.), która leży na trasie kolejki. W przyszłym tygodniu podpisujemy z siostrami umowę - informuje.

Przetarg na przystanek ma ogłosić spółka MPL. Warunkiem powodzenia inwestycji są oczywiście pieniądze na budowę i remonty istniejącego torowiska - około 3,5 mln zł. Marszałek Janusz Sepioł chce wyłożyć je poprzez dokapitalizowanie portu. Trasę obsługiwać mają zakupione przez województwo szynobusy.

Inwestycje mają się zwrócić - eksperci wyliczają, że tego rodzaju połączenie kolejowe opłaca się, kiedy port odprawia około miliona pasażerów rocznie. W ubiegłym roku przez Balice przewinęło się już prawie 850 tys. osób, a w tym jest szansa nawet na półtora miliona.




MarcoPolo - Nie Lip 10, 2005 2:51 pm
Czy u nas zrobiono wszystko dla rozwoju Pyrzowic?



salutuj - Nie Lip 10, 2005 5:13 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Konrad - Pon Lip 11, 2005 6:20 am
Aby połączenie kolejowe do Pyrzowic miało sens torowisko trzeba wyremontować i przystosować do prędkości 100-120 km/h. Jeżeli pociąg będzie wlekł się z prędkością 20-40km/h (tak jak z Katowic do Rybnika na niektórych odcinkach powodując iż podróż 47km trwa 1.30) to inwestycja taka się nigdy nie zwróci bo pasażerowie wybiorą autobus (PKS z Rybnika do Katowic tylko 50min) Wyremonotwanie takiego odcinka torowiska do takich prędkości będzie troszkę kosztowało PLK SA bo to one chyba są właścicielem linii.




absinth - Pon Lip 11, 2005 7:41 am
mysle ze jezeli mielibysmy czekac na samo PLK to mozemy sobie podarowac
taka inwestycja miala by realne szanse przy wsparciu samorzadu wojewodztwa a takze miasta zainteresowanych czyli przedewszystkim Kato



MarcoPolo - Pią Paź 07, 2005 10:37 am
Na lotnisko pociĹĄgiem

PAP 00:20

Około 5,3 mln zł ma kosztować modernizacja torów kolejowych, przystosowanie ich do ruchu pasażerskiego, dobudowa brakujĹĄcego odcinka torów oraz budowa ostatniego przystanku, by z centrum Krakowa można było dojechać pociĹĄgiem na lotnisko w Balicach. Inwestycja ma być gotowa już za dwa miesiĹĄce - zapowiada "Dziennik Polski".

O koniecznoÂści połĹĄczenia kolejowego z lotniskiem w Balicach mówi się od wielu lat. W ostatnim czasie przygotowania do inwestycji nabrały tempa, a władze województwa zapowiadajĹĄ, że pociĹĄgiem do Balic będzie można dojechać w połowie grudnia tego roku. Przygotowaniami do inwestycji zajmuje się Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków - Balice. Spółka ma odpowiadać za zmodernizowanie istniejĹĄcej bocznicy kolejowej między stacjĹĄ Kraków Mydlniki a Balicami, dobudowanie brakujĹĄcego odcinka torów oraz wybudowanie w Balicach przystanku dla pasażerów.

W czwartek ZarzĹĄd Województwa Małopolskiego przyjĹĄł projekt uchwały o dokapitalizowaniu spółki MPL Kraków - Balice. Województwo wniesie do MPL 3,3 mln zł w gotówce na pokrycie częÂści kosztów inwestycji oraz grunty o wartoÂści 3,84 mln zł, na których ma powstać przystanek kolejowy przy lotnisku. Decyzję musi zatwierdzić Sejmik Województwa Małopolskiego, co powinno nastĹĄpić pod koniec tego miesiĹĄca.

OstatecznĹĄ akceptację na dokapitalizowanie muszĹĄ wyrazić pozostali udziałowcy, a zwłaszcza Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, które jest większoÂściowym udziałowcem. PołĹĄczenie kolejowe Dworca Głównego PKP z lotniskiem w Balicach ma umożliwić dojazd z centrum miasta do portu lotniczego w czasie nie dłuższym niż 30 minut. Na trasie majĹĄ kursować elektryczne autobusy szynowe, które niedawno kupiło województwo i które zostały użyczone spółce PKP Przewozy Regionalne. (PAP)



salutuj - Pią Paź 07, 2005 11:04 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Pią Paź 07, 2005 11:27 am
Sorry, czasem uda mi sie zapomniec. Tak jak innym zreszta...

Choc generalnie to informacja PAP...

Ale wyczytalem tu.

http://media.wp.pl/wiadomosc.html?kat=17511&wid=8025064



salutuj - Pią Paź 07, 2005 3:23 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Pią Paź 07, 2005 5:13 pm
Pani posel elekt Elzbieta Pierzchala w swoim programie wyborczym proponowaa budowe szybkiej lini kolejowej do Pyrzowic

a wiec trzeba bedzie jej przypilnowac



salutuj - Pią Paź 07, 2005 9:22 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



milo - Nie Sty 08, 2006 5:27 pm

Pani posel elekt Elzbieta Pierzchala w swoim programie wyborczym proponowaa budowe szybkiej lini kolejowej do Pyrzowic

a wiec trzeba bedzie jej przypilnowac


skoro ta Pani juz jest posłem to trzeba ja nacisnąć. Proponuję oficjalne zapytanie do niej co zamierza zrobić w tej sprawie. To samo do Ministra Infrastruktury Polaczka oraz do Wyborczej i innych mediów lokalnych - trzeba nadać temu medialny rozgłos

Moim zdaniem szybki transfer lotnisko - miasto jest podstawa rozwoju jednego i drugiego.
Kumpel z Frankfurtu mówił ze jest taka teza że Frankfurt jest większym i szybciej rozwijającym sie portem lotniczym niż Monachium (stolica nabogatszego landu) gdyż lotnisko jest rewelacyjnie skomunikowane z miastem kolejką a tam nie.



maciek - Nie Sty 08, 2006 6:00 pm

Pani posel elekt Elzbieta Pierzchala w swoim programie wyborczym proponowaa budowe szybkiej lini kolejowej do Pyrzowic

a wiec trzeba bedzie jej przypilnowac


skoro ta Pani juz jest posłem to trzeba ja nacisnąć. Proponuję oficjalne zapytanie do niej co zamierza zrobić w tej sprawie. To samo do Ministra Infrastruktury Polaczka oraz do Wyborczej i innych mediów lokalnych - trzeba nadać temu medialny rozgłos

Moim zdaniem szybki transfer lotnisko - miasto jest podstawa rozwoju jednego i drugiego.
Kumpel z Frankfurtu mówił ze jest taka teza że Frankfurt jest większym i szybciej rozwijającym sie portem lotniczym niż Monachium (stolica nabogatszego landu) gdyż lotnisko jest rewelacyjnie skomunikowane z miastem kolejką a tam nie.



absinth - Nie Sty 08, 2006 6:08 pm
no przydaloby sie cos sklecic jesli udaloby sie do wtorki to moze tez napomkneibysmy o tym wtedy



Safin - Nie Sty 08, 2006 10:04 pm
Gorąco popieram, im wiecej nacisku, tym wiecej ruchu!
.....i prestiż dla GKW....



jacek_t83 - Nie Sty 08, 2006 10:10 pm
jesli zrobilibyscie jakis plan, wypisali w punktach informacje, ktore powinny sie znalezc w takim pismie, to moge cos wyplodzic.
najlepiej jakby te infoormacje napisalibyscie w takiej kolejnosci w jakiej by szly w tekscie



Wit - Nie Sty 08, 2006 10:26 pm
Czyli kolejny mail, kolejana akcja
Bardzo dobrze!!
Panowie i Panie, jeżeli tylko macie jakiś pomysł, uwagi dotyczące jakichkolwiek tematów omawianych na naszym forum, a chcecie je przekazać władzom czy mediom, to piszcie śmiało. Wspólnie możemy wysłać każde pismo.
Ufam,że list w sprawie koleii na lotnisko wyślemy w tym tygodniu



absinth - Nie Sty 08, 2006 10:38 pm
z tego co wiem to tu milo sie zobowiazal ze cos przygotuje w tej sprawie



salutuj - Nie Sty 08, 2006 10:39 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



milo - Nie Sty 08, 2006 10:59 pm
Tak. Zobowiązałem się napisać takie pismo skierowane do Pani Poseł Elżbiety Pierzchały, władz województwa, Ministra Infrastruktury oraz mediów. Z wielką przyjemnością to zrobię. Jeżeli macie jakieś sugestie to piszcie. W środe powinno sie coś pojawic.

A co do kolejki, pozwólcie, że sie powtórzę bo kiedys juz pisałem o tym w ramach budowy przedłużenia Stęślickiego. W ramach tej drogi równolegle miała byc szybka kolej do Pyrzowic z centrum Katowic. Czyli wprost na północ z centrum Katowic, wzdłuż Grudmanna, przez Siemianowice Śląskie, Czeladź aż do Pyrzowic. I myslę, że jest to rozwiązanie bardzo dobre. A taka kolejka powinna jeżdzić co godzinę (przy założeniu obecnego ruchu na lotnisku) i NIE zatrzymywać się w ogóle po drodze czyli połączenie centrum przyszłej Metropolii Śląskiej i lotniska dla niego.
Ewentualnie kolejka mogłaby jeździć co połgodziny i na zmianę jeden expres Katowic - Pyrzowice bez przystanków pośrednich a nastepny skład przyspieszony z przystankami dwoma-trzema po drodze typu:
1. tereny przemysłowe Alfred- Wełnowiec bo w przyszłosci będzie to spory teren z wieloma firmami -znajduje się tam mnóstwo niezagospodarowanego terenu.
2. Centrum Siemców
3. Centrum Czeladz jako mini hub dla Sosnowca
4 Lotnisko

W przyszłości (ale w następnej kolejności) połączenie kolejowe z Jaworzna przez Zagłębie do Pyrzowic - już była o nim mowa w mediach.

oraz Gliwice-Zabrze-Bytom-Piekary Śląskie-Lotnisko z przystankami tylko w centrach tych dzielnic Metropolii Śląskiej

zgadzam się z Salutuj-pod zadnym pozorem kolejka ta nie mogłaby mieć nic wspólnego z PKP. A jeżeli możnaby to pożenić z połączeniem regiomalnym Katowice-Pyrzowice-Częstochowa to czemu nie.



salutuj - Nie Sty 08, 2006 11:10 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



sqro - Nie Sty 08, 2006 11:26 pm
obawiam sie ze ewentualne pominiecie pkp w tym geszefcie bedzie trudne gdyz przypomne ze pani poseł E. Pierzchala jest (byłym??) dyrektorem Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych PKP i nie spodziewajmy sie ze bedzie działała wbrew interesom swojej firmy

Pamietacie ten obrazek??


a w temacie

nawet jesli mialby to być ekspres to uważam że powinien jeździć od zatrzymywać się np Katowice-Siemce-Czeladź-Pyrzowice-Myszków-Częstochowa.
Podobnie nowa trasa z Gliwice-Zabrze-Bytom-Piekary-Pyrzowice-Zawiercie.

Wtedy z takiej kolejki korzystają nie tylko podróżni ale również mieszkańcy więc jest to po dwakroć rentowne.


mysle ze potrzebne byłyby połączenia i takie (wolniejsze) i takie wahadło punkt-punkt (katowice<->pyrzowice) np o pełnej odchodzi expres a 15-20 po osobowy zatrzymujacy sie po drodze.



salutuj - Nie Sty 08, 2006 11:29 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Hoover - Pon Sty 09, 2006 5:37 am
Odpalenie trasy postaci Katowice - Pyrzowice - Częstochowa, totalnie odpada. I mówie to raczej ze względu na sytuację studentów dojeżdżających z Sosnowca, Dąbrowy G.
Co do trasy proponowanej przez Milo czyli tylko Katowice-Pyrzowice-Katowice to jestem jak najbardziej za, zwłaszcza że dzięki temu Siemianowice, zostaną po raz pierwszy skomunikowane kolejowym połączeniem z K-ce.



absinth - Pon Sty 09, 2006 10:45 am
na wybudowanie nowej trasy to ja bym srednio liczyl
raczej jak juz to puszcza taka kolejke po jakies starej nieuzywanej obecnie lini a taka do Pyrzowic biegnie z tym ze nieco okrezna droga



milo - Pon Sty 09, 2006 10:58 am
Tu musiałby zadziałać UWojewódzki/UMarszałkowski i wpisać tego typu inwestycję w Zintegrowany Program Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Katowice może jeszcze sfinansowałyby inwestycję na terenie miasta. Ale Siemianowice, Czeladź i te mniejsze miejscowości pod Pyrzowicami to bez szans bo sa bidne jak mysz kościelna.
Taką inwestycje w infrastruktuę Unia chętnie współfinansuje.
Marcinkiewicz wywalczył nowa regułę finansowania inestycji przez UE - wkład strony brukselskiej moze wynosić nawet 85% (dotychczas max wynosiło 75%).
Ciekawe jak wyglądają plany, wywłaszczenia, dokumentacja techniczna - cały ten proces jest czasochłonny i tu może być wąskie gardło.
Potem jeszcze procedura przetargowa (w przypadku drogi do Pyrzowic od DK1 trwało to ponad 2 lata gdyż każdy z każdym się sądził..:/).
więc napewno trzeba szybko działać zeby zrobic szum medialny wokół połączenia lotniska z Katowicami



salutuj - Pon Sty 09, 2006 11:21 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Wit - Pon Sty 09, 2006 1:25 pm
Jeżeli chodzi o istniejące szlaki, to jest dawna linia z Zawiercia do T.Gór, która biegnie m.in przez Siewierz i koło lotniska. Linia ta jest jednotorowa i niezelektyfikowana. Aktualnie jażdżą tylko pociagi towarowe i chyba tylko z Zawiercia do Siewierza.
Przekształcenie tego szlaku dla potrzeby szybkiej kolei wiązałoby się w praktyce z wybudowaniem nowego.



Hoover - Pon Sty 09, 2006 2:27 pm

Odpalenie trasy postaci Katowice - Pyrzowice - Częstochowa, totalnie odpada. I mówie to raczej ze względu na sytuację studentów dojeżdżających z Sosnowca, Dąbrowy G.

nie rozumiem - w jakim sensie?



maly10000 - Pon Sty 09, 2006 3:42 pm
Ekhmm... pozwolę sobie stwierdzić że trasa narysowana przez ciebie na terenie Czeladzi jest raczej nierealna - w "centrum" nie ma dobrego terenu na puszczenie linii kolejowej. Musiałaby raczej iść okrężnie po rogatkach miasta.



koniaq - Pon Sty 09, 2006 4:00 pm
Tak powinna byc poprowadzona druga linia skmu, po prostu !



Hoover - Pon Sty 09, 2006 4:14 pm
hehe dobre... ale to tylko przykład by zaznaczyć co się stanie gdzy puścimy ruch Częstochowa - Pyrzowice - Katowice - Gliwice. W ten sposób znikną stacje w Dąbrowie Górniczej i Sosnowcu, przez co niektórzy studenci, dojeżdżający do Gliwic/Katowic stracą jedyny sensowny środek lokomocji...

A SKM mimo wszystko musiałby być bardziej krzywy ;D



bobtrebor - Pon Sty 09, 2006 4:34 pm
przepraszam bardzo, że się wtrącę

panowie chyba fantazjują jeśli dobrze słyszałem :

- koleje nie mają pieniędzy na remont istniejących linii
- w planach jest likwidacja następnych połączeń
- nie ma konkretnych planów na zwiększenie ruchu na potencjalnie najbardziej opłacalnych liniach np Gliwice -Sosnowiec

piszecie o budowie linii kolejowej do Pyrzowic i kursach co godzinę, tymczasem tam jest ruch poniżej 2 mln osób rocznie, to chyba tyle ile dziennie jeździ autobusami w naszym województwie



salutuj - Pon Sty 09, 2006 4:45 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



bobtrebor - Pon Sty 09, 2006 7:39 pm
ostro, może się nie znam albo jestem maruda ale w budowę linii kolejowej przez taki teren do Pyrzowic nie wierzę bez względu na formę własności ile procent pasażerów zdecydowałoby się na skorzystanie z pociągu gdy autobus teraz jeździ pustawy ? ruch na drodze dojazdowej też symboliczny, ale pewnie się nie znam



salutuj - Pon Sty 09, 2006 7:48 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Oskar - Pon Sty 09, 2006 7:54 pm
Muszę się zgodzić z Bobtreborem.

Koszt budowy takiego połączenia, koszt obsługi lini, w postaci energii, pracowników, a przede wszystkim taboru; do tego dochodzi amortyzacja.

Hm... połączenie mogłoby funkcjonować wyłącznie w ramach dłuższego, gdzie Pyrzowice byłyby stacją pośrednią. Jedynym rozwiązaniem mogłaby być trasa do Warszawy, ale taka już istnieje i nikt się nie skusi na budowę nowej dla - maksymalnie - 2 milionów pasażerów rocznie.

Wadą jest też czas budowy takiej trasy.

Mimo jak największych chęci, wierzę, że wcześniej powstanie porządna droga ruchu kołowego lub... ludzi będzie się awionetkami na Muchowiec przerzucać.



absinth - Pon Sty 09, 2006 8:56 pm
ja uwazam ze warto mimo wszystko
Krakow mimo ze jest przeciez skomunikowany z Balicami droga uderza w kierunku transportu kolejowego



milo - Śro Sty 11, 2006 7:37 pm
Piszę w sprawie poruszonego listu. Zasięgałem języka w tej sprawie u kumpla, który pracuje w Urzędzie Marszałkowskim. Chodziło mi o to kto tego typu inwestycje, jak kolejka do Pyrzowic, finansuje. Sprawa wygląda tak: tego typu inwestycje są wpisywane w programy rozdziału dotacji unijnych dla regionów. Tego typu program własnie sie skończył. Nazwyał się Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego i obejmował lata 2004-2006. W tej chwili rusza program "Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013". Programy pilotuje Urząd Marszałkowki.
I ten kumpel mówił, ze kolejka do Pyrzowic jest w ich gestii i ma być wpisana do tegoż programu.
Chcę jeszcze sprawdzić w Urzędach Miast (Katowice, Siemianowice, Czeladź) jak się sprawa ma. Wtedy bedzie mozna formułowac mysli. Po co wyjść na pieniaczy jak coś się dzieje dobrego w kierunku budowy kolejki.
I dlatego wolę do napsania tego apelu sie lepiej przygotować więc jeszcze trochę cierpliwośći...bo co nagle to po diable..



salutuj - Śro Sty 11, 2006 8:03 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Wit - Czw Sty 12, 2006 8:28 am
Jeżeli rzeczywiście gdzieś w urzędach mówi się o jakiś projektach i inwestycjach, a społeczeństwo nic o tym nie wie, to naszym zadaniem jest starać się doprowadzić do publicznej dyskusji na dany temat. Dlatego list w sprawie kolejki jest wart napisania



absinth - Czw Sty 12, 2006 10:42 am
ale o tej kolei mozna bylo przeczytac zdaje sie w jakies strategii rozwoju wojewodztwa czy cos w tym stylu o ile dobrze pamietam
gorzej jak zle pamietam



milo - Czw Sty 12, 2006 10:55 am
Jeszcze posprawdzam informacje o tym połączeniu. Bo zastanawiam sie czy aby przypadkiem władze wojewódzkie nie chcą zrobić tego połączenia z Jaworzna przez Sosnowiec.



absinth - Śro Sty 25, 2006 1:33 pm
z dzisiejszej Rzeczpospolitej

TRANSPORT
Pociągiem na lotnisko Balice

W pierwszym półroczu ma ruszyć kolejka łącząca lotnisko Balice z centrum Krakowa. Pierwszy kurs planowany jest na 25 maja. Próby uruchomienia linii trwają od ponad dwóch lat. Zgodnie z podpisanym wczoraj porozumieniem właścicielem całej linii kolejowej, wraz z bocznicą w Balicach, należącą do gminy Kraków, zostaną PKP Polskie Linie Kolejowe, a miasto dostanie od PKP inne działki. Sfinansowanie remontu i elektryfikacji sześciu kilometrów torów i bocznicy będzie kosztować kolej ok. 5 mln zł. Budowę peronu na lotnisku oraz 450-metrowego brakującego odcinka torów sfinansuje Międzynarodowy Port Lotniczy.
pap, krak.



maly10000 - Wto Lut 07, 2006 10:17 am
Tu jest filmik o Czeladzi, a pod koniec jego wzmianka o planowanej linii kolejowej do Pyrzowic http://www.czeladz.pl/film/Brama%20%8Cl%B9ska.avi , natomiast nie wiedziałem, że jest to tak dalece posunięte (projekt stacji przesiadkowej itp.)



salutuj - Śro Lut 08, 2006 2:55 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



bobtrebor - Śro Lut 08, 2006 5:25 pm
[OT] chyba jakieś wpisy z 9 stycznia wyleciały, moje wpisy pozostały i wygląda jakbym pisał do siebie



maly10000 - Czw Lut 09, 2006 1:19 am
No i tu powstaje problem, bo napisałem maila do burmistrza i ciszaaaa... na stronie nic więcej nie ma Snują plany bo niedługo wybory



kropek - Nie Lut 12, 2006 2:54 pm
Na stronie UM jest do pobrania strategia rozwoju miasta do 2020 i tam jest budowa szybkiej koleji z Kato do Pyrzowic w latach 2006-2013 (oczywiście w planach).

Ciekawe. Zresztą warto sobie to trochę popczytać.



absinth - Pon Lut 20, 2006 12:57 am
takie cos znalazlem

Studium uwarunkowań lokalizacyjnych nowego Terminalu Pasażerskiego powiazanego z dworcem kolejowym w zwiazku z pierwszym etapem rozbudowy Płyty Postojowej Samolotów
Inwestor: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA w Katowicach





maly10000 - Pon Lut 20, 2006 8:06 am
łoł jakie to duzie będzie - no tak sobie ten port wymarzyłem (no i rękawy )



IggyPop - Pon Lut 20, 2006 9:58 am
to jest strasznie stary projekt!!! i chyba go odlozyli do szuflady i nie wiem czy wogule go jeszcze kiedys wyciagna! chociaz calkiem dobry jest!
taki terminal mialby miejsca na conajmniej 10mln pasazerow!

gdzie to znalazles??



Kris - Śro Maj 17, 2006 2:18 pm
Wiem, że głównym tematem jest: Linia kolejowa do Pyrzowic i że ten post nie za bardzo bedzie tutaj pasował ( przynajmniej co do miejsca lotniska ) Niemniej sprawa trochę ucichła, a przecież wiadomo, że z pyrzowickiego lotniska korzysta - corocznie - więcej pasażerów, natomiast ciągle nierozwiązane są sprawy z budową drogi dla transportu kołowego. Wiele lotnisk na świecie korzysta z takich rozwiązań transportu łączonego. Również w Poznaniu myślą o takim rozwiązaniu. Dlatego w interesie Śląska taka opcja dojazdu do lotniska również powinna się pojawić jak najszybciej.

*********************



Na Ławicę szynobusem lub tramwajem

Lech Bojarski 16-05-2006 , ostatnia aktualizacja 16-05-2006 16:13

"Gazetowa" dyskusja o poprawie dojazdu pasażerów do naszego portu lotniczego przynosi efekty. Pierwsze kroki czyni już miasto!

Ławica odprawia coraz więcej pasażerów, ale dojazd na lotnisko jest w tej chwili fatalny. Dlatego kilka dni temu zaapelowaliśmy - połączmy Ławicę z Poznaniem! Aby nie zostać w tyle za innymi miastami, nasz port potrzebuje nowych rozwiązań komunikacyjnych. Jakich?

Tramwaj może jechać dalej!

Jednym z najgoręcej dyskutowanych przez Czytelników sposobów poprawy komunikacji na lotnisko jest tramwaj. Okazja do rozważenia możliwości budowy trasy na Ławicę nadarza się już teraz, bowiem urbaniści przygotowują akurat projekt przedłużenia torów tramwajowych z pętli Ogrody do skrzyżowania ul. Polskiej i Dąbrowskiego. Miałaby tam powstać nowa podziemna pętla oraz dworzec autobusowy.

Ale na tym nie koniec! - Rozważamy pociągnięcie linii tramwajowej w okolice planowanego nowego terminalu, który miałby powstać po północnej stronie lotniska - zdradza Krzysztof Cesar, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. - Zastanawiamy się, którędy mógłby jechać tramwaj i na pewno w projekcie miejscowego planu zagospodarowania zapiszemy możliwość takiego połączenia - dodaje.

Zdaniem urbanistów budowa podziemnej pętli nie wyklucza pociągnięcia na powierzchni jednej nitki torów wzdłuż ul. Dąbrowskiego i ul. Przelot w kierunku lotniska. - Rozważaliśmy też dociągnięcie torów m.in. przez tereny wojskowe do ul. Bukowskiej, ale wówczas trasa musiałaby przecinać strefę podejścia samolotów do lądowania, a tam już praktycznie nic nie powinno wystawać ponad ziemię - mówi Adam Kijowski z zespołu projektowego MPU. Kłopoty nastręczałoby też przecięcie terenów ogródków działkowych, których właściciele już przy okazji poszerzania ul. Bukowskiej ostro protestowali.

Jak wykorzystać bocznicę kolejową?

Po naszych tekstach urzędnicy miejscy sprawdzają też, w jaki sposób lotniska europejskie, porównywalne wielkością i liczbą odprawianych pasażerów z Ławicą, rozwiązały kwestię transportu kolejowego. Kto wie, czy nie najszybciej uda się połączyć nasz port z centrum miasta przy wykorzystaniu istniejącej już infrastruktury kolejowej. Od samego początku dyskusji w "Gazecie" Czytelnicy zwracają uwagę na możliwość takiego połączenia. Z Dworca Głównego PKP mógłby kursować szynobus, który jechałby po istniejących torach w kierunku Szczecina, a potem po bocznicy kolejowej na ul. Przelot. Należałoby też wówczas wybudować kilkaset metrów co najmniej jednego toru w pobliże terminalu. - Technicznie takie przedsięwzięcie jest możliwe, ale bocznica nie jest własnością kolei - mówi Roman Hajdrowski z PKP Polskich Linii Kolejowych. - W przypadku podjęcia tematu służymy też swoją wiedzą i radą - zapewnia.

Bocznica przebiega częściowo po terenie Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych nr 5. Szef WZMot jest w delegacji i nie udało nam się z nim porozmawiać, ale jak powiedział nam jeden z wyżej postawionych pracowników zakładów, "pomysł wykorzystania bocznicy jest wart rozważenia". - Dojazd na lotnisko jest w tej chwili rzeczywiście tragiczny - przyznał nasz rozmówca. Dał też do zrozumienia, że wojsko w minimalnym stopniu wykorzystuje bocznicę, więc nie powinno być problemów z udostępnieniem jej dla transportu szynowego na Ławicę.

Szynobus z dworca głównego na lotnisko jechałby nie dłużej niż 15 minut. - Wielu pasażerów samolotów przyjeżdża do Poznania pociągiem. Dzięki możliwości przesiadki na dworcu na szynobus na lotnisko Ławica stałaby się atrakcyjna dla całej Wielkopolski i nie tylko - mówi Jerzy Kriger, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim w Poznaniu.



absinth - Śro Maj 17, 2006 6:01 pm
widze ze w Poznaniu sprawy nabraly juz realnego ksztaltu

u nas kandydadtka a obecnie pani posel Elzbieta Pierzchała w swojej kampanii wyborczej z tego co pamietam obiecywala ze bedzie sie zajmowac ta sprawa ale jak na razie chyba jeszcze sie nie zajela przynajmniej swiadcza o tym jej interpelacje , zapytania,
wypowiedzi, pytania czy
oswiadczenia



Kris - Czw Maj 25, 2006 8:14 pm


Wiadomości dnia 25/05/2006

Kraków ma połączenie kolejowe z lotniskiem w Balicach

W czwartek zainaugurowano pasażerskie połączenie kolejowe pomiędzy centrum Krakowa i Międzynarodowym Portem Lotniczym Kraków-Balice. Jest to pierwsze rozwiązanie w Polsce, wykorzystujące kolej do przewozów podróżnych na lotnisko. Pierwsze szynobusy ruszą w piątek 26 maja.

Nowoczesne szynobusy będą kursowały od piątku na trasie Dworzec Główny PKP - MPL Kraków-Balice co pół godziny, od godz. 4.00 rano do godz. 23:30. Przejazd w jedną stronę zajmie około 16 minut, co znacznie przyspieszy i usprawni komunikację z lotniskiem. Do tej pory przejazd autobusem komunikacji miejskiej trwał ponad 40 minut.

W pierwszym etapie dzięki modernizacji linii kolejowej Kraków- Mydlniki oraz bocznicy towarowej do Balic pociągi będą dojeżdżać z Dworca Głównego PKP do tymczasowego przystanku końcowego, oddalonego o 200 metrów od terminala pasażerskiego na lotnisku. Ten odcinek pasażerowie mogą pokonać korzystając ze specjalnego autobusu lub przejść pieszo.

Koszt prac związanych z pierwszy etapem modernizacji (naprawa toru, wzmocnienie nawierzchni, regulacja osi toru) wyniosła ponad 5 mln zł. Pieniądze pochodziły z budżetu PKP Polskie Linie Kolejowe.

W drugim etapie, który ma potrwać najdłużej do połowy przyszłego roku, kolej zamierza wymienić całą nawierzchnię kolejową oraz zbudować sygnalizację i sieć trakcyjną, co będzie kosztować co najmniej 17 mln zł. Miasto zobowiązało się do wybudowania wiaduktu na ruchliwej ulicy Balickiej, dzięki czemu nowa linia bezkolizyjnie będzie się krzyżować z drogą. W przyszłości planowana jest także budowa brakującego 450-metrowego odcinka torów wraz z kończącym je peronem na lotnisku w Balicach. Przedsięwzięcie to ma sfinansować Międzynarodowy Port Lotniczy.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przypomniał, że realizacja pomysłu, aby uruchomić połączenie kolejowe między centrum miasta i lotniskiem, trwała od połowy lat 90. Przyspieszenie prac nastąpiło dopiero przed wizytą w Krakowie papieża Benedykta XVI.

Jeśli chcemy mówić poważnie o Krakowie jako mieście turystyki, turyści muszą mieć jak najwięcej ułatwień, to połączenie jest jednym z największych - ocenił Majchrowski.

Marszałek województwa małopolskiego Janusz Sepioł podkreślił, że w XXI wieku będą się turystycznie rozwijać tylko te polskie miasta, które - wzorem aglomeracji europejskich - będą mieć kolejowe pasażerskie połączenia ze swoimi lotniskami. Obecnie w naszym kraju tylko Kraków ma szynowe połączenie do lotniska i to jest dobry prognostyk - ocenił.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim co do wielkości (po warszawskim Okęciu) portem lotniczym w Polsce.

W tegorocznym letnim rozkładzie lotnisko będzie miało 49 regularnych połączeń do 39 miast w Europie, a także Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Wykonywać je będzie 19 przewoźników, w tym sześciu zaliczanych do tzw. tanich linii.

W zeszłym roku lotnisko odprawiło rekordową liczbę prawie 1,6 mln pasażerów, co daje prawie 90 proc. dynamikę wzrostu w porównaniu z 2004 rokiem. Prognoza na ten rok mówi o przekroczeniu granicy 2 mln pasażerów.

źródło:
Polska Agencja Prasowa SA



salutuj - Czw Maj 25, 2006 8:19 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Pią Maj 26, 2006 10:58 am
Niby polaczenie jest, ale takie wpadki jak dzis sa wrecz smieszne

Podaje za strona http://www.k-m.lhs.pl/

Uruchomienie połączenia kolejowego do Balic stanowi na razie atrakcję głównie dla miłośników kolei. Już od pierwszych kursów znaleźli się chętni na przejażdżkę. Niestety, jak się dowiadujemy z rozmów telefonicznych czy SMSów jazda niektórym miłośnikom została uprzykrzona:

* Poc. 410 obsługiwany SA132-003 (odjazd z KG 4.00) nie wjechał na przystanek w Balicach z powodu zamkniętej bramy do jednostki wojskowej, sytuacja utrzymuje się nadal (pociągi nie podjeżdżają pod peron)
* SA109-009 z powodu braku możliwości zmiany kierunku jazdy został zastąpiony szynobusem SA101-001
* SA132-003 z powodu awarii SHP (poc. 4017) nie dojechał o własnych siłach na stację Kraków Główny
* W zastępstwie za SA132-003 ma kursować sprowadzony szynobus SA102-001

http://www.klobo.2-0.pl/news/news205.jpg



salutuj - Pią Maj 26, 2006 1:34 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Pią Maj 26, 2006 1:39 pm
Oczywiscie zgadzam sie w 100% Mam nadzieje ze dozyje dnia w ktorym bede mogl z centrum Katowic dojechac szybkim pociagiem do Pyrzowic ;-)



Konrad - Śro Maj 31, 2006 8:21 am
Jak PKP z pośpiechu się przejechały
31.05.2006 07:19

Balice, jako pierwsze lotnisko w Polsce, miały uzyskać połączenie kolejowe / INTERIA.PL

PKP chciały uczcić pielgrzymkę Benedykta XVI i złożyć hołd Janowi Pawłowi II. W związku z przyjazdem papieża do Polski w pośpiechu uruchomiły połączenie kolejowe z Krakowa do lotniska w Balicach. Linia została wyremontowana prowizorycznie i teraz tor pójdą do wymiany. Straty można liczyć w setkach tysięcy złotych.

Według informacji "Dziennika", chęć wykazania się przy okazji wizyty papieża będzie słono kosztowała państwowe koleje. Gazeta pisze, że na początku roku przedstawiciele PKP i lokalnych władz obiecali, że lotnisko w podkrakowskich Balicach będzie miało - jako pierwsze w Polsce - połączenie kolejowe z centrum miasta jeszcze przed przybyciem do Krakowa Benedykta XVI. I to się udało. Linia została uruchomiona w zeszły piątek. Dlaczego urzędnicy i kolejarze wybrali taki termin?

"Chodziło o to, żeby ułatwić pielgrzymom chcącym pożegnać papieża na lotnisku dotarcie do Balic" - mówi senator PiS, który zaangażował się w zdobywanie środków na tę inwestycję, Stanisław Kogut.

By zdążyć na czas, linia została wyremontowana prowizorycznie. Jak twierdzi informator gazety zajmujący się kolejnictwem, ten pośpiech może PKP słono kosztować. Linia do Balic - mimo remontu - ma być teraz modernizowana i elektryfikowana. Naprawione właśnie tory pójdą do wymiany. Ile pieniędzy w ten sposób się zmarnuje?

Kolej miała na remont przeznaczyć 5 mln zł. Nie wiadomo jednak dokładnie, ile z tego wydała. Członek zarządu PKP PLK Józef Jeżewicz, twierdzi, że nie licząc budowy tymczasowej stacji kolejowej, było to jedynie jakieś 300 tys. zł.

Jak pisze "Dziennik" sprawa jest o tyle bulwersująca, że wyremontowana trasa niedługo - na czas modernizacji - i tak może zostać zamknięta, a przy tym scenariuszu pośpiech przy jej oddawaniu niczemu nie służył. "Zrobiono to, by władze kolei, lotniska i samorządu mogły z okazji papieskiej pielgrzymki odtrąbić sukces" - komentuje informator gazety.

(PAP/INTERIA.PL)

Komentarz:
Hmm oby PKP w taki sam sposób nioe zabrały się za linię z Katowic do Pyrzowic...
Resztę trzeba przemilczeć...



absinth - Śro Maj 31, 2006 9:35 am
no ja wkrotce chyba napisze do Pani posel jak planuje realizowac swoje obietnice wyborcze odnosnie lini do Pyrzowic



winn - Wto Wrz 19, 2006 4:57 pm

no ja wkrotce chyba napisze do Pani posel jak planuje realizowac swoje obietnice wyborcze odnosnie lini do Pyrzowic

i co? odpisala?



salutuj - Wto Wrz 19, 2006 5:34 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Wto Wrz 19, 2006 11:12 pm
Pani poslankaPierzchała
mi nie odpisala



d-8 - Śro Wrz 20, 2006 12:56 am
pozdrawiamy serdecznie pania posel



MarcoPolo - Śro Wrz 20, 2006 6:50 am

Pani poslankaPierzchała
mi nie odpisala


Moze pierzchla gdzies.



salutuj - Śro Wrz 20, 2006 7:27 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



jacek_t83 - Śro Wrz 20, 2006 8:10 am

Pani poslankaPierzchała
mi nie odpisala

a podobno ma taki obowiazek, jak to w koncu jest? bo juz sie gubie



absinth - Śro Wrz 20, 2006 8:57 am
@ Jacek
obowiazek ustosunkowania sie do skargi czy wniosku maja organy publiczne a posel takim organem nie jest akurat


Pani poslankaPierzchała
mi nie odpisala


To trzeba pisać skargę do władz regionalnych najpierw (na szczeblu krajowym nie mozna osłabiać jej pozycji)



winn - Śro Wrz 20, 2006 11:52 am



5)Trasa V - zachodnia, w relacji Gliwice - Bytom - Tarnowskie Góry/Piekary Śl. - MPL \Katowice w Pyrzowicach, z wykorzystaniem odcinków linii istniejących (odc. linii nr 147, nr 131, nr 182 lub alternatywnie nr 145 i ew. nowym odc. Piekary Śl. - MPL w Pyrzowicach)


^^^ no tego sie w najśmiejlszych marzeniach nie spodziewalem! nie uwierze poki sie nie przejade
btw to by bylo pierwsze kolejowe polaczenie piekar od miedzywojnia



absinth - Wto Lis 07, 2006 10:33 am


Po szynach do samolotu

W przyszłym roku rozpocznie się budowa połączenia kolejowego między Katowicami a Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach. Powiedział o tym wczoraj w Katowicach premier Jarosław Kaczyński. Czy to tylko kampania wyborcza? Urzędnicy przekonują, że nie.

Wizja podróży pociągiem ze stolicy regionu na lotnisko, zaskoczyła wszystkich. O niczym nie wiedzieli urzędnicy Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ani przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego czy spółki PKP Przewozy Regionalne. * - Nam na temat rzekomych połączeń kolejowych między Katowicami a Pyrzowicami nic nie wiadomo. I nikt nas nie informował o jakichkolwiek planach w tym względzie - twierdzi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.

Nam udało się dowiedzieć, że przed wczorajszą wizytą szefa rządu na Górnym Śląsku minister transportu Jerzy Polaczek odwiedził Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i nakazał wpisać do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (to strategiczne projekty finansowane przez Unię Europejską, jednym z celów programu jest "Transport przyjazny środowisku - rozwój transportu kolejowego") pozycję opiewającą na 30 mln euro. To pieniądze właśnie na budowę kolejowego połączenia Katowice-Pyrzowice.

Decyzja była to nagła, bo nawet podwładni Polaczka w Ministerstwie Transportu nie chcą się na ten temat wypowiadać.

- Nie znamy szczegółów - ucina krótko Sławomir Sadowski z biura informacji i promocji Ministerstwa Transportu.

Większość kosztów budowy poniesie UE, ale część - strona polska. Ten wkład własny ma pokryć główny inwestor przedsięwzięcia, czyli Polskie Linie Kolejowe, na których barkach będzie też spoczywać zakup nowego taboru. - Zapachniało kampanią - usłyszeliśmy wczoraj w Śląskim Urzędzie Marszałkowskim. Jerzy Polaczek przekonuje jednak, że to nie jest część PiS-owskiej promocji przed wyborami. - Temat połączenia z Pyrzowicami jest przecież znany od lat. I bardzo ważny dla naszej aglomeracji - przekonuje minister.

Rząd ma przyjąć aneks, w którym dołączono do strategicznych projektów - współfinansowanych przez Brukselę - budowę połączenia kolejowego między Katowicami a lotniskiem w Pyrzowicach. Unia da 30 mln euro. O resztę będą musiały postarać się Polskie Linie Kolejowe, które będą nominowane na głównego inwestora przedsięwzięcia. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, w którym znalazła się nowa nitka kolejowa, obowiązywać będzie do 2010 r. Do tego czasu połączenie musi być gotowe. Na razie nie jest znany dokładny przebieg trasy czy liczba przystanków.

O bezpieczne i szybkie połączenie Katowic z Pyrzowicami walka trwa od wielu lat. Wszyscy wiedzą, że to potrzebne i na wiedzy się kończy. Mimo że śląski port lotniczy się rozwija. Obecnie, pod względem udziału w krajowym rynku, zajmuje trzecie miejsce. Tuż za krakowskimi Balicami. Ciągle z przodu Okęcie, ale już nie tak daleko. - Ruch pasażerski zachowuje nadal tendencję wzrostową - mówi Cezary Orzech, rzecznik GTL. - W tym roku przewieźliśmy o około 400 tys. pasażerów więcej niż w roku 2006. Prognozy są jeszcze bardziej optymistyczne. Bardzo realne bowiem jest, że w 2015 r. ruch pasażerski na naszym lotnisku osiągnie wartość 3 mln pasażerów.

Droga do Pyrzowic była do tej pory zmorą. Teraz ma się to zmienić. Dzięki Programowi Operacyjnemu Infrastruktura i Środowisko, na realizację którego Bruksela gwarantuje łącznie ponad 21 mld euro. Z tej puli ma być w większej części opłacona budowa nowoczesnej linii kolejowej z Katowic na lotnisko. Potrzebny będzie także tzw. wkład własny. To już leży w gestii Polskich Linii Kolejowych, które będą głównym inwestorem

Śląscy urzędnicy traktują te plany po prostu jako kiełbasę wyborczą, z której jak zwykle zostaną tylko plany.

- Kilkanaście dni temu było głośno o dodatkowych setkach milionów euro dla Wielkopolski, Małopolski i właśnie Śląska. Potem dotarły do nas tabele finansowe, gdzie nie znaleźliśmy ani eurocenta - twierdzi jeden z pracowników Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który woli zostać anonimowy.

Tak robią wszyscy

Dogodne i szybkie połączenie kolejowe z lotniskami to już standard. W zachodniej Europie. U nas - prawie. Do końca 2008 r. tory mają być doprowadzone do Okęcia. Kolejarze obiecali też remont istniejącej nitki, łączącej port lotniczy z warszawskim Dworcem Zachodnim. Dwie nowe stacje mają powstać przy al. Żwirki i Wigury i pod Al. Jerozolimskimi. W maju br. ruszył pierwszy pociąg w kierunku krakowskich Balic. Teraz szynobusem można dojechać tam z centrum Krakowa.
Michał Tabaka - Dziennik Zachodni

*

Jak to urzednicy nic nie wiedzieli??
skoro Ja wiedzialem i chyba wszyscu z naszego forum
Jak mogli o tym nie wiedziec skoro Urzad Marszalkowski sam rozpisal przetarg na opracowanie koncepcji polaczen kolejowych Pyrzowic z Aglomeracja?????
przeciez to jest dwa posty nad tym...



babaloo - Wto Lis 07, 2006 12:01 pm
Moim zdaniem z ogłoszenia przetargu na koncepcje linii do pyrzowic nie wynika, że linia taka będzie budowana i że są na to środki itd. Ja nie słyszałem o konkretnym planie budowy linii wskazującym źródło finansowania.

Teraz się pojawił, ale nie uwierzę dopóki nie zobaczę konkretów.



winn - Wto Lis 07, 2006 12:28 pm
mi sie tez wydaje ze po prostu rzucili haslo, ktore wydaje sie chwytliwe, potrzebne
a tu niespodzianka - koncepcja skomunikowania gopu z lotniskiem o ktorej nie maja za pewne zielonego pojecia...



absinth - Wto Lis 07, 2006 2:46 pm

Moim zdaniem z ogłoszenia przetargu na koncepcje linii do pyrzowic nie wynika, że linia taka będzie budowana i że są na to środki itd. Ja nie słyszałem o konkretnym planie budowy linii wskazującym źródło finansowania.

Teraz się pojawił, ale nie uwierzę dopóki nie zobaczę konkretów.


tak ale z artykulu wynika ze urzednicy czy PKP bylo zaskoczeni sama wizja czy tez jakimikolwiek planami w tym wzgledzie:

Wizja podróży pociągiem ze stolicy regionu na lotnisko, zaskoczyła wszystkich. O niczym nie wiedzieli urzędnicy Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ani przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego czy spółki PKP Przewozy Regionalne. * - Nam na temat rzekomych połączeń kolejowych między Katowicami a Pyrzowicami nic nie wiadomo. I nikt nas nie informował o jakichkolwiek planach w tym względzie - twierdzi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.



zibi - Wto Lis 07, 2006 2:58 pm
W przyszłym roku ma ruszyć budowa połączenia kolejowego z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach, obiecał wczoraj (6.11) na spotkaniu w Katowicach premier Jarosław Kaczyński.

Pojawiło się pytanie czy obietnica to nie element kampanii wyborczej. Zdaniem urzędników nie. O tym pomyśle nie wiedział nikt z śląskiego Urzędu Marszałkowskiego, zaskoczeni byli również przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego i PKP Przewozy Regionalne.
-Nam na temat rzekomych połączeń kolejowych między Katowicami, a Pyrzowicami nic nie wiadomo. I nikt nas nie informował o jakichkolwiek planach w tym względzie- powiedział Łukasz Kurpiewski rzecznik PKP Przewozy Regionalne.

Inwestycja ma kosztować 30 mln EUR i ma pochodzić z programu "Transport przyjazny środowisku - rozwój transportu kolejowego".

Budowa połączenia kolejowego na lotnisko Pyrzowice z Katowic została podobno zapisana w ostatniej chwili do programu, jaki finansować w większej części będzie Unia Europejska. Strona polska ma zadbać o zakup nowego taboru, który ma zrealizować główny inwestor przedsięwzięcia, czyli Polskie Linie Kolejowe.

Zdaniem dziennikarzy Dziennika Zachodniego, tuż przed wizytą premiera Ministerstwo Rozwoju Regionalnego odwiedził minister Jerzy Polaczek i nakazał wpisać inwestycję do wspomnianego wyżej programu. O nagłej decyzji ministra nie chce się nikt wypowiadać z jego podwładnych. Sam minister tak tłumaczył decyzję:
-Temat połączenie z Pyrzowicami jest przecież znany od lat. I bardzo ważny dla naszej aglomeracji.

http://www.pasazer.com/czytaj.php?lp=2040



Bula - Wto Lis 07, 2006 3:19 pm
Trochę dziwne, ale jeśli naprawdę by coś ruszyło to by było świetnie. Chociaż w przyszły rok nie wierzę.



salutuj - Wto Lis 07, 2006 4:12 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



babaloo - Wto Lis 07, 2006 5:58 pm

Moim zdaniem z ogłoszenia przetargu na koncepcje linii do pyrzowic nie wynika, że linia taka będzie budowana i że są na to środki itd. Ja nie słyszałem o konkretnym planie budowy linii wskazującym źródło finansowania.

Teraz się pojawił, ale nie uwierzę dopóki nie zobaczę konkretów.


tak ale z artykulu wynika ze urzednicy czy PKP bylo zaskoczeni sama wizja czy tez jakimikolwiek planami w tym wzgledzie:

Wizja podróży pociągiem ze stolicy regionu na lotnisko, zaskoczyła wszystkich. O niczym nie wiedzieli urzędnicy Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego ani przedstawiciele Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego czy spółki PKP Przewozy Regionalne. * - Nam na temat rzekomych połączeń kolejowych między Katowicami a Pyrzowicami nic nie wiadomo. I nikt nas nie informował o jakichkolwiek planach w tym względzie - twierdzi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.



martin13 - Wto Lis 07, 2006 9:49 pm


Rząd obiecuje pociąg z Katowic na lotnisko
pj
2006-11-07, ostatnia aktualizacja 2006-11-07 22:29

Jerzy Polaczek, minister transportu, w obecności premiera Jarosława Kaczyńskiego zapowiedział, że na lotnisko w Pyrzowicach będzie można dojechać pociągiem. Na razie jednak nie ma nawet projektu trasy.

- Pomysł kolejowego połączenia Katowic z lotniskiem został wpisany do projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z mojej inicjatywy. Budowa ma kosztować 30 mln euro, które wyłoży Unia Europejska. Zapewni to dobre skomunikowanie lotniska z centrum aglomeracji na najbliższe kilkadziesiąt lat - mówi Polaczek.

Zdaniem ministra za te pieniądze można zmodernizować już istniejące torowisko między Katowicami i Pyrzowicami, ale trasa może również być powiększona. - Zaczynamy od zera. Nie ma jeszcze projektu technicznego, ale pociągiem powinniśmy pojechać na lotnisko już w 2013 roku - zapowiada minister.

Elżbieta Bieńkowska, dyrektorka wydziału programowania i funduszów europejskich w Urzędzie Marszałkowskim, zapewnia, że do tej pory ani władze województwa, ani gminy nie myślały o zgłoszeniu takiego projektu. - Ma on oczywiście sens, ale nie jest jeszcze w żaden sposób przygotowany. Nie wiem, jak ktoś chce zdążyć z projektem, który zakłada wykorzystanie unijnych pieniędzy - mówi Bieńkowska.

Inwestorem mają być Polskie Linie Kolejowe. Włodzimierz Leski, rzecznik katowickiego oddziału PLK, mówi, że budowa torów do lotniska to dobry pomysł, bo port lotniczy cały czas się rozwija i pasażerów przybywa. - Jednak na razie mamy w tej sprawie jedynie wypowiedź ministra. Nie ma projektu trasy i nie ma pieniędzy na jej budowę - przyznaje Leski. Zapytaliśmy ministra, czy ogłoszenie planu budowy nie ma związku z kampanią wyborczą do samorządów. Odparł, że takie stawianie sprawy to absurd. - Owszem, uzgodnienia dokonują się w czasie wyborczym, ale mają przecież rangę rządową. To nie jest wykwit inicjatyw bez zapewnienia pieniędzy na realizację - mówi.

Polaczek zapowiedział również, że droga ekspresowa S-1 od węzła w Podwarpiu do Pyrzowic zostanie otwarta po 20 listopada. Skróci się wtedy czas dojazdu na lotnisko. Dzisiaj samochody muszą jeździć wąskimi lokalnymi drogami.



salutuj - Wto Lis 07, 2006 11:22 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Pią Sty 05, 2007 8:21 am


Wyborcza kolej ministra Polaczka

Przemysław Jedlecki
2007-01-04, ostatnia aktualizacja 2007-01-04 22:45

Jerzy Polaczek, minister transportu, ogłosił przed wyborami, że za unijne pieniądze powstanie kolej z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Wszystko wskazuje na to, że były to tylko obiecanki.

Minister Polaczek o pomyśle na połączenie kolejowe stolicy aglomeracji z lotniskiem w Pyrzowicach powiedział przed listopadowymi wyborami samorządowymi w obecności premiera Jarosława Kaczyńskiego. Nie było wówczas projektu trasy ani pieniędzy, ale minister miał na to lekarstwo. Stwierdził bowiem, że z jego inicjatywy pomysł został wpisany do projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowa miała pochłonąć 30 mln euro.

Tymczasem w środę rząd zaakceptował listę projektów z programu Infrastruktura i Środowisko, na które będzie chciał zdobyć unijne dotacje. Obiecywana przez Polaczka kolej znalazła się w grupie "Transport przyjazny środowisku", ale razem z kilkoma innymi projektami jest na liście rezerwowej. Minister twierdzi jednak, że nie znaczy to, iż w ogóle nie powstanie. - To przecież upoważnia Polskie Linie Kolejowe do podjęcia prac związanych z przygotowaniem tej inwestycji. Na pewno będzie ona realizowana i to szybciej, niż wynika z harmonogramu - nie traci wiary Polaczek.

Jednak pierwszeństwo do unijnej kasy będą miały projekty podstawowe, a jest ich kilkanaście. Żeby zrealizować projekt rezerwowy, któryś z nich musiałby nie wypalić albo powinien być tańszy, niż się teraz zakłada, tak by zostały pieniądze na dodatkowe inwestycje. To jednak mało prawdopodobne.

- W Polsce nie ma ludzi do pracy i firmy budowlane zaczynają podnosić wynagrodzenia. To oznacza, że oszczędności nie będzie - mówi anonimowo pracownik Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, który zajmuje się unijnymi dotacjami.

Poseł Tomasz Tomczykiewicz, szef śląskiej PO, twierdzi, że taki obrót spraw świadczy o słabości Polaczka. - Gdyby miał mocną pozycję w PiS-ie, to tego projektu by tak nie potraktowano. Po raz kolejny potwierdza się też zasada, że Śląsk jest dobry, gdy ma dostarczyć głosów wyborczych. Potem można o nim szybko zapomnieć - ocenia.



salutuj - Pią Sty 05, 2007 11:14 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Pią Sty 05, 2007 11:17 am
Obiecanki i Cacanki.



jacek_t83 - Pią Sty 05, 2007 11:18 am

ech, liczyłem na pozytywnego newsa akurat
chyba nie liczyłeś, że jak pisowczyk coś powiedział to się spełni ??



salutuj - Pią Sty 05, 2007 11:45 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



jacek_t83 - Pią Sty 05, 2007 12:00 pm
oczywiście spodziewłeś się kolejki do Pyrzowic według Twojego "projektu"



salutuj - Pią Sty 05, 2007 12:28 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



martin13 - Sob Sty 06, 2007 9:20 am

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/685268.html

Trasa Katowice-Pyrzowice trafiła na listę rezerwową
dziś

W przyjętej przez rząd Jarosława Kaczyńskiego liście projektów z programu Infrastruktura i Środowisko znalazł się plan budowy za 30 mln euro połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic. Tyle, że ten istotny dla Śląska projekt jest na... liście rezerwowej, co stawia znak zapytania przy jego realizacji. W pierwszej kolejności unijne fundusze trafią do zadań na głównej liście. Na rezerwowe pozycje - ewentualnie.

Przypomnijmy, że tuż przed jesiennymi wyborami samorządowymi, minister transportu, Jerzy Polaczek, obiecywał w Katowicach rychłą realizację kolejowych planów. Skończyło się na słowach. Mimo zepchnięcia projektu na ławkę rezerwową, Polaczek jest ciągle pewny, że za parę lat będzie można pojechać ze stolicy województwa na lotnisko pociągiem.
(mit) - Dziennik Zachodni



Kris - Czw Cze 21, 2007 6:44 pm
Koleją na lotnisko
dziś

Jest już list intencyjny w sprawie budowy szybkiej kolei między lotniskiem w Pyrzowicach a śląskimi miastami. Wczoraj podpisali go przedstawiciele zarządu województwa śląskiego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Projekt połączenia kolejowego między Międzynarodowym Portem Lotniczym „Katowice” w Pyrzowicach a miastami aglomeracji górnośląskiej ma już kilka lat. Zakłada uruchomienie wygodnego dojazdu między Pyrzowicami, a miastami, takimi jak: Katowice, Chorzów, Bytom, Zabrze i Gliwice. Projekt obejmuje również wybudowanie węzłów przesiadkowych z połączeniami do innych miast i regionów województwa. Połączenie z Chorzowem usprawni m.in. dojazdy na wielkie imprezy organizowane na Stadionie Śląskim. Rozwiąże równiesz część ewentualnych problemów transportowych podczas Euro 2012.
Współpraca województwa z PKP obejmuje opracowanie studium wykonalności oraz przygotowanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko i dokumentacji projektowej budowy linii kolejowej. Taka dokumentacja jest też niezbędna przy staraniach o środki unijne.
(mokr) - Dziennik Zachodni
http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/741568.html



Kris - Wto Cze 26, 2007 6:26 pm
Podróż pociągiem na lotnisko w Pyrzowicach
Tomasz Głogowski
2007-06-26, ostatnia aktualizacja 2007-06-26 19:53

PKP Polskie Linie Kolejowe zastanawiają się nad przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej do Katowic. Dzięki temu stolica województwa miałaby bezpośrednie połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach.

Kolej zapowiada gigantyczną modernizację linii w miastach, gdzie odbędą się mecze Euro 2012. Chce wydać na ten cel aż 20 mld zł. Choć szansa na to, że mecze rozgrywane będą również na Stadionie Śląskim w Chorzowie, wciąż jest niewielka, nasz region może sporo zyskać na kolejowym boomie.

Okazało się bowiem, że przy okazji przygotowań do mistrzostw PKP Polskie Linie Kolejowe zastanawiają się nad przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej do Katowic. Dziś ta najsłynniejsza linia kolejowa w Polsce zaczyna się w Grodzisku Mazowieckiem, a kończy w Zawierciu.

Tymczasem "Puls Biznesu" napisał, że kolejarze chcą skierować ją z Zawiercia do Pyrzowic i dalej wzdłuż autostrady A1, a potem koło Piekar, przez Bytom, Chorzów do Katowic. W ten sposób kolej chce upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu. Zdaniem Krzysztofa Celińskiego, prezesa PKP PLK, Katowice zyskałyby bezpośrednie połączenie z lotniskiem w Pyrzowicach, a pociągi z Warszawy nie musiałyby zwalniać za Zawierciem.

- Kolej ma już wstępny projekt tego przedsięwzięcia - zdradza Jacek Stumpf, dyrektor wydziału transportu Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Samorząd zaproponował kolei współpracę przy projektowaniu nowej linii.

PKP PLK nie ujawniają kosztów inwestycji, ale wiadomo, że będą ogromne. W pobliżu lotniska w Pyrzowicach istnieje co prawa prawie nieużywana linia kolejowa, ale nie wiadomo, czy można by ją przystosować na potrzeby Centralnej Magistrali Kolejowej. Pociągi mają tu mknąć ponad 200 km/godz., więc w grę wchodzi raczej budowa całkiem nowych torów.

- Przedłużenie CMK oznaczałoby prawdziwą rewolucję dla lotniska w Pyrzowicach, które stałoby się prawdziwym partnerem dla Okęcia. Podróż pomiędzy tymi dwoma portami trwałaby niewiele ponad dwie godziny - dodaje dyrektor Stumpf.

Przestrzega, by nie mylić planów przedłużenia CMK do Katowic (z tego połączenia mogliby korzystać tylko pasażerowie jadący do Warszawy albo wracający ze stolicy) z projektem połączenia miast aglomeracji z lotniskiem. Urząd Marszałkowski rozpatrywał sześć wariantów trasy, która ma powstać w ciągu najbliższych czterech lat. Ostatecznie zdecydowano, że pociąg będzie korzystał z istniejących już torów z Katowic, przez Chorzów, do granic Bytomia. Dopiero tam planuje się budowę całkiem nowego 20-kilometrowego odcinka do Pyrzowic. Połączenie miast aglomeracji z lotniskiem ma kosztować do 200 do 300 mln euro.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,4254580.html



absinth - Wto Cze 26, 2007 6:54 pm
jak dla mnie to jest fenomenalne info



d-8 - Wto Cze 26, 2007 7:09 pm
bedzie jak w Duesseldorfie ! ( pociagi ICE prawie pod terminal ale z peronu do terminala 'sky-train' - Sky i Sputnik widzieli i obadali - to moga potrwierdzic, fajna sprawa)

oby tylko sie udalo to! rewelka by byla . juz by nawet bez tego sky-train, ale to by bylo fantastisch-boomastisch!!!



Bartek - Sob Lip 14, 2007 8:38 am
Pociągiem na pokład samolotu

W ciągu najbliższych pięciu lat większość polskich lotnisk doczeka się szybkich połączeń kolejowych z pobliskimi miastami. Inwestycje pochłoną w sumie ok. 125 mln euro. Linia na warszawskie Okęcie ma zostać uruchomiona już za rok

Shot at 2007-07-13W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o nadzór nad budową torów z Okęcia do Warszawy Zachodniej. Umowa o wykonanie robót już została zawarta.

- Prace ruszą za dwa, najdalej za trzy tygodnie - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. Będą polegać m.in. na wymianie części istniejących i budowie nowych torów. Linia ma zostać uruchomiona pod koniec czerwca przyszłego roku. Wówczas podróż z portu do centrum będzie trwała mniej niż 20 minut, czyli dwukrotnie krócej niż obecnie.

Koszt budowy wyniesie prawie 205 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum czterech polskich firm, którego liderem jest Trakcja Polska.

Nie wszędzie inwestycje w połączenie kolejowe są konieczne, jednak ich budowa jest ambicją marszałków. - Z transportu publicznego z lotnisk do centrum miast korzysta w Europie zaledwie 15 proc. podróżnych - wyjaśnia Włodzimierz Machczyński, wiceprezes portu gdańskiego.

Budowa torów z Okęcia do centrum miasta jest najbardziej zaawansowana ze wszystkich podobnych inwestycji planowanych w kraju. Część z nich, jak skomunikowanie kolejowe Pyrzowic z Katowicami czy dokończenie prac przy linii kolejowej Balice - Kraków, będzie współfinansowana z rządowego programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko". W programie na budowę łącznic z portami lotniczymi przewidziano 109 mln euro.

Katowice zaczną od nowa

Budowa ok. 34 km torów z Pyrzowic do centrum Katowic ma pochłonąć ok. 30 mln euro.

- Zawarto już porozumienie między spółką PKP Polskie Linie Kolejowe a urzędem marszałkowskim w sprawie stworzenia planu studyjnego inwestycji - wyjaśnia Cezary Orzech, rzecznik katowickiego portu lotniczego.

Plan ma powstać do końca 2007 r., tak by prace budowlane mogły ruszyć na początku przyszłego roku. Inwestycja ma zostać zakończona przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.

- Część torów już istnieje, ale od lat są nieczynne. Początkowo zastanawiano się nad ich modernizacją i dobudowaniem brakującej części linii, ale chyba zwycięży koncepcja realizowania inwestycji od początku - zdradza Cezary Orzech.

Obecnie turyści mogą do centrum Katowic dostać się autobusami. Podróż trwa ok. 40 minut. Pociąg ma trasę pokonywać w czasie prawie dwukrotnie krótszym.

Koleją do Babich Dołów

Do 2011 roku ma powstać też połączenie kolejowe pomiędzy lotniskiem w Gdańsku a portem lotniczym w Gdyni na Babich Dołach, przez centra Gdyni i Gdańska.

- Tory kolejowe już są, czyli najtrudniejszy etap związany z wytyczeniem trasy i wykupywaniem gruntów jest za nami. Istniejącą linię wystarczy zmodernizować - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Podobne inwestycje przewidzieli również marszałkowie w swoich programach rozwoju regionalnego. Włodarze województwa zachodniopomorskiego planują przeznaczyć 15 mln euro na modernizację linii kolejowej łączącej Szczecin z lotniskiem. Władze portu chcą się również ubiegać o sfinansowanie budowy przejścia łączącego linię kolejową z terminalem pasażerskim.

W Krakowie kolejka na lotnisko kursuje już od zeszłego roku. W tym roku będzie modernizowana kosztem 30 mln euro.

- Sama inwestycja nie była kosztowna, głównie dzięki zaadaptowaniu starej bocznicy wojskowej - wyjaśnia Piotr Pietrzak, rzecznik Balic.

AGNIESZKA STEFAŃSKA

--------------------------------------------------------------------------------
http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wyd ... a_a_2.html



absinth - Sob Lip 14, 2007 9:39 am

Pociągiem na pokład samolotu
[b]Katowice zaczną od nowa

Budowa ok. 34 km torów z Pyrzowic do centrum Katowic
[...]

Plan ma powstać do końca 2007 r., tak by prace budowlane mogły ruszyć na początku przyszłego roku. Inwestycja ma zostać zakończona przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej w 2012 roku.


no no no

brzmi ambitnie
nareszcie!



jdubowski - Sob Lip 14, 2007 1:06 pm

brzmi ambitnie
nareszcie!


To brzmi jak SF...



Bartek - Sob Lip 14, 2007 1:50 pm
Dla mnie też jest to lekki S-F, ale dzięki funduszom z UE jest szansa że to wszystko zostanie zrealizowane



absinth - Pią Sty 04, 2008 10:26 am


Z Katowic do Pyrzowic w 29 minut

Katowicki Urząd Marszałkowski wspiera jeszcze jedną kolejową inwestycję. Do 2012 roku ma powstać szybka kolej dojazdowa z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach. Pociąg ma jeździć po dwóch torach. Będzie ruszał w Katowicach-Załężu i pojedzie przez Chorzów, Bytom, Piekary Śląskie, Bobrowniki, Dobieszowice, aż do Pyrzowic. Cała trasa będzie miała 38 km długości. Pociąg pokona ją w 29 minut. Podróż z Bytomia do Katowic potrwa 15 minut. Ale żeby inwestycja mogła dojść do skutku, potrzebne są pieniądze unijne, bo koszt uruchomienia takiej linii to kilkaset milionów złotych. Z kolei żeby móc ubiegać się o pieniądze, potrzebny jest projekt linii. - Teraz trwają prace projektowe - mówi Stumpf. Inwestorem są Polskie Linie Kolejowe.

Agnieszka Klich - POLSKA Dziennik Zachodni

=======================================

tak sie zastanawiam nad tym kto wpadl na pomysl, zeby pociag mial stacje poczatkowa na Zalezu, bo ze jakis idiota to wiem, ale dobrze by bylo poznac nazwisko...



babaloo - Pią Sty 04, 2008 11:42 am
Acha .... Nie rozumiem.
Może chodzi o to, że inwestycja (modernizacja +budowa linii) dotyczy odcinka od Załęża. A pociąg i tak będzie dojeżdżał do Katowic głównych. No bo jeżeli nie .... to nie wiem co powiedzieć



salutuj - Pią Sty 04, 2008 5:57 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



kropek - Pią Sty 04, 2008 7:00 pm

może nowy dworzec w końcu zaplanowano wg Pomysłu Pawła Niewiadomskiego, czyli mnie,

tam za Goeppert-Mayer a to już chyba Załęże


To bylaby idylla ...
Natomiast, nawet gdyby ten dworzec powstał (a to nie jest mozliwe ), to pociąg to Pyrzowic i tak powinien zaczynac trase na obecnym dworcu.

Ale na bank jest tak, jak pisał już @babaloo; chodzi zapewne o modernizację linii kolejowej.



salutuj - Pią Sty 04, 2008 7:12 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Pią Sty 04, 2008 7:14 pm
Do roku 2012? Ona powinna powstać do 2010...

Ciekawe też jakie będą ceny biletów, bo cena biletu w autobusie PKM Katowice w jedną stronę kosztuje 20zł, a w dwie (trzeba wykorzystać w tym samym dniu co jest dla mnie kretynizmem) kosztuje 28zł...

Nie wiem dlaczego nie mogą puścić normalnego autobusu na bilety jakie obowiązują na liniach KZK GOP.



kropek - Pią Sty 04, 2008 7:23 pm

nie no..

to był sarkazm z mojej strony tylko


Zdaje sobie z tego sprawe

Poprostu rowniez uważam, ze w tamtych okolicach jest wprost wymarzone miejsce na dworzec zarowno PKP, komunikacji autokarowej dalekobieżnej itd.



MarcoPolo - Pią Sty 04, 2008 7:38 pm
W polaczeniu z modernizowana relacja K-ce-Tychy bylaby to juz solidna nitka kolejki miejskiej. Buduja nowe przystanki w Tychach. Podobno podroz Tychy- Katowice bedzie trwac okolo 20-25 min. Wiec niecala godzina Tychy-Pyrzowice.



Wit - Pią Lut 29, 2008 12:23 am

Nowy pomysł na trasę szybkiej kolei
dziś
Dzięki niej dojazd z Katowic do Pyrzowic ma być szybki, łatwy i przyjemny. Do 2012 roku mieszkańców województwa na lotnisko ma wozić szybka kolej. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało, by trasa prowadziła przez Siemianowice, Piekary Śląskie, Ożarowice do Pyrzowic.

W lutym z ministrem spotkał się Józef Korpak, starosta tarnogórski. Korpak zgłosił pomysł, by trasę kolei zmienić. Nowa prowadziłaby przez Miasteczko Śląskie, Tarnowskie Góry i Bytom. Zdaniem starosty, takie rozwiązanie byłoby tańsze, a inwestycja mogłaby zostać szybciej zakończona. - Przede wszystkim na zaproponowanej przez nas trasie będzie można wykorzystać infrastrukturę, która tam już jest. Nie będzie zatem problemu z wywłaszczaniem gruntów pod inwestycję. Wystarczy dostosować linię kolejową do dużych szybkości.

Część odcinków trzeba będzie wyremontować, część odtworzyć. Przy budowie trasy zgodnie z propozycją ministerstwa infrastrukturę trzeba będzie dopiero budować - wyjaśnia Korpak. Budowa szybkiej kolei ma kosztować 300 mln euro. Starosta wstępnie oszacował, że trasa prowadząca przez Tarnowskie Góry i Bytom kosztowałaby o połowę mniej. Teraz trzeba ministerstwu dostarczyć szczegóły i przeprowadzić symulację, która określi, jak długa będzie trasa prowadząca z Miasteczka przez Tarnowskie Góry i Bytom, jakie prędkości pociąg będzie mógł na niej rozwinąć, ile czasu zajmie mu przejazd i jakie dokładnie pieniądze inwestycja pochłonie.

(ka) - POLSKA Dziennik Zachodni



absinth - Pią Lut 29, 2008 9:25 am
no moze i byloby taniej, tylko czy przez Tarnowskie Gory byloby szybciej?

to powinno byc jednym z podstawowych kryteriow



salutuj - Pią Lut 29, 2008 9:58 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



d-8 - Pią Lut 29, 2008 10:01 am
^^^ dokładnie.

to ma byc połączenie szybkie a nie 'pojemne' i 'chłonne' pasażersko dla TG.

obstawiam że pomysł i tak upadnie. i bardzo dobrze.



Safin - Pią Lut 29, 2008 10:10 am
Wydaje mi sie to byc bardzo sensowne. Szczególnie fakt, przejazdu przez Bytom, a nie przez Piekary.



absinth - Pią Lut 29, 2008 10:21 am
Bytom owszem, Tarnowskie juz niekoniecznie



winn - Pią Lut 29, 2008 2:09 pm
skandal!
tg chca nam zabrac jedyne polaczenie kolejowe ktore piekary by mialy od jakichs 80 lat...



Wit - Pią Lut 29, 2008 5:32 pm
Hehe...idąc tokiem rozumowania starosty, to równie dobrze można zrobić kolej na lotnisko przez Sosnowiec, Zawiercie i Siewierz...
Tory są, cysterny z paliwem lotniczym co tydzień widzę...w max dwa lata prac i mamy linię przystosowaną dla pasażerów



absinth - Wto Mar 04, 2008 11:43 am
takie cos znalazlem u mnie na dysku ( z 2004 roku )





Kris - Śro Kwi 23, 2008 8:43 pm


PKP: 9,4 mld EUR inwestycji kolejowych do 2012 r.
ISB
17.04.2008 16:51

Wielkość nakładów inwestycyjnych na linie kolejowe, dworce i tabor ma wynieść do 2012 roku 9,4 mld euro, podała grupa PKP w czwartek. Finansowanie ma pochodzić ze środków unijnych, PKP, budżetu państwa i prywatnych.

PKP podały, że najwięcej środków pochłonie modernizacja i budowa linii kolejowych, szacowana na 6,7 mld euro. Na dworce kolejowe ma zostać przeznaczone 1,5 mld euro, a na tabor 1,2 mld euro.

PKP podały, że od 2007 do końca 2008 roku Grupa PKP zmodernizuje blisko 500 km z zaplanowanych 1600 kilometrów torów dróg kolejowych.

Plany modernizacyjne PKP Polskich Linii Kolejowych obejmują m.in. następujące trasy: Warszawa - Gdańsk - modernizacja 350 km linii (100% całej trasy), Warszawa - Poznań - modernizacja 123 km linii, (41% trasy), Poznań - Wrocław - modernizacja 162 km linii, (100% całej trasy), Wrocław - Kraków -modernizacja 203 km linii, (76% całej trasy), Rzeszów - granica państwa - modernizacja 100 km linii, (100% całej trasy) oraz kolejowe połączenia z portami lotniczymi (Balice, Pyrzowice, Okęcie).

W ramach modernizacji linii kolejowych związanej z Euro 2012 w 2007 r. zrealizowano 299,7 km torów, podały PKP. W 2008 r. przewiduje się zrealizować prace modernizacyjne na 180 km torów.

"Trwają również przygotowania do modernizacji 56 pociągów i 380 wagonów dla pasażerów - kibiców Euro 2012 oraz budowy nowych i modernizacji największych dworców kolejowych" - czytamy w komunikacie.

PKP Intercity planuje, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko zrealizować program modernizacji taboru, który przewiduje m.in. zakup 20 szt. pociągów zespolonych wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h, zakup 36 szt. elektrycznych zespołów dalekobieżnych dostosowanych do prędkości 160 km/h i modernizację 380 szt. wagonów osobowych.

"Koszt wykonania tego programu wyniesie ok. 723 mln euro, z tego ze środków POIŚ zostanie przeznaczonych ok. 360 mln euro"- podała firma.

Ze środków własnych i kredytów spółka PKP Intercity planuje sfinansować zakup i modernizację taboru dla obsługi segmentu przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w zakresie zakładającym zakup 10 lokomotyw wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h, zakup 30 wagonów dostosowanych do prędkości 300 km/h, modernizację 310 wagonów dostosowanych do prędkości 160 - 200 km/h). Na wymienione inwestycje w tabor zostanie przeznaczonych łącznie ok. 200 mln euro.

PKP poinformowała, że pierwszych inwestorów do budowy największych nowych dworców wybierze już w tym roku.

Inwestycjami, które zostaną zrealizowane tylko ze środków własnych PKP, ewentualnie będą współfinansowane ze środków publicznych są m.in. Warszawa Centralna, Kraków Główny, Wrocław Główny.

Dworce planowane do modernizacji ze środków własnych PKP to Gdańsk Główny i Gdynia Główna Osobowa. Natomiast Inwestycje planowane do przeprowadzenia z partnerem (inwestorem) zewnętrznym to Warszawa Wschodnia, Warszawa Zachodnia, Katowice, Sopot i Poznań Główny.

"Poza dworcami przewidzianymi do modernizacji w ramach Euro 2012, PKP planuje również inwestycje na dworcach Warszawa Gdańska, Łódź Fabryczna i Szczecin" - głosi też komunikat.

Według wstępnych danych przed audytem, grupa PKP miała w 2007 roku wynik na poziomie "zero plus", co było zgodne z planem, a na 2008 roku firma także planuje wynik "zero plus".

W 2006 roku grupa PKP zmniejszyła stratę netto do 100 mln zł z 710 mln zł straty rok wcześniej. Przychody wyniosły wówczas 11.400 mln zł, a koszty - 11.627 mln zł.

Swoje wyniki w 2006 roku poprawiły wszystkie spółki Grupy PKP, a w największym stopniu spółka PKP Przewozy Regionalne - o 420 mln zł.

Siedem firm przyniosło w 2006 roku zyski: PKP Intercity - 30 mln zł zysku, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście - 1,9 mln zł, PKP WKD - 0,2 mln zł, PKP CARGO - 53 mln zł, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa - 65 mln zł, PKP Energetyka - 25 mln zł, PKP Informatyka - 1,9 mln zł.

Natomiast trzy spółki miały w 2006 roku ujemny wynik finansowy. PKP Przewozy Regionalne miały 227 mln zł straty, Telekomunikacja Kolejowa - 16 mln zł, zaś PKP Polskie Linie Kolejowe - 74 mln zł. (ISB)

maza/mtd
http://www.pb.pl/Default2.aspx?ArticleI ... 5a8c721f34



absinth - Czw Maj 01, 2008 11:33 am
Niepokoje samorządowców z Zagłębia
W Będzinie prezydenci, burmistrzowie oraz wójtowie dyskutowali o inwestycjach drogowych i kolejowych w Zagłębiu

Podczas spotkania poruszano także problem planowanych inwestycji kolejowych: budowy systemu kolei dużych prędkości wraz z modernizacją CMK oraz budowę połączenia Katowic z Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach.

Polskie Linie Kolejowe planują budowę sieci połączeń dużych prędkości pokrywających się z europejskimi korytarzami komunikacyjnymi. Centralna Magistrala Kolejowa umożliwia wykorzystanie jej do utworzenia połączenia z Warszawą przez Myszków poprzez MPL „Katowice” w Pyrzowicach do Katowic. Przyjęcie takiego rozwiązania będzie oznaczało, że pociąg na tej linii nie będzie się zatrzymywał w Sosnowcu czy w Będzinie. Podczas spotkania marszałek Śmigielski tłumaczył takie rozwiązanie wymogami technicznymi. „Pociągi na liniach dużych prędkości nie mogą zatrzymywać się na pośrednich stacjach. Rozpędzają się one bowiem na kilkunastokilometrowych odcinkach. Tego typu połączenia między dwoma stacjami są standardem w krajach Unii Europejskiej” - tłumaczył.

Prowadzący spotkanie poseł Grzegorz Dolniak, powołując się na deklaracje podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusza Engelhardta, zapewnił samorządowców, że obecny szlak łączący miasta Zagłębia z Warszawą będzie utrzymany.

http://www.silesia-region.pl/



Emenefix - Czw Maj 01, 2008 2:54 pm
Nie widzę w tym nic złego.

Będziemy mieli dwa szybkie połączenia na pn wschód. Dwoma kanałami



Kris - Pią Lip 04, 2008 6:58 am
Dworzec na świat
dziś


Ewa i Jerzy Oprzondkowie we wtorek wybrali się w podróż pociągiem z Gliwic do Bytomia. Taki transport jest według nich szybszy, wygodniejszy i tańszy. Fot. Lucyna Nenow

Jest pomysł, aby w Bytomiu łączyły się dwie trasy kolejowe, prowadzące z Gliwic i z Tychów. Dzięki temu miasto zyskałoby bezpośrednie połączenie kolejowe z Katowicami i lotniskiem w Pyrzowicach. Projekt jest już gotowy. Stworzyli go specjaliści z Politechniki Śląskiej.

Na inwestycję potrzeba 380 mln euro. Dworzec zintegrowany to taki, na którym pasażerowie mogliby przesiadać się z jednego środka transportu na drugi. - Na przykład z autobusu na pociąg lub z jednego pociągu na drugi - mówi profesor Sylwester Markusik, szef Katedry Transportu Przemysłowego Politechniki Śląskiej. - Tutaj nawet rozkłady jazdy są zintegrowane. Jeżeli pasażer wysiada z jednego środka transportu na przykład o godz. 8.02, to następny ma o godz. 8.05. Wszystko można odpowiednio ustawić. Dzisiaj takie rzeczy robi się komputerowo - mówi Markusik. Nad projektem połączenia miast Aglomeracji Górnośląskiej i budowy dworca zintegrowanego specjaliści z Politechniki pracowali od 2005 roku.

Dworzec mógłby stanąć w Bytomiu, między obwodnicą prowadzącą do Piekar Śląskich a ulicą Chorzowską. Działka ma 0,35 ha powierzchni. Leży na trasie przejazdu autobusów komunikacji krajowej i międzynarodowej. - Tam jest teren po starych kolejach wąskotorowych - mówi Markusik. Nasze miasto jest doskonałym miejscem dla takiego dworca. Tu dwie trasy kolejowe łączyłyby się w jedną. Jedna prowadząca z Gliwic, druga z Tychów, przez Katowice. Obie mogłyby się łączyć w jedną trasę, która prowadziłaby prosto do Pyrzowic - tłumaczy profesor. Do Pyrzowic i Katowic pasażerów woziłyby szynobusy. Pokonywałyby 44 km. Ale wystarczyłoby wybudować 13 km nowych torów, bo na pozostałych odcinkach można wykorzystać infrastrukturę, która już tam jest. - To pozostałości po pociągach przemysłowych lub wąskotorowych - mówi Markusik. Dzięki dworcowi zintegrowanemu i połączeniu Katowic z Pyrzowicami mniejszy też będzie ruch samochodowy. - Teraz jest siedem pomysłów na to, jak skomunikować województwo z lotniskiem. Nasza linia połączy wszystkie najważniejsze miasta regionu i usprawni komunikację - tłumaczy profesor. Połączenie zyskają Bytom, Gliwice, Zabrze, Katowice, Chorzów, Piekary Śląskie, Bobrowniki, Świerklaniec i Ożarowice.

Dobrodziejstwa projektu dostrzegła firma Investment Support z Warszawy specjalizująca się w przeprowadzaniu w Polsce nowatorskich projektów, pozyskiwaniu środków na inwestycje i i realizacji pomysłów wspierających inwestycje w gminach. Firma ogłosiła konkurs "Dobre praktyki partnerstwa publiczno-prywatnego 2008". Współorganizatorem jest Ministerstwo Gospodarki. Projekt Politechniki Śląskiej zajął pierwsze miejsce. Investment Support przy wybieraniu projektu brał pod uwagę między innymi to, czy da się go wprowadzić w życie.

A Bytom ma zamiar to wykorzystać. - Zależy nam na tym, by Bytom miał szybkie połączenie z Pyrzowicami i z Katowicami. Poruszymy niebo i ziemię, by szybka linia łącząca Katowice z lotniskiem przebiegała przez Bytom i by u nas był dworzec. Teraz mamy silny argument w ręce w postaci poparcia Ministerstwa Gospodarki - mówi Katarzyna Krzemińska-Kruczek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Bytomiu. Szybkie połączenie i do tego dworzec zintegrowany przyciągnie do miasta ludzi z zewnątrz. - Na placu Kościuszki powstanie Agora. Mieszkańcy regionu będą mogli przyjeżdżać do Bytomia na zakupy - dodaje rzeczniczka.

Koszty inwestycji są niebagatelne. Mimo to przedsięwzięciem interesują się potencjalni inwestorzy. - Otrzymałem mailem informację od Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju z Londynu. Bank szuka danych na temat tej inwestycji. Ta instytucja zajmuje się finansowaniem takich przedsięwzięć - mówi Marek Tomiak, partner w kancelarii Tomiak Żuchowski Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska w Katowicach. To właśnie on pomagał Bytomiowi przy przygotowaniu ankiety zgłoszeniowej do konkursu. Są i inne banki, które o inwestycję pytają.

Co do tego, że szybkie połączenie Katowice-Pyrzowice przydałoby się, pasażerowie nie mają żadnych wątpliwości. - W kolejnictwo trzeba inwestować. Kiedyś nawet małe stacje tętniły życiem. Jeżeli jest możliwość przeprowadzenia takiej inwestycji, to trzeba działać - mówi Jerzy Oprzondek z Gliwic. We wtorek pan Jerzy razem z żoną Ewą wybrali się pociągiem do Bytomia. - Mieliśmy jechać autobusem, ale wybraliśmy pociąg, bo jest szybszy, wygodniejszy i tańszy - podsumowuje pani Ewa. Przypomnijmy, że o przywróceniu połączenia Bytom-Gliwice-Bytom zdecydowały wyniki badań z Politechniki Śląskiej. W ich wyniku okazało się, że infrastruktura, z której dawniej korzystał pociąg jest w dobrym stanie i wystarczy ją remontować.

A co z szybką koleją?

Przypomnijmy, że wciąż żywy jest projekt uruchomienia szybkiej kolei dojazdowej z Katowic do Pyrzowic. Pracują nad tym PKP Polskie Linie Kolejowe razem z katowickim Urzędem Marszałkowskim. - Inwestycja jest w fazie przetargu na wykonawcę projektu - mówi Jacek Karniewski, rzecznik katowickiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych. Przetarg ma zostać ogłoszony na początku lipca. Jeszcze za wcześnie, żeby mówić, czy plany PKP uwzględnią projekt Politechniki Śląskiej.

Przypomnijmy. Szybka kolej ma jeździć po dwóch torach. Jej trasa ma prowadzić z Katowic-Załęża, przez Chorzów, Bytom, Piekary Śląskie, Bobrowniki, Dobieszowice, aż do lotniska w Pyrzowicach. Część linii ma biec wzdłuż autostrady A1. Cała trasa będzie miała 38 km długości. Przejazd nią, razem z postojami na pięciu przystankach, zajmie 29 minut. Od granicy Bytomia do Pyrzowic pociąg będzie jeździł po nowych torach. Na pozostałym odcinku zostanie wykorzystana istniejąca infrastruktura.

Agnieszka Klich - POLSKA Dziennik Zachodni
http://bytom.naszemiasto.pl/wydarzenia/870455.html



Wit - Sob Lip 05, 2008 5:15 pm
i póki co należy zrealizować pomysł politechniki, ta wersja z ominięciem Bytomia, a przy okazji Gliwic jest o wiele gorsza



Tequila - Pon Lip 07, 2008 6:33 pm


Bytom chce połączenia z lotniskiem

Jacek Madeja
2008-07-07, ostatnia aktualizacja 2008-07-07 18:48

- Będziemy się starać zmienić trasę szybkiej kolei do Pyrzowic, żeby nie omijała miasta - zapowiadają bytomscy urzędnicy. Chcą, żeby przy ul. Chorzowskiej powstał główny dworzec przesiadkowy dla całej konurbacji górnośląskiej.

Szybka kolej na lotnisko ma prowadzić z Katowic, przez Chorzów, Bytom i Piekary Śląskie do lotniska w Pyrzowicach. Ale w Bytomiu nie chcą nawet słyszeć, że pociągi nie będą się zatrzymywały w mieście.

Magistrat razem Politechniką Śląską przygotował koncepcję alternatywnego przebiegu trasy kolei. Według tego pomysłu kolej nie tylko przecinałaby centrum Bytomia, ale znajdowałby się tutaj także główny dworzec przesiadkowy w drodze na lotnisko, łączący linie kolejowe, tramwajowe i autobusowe. Miasto ma już nawet działkę na jego budowę - przy ul. Chorzowskiej w Rozbarku.
- Bytom jest doskonały dla tego typu inwestycji. Miejsce ma doskonałą lokalizację, w samym środku aglomeracji i bliskie sąsiedztwo istniejących już linii kolejowych i tramwajowych. Poza tym w większości pomysł opiera się na zmodernizowaniu istniejących torowisk. Tylko 13 km trzeba wybudować od nowa - mówi dr Damian Gąska z Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

- Nasza koncepcja uwzględnia też potrzeby pasażerów z Gliwic i Zabrza, którzy w obecnym projekcie zostali pominięci. Dzięki budowie dworca na Rozbarku mieliby ułatwiony dojazd na lotnisko - dodaje Katarzyna Krzemińska-Kruczek, rzeczniczka bytomskiego magistratu.

Według wstępnych obliczeń na budowę połączenia do Pyrzowic, proponowaną przez Bytom trasą i dworca w Rozbarku potrzeba około 285 mln euro. Podobne koszty utworzenia szybkiej kolei na lotnisko wcześniej przyjętą trasą wyliczyło PKP.

Bytom chce, żeby dworzec przy Chorzowskiej powstał na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. - Tam, gdzie są ludzie, są i pieniądze. Dla wielu firm to może być dobry interes - przekonuje Krzemińska-Kruczek.

Bytomska koncepcja zwyciężyła w tegorocznym konkursie "Dobre Praktyki Partnerstwa Publiczno-Prywatnego" organizowanym przez Ministerstwo Gospodarki i firmę Investment Support, która doradza samorządom, jak zdobyć inwestorów. - Nagradzamy pomysły, które mają szansę realizacji. Autorzy dwóch zwycięskich projektów z zeszłego roku właśnie prowadzą rozmowy z inwestorami - mówi Joanna Gogolińska z Investment Support.

Nagrodą za pierwsze miejsce jest ćwierć miliona złotych, które Bytom przeznaczy na przygotowanie wstępnych analiz do projektu. - W przyszłym tygodniu spotykamy się z przedstawicielami kolei, żeby przekonać ich do naszej koncepcji - mówi Krzemińska-Kruczek.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,3501 ... skiem.html
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tohuwabohu.xlx.pl



  • Strona 1 z 5 • Wyszukiwarka znalazła 633 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • resekcja.pev.pl
  •