[Katowice] Przebudowa centrum (cz. 2)... i nie ostatnia!
mark40 - Sob Sie 29, 2009 12:40 pm
Pojęcie deptaku:
Ulica, skwer, aleja lub plac wyłączone całkowicie (lub prawie całkowicie) z ruchu kołowego. . Na zdjeciach widzimy deptaki.
kiwele - Sob Sie 29, 2009 1:19 pm
Ha, akurat!
Na zdjeciach wyzej widzimy co prawda ulice bez ruchu samochodowego ale z pieszymi, jak zgadujemy, spieszacymi sie czy tylko udajacymi sie napewno DOKADS.
Zeby deptak byl naprawde deptakiem, to przede wszystkim musi on miec odpowiednia oprawe, by tam bywac bez wyraznego utylitarnego codziennego celu, zeby odetchnac, pospacerowac gapiac sie dyskretnie na podobnych sobie, pokazac sie, poszpanowac troche, wyladowac swoja proznosc, lizac loda albo chrupac precelek, rzucic monete ulicznemu artyscie, spotkac kogos niespodzianie.
To juz placyk przed wiejskim kosciolkiem po sumie bardziej pasuje do okreslenia deptak.
W naszym zagonionym zyciu najlepiej nawet przebudowana i olsniewajaco odnowiona 3 Maja do roli deptaka dostapi co najwyzej w niedzielny pogodny poranek czy popoludnie.
Niewiele znam prawdziwych deptakow. Na pewno jest na Champs ElysĂŠes (samochody jakos dziwnie nie przeszkadzaja!) choc glownie on the sunny side, na Grand Place i okolicznych uliczkach w Brukseli czy na przyklad, toutes proportions gardĂŠes, A-B na krakowskim Rynku.
Piotr - Sob Sie 29, 2009 1:30 pm
Ha, akurat!
Na zdjeciach wyzej widzimy co prawda ulice bez ruchu samochodowego ale z pieszymi, jak zgadujemy, spieszacymi sie czy tylko udajacymi sie napewno DOKADS.
Zeby deptak byl naprawde deptakiem, to trzeba tam bywac bez wyraznego utylitarnego codziennego celu, zeby odetchnac, pospacerowac gapiac sie dyskretnie na podobnych sobie, pokazac sie, poszpanowac troche, wyladowac swoja proznosc, lizac loda albo chrupac precelek, rzucic monete ulicznemu artyscie, spotkac kogos niespodzianie.
To juz placyk przed wiejskim kosciolkiem po sumie bardziej pasuje do okreslenia deptak.
W naszym zagonionym zyciu najlepiej nawet zrenowana (?) 3 Maja do roli deptaka dostapi co najwyzej w niedzielny pogodny poranek czy popoludnie.
Niewiele znam prawdziwych deptakow. Na pewno jest na Champs ElysĂŠes (samochody jakos dziwnie nie przeszkadzaja!) choc glownie on the sunny side czy, toutes proportions gardĂŠes, A-B na krakowskim Rynku.
W tym co piszesz jest sens, tylko że gdyby tak " restrykcyjnie" dookreślić termin "deptak", to obawiam się, że w RP mogłyby się załapać na niego jedynie Krupówki i sopockie molo
mark40 - Sob Sie 29, 2009 1:36 pm
DEPTAK = ulica po której sie DEPTA, wydaje mi sie, ze w obojętnie jakim celu. Na zdjeciach widać też ludzi jedzących lody, spacerujacych, siedzących na ławce czy " osoby spotkane niespodziewanie" rozmawiajace ze sobą.
kiwele - Sob Sie 29, 2009 1:36 pm
W tym co piszesz jest sens, tylko że gdyby tak " restrykcyjnie" dookreślić termin "deptak", to obawiam się, że w RP mogłyby się załapać na niego jedynie Krupówki i sopockie molo
Ha, no wlasnie!
Nie lekcewazmy jednak wiejskich placykow po sumie i co za nimi w gore.
Jastrząb - Sob Sie 29, 2009 5:11 pm
Dla scislosci, krakowskim targiem:
nie tak samo naturalny ale co najwyzej prawie tak naturalny.
Znów ten Kraków
Michał Gomoła - Sob Wrz 05, 2009 10:49 pm
Protest i opóźnienie w przebudowie centrum
Justyna Przybytek
2009-08-28 00:26:22, Aktualizacja 2009-08-28 00:26:22
Przebudowa centrum Katowic jeszcze zanim na dobre ruszyła, już ma opóźnienia. Wszystko przez protest, który wpłynął do Urzędu Miasta. Jedno z konsorcjów firm, które chciały projektować nowe centrum, odwołało się od wyników przetargu.
Przypomnijmy, że przetarg na zaprojektowanie przestrzeni publicznych i ciągów komunikacyjnych w śródmieściu na linii Rynek-Rondo, ogłoszony jeszcze 1 czerwca, wygrało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Redan Sp. z o.o. ze Szczecina wraz z Apia XXI SA z Hiszpanii, Apia XXI IAK Sp. z o.o. z Warszawy, Biprokom-Kraków SA i Ec-One Sp. z o.o. z Katowic. Ale chrapkę na projektowanie tej części nowego centrum miały w sumie trzy konsorcja.
Krzysztof Rogala, pełnomocnik prezydenta miasta ds. projektu przebudowy strefy Rondo-Rynek nie chce zdradzać, jakie zastrzeżenia miało protestujące konsorcjum. Wiadomo za to, że komisja miejska powołana do rozpatrzenia skargi, odrzuciła ją.
- Przypuszczaliśmy, że taka sytuacja może mieć miejsce. Rynek obecnie nie sprzyja projektantom i spodziewaliśmy się, że firmy będą zażarcie walczyć - przyznaje Rogala. Gra jest warta świeczki, bo projekt przebudowy śródmieścia jest nie dość że duży i prestiżowy, to na dodatek miasto płaci za niego całkiem sporą sumę. Konsorcjum, które wygrało przetarg, zaproponowało kwotę 5,5 mln zł i jak twierdzili urzędnicy, ta oferta była najbardziej atrakcyjna.
Walka konsorcjum z miastem może potrwać jeszcze kilka tygodni. Po odrzuceniu protestu przez komisję miejską, konsorcjum może to rozstrzygnięcie zaskarżyć w Krajowej Izbie Odwoławczej, działającej przy Urzędzie Zamówień Publicznych. Ma na to dziesięć dni. Kolejne piętnaście dni ma KIO na ustosunkowanie się do odwołania, decyzja Izby jest już ostateczna. Nawet, jeśli Izba odrzuci skargę i będzie można podpisywać umowę z projektantami, opóźnienia są już znaczne. Projektanci planowo gotowy projekt mieli przedstawić władzom Katowic w drugim kwartale przyszłego roku.
- Warunki przetargu narzucały konkretny termin. Na projektowanie linii tramwajowych nie więcej niż dwanaście miesięcy, na cały projekt nie więcej niż szesnaście. Ten termin uległ przesunięciu - przyznaje Rogala.
Na ten fragment śródmieścia władze miasta zaplanowały wydać ok. 110 mln zł. Wiadomo, że koszty mogą wzrosnąć i to nawet o drugie tyle. Więcej pieniędzy mają pochłonąć między innymi bardzo drogie prace, związane z przebudową koryta Rawy, której pierwotnie w kosztorysie nie uwzględniono. - Dopiero, kie-dy powstanie projekt koncepcyjny i potem projektowo-budowlany, będziemy mogli mówić o realnych kwotach - wyjaśniał Arkadiusz Godlewski, wiceprezydent Katowic .
I tak nowe centrum istnieje nadal tylko na papierze. Jedyne, co w tej sprawie udało się osiągnąć, to wizja architekta Tomasza Koniora, jak śródmieście miałoby wyglądać, oraz ogłoszenie przetargu na projekt budowlany. A plany są ambitne. Śródmieście ma być przyjazne mieszkańcom. Jednak po rynku nadal będą jeździć tramwaje, ich ruch zostanie tylko przesunięty w stro-nę ul. św. Jana. Ul. 3 Maja ma być deptakiem, a Teatralna i Mickiewicza mają być dwukierunkowe. Przebudowa zacznie się od al.Korfantego, która po zakończeniu prac dalej będzie zajęta przez samochody.
http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzen ... ,id,t.html
Protest oddalony, apelacja od tej decyzji nie została złożona. Tak więc zielone światło dla projektanta
salutuj - Pią Paź 02, 2009 2:09 pm
http://www.przemiana.katowice.eu/katowice.php?l=pl
maciek - Pią Paź 02, 2009 2:25 pm
^ Proszę Państwa, oto MIŚ,... i ten MIŚ chce być prezydentem nawet po roku 2015.
Milka_04 - Nie Paź 11, 2009 4:06 pm
Nie wiem czy było???
1.OPIS PROPONOWANYCH ROZWIĄZAŃ W STREFIE A
W koncepcji urbanistyczno-architektonicznej przyjęto „wyspowy” model centrum aglomeracji katowickiej (zbudowany w oparciu o publikacje Prof. dr hab. Arch. St. Juchnowicza ).
Obszar śródmieścia wydzielają arterie ruchu szybkiego tworząc tzw. „ruszt komunikacyjny”, natomiast obszar centrum wydzielają arterie ruchu miejskiego, z których poprzez węzły i skrzyżowania można dotrzeć na jego teren. Zbliżony do prostokątnego układ arterii wewnątrz śródmieścia dzieli je na „wyspy” usługowe, usługowo-mieszkaniowe, usługowe w zieleni i mieszkaniowe. Prawostronny wjazd i wyjazd pozwala na włączenie ruchu miejskiego do ruchu wewnętrznego „wyspy”. Wewnątrz „wyspy” podstawowe znaczenie ma bezkolizyjny ruch pieszy. Linie tramwaju szybkiego wiążą poszczególne zespoły „wysp” między sobą, natomiast kolej służy głównie dojazdom do centrum. System jest dodatkowo wzbogacony przez powiązania autobusami i mikrobusami. Poszczególne „wyspy” usługowe i usługowo-mieszkaniowe mają ponadto powiązania piesze w większości przypadków pod lub nad ruchem drogowym. Istniejący sposób użytkowania śródmieścia i centrum pozwala na wyodrębnienie pewnej liczby „wysp” usługowych, usługowo-mieszkaniowych i mieszkaniowych. W miarę wykruszania się zabudowy mieszkaniowej, rewitalizacji i zmiany użytkowania w związku z narastającymi potrzebami można będzie przekształcać „wyspy” mieszkaniowe na usługowe lub usługowo-mieszkaniowe. Zgodnie z celem konkursu uzyskania najkorzystniejszej koncepcji programowo-przestrzennej centrum miasta Katowice w proponowanych rozwiązaniach znaczącą rolę przypisano rewitalizacji centrum Katowic tj. zachowaniu dziedzictwa historyczno-kulturalnego, z jednoczesnym uwzględnieniem funkcji śródmiejskich i metropolitarnych oraz realizacji zadania w postaci zaspokojenia potrzeb i aspiracji mieszkańców stolicy Górnego Śląska.
W koncepcji jako najważniejsze zadanie w zakresie przestrzennym przyjęto stworzenie nowego, atrakcyjnego wizerunku miasta. Dla realizacji tego zadania oraz zgodnie z pojęciem „urbanistyka w działaniu” jako sztuki urzeczywistniania idei, wizji i koncepcji odnoszących się do kreowania przestrzeni uznano, że bez całkowitego zerwania z obecnym wizerunkiem miasta przemysłu ciężkiego i rezygnacji z prób jego długotrwałego utrzymywania lub tym bardziej odbudowy nie uda się wyjść z zapaści rozwojowej.
Zgodnie z wytycznymi konkursu przyjęto założenie, że rola centrum Katowic musi być postrzegana w perspektywie regionalnego obszaru metropolitalnego liczącego 2,8 mln mieszkańców, stolicy największej aglomeracji miejskiej w Polsce i dlatego zaproponowany bogaty program funkcji centrotwórczych wydaje się być adekwatny do roli rangi i znaczenia miasta. Kreowanie przestrzeni polega na podejmowaniu przedsięwzięć urbanistycznych dla osiągnięcia nakreślonej wizji miasta innowacyjnego, atrakcyjnego i otwartego na światowe współzawodnictwo.
W założeniach programowych rozwiązań przestrzennych za drugi wiodący czynnik w procesie odnowy urbanistycznej i ekologicznej miasta Katowice ( po zmianie profilu gospodarczego ) uznano konieczność przebudowy częściowo zdegradowanych części centrum miasta poprzez tworzenie atrakcyjnych przestrzeni publicznych np. w postaci wykreowanego placu przed teatrem, czy odmiennie od dotychczasowej uformowanej przestrzeni w postaci „salonu” Al. Korfantego i Rynku albo nowej osi rekreacyjno - urbanistycznej wzdłuż odkrytej rzeki Rawy z budową atrakcyjnych przestrzeni publicznych, w tym bulwarów na rzeką połączonych mostami pieszymi.
W koncepcji przyjęto, że Katowice pełnią rolę jednego z głównych węzłów komunikacji kołowej, kolejowej i lotniczej w skali regionalnej, krajowej i międzynarodowej, co jest cechą pozwalającą zidentyfikować metropolię, stąd zaproponowana w dalszej części opisu koncepcja obsługi transportowej zintegrowanym systemem różnych środków komunikacji zbiorowej. Istotnym elementem systemu jest komunikacja kolejowa międzynarodowa ( modernizacja infrastruktury ze środków UE ), krajowa, i regionalna oraz rozbudowany obiekt dworca kolejowego usytuowanego w osi Północ – Południe, łączącego pl. Szewczyka z pl. Młodzieży Powstańczej oraz pl. Andrzeja, co przyczyni się do integracji części północnej i południowej centrum miasta oraz pozwoli łatwiej pozyskać inwestora dla remontu istniejącego obiektu poprzez pozyskanie powierzchni po rozbudowie na cele komercyjne ( handlowo-usługowe ) w formie pasażu biegnącego ponad peronami.
Rozwój nauki i przekształceń technologicznych uznano w koncepcji jako kluczowe zadanie dla całego procesu transformacji i przyszłego rozwoju miasta i centrum, co potwierdza w ostatniej dekadzie wzrastające znaczenie Katowic jako silnie rozwijającego się ośrodka akademickiego i naukowego, co znalazło swój wyraz na rysunkach w postaci nowoprojektowanych obiektów dla Uniwersytetu Śląskiego, w tym biblioteki oraz biurowców dla ośrodków badawczych, szkoleniowych, ponadto dla rozwijania Europejskiej Regionalnej Innowacyjnej Strategii finansującej zintegrowane badania naukowe i technologiczne. W koncepcji centrum zadbano też o koegzystencję funkcji mieszkaniowej ( apartamenty nad rzeką ) z funkcjami śródmiejskimi.
W części zachodniej centrum przewidziano atrakcyjną lokalizację nad rzeką znaczącego, o randze, co najmniej regionalnej ośrodka kulturalnego ( nowego teatru, opery, filharmonii bądź nowoczesnej sali koncertowej czy konferencyjnej ), co w pełni uzasadnia szczególna pozycja w zakresie kultury jaką zdobyła muzyka poważna, predestynująca Katowice do roli ośrodka o randze nie tylko ogólnopolskiej, lecz również europejskiej.
Rozwój i inwestowanie w kulturę wraz z realizacją eksponowanych obiektów usługowych i użyteczności publicznej na najwyższym poziomie architektonicznym dla zmiany wizerunku miasta na bardziej atrakcyjny wraz z przyjaznym dla człowieka środowiskiem uznano w koncepcji za główną siłę napędową rozwoju i promocji Katowic, stąd oprócz wspomnianego ośrodka kultury propozycja lokalizacji naprzeciw teatru obiektu muzeum sztuki współczesnej.
W celu zapewnienia integracji części zachodniej i wschodniej obszaru centrum zaprojektowano w koncepcji ciągi piesze:
1/ relacji campus uniwersytecki – Pasaż Uniwersytecki, przestrzeń publiczna w Al. Korfantego, superjednostka, zespół bankowo-biurowy oraz potencjalne tereny inwestycyjne po zachodniej stronie ul. Sokolskiej,
2/ ciąg pieszy – zielony wzdłuż zrewitalizowanej rzeki Rawy pokazany w części graficznej,
3/ ul. Warszawska, Pl. Teatralny, ul. 3-Maja,
4/ ul. Mariacka, Dworcowa, Św. Jana, Rynek, Młyńska, Dworzec PKP.
Dla powiązania części północnej i południowej obszaru centrum zaprojektowano w koncepcji ciągi piesze:
1/ Pl. Andrzeja, Dworzec PKP, Pl. Szewczyka, ul. Stawowa, „Supersam”,
2/ Pl. Miarki, ul. Kochanowskiego, ul. Św. Jana, Rynek, Pl. Teatralny, Al. Korfantego, Rondo, „Spodek”,
3/ Pl. Sejmu Śl., przejście podziemne starego dworca, ul. Mielęckiego, „Altus”, Muzeum Śląskie.
Ambitne zamierzenia przekształcenia Katowic w ramach rehabilitacji urbanistycznej z miasta przemysłu na miasto kultury i nauki może przynieść zaskakujące rezultaty, a że jest to możliwe dobitnie o tym świadczy świetny przykład miasta Bilbao w Hiszpanii.
2.OPIS PROPONOWANYCH PRZEKSZTAŁCEŃ W STREFIE B
Z uwagi na szczególne położenie obszaru centrum Katowic w najniższym rejonie miasta jakim jest dolina rzeki Rawy proponujemy przekształcenie przykrytej w centrum rzeki w atrakcyjną oś kompozycyjną Wschód – Zachód z przywróceniem jej, po oczyszczeniu, funkcji rekreacyjno -wypoczynkowej, wzbogacającej strukturę urbanistyczną miasta.
W koncepcji przypisano także szczególną rolę zaproponowanym przekształceniom przestrzeni od Rynku do Ronda poprzez Al. Korfantego, która jest i będzie węzłowym obszarem centrum. Z uwagi na przesunięcie linii tramwajowej Północ – Południe w kierunku zachodnim oraz zagłębienie na pewnym odcinku jezdni Al.Korfantego, uwolnioną przestrzeń wykreowano w postaci ciągu pieszego - pasażu „Zielone tarasy” o bogatym programie kulturalno -rozrywkowo-handlowym w poziomie częściowo +1, poziomach 0 i –1, z parkingami podziemnymi na poziomach -2 i -3 oraz „falującymi” zielonymi tarasami na poziomie +2 z programem uzupełniającym w postaci pawilonów na dachu, pełniącymi funkcję rekreacyjno - wypoczynkową dla różnych grup wiekowych.
„Zielone Tarasy” – pasaż kulturalno – rekreacyjno – handlowy dopełniając przestrzeń Al. Korfantego pełni rolę pomostu łączącego Plac Teatralny z Rondem. Proponuje równocześnie zróżnicowany scenariusz programowy. Począwszy od podziemi daje możliwość dojazdu i parkowania bezpośrednio w rejonie nowoprojektowanych funkcji pasażu, umożliwia zorganizowanie ruchu kołowego w formie przejazdów podziemnych w dwóch kierunkach, zastępując w ten sposób dotychczasowy ruch kołowy wzdłuż Al.Korfantego znajdujący się na poziomie terenu. Kondygnacja podziemna pasażu –1 zawiera nie tylko program usługowy, ale również daje możliwość przemieszczania się na poziom –1 Ronda. Na ten poziom został sprowadzony również za pomocą pochylni ruch proponowanej osi Wschód - Zachód – Pasaż Uniwersytecki – Bulwary Rawy krzyżujący się z pasażem Północ - Południe na poziomie –1. Dwie nadziemne kondygnacje pasażu z ich w pełni przeszklonymi fasadami pozostają w stałej relacji z dwiema pierzejami Al.Korfantego obserwowanymi z różnych poziomów. Całość przykryta została falującym dachem pełniącym funkcję zielonego tarasu miejskiego otwierającego nowe perspektywy widokowe i nowe możliwości rekreacyjne, uzupełnione o atrakcyjne funkcje gastronomiczne, rozrywkowe umieszczone w pawilonach znajdujących się na tarasach. Dach urządzony jak park ukształtowano w ten sposób aby możliwy był spacer w otoczeniu zieleni z Ronda , poprzez Rynek Wodny na Plac Teatralny i Rynek Kwiatowy. Jako główna oś spacerową wybrano najwęższy trakt dachu o bardzo łagodnym spadkach, łączący się miejscowo z pozostałym tarasami. Podobnie bulwar i tereny zielone otwarte nad rzeką Rawą oraz zieleń urządzona w rejonie Pomnika Powstańców Śląskich, po odpowiednim zaprojektowaniu powinny stać się miejscem rozładowania emocji, a równocześnie wyciszenia i kontemplacji. Niezależnie od tego służyć będą lepszym powiązaniom i integracji ważnej przestrzeni publicznej Rynku tj. nowo wykreowanego Placu Teatralnego wraz z Rynkiem Kwiatowym i Wodnym oraz z Halą Widowiskowo Sportową „Spodkiem”, Muzeum Śląskim oraz węzłem przesiadkowym w „Rondzie”, nie wspominając o walorach krajobrazowo – widokowych oraz ekologicznych, głównie w osi Północ – Południe „Spodek” – Katedra.
Przeniesienie linii tramwajowej Wschód – Zachód na odcinku centrum w rejon torów PKP uwolni Plac Teatralny od rozplotu torów tramwajowych i pozwoli wykreować atrakcyjną przestrzeń publiczną wzbogaconą w swojej kompozycji o elementy specjalnie opracowanych posadzek, zieleni, wody, szklanych zadaszeń, elementów małej architektury oraz pozwoli stworzyć w znacznej mierze nowy układ urbanistyczny o wyrazistym charakterze, obejmujący m.in. obiekt kultury ( muzeum sztuki współczesnej ) o wysokim poziomie, który podniesie prestiż otoczenia i razem z obiektem teatru o znaczących walorach kulturowych stanowić mogą najważniejsze elementy konstytuujące przyszły wizerunek Placu Teatralnego, magnes kulturalny, miejsce dla organizowania wydarzeń wielkiego formatu. Uzupełnieniem organizowania różnorodnych wydarzeń, w tym koncertowych, targowych, wystawienniczych, promocyjnych na wolnym powietrzu może być też obecny Rynek, w koncepcji Rynek Kwiatowy wzbogacony o szklane zadaszenia umożliwiające organizowanie imprez bez względu na pogodę. Dodatkowo proponuje się nadbudowę budynku przy ul. Rynek 13 w formie neutralnej, przeszklonej kubatury , będącej platformą widokową na panoramę miasta. Natomiast Rynek Wodny stanowi dodatkową atrakcję tworząc krajobrazowo ukształtowane przedpole funkcji handlowych oraz zapowiada dwa rekreacyjne kierunki spacerowe na osi Bulwarów Rawy i Zielonych Tarasów. Rozwiązania przestrzeni publicznych w rejonie ul. Dworcowej, ul. Św. Jana, ul. Pocztowej, ul. Dyrekcyjnej i ul. Mariackiej wraz z propozycjami rewitalizacji kwartałów zostały przyjęte z pracy nagrodzonej zgodnie z warunkami konkursu, a proces rewitalizacji w oparciu o podobne zasady będzie kontynuowany w pozostałych kwartałach staromiejskich wchodzących w obszar objęty konkursem.
Ponadto w koncepcji przyjęto założenie, że szczególnie pożądane jest powstanie nowych obiektów i układów urbanistycznych, które wzmocnią identyfikację i tożsamość Katowic i jego centrum.
3. OPIS KONCEPCJI OBSŁUGI TRANSPORTOWEJ
3.1. Powiązania drogowe z układem nadrzędnym - eliminacja ruchu tranzytowego.
Eliminacja ruchu tranzytowego z obszaru śródmieścia i centrum odbywa się poprzez tzw. obwodnicę śródmiejską, którą tworzą ul. Stęślickiego, Trasa Średnicowa, ul. Nowo-Graniczna i autostrada Kraków-Wrocław wraz z jezdniami zbiorczymi. W koncepcji przyjęto, że należytą obsługę transportową można osiągnąć poprzez:
- ograniczenie liczby generatorów ruchu wewnątrz obszaru,
- korektę sieci komunikacyjnej śródmieścia,
- organizację ruchu kołowego i pieszego.
3.2. Przyjęte zasady w koncepcji
- Integracja i segregacja różnych rodzajów ruchu,
- Priorytet komunikacji zbiorowej ( PKP, tramwaj, autobus ), zapewniającej 60% - 80% przewozów, w tym ograniczenie dostępności samochodu do centrum,
- Eliminacja ruchu tranzytowego z obszaru centrum,
- Kojarzenie funkcji obszaru z jego obsługą komunikacyjną,
- Dogodne etapowanie realizacji układu,
- Realność poprzez maksymalne wykorzystanie istniejącego układu komunikacyjnego,
- Odpowiednia organizacja ruchu i parkowania ( parkingi podziemne ),
- Wyodrębnienie strefy dominacji ruchu pieszego czyli obszaru ścisłego centrum wyznaczonego dwiema osiami kompozycyjnymi; Północ – Południe: RONDO – RYNEK , Wschód- Zachód: PL. WOLNOŚCI – KOŚCIÓŁ MARIACKI
Dla osiągnięcia tego celu zdeklasowanie Al. W. Korfantego, traktowanie odrębnie w organizacji ruchu wschodniej i zachodniej strony, wyodrębnienie ciągów pieszych,
- wyeliminowanie kolizji ruchu pieszego z tramwajem przez przełożenie na odcinku centrum tramwaju z ul. 3 Maja i Warszawskiej w miejsce istniejących, ale minimalnie bądź w ogóle nie wykorzystywanych torów PKP,
- zintegrowanie wszystkich środków komunikacji zbiorowej poprzez system przystanków i węzłów przesiadkowych ( np. zespół dworców autobusowych + tramwaj przy ul. GrĂźndmana lub węzeł przesiadkowy przy przedłużeniu ul. Pocztowej i ul. Kościuszki – tramwaj, autobus ),
- Sprzężenie ul. Stęślickiego, ul. Nowogliwickiej i ul. GrĂźndmana z główną osią komunikacji w centrum ( PKP, autobusy, tramwaj ),
- Przypisanie ul. Nowogliwickiej, GrĂźndmana, Dworcowej roli integrującej w układzie komunikacyjnym śródmieścia i centrum z uwagi na bezpośrednie powiązanie i obsługę dworców PKP, autobusowych, największych generatorów ruchu,
- Zaprojektowanie spójnej obwodnicy śródmieścia odciążającej wewnętrzny układ uliczny,
- Bezpośrednia obsługa centrum, czyli obszaru o największej koncentracji programu ulicami zbiorczymi wyprowadzającymi ruch na obwodnicę,
- Systemy komunikacji zbiorowej będą konsekwentnie agregowane na dworcach i przystankach przesiadkowych,
- Lokalizacja przystanków komunikacji zbiorowej w bezpośrednim sąsiedztwie ciągów pieszych,
- Lokalizacja parkingów wydzielonych w rejonie stref pieszych.
Koncepcja obsługi transportowej centrum miasta Katowice oparta jest na:
1. Kompleksowych propozycjach rozwiązań komunikacyjnych śródmieścia i centrum w zakresie ruchu kołowego, komunikacji zbiorowej i ruchu pieszego,
2. Właściwym kojarzeniu funkcji obszaru z jego obsługą komunikacyjną.
W koncepcji obsługi transportowej:
- wykorzystano kompleksowe rozwiązanie trasy średnicowej,
- zaproponowano kompleksowe rozwiązanie centralnego obszaru RONDO – RYNEK,
- przyjęto poprowadzenie w części zachodniej ( niezależnie od jezdni ul. Stęślickiego ) nowej trasy tramwajowej Północ – Południe w kierunku dzielnicy Dąb - Wełnowiec o parametrach tramwaju szybkiego w dowiązaniu do zespołu dworców autobusowych,
- wprowadzono nową propozycję przeprowadzenia tramwaju na kierunku Północ – Południe ( Rynek – ul. Kościuszki) w śladzie ul. Pocztowej z przebiegiem w tunelu i zagłębieniu pod torami PKP oraz częściowo w ul. Kościuszki wraz z obniżeniem o ok. 1m-1,5m poziomu ul. Dworcowej w miejscu istniejącego „garbu” celem uzyskania wymaganej skrajni w tunelu oraz wyeliminowania bądź ograniczenia kolizji z ruchem kołowym i pieszym w ul. Św. Jana i w obszarze pl. Miarki.
- założono w perspektywie przełożenie w rejon torów PKP na odcinku centrum tramwaju Wschód -Zachód z ul. 3-Maja i Warszawskiej z ponownym wpleceniem go w ślad istniejącej linii w rejonie skrzyżowania z ul. Stęślickiego i ul. Paderewskiego.
3.3. Układ komunikacyjny, w tym komunikacja zbiorowa
Korzystną wydaje się propozycja wewnętrznej obwodnicy centrum przyjęta wg pracy nagrodzonej oraz ograniczenie roli komunikacyjnej Al. W. Korfantego.
W celu integracji różnych środków komunikacji zbiorowej w rejonie dworca PKP oprócz powiązania ruchomym chodnikiem w obudowie szklanej węzła przesiadkowego zespołu dworców autobusowych przy ul. GrĂźndmana z dworcem PKP proponuje się przystanki autobusowe dla tramwaju Wschód - Zachód w obszarze dworca PKP, ponadto węzeł przesiadkowy dla linii tramwajowej Północ - Południe i Wschód - Zachód oraz autobusów w rejonie ul. Pocztowej i Kościuszki.
Propozycja lokalizacji i integracji szczególnie zespołów dworców autobusowych i tramwaju szybkiego w rejonie ul. GrĂźndmana wraz z pętlą tramwajową, stworzy korzystne rozwiązanie tego bardzo skomplikowanego węzła komunikacji zbiorowej, którego dopełnieniem winien być wschodni dworzec autobusowy przy ul. Murckowskiej.
Proponowany nowy układ tras tramwajowych w zachodniej i południowej części obszaru ( ul. Nowogliwicka, ul. Stęślickiego, tory PKP), oraz przedłużenie linii tramwajowej Wschód - Zachód na wschód od Ronda w śladzie DTŚ + ewentualnie w ul. Nowo-Granicznej, stwarza nowe możliwości rozwiązania skomplikowanego problemu obsługi centrum komunikacją tramwajową w postaci szybkiego tramwaju zintegrowanego z innymi środkami komunikacji zbiorowej poprzez zintegrowane węzły przesiadkowe.
Zaletami przełożenia linii tramwajowych Wschód – Zachód na odcinku centrum z ul. 3-Maja i Warszawskiej w rejon torów PKP są:
- eliminacja kolizji z ruchem pieszym zarówno w osi Wschód – Zachód jak również na placu przed teatrem z uwagi na rozjazdy torów tramwajowych,
- integracja w węzłach przesiadkowych z innymi środkami zbiorowej komunikacji oraz z dworcem PKP i zespołem dworców autobusowych,
- zachowanie właściwej izochrony dojścia do przystanków tramwajowych tj. 5 min. ( ok. 400m ), zarówno w stanie istniejącym jak i po realizacji nowych linii tramwajowych,
- możliwość obsługi również w większym zakresie mieszkańców południowych obszarów centrum Katowic, co niewątpliwie przyczyni się do integracji centrum północnego i południowego Katowic, której brak jest wadą i trudnym problemem do rozwiązania od kilkudziesięciu lat.
3.4. Ciągi piesze
Proponowany system ruchu pieszego uwzględnia możliwości przestrzenne i naturalne dostosowanie do funkcji centrum. Ponadto wydaje się, że stwarza właściwą skalę rozwiązań dla pieszych i przyjętą strefę segregacji poziomej z ruchem kołowym.
W przyjętej koncepcji obsługi transportowej dokonano korzystnych zmian w stosunku do istniejących lokalizacji parkingów wydzielonych zbliżając je maksymalnie do obrzeża strefy pieszej z zapewnieniem odpowiedniej ilości miejsc parkingowych głównie w parkingach podziemnych w stosunku do powierzchni usługowej i ilości zatrudnionych ( vide rysunek ).
3.5. Wnioski
Istotą przyjętej koncepcji obsługi transportowej centrum Katowic jest obwodnica odciążająca wewnętrzny układ uliczny pokazana na rysunku. Obszar ścisłego centrum został zaplanowany jako strefa dominacji ruchu pieszego.
Do wnętrza obszaru śródmieścia i centrum ruch został wprowadzony ulicami zbiorczymi, które przechodzą w sieć ulic lokalnych ( układ obsługujący ).
Część północna ( ścisłe centrum ) jako obszar o najwyższej koncentracji programu i będący największym generatorem ruchu jest obsłużony ulicami zbiorczymi, wyprowadzającymi ruch na obwodnicę.
Szybki tramwaj – komunikacyjny „kręgosłup”- winien stać się osnową urbanistycznego układu miasta i obsługiwać główne potoki ruchu pasażerskiego w powiązaniu z rozbudowanym systemem „park and ride”, układem tradycyjnego tramwaju i komunikacji autobusowej.
4.SPOSÓB PODZIAŁU PRZEDSIĘWZIĘCIA NA WYDZIELONE ODRĘBNE ZADANIA
ORAZ MOŻLIWA KOLEJNOŚĆ ICH REALIZACJI
Kolejność realizacji poszczególnych elementów przedsięwzięcia jest zdeterminowana ich wzajemną zależnością oraz znaczeniem poszczególnych elementów dla uatrakcyjnienia tej części miasta.
Pierwszym, niezbędnym etapem realizacji przedsięwzięcia jest przebudowa układu komunikacyjnego i bezpośrednio związanych z tym zadań tj.:
- realizacja nowego przebiegu linii tramwajowej wschód – zachód w obrębie terenów kolejowych z jednoczesną likwidacją linii w ulicach Warszawskiej, 3-Maja i Rynku oraz przynajmniej częściowa przebudowa linii tramwajowej północ – południe w okolicy Rynku, ulicy Pocztowej i ul. Kościuszki. Na tym etapie niezbędna będzie również przebudowa ul. Dworcowej umożliwiająca budowę tunelu pod torami kolejowymi dla realizacji połączenia tramwajowego ulic Pocztowej i Kościuszki,
- przebudowa układu linii tramwajowych pozwoli na realizację kolejnego przedsięwzięcia czyli budowy tunelu pod Placem Teatralnym łączącego ul. Warszawską z ul Mickiewicza i związanego z tym parkingu podziemnego pod Rynkiem,
Kolejne etapy realizacji przedsięwzięcia winny być realizowane w kolejności:
- zrealizowanie Placu Teatralnego i Rynku z elementami kubaturowymi zaproponowanymi w projekcie,
- równolegle z powyższym zadaniem wskazane byłoby zrealizowanie wstępnego założenia „Bulwary Rawy” tj. odkrycie koryta rzeki, realizacja zieleni i elementów komunikacji pieszej,
- budowa „Zielonych Tarasów” które z założenia mają być głównym elementem przyciągającym do centrum miasta. Na tym etapie niezbędne będzie przełożenie linii tramwajowej północ – południe, budowa parkingów podziemnych wraz z jezdniami Al. Korfantego,
- ważną inwestycją, której realizacja powinna rozpocząć się na wczesnym etapie realizacji przedsięwzięcia winna być budowa zespołu dworców przy ul. GrĂźndmana, która pozwoli na kolejnym etapie na rozbudowę i remont dworca PKP oraz zagospodarowanie pl. Szewczyka w kierunku zgodnym z projektem.
Następne zadania mogą być realizowane w dowolnym etapie ponieważ nie mają bezpośredniego wpływu na pozostałe wymienione wcześniej zadania. Jednak realizacja poszczególnych elementów we wczesnych etapach będzie przyczyniać się do wzrostu atrakcyjności centrum jako całości co w następstwie ułatwi realizację zadań priorytetowych przez wzrost atrakcyjności tej części miasta dla potencjalnych inwestorów.
5. OKREŚLENIE STRATEGII, METOD I INSTRUMENTÓW REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ INWESTYCYJNYCH Z UWZGLĘDNIENIEM PODZIAŁU ZADAŃ POMIĘDZY UCZESTNIKÓW PROCESU INWESTYCYJNEGO: INWESTYCJE PUBLICZNE, INWESTYCJE PRYWATNE ORAZ W RAMACH PARTNERSTWA PUBLICZNO-PRYWATNEGO.
Pierwszym i niezmiernie ważnym etapem realizacji przedsięwzięcia będzie sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, który pozwoli na realizację zadań wskazanych w projekcie i jednocześnie nie dopuści do realizacji przedsięwzięć niepożądanych z punktu widzenia miasta i kierunków zagospodarowania wskazanych w projekcie. Pozwoli również oszacować koszty niezbędnych zadań z zakresu infrastruktury komunikacyjnej i technicznej oraz koszty związane z niezbędnymi przekształceniami własnościowymi.
Realizacja przedsięwzięcia będzie wymagać, szczególnie w pierwszym etapie, dużego zaangażowania miasta i jednostek podległych w realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych do których należą przebudowa i budowa nowych ciągów komunikacji pieszej, tramwajowej i drogowej jak również niezbędnej infrastruktury technicznej uwzględniającej potrzeby wynikające z nowego programu urbanistycznego wpisanego do strefy centralnej miasta. Udział środków własnych miasta w wyżej wymienionych etapach będzie stosunkowo duży i będzie wymagał od miasta zdecydowanych działań dla umożliwienia realizacji kolejnych inwestycji. W realizacji tych zadań możliwe do wykorzystania będą środki z funduszy spójności, których udział w tego typu przedsięwzięciach może być stosunkowo duży. Kolejne zadania inwestycyjne będą realizowane przy większym lub mniejszym udziale środków publicznych.
- Do zadań, w których udział środków publicznych będzie duży i będzie bezpośrednio obciążał budżet miasta należą zadania takie jak: realizacja Rynku wraz z obiektami ( szklane przekrycia, punkt informacyjny miasta, nadbudowa obiektu Rynek 13 ), realizacja Placu Teatralnego oraz realizacja Bulwarów Rawy. Udział środków publicznych może zostać ograniczony jeśli na początkowych etapach realizacji znajdą się inwestorzy, którzy będą realizować obiekty bezpośrednio przylegające do powyższych inwestycji. Zadaniami własnymi miasta winna być również budowa obiektów administracji przy ul. Młyńskiej i przy ul. Piotra Skargi choć istnieje możliwość partnerstwa publiczno - prywatnego w realizacji tych obiektów.
- Do zadań, w których jest możliwe partnerstwo publiczno - prywatne należą: budowa obiektu kultury ( opery ) przy ul. Piotra Skargi oraz Muzeum Sztuki Współczesnej przy Placu Teatralnym. Kolejnymi obiektami których realizacja wymagałaby partnerstwa publiczno - prywatnego są obiekty dworca PKP wraz z obiektem usługowym i parkingami podziemnymi na Pl. Szewczyka oraz budowa kompleksu dworców z dużym udziałem usług przy ul. GrĂźndmana.
- Obiekty komercyjne winny być realizowane przez inwestorów prywatnych szczególnie, że duży wysiłek miasta zostanie skierowany na wykreowanie otwartych przestrzeni publicznych dających impuls dla realizacji atrakcyjnego centrum miasta. Przyjęcie odpowiednich proporcji, a więc wykreowanie odpowiednich ilości powierzchni komercyjnych przyczyni się nie tylko do uatrakcyjnienia centrum, ale pozwoli na realizację zadań z nimi związanych, a więc parkingów , tarasów, przejść i dojazdów.
- Obiekty akademickie wskazane do realizacji w północno-wschodniej części centrum mogą być realizowane ze środków prywatnych lub publicznych ale również na zasadach partnerstwa publiczno - prywatnego. Realizacja tych inwestycji nie będzie obciążać budżetu miasta choć w interesie miasta jest wytworzyć jak największy ośrodek akademicki.
KONKLUZJA:
Wypowiedź Inaki Azkuna, mera Bilbao nt. klucza do sukcesu odrodzenia miasta: „nawet najgłębszy kryzys może stać się zaczątkiem sukcesu, jeśli tylko stworzy się jasną wizję, do której się dąży, pozyska partnerów, zorganizuje platformę współpracy i efektywnego zarządzania i wreszcie zapewni ciągłość działań – działań prowadzonych z pełną determinacją i konsekwencją”.
6. BILANS PROGRAMU
Inwestycje komunikacyjne w tym:
drogowe: budowa tunelu dla połączenia ulic Warszawskiej i Mickiewicza pod Placem Teatralnym
- budowa drogi oraz parkingów podziemnych w ciągu Al. Korfantego
- przebudowa ul. Dworcowej
- budowa parkingów podziemnych pod Rynkiem
- budowa parkingów podziemnych pod Placem Szewczyka
- tramwajowe
- budowa nowej trasy tramwajowej na terenach PKP i likwidacja linii w obrębie ulic
Warszawskiej, 3 Maja
- przebudowa trasy tramwajowej w ciągu ulic Korfantego, Pocztowej i Kościuszki,
- budowa tramwajowej stacji przesiadkowej w okolicy ul. Dworcowej
- kolejowe
- rozbudowa i remont dworca PKP
- pozostałe
budowa zespołu dworców komunikacji zbiorowej w okolicy ul. Nowogliwickiej
- budowa ruchomego chodnika z przekryciem łączącego dworzec PKP z zespołem dworców w okolicy ul. GrĂźndmana
Inwestycje kubaturowe w tym:
- publiczne
- budowa obiektu kultury przy ul. Piotra Skargi ( opera )
- nadbudowa obiektów UM ( Rynek 13 )
- budowa obiektów szkolnictwa wyższego w okolicy ul. Uniwersyteckiej
- realizacja „Bulwarów Rawy” ( odkrycie rzeki )
- realizacja „Placu Teatralnego”
- niepubliczne
- budowa obiektów hotelowych przy ul. Sokolskiej oraz hotelu przy al. Korfantego
- budowa zespołu obiektów mieszkalnych i biurowych w kwartale ul. Chorzowskiej, Sokolskiej, „Bulwary Rawy”, „Super jednostka”
- budowa obiektów gastronomiczno - rekreacyjnych przy „Bulwarach Rawy”
- budowa obiektów kultury przy ul. Mickiewicza ( galeria sztuki )
partnerstwo publiczno – prywatne
- budowa obiektu administracji przy Piotra Skargi
- rozbudowa obiektów administracji przy ul. Młyńskiej
- szklane przekrycia Rynku Kwiatowego, budowa Punktu Informacyjnego Miasta
- budowa obiektu „Zielone Tarasy” w Al. Korfantego
Proponowane do lokalizacji w strefie A obiekty realizują funkcje o powierzchniach około:
72 000 m2 – mieszkalne,
38 000 m2 – biurowe,
60 000 m2 – hotelowe,
47 000 m2 – handlu, gastronomiczne i rekreacyjne,
19 000 m2 – administracji,
14 000 m2 – kultury,
41 000 m2 – nauki z obiektami towarzyszącymi (campus),
6 500 mp – parkingowe ( w tym około 800 uwzględnionych w konkursie na zagospodarowania ulic: św. Jana, Dworcowej, Mariackiej.
absinth - Nie Paź 11, 2009 4:35 pm
tak, jakies 3 lata temu
Silesian - Nie Paź 11, 2009 5:59 pm
Czy ktoś posiada informacje jak szeroka jest częśc Rawy ,która jest w przykryciu?
Jastrząb - Pią Paź 30, 2009 10:56 pm
Jestem ciekaw który wyskoczy z textem, że było. Ale co tam, niech się wstydzą inni
http://bip.um.katowice.pl/zamowienia/12 ... 511199.pdf
"Dosyć oficjalny" projekt przebudowy Korfantego i okolic. Widać tu całą robotę która przypadnie miastu, oraz docelowy układ ulic.
Jest całkiem nieźle.
Oraz artykuł o tym, który się nam obił o wątek "Tramwaje Śląskie", a który tutaj będzie równie lub nawet bardziej zasadny:
http://infotram.pl/text.php?from=tag&id=25171
absinth - Sob Paź 31, 2009 10:46 am
interesujacy (tzn jeszcze nie wiem czy dobry) jest pomysl przystanku tramwajowego pod mostem kolejowym przy Rialcie
szkoda natomiast, ze calkowicie zrezygnowano z parkingow podziemnych na odcinku Korfantego na polnoc od Rawy
heniek - Sob Paź 31, 2009 10:54 am
interesujacy (tzn jeszcze nie wiem czy dobry) jest pomysl przystanku tramwajowego pod mostem kolejowym przy Rialcie
Przystanki co 100 metrów?
Jastrząb - Sob Paź 31, 2009 5:47 pm
szkoda natomiast, ze calkowicie zrezygnowano z parkingow podziemnych na odcinku Korfantego na polnoc od Rawy
Pewnie w ramach oszczędności znajdą się pod nowymi budynkami.
Fajnie by było jakby tramwajowa połówka wiaduktu przy Rialcie bardziej integrowała ruch pieszy z tramwajowym, tzn żeby nie było tak jak obecnie, różnica poziomów i barierki, tylko wspólna, lekko wydzielona (np słupki z łańcuchami) droga.
Przystanki co 100 metrów?
...ale każdy w przeciwną stronę.
Michał Gomoła - Czw Lis 12, 2009 11:52 pm
(zdjęcia na stronce, jak się komuś chce podlinkowa to nie mam nic przeciwko, ja już po prostu idę spać dzisiaj )
Link: http://gkw24.pl/artykul/102/katowickie-metamorfozy
Katowickie Metamorfozy 2009-11-12 23:50:51, ostatnia aktualizacja: 2009-11-13 00:08:24
Zgodnie z najbardziej optymistycznymi zapowiedziami ze strony Urzędu Miasta, w roku 2010 ma fizycznie ruszyć przebudowa centrum miasta (część projektowo dokumentacyjna trwa już od dawna). Jednak zawiodą się ci, którzy spodziewają się ujrzeć budowę nowych biur i mieszkań, jak w planie Koniora, bowiem początkiem przebudowy miasta będzie stworzenie nowego układu drogowego. Siatki ulic, która wyznaczy przyszłe tereny pod zabudowę, miejsca publiczne czy transport. Na stronie Urzędu Miasta Katowice znaleźć możemy dokładną mapę przedstawiającą jak w przyszłości omawiany rejon miasta ma być skomunikowany. Można się z nią zapoznać tutaj: BIP. Nie ukrywam jednak, że dla laika taka mapka może się wydać równie nieczytelna jak linie kodu w "Matrixie", zatem spieszę z dokładnym opisem i analizą.
Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że jeśli idzie o projektowanie typowo śródmiejskich uliczek, Katowice mają przed sobą ogrom pracy. Hektary nieużytków rozciągają się pod bramami śródmieścia w prawie każdym kierunku blokując jego rozwój przestrzenny i integralność z sąsiednimi dzielnicami. W obliczu takiego faktu teren, który został objęty konkursem na przebudowę wydaje się śmiesznie mały. Owszem, przebudować całego miasta nie da się od razu, ale spójna wizja całości to coś, od czego powinno się zacząć. Na razie więc tereny za Spodkiem, pomiędzy Sokolską a Hutą Baildon czy na zachód od Kozielskiej, nadal czekają na swoją szansę. Zmieni się wprawdzie teren dworca, lecz nie do końca w kierunku, w którym powinien. Ale skupmy się na, w sumie pustym, terenie pomiędzy Aleją Korfantego i Sokolską, bo chyba właśnie nadeszła na niego pora.
Aleja Korfantego:
Pierwszą, najbardziej widoczną zmianą w kompozycji całego układu Rondo-Rynek jest zachowanie w linii prostej osi Alei Korfantego. Pierwsza praca konkursowa z Konior Studio zakładała znaczne zwężenie alei, przez co oś drogi, jak i torów tramwajowych musiała być przesunięta nieznacznie na wschód. Dlatego zaraz za rondem miał być lekki zygzak. W późniejszych projektach, w miarę poszerzania ulicy, łuk stawał się coraz łagodniejszy, a w obecnym projekcie nie ma go w ogóle. To dobrze dla zachowania osi ulicy. Jednak nic w przyrodzie nie ginie i ów zygzak znajdzie swoje miejsce na drugim końcu alei, za skrzyżowaniem z ulicami Moniuszki i Skargi. Jest to konieczne, aby na rynku tory nie przechodziły środkiem, lecz znalazły się tuż pod ścianą Zenitu.
Aleja Korfantego będzie węższa niż obecnie, jednak zwężenie nie będzie aż tak radykalne, jak miało być zgodnie z pierwotnymi planami. W tym miejscu przewidziane są dwa poprzeczne ciągi piesze zaczynające się przy Altusie. Zgodnie z pierwotnymi planami Koniora ciągi te miały mieć postać kładki biegnącej nad aleją. Pod jedną kładką, jak i równolegle do niej na północy, powstaną dwie nowe ulice. Połączą aleję Korfantego z nową ulicą pod ścianą Superjednostki, nazwijmy ją roboczo dla orientacji Superjednostkową.
Mapa nie precyzuje rozmieszczenia przystanków autobusowych, albo też nie zakłada ich pozostania na terenie reprezentacyjnej alei. Natomiast na uznanie zasługuje fakt, iż nie umiejscowiono dodatkowych przystanków tramwajowych w połowie alei, w miejscu obecnego prowizorycznego przejścia przez jezdnię. Wiele osób o tym przebąkiwało, jednak takie ich zagęszczenie byłoby stanowczo za wysokie. Nie dość, że wydłużałoby czas przejazdu tramwaju, to jeszcze spowodowałoby znaczny zanik ruchu pieszego na rondzie (bo większość osób miałaby bliżej na Korfantego).
Strefa Rynku:
Katowice obecnie właściwie nie mają rynku. Rynkiem został mianowany plac pomiędzy dwoma ulicami, chyba tylko z tego powodu, że w ścisłym centrum miasta nie miał żadnej konkurencji. Projekt poniekąd ma przywrócić Katowicom rynek w jego historycznym miejscu, czyli na obecnym rozjeździe tramwajowym. Natomiast sama strefa rynku zaczynać się będzie już na południe od ulicy Moniuszki połączonej z ulicą Skargi. W tym miejscu jezdnia na Korfantego się skończy i ustąpi miejsca przestrzeni publicznej. Tory tramwajowe zjadą na bok pod wschodnią pierzeję, miną budynek teatru, Zenit i skierują się w ulicę św. Jana. Zasadniczym plusem takiego rozwiązania jest bardzo ograniczona liczba łuków, w stosunku do pierwotnej wersji trasy po zachodniej stronie rynku.
Kamienica zbudowana nad Rawą ma zostać usunięta, a rzeka wyeksponowana. Przyznaję, że obecnie trudno to sobie wyobrazić. Szczególnie to, jak będzie wyglądać fragment między kamienicami. Tam za obecnym Muzeum Śląskim ma zostać uzupełniona luka w linii zabudowy. Obecnie teren kojarzy się raczej nieciekawie, ale liczę na to, że jest szansa, aby w tym miejscu stworzyć naszą małą Wenecję z prawdziwymi bulwarami. Obecne bulwary na wysokości Zawodzia i Gwiazd formą są bliższe do Los Angeles River (chociaż tak wąskie, że chyba jeszcze brzydsze) niż do cywilizowanych bulwarów.
Jak już wspomniałem, przy przecięciu osi Korfantego Rawa ma być odkryta i wyeksponowana. Naniesione ciągi komunikacyjne pozwalają sądzić, że po zachodniej stronie powstanie most pieszy, natomiast po wschodniej tramwajowo-pieszy. Potem woda popłynie łukiem pod Skargi oraz naszą Superjednostkową, by za budynkiem obecnego Supersamu utworzyć Park Rawy. Mapa również nie obejmuje tego terenu, ale z wcześniejszych informacji i wizualizacji wiemy, że będą to tereny zielone między którymi rzeka będzie płynąc coraz mniejszymi zakolami aż do przecięcia z ulicą Słowackiego.
Przestrzeń pomiędzy rynkiem a Rawą zostanie rozdzielona dwoma nowymi budynkami. Z wizualizacji wynika, że budynek, który znajdzie się "na środku" alei Korfantego będzie miał spore podcienia, umożliwiające swobodną komunikację pieszą i pozwalające, przynajmniej w części, zachować oś optyczną ulicy. Drugi budynek domknie zabudowę od strony Banku Śląskiego przy Mickiewicza. Właśnie w okolice tych budynków zostanie przeniesiony obecny przystanek tramwajowy o nazwie Rynek.
Nowy-stary rynek od północy będzie zamknięty przez wspomniane wcześniej budynki, natomiast od południa zamknie go nowy ratusz miejski. Stanie on w miejscu obecnego "rynku" i będzie połączony z Domem Prasy. Tutaj znów uświadczymy głębokich podcieni, które mi osobiście bardzo przypadają do gustu. Sam rynek będzie zawierać się pomiędzy budynkami Skarbka i Teatru Wyspiańskiego. Skrzyżowanie torów tramwajowych wyląduje przy narożniku Zenitu. Do obecnych relacji dołączy nowa Brynów-Zawodzie. Szkoda, że nie planuje się możliwości jazdy we wszystkich kierunkach, wtedy możliwe byłoby np. połączenie Dworzec PKP-Brynów. Łuki torów zostaną zmniejszone, co zmniejszy też rozmiar całego węzła. Taki zabieg ograniczy trochę prędkość przejazdu tramwajów, ale jednocześnie pozwoli wygospodarować większą ilość miejsca na rynku. Plac który powstanie będzie miał powierzchnię zbliżoną do obecnego rynku i może okazać się bardzo ciekawą przestrzenią publiczną.
Pozwoliłem sobie przygotować małą mapkę, gdzie naniosłem wygląd przyszłego rynku.
Kolorem niebieskim zaznaczone są drogi
Na czerwono obrysy nowych budynków
Na błękitno Rawa
Na fioletowo tory tramwajowe
Fioletowa kropka to oczywiście nowy przystanek tramwajowy
Dworcowa, św. Jana i okolice:
Na ulicy św. Jana znajdzie się następny przystanek tramwajowy, tym razem w jedną stronę. Z powodu braku miejsca przystanek w przeciwnym kierunku znajdzie się pod wiaduktem na Kościuszki. Moim zdaniem jednak lepiej by było przystanki umieścić razem pod wiaduktem. Wydaje się tam wystarczająco szeroko, a naturalne zadaszenie sprawi, że wiaty nie będą konieczne. Co do samego wiaduktu, to ruch pod nim zostanie całkowicie przeorganizowany. Obecna, zachodnia część posłuży do przejazdu samochodom w obydwu kierunkach. Natomiast tory tramwajowe znajdą się pod wschodnią częścią, w osi ulicy św. Jana. Jeśli tory zostaną tutaj połączone z przestrzenią pieszą, to można będzie uzyskać bardzo ciekawy efekt. Od siebie dorzuciłbym jeszcze przeszklenie pomiędzy dwiema częściami wiaduktu oraz możliwość otwarcia lokai użytkowych pod wiaduktem, w miejscu gdzie jest obecna ściana nasypu kolejowego. Mam oczywiście na myśli umieszczenie ich wewnątrz ściany, tak jak umieszczone są sklepy w pierzei miejskiej.
Spora zmiana czeka nas także w rejonie obecnego skrzyżowania Dworcowej, Kościuszki, św. Jana oraz Pocztowej. Ruch w tamtym miejscu powinien zostać zreorganizowany już w chwili zamknięcia dla samochodów rynku. Niestety układ komunikacyjny pozostał taki jaki był i codziennie muszą się z nim zmagać setki kierowców. Tak więc Dworcowa będzie dwukierunkowa, a na obu jej końcach pojawią się ronda. Szczególnie ważne jest, że nareszcie zniknie węzeł drogowy przy Słowackiego, który uniemożliwia przejazd tą ulicą i zmusza do skręcenia w Dworcową. Sama dworcowa schowa się pod ziemię razem z dworcem autobusowym ustępując miejsca nowemu budynkowi dworca kolejowego, albo raczej galerii handlowej, która ma być do niego dobudowana. Uważam, że znacznie lepszy efekt możnaby było uzyskać, gdyby ulica została na powierzchni ziemi, i ciągnęła się pomiędzy kielichami dworca a nowym centrum handlowym. Taki ciąg drogowo-pieszy możnaby przykryć szklanym dachem. Natomiast popieram pomysł podziemnego dworca autobusowego.
Dworcowa zakończy się na rondzie przy ulicy Pocztowej. Tutaj będzie można udać się również dwukierunkowymi ulicami pod wiadukt kolejowy na ulicę Kościuszki lub na ulice Pocztową, która zmieni swój kierunek, bądź też na podziemne parkingi, które kiedyś znajdą się pod deptakiem przy starym dworcu kolejowym. Kolejne parkingi podziemne mają znaleźć się pod przyszłym ratuszem, czyli obecnym rynkiem. Wjazd tam przewidziany jest przez ulice Pocztową, wyjazd koło Urzędu Miasta. Dalej niestety mapa nie sięga, ale można się spodziewać wjazdu na Dworcową w okolicach Wawelskiej, bądź też pod ziemią przy dworcu autobusowym.
Tak to wygląda na mapie. Jak wyjdzie w praktyce to się okaże. Jedno jest pewne, bardzo ciężko byłoby zepsuć to, co jest obecnie.
Źródło:gkw24.pl
Bartłomiej Jarząb
tremolo - Pią Lis 13, 2009 7:04 am
Wg "Katowickie metamorfozy": No i jak zrobią te zakręty tramwajowe na Rynku? Zmieści się to tam?
Moze by tak tramwaje w tunelach puścić pod rynkiem. No oczywiście musielibyśmy poczekać dłużej. Wyeksponowanie Rawy to nie jest dobry pomysł. Proponuje zmienić jej koryto pod dom Uszoka. Albo Rawe skasować i spuścić tamtędy po prostu wodę z wodociągów - przynajmniej czyściejsza - taka fontanna liniowa
salutuj - Pią Lis 13, 2009 8:27 am
e tam tramwaje w tunelach.
mnie martwi to ze wjazdy na parking sa tuz przy rynku a nie przy Wawelskiej, przy poczcie i na koncu Teatralnej.
Fajnie byłoby gdyby Friedrichplatz miał przynajmniej te ulice odchodzace od niego.
Piotr - Sob Lis 14, 2009 1:09 pm
Fajnie byłoby gdyby Friedrichplatz miał przynajmniej te ulice odchodzace od niego.
Darkat - Sob Lis 14, 2009 4:28 pm
a jak się wam widzi ratusz na rynku.
Mi średnio a jeszcze gorzej jak będzie taka kobyła jak na wizualizacjach. Moim zdaniem jeśli ratusz to coś w stylu tych dawnych. Oczywiście nowoczesny ale uwzględniając to że powinien iść bardziej w górę niż w dół. Dawne ratusze są wysokie często z wieżami i nie tworzą pierzei tylko stoją samotnie na rynku.
Tak to powinno być też z Katowickim ratuszem. Ultranowoczesny, prosty smukły wysoki no wręcz wieżowiec
SPUTNIK - Sob Lis 14, 2009 4:35 pm
myślę że ratusz powinien pójść śladem sądu na francuskiej, nawiązującego do pewnych kanonów ale nie do końca
Maciek B - Sob Lis 14, 2009 4:39 pm
a jak się wam widzi ratusz na rynku.
Mi średnio a jeszcze gorzej jak będzie taka kobyła jak na wizualizacjach. Moim zdaniem jeśli ratusz to coś w stylu tych dawnych. Oczywiście nowoczesny ale uwzględniając to że powinien iść bardziej w górę niż w dół. Dawne ratusze są wysokie często z wieżami i nie tworzą pierzei tylko stoją samotnie na rynku.
Tak to powinno być też z Katowickim ratuszem. Ultranowoczesny, prosty smukły wysoki no wręcz wieżowiec :wink:
Gdzie wg ciebie miałby stać?
Darkat - Sob Lis 14, 2009 5:23 pm
nie wiem gdzie mógłby stać. To sprawa drugorzędna.
Ale przy takich budynkach które stoją obecnie na rynku dodatkowy urzędniczy gmach nie sprzyja ruchowi weekendowemu. Gmach w soboty i niedzielę nie będzie generował ruchu.
Niby tu się mówi że Katowice umiera w weekend a spójrzcie jak wyglądają parkingi wokół SCC lub na dolinie 3 stawów dzisiaj. Czyli ludzie zostają w mieście ale widocznie wolą być w wirtualnym mieście w SCC.
Ale tak jak mówię Ratusz tak ale nie kobyła.
myślę że ratusz powinien pójść śladem sądu na francuskiej, nawiązującego do pewnych kanonów ale nie do końca
salutuj - Nie Lis 15, 2009 3:08 pm
E tam ratusz. Niech postawią tam po prostu estetyczny hotel z restauracjami sklepami i densingami na dole.
Siny Knur - Nie Lis 15, 2009 9:35 pm
Jak już wspomniałem, przy przecięciu osi Korfantego Rawa ma być odkryta i wyeksponowana. Naniesione ciągi komunikacyjne pozwalają sądzić, że po zachodniej stronie powstanie most pieszy, natomiast po wschodniej tramwajowo-pieszy. Potem woda popłynie łukiem pod Skargi oraz naszą Superjednostkową, by za budynkiem obecnego Supersamu utworzyć Park Rawy. Mapa również nie obejmuje tego terenu, ale z wcześniejszych informacji i wizualizacji wiemy, że będą to tereny zielone między którymi rzeka będzie płynąc coraz mniejszymi zakolami aż do przecięcia z ulicą Słowackiego.
Nno, Panowie (i Panie)! Ale afera! Zawracają bieg Rawy! Takiego rozmachu nie nabrali nawet Chińczycy przed Igrzyskami w Pekinie!
A mówią na mieście, że władzę mamy bez wizji i z horyzontem nie dalej niż do Kostuchnej... Chapeau bas!
Jastrząb - Pon Lis 16, 2009 9:01 pm
Nno, Panowie (i Panie)! Ale afera! Zawracają bieg Rawy! Takiego rozmachu nie nabrali nawet Chińczycy przed Igrzyskami w Pekinie!
Ale to jest chyba oryginalny przebieg Rawy, albo bardzo do niego zbliżony.
Wit - Pon Lis 16, 2009 10:45 pm
Na przebudowę Katowic zdaje się, że dobrych pomysłów brak
LOTA
Dzisiaj 23:23:20 , Aktualizacja dzisiaj 23:23:20
Wczoraj projektanci, którzy za 5,5 mln zł, mają zaprojektować nowe Śródmieście przekazali kilka swoich pomysłów władzom miasta, jednak radykalne zmiany nie zyskały aprobaty. Wśród nich znalazł się projekt budowy tunelu między ulicami Warszawską, a Mickiewicza, zmiana rozwiązań komunikacyjnych w okolicach dworca PKP i planowanego centrum handlowego oraz przejście podziemne pod ulicą Moniuszki.
- W przyszłym centrum mają przede wszystkim dominować piesi, a nie samochody. Mam wrażenie, że w tych propozycjach o tym zapomniano - powiedział w trakcie spotkania Piotr Uszok prezydent Katowic. Przynajmniej tyle dowiadujemy się z relacji ImagoPR, firmy, która zajmuje się promocją przebudowy Śródmieścia. Wczorajsze spotkanie konsorcjum firm projektowych, którego liderem jest BPI Redan ze Szczecina z członkami Komitetu sterującego ds. przebudowy centrum Katowic, w skład którego wchodzą władze miasta, naczelnicy wydziałów UM oraz architekci (w sumie ok. 25 osób) są zamknięte dla mieszkańców i publiczności.
Dlaczego? Bo ustalenia są wstępne, a główne założenia projektu poznamy, ale w… styczniu
Przetarg na zaprojektowanie przestrzeni publicznych i ciągów komunikacyjnych w Śródmieściu na linii Rynek-Rondo, ogłoszony jeszcze 1 czerwca, wygrało polsko-hiszpańskie konsorcjum firm. Umowę podpisano w połowie września. Projektanci mają szesnaście miesięcy na przedstawienie gotowych projektów. Na początku nowego roku muszą pokazać trzy koncepcje nowego Rynku, które zostaną poddane konsultacjom społecznym.
Przebudowę na podstawie wizji architekta Tomasza Koniora miasto chce finansować z Europejskiego Funduszu Inwestycyjnego, cały kredyt ma opiewać na 500 mln zł. Przebudowa Śródmieścia planowo miała kosztować ponad 100 mln zł. Wiadomo że będzie drożej, m.in. z powodu przebudowy rzeki Rawy, nawet o drugie tyle.
To już trzy lata od konkursu
Konkurs na koncepcję nowego centrum stolicy aglomeracji został rozstrzygnięty jesienią 2006 roku. Wpłynęło 11 prac. Wygrało Konior Studio, katowicka pracownia Tomasza Koniora. Największa zmiana, zaproponowana przez architekta to zmiana charakteru al. Korfantego, która ma stać się miejskim bulwarem. Przy Rynku miał powstać nowy gmach urzędu i teatr muzyczny. Czy powstaną, nie wiadomo.
http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzen ... ,id,t.html
depress_wist2 - Wto Lis 17, 2009 1:01 pm
Przebudowa centrum ciągle tylko na papierze
Prezydent Piotr Uszok obiecywał, że już w 2010 roku na Korfantego pojawią pierwsze koparki. Tymczasem ciągle nie widać konkretnych działań a jedynie dyskusje. Nad czym tym razem?
Pracownicy konsorcjum firm projektowych zaprezentowali członkom Komitetu sterującego ds. przebudowy centrum Katowic wstępne rozwiązania wynikające z dotychczas zrealizowanych prac projektowych. Wśród omawianych koncepcji znalazły się m.in. Budowa tunelu między ulicami Warszawską a Mickiewicza, zmiana rozwiązań komunikacyjnych w okolicach dworca PKP i planowanego centrum handlowego oraz przejście podziemne pod ulicą Moniuszki, czy odkrycie rzeki Rawy. To wstępne rozwiązania dla nowego centrum Katowic, które przedstawiono na spotkaniu z prezydentem miasta. Rozwiązania, które póki co znajdują się tylko na papierze.
- W przyszłym centrum mają przede wszystkim dominować piesi, a nie samochody. Mam wrażenie, że w tych propozycjach o tym zapomniano - powiedział w trakcie spotkania Piotr Uszok, Prezydent Miasta Katowice.
Jak mówią urzędnicy spotkanie to element procesu projektowego, prowadzonego w dwóch fazach. W pierwszej kolejności powstają projekty torowiska tramwajowego oraz trzech alternatywnych wersji przyszłego rynku i alei Korfantego.
- Zaprezentowane rozwiązania projektowe były przedmiotem bardzo ożywionej dyskusji. Jej efekty znajdą swoje odzwierciedlenie w projektach, które m.in. w przyszłym roku przedstawimy mieszkańcom do konsultacji - powiedział Krzysztof Rogala, pełnomocnik Prezydenta Miasta ds. strefy „Rondo – Rynek”.
W skład Komitetu sterującego ds. przebudowy centrum Katowic wchodzą przedstawiciele władz Katowic, naczelnicy Urzędu Miasta i przedstawiciele środowisk architektów. Jego członkiem jest m.in. Tomasz Konior.
Przygotowywane projekty budowlane i wykonawcze są kolejnym etapem realizacji koncepcji przebudowy wyłonionej w konkursie architektonicznym zorganizowanym przez śląskie struktury Stowarzyszenia Architektów Polskich.
Na moment kiedy zobaczymy pierwsze koparki na alei Korfantego i zaczną się prace budowlane przyjdzie nam jeszcze poczekać. Na przyszły rok, pomiędzy 15 stycznia a 15 lutego planowane są kolejne konsultacje społeczne. - Chcemy aby mieszkańcy spośród trzech przygotowanych projektów wybrali ten, który im się będzie najbardziej podobał - mówi MMSilesii Daniel Muc, z firmy Imago PR, która z ramienia urzędu miasta udziela informacji na temat projektu.
Sprzedaż działek inwestorom przewidziana jest na rok 2011. - W tym samym roku powinny ruszyć prace budowlane w przestrzeni publicznej - mówi Muc. Dłużej przyjdzie nam czekać na przebudowę linii tramwajowej. - Zadania te były rozpisane w ramach organizacji Mistrzostw Euro2012 i miały rozpocząć się w roku 2011, jako że mistrzostw na Śląsku nie będzie, bezpiecznie jest mówić o roku 2012 - dodaje Muc.
Oczekiwana przez mieszkańców przebudowa centrum, która jest sztandarowym projektem prezydenta Uszoka zdaje się coraz bardziej oddalać w czasie, a jedyne efekty to kolejne projekty i dyskusje.
- Nie wierzę w obietnice prezydenta jakoby przebudowa rozpoczęła się w 2011 roku, a kolejne konsultacje społeczne to tylko gra z jego strony na przeciągniecie sprawy na rok wyborczy - mówi MM Silesii Paweł Niewiadomski, mieszkaniec Katowic i członek stowarzyszeń, Moje Miasto i Ruch Autonomii Śląska, zaangażowanych w rozwój regionu.
Można odnieść wrażenie, że Katowice z miasta wielkich wydarzeń zmieniają się w miasto wielkich konsultacji.
SPUTNIK - Wto Lis 17, 2009 8:47 pm
patrząc na to foto pomyślałem że jeśli kiedyś udało by się domknąć pierzejowo ten teren (albo chociaż zabezpieczyć go w mpzp) to było byłby to fajny kawałek miasta z placem wolności w centrum , bo na dobrą sprawę 500m od 3-go maja mamy w kato niemalże buraki
taxi - Śro Lis 18, 2009 8:21 pm
jeśli dobrze pamiętam, to na wizkach podkopu dworca jest to ujęte, tak jak pisze sputnik
absinth - Czw Lis 26, 2009 5:15 pm
a jak się wam widzi ratusz na rynku.
Mi średnio a jeszcze gorzej jak będzie taka kobyła jak na wizualizacjach. Moim zdaniem jeśli ratusz to coś w stylu tych dawnych. Oczywiście nowoczesny ale uwzględniając to że powinien iść bardziej w górę niż w dół. Dawne ratusze są wysokie często z wieżami i nie tworzą pierzei tylko stoją samotnie na rynku.
Tak to powinno być też z Katowickim ratuszem. Ultranowoczesny, prosty smukły wysoki no wręcz wieżowiec
przyklad z Lublany
Ljubljana City Administration Center
to oczywiscie projekt konkursowym - imo cakiem udany
[/img]
salutuj - Czw Lis 26, 2009 5:22 pm
podoba mi się, ale takie cos (betonowe i pozawijane) może być zbyt kontrowersyjne w tym miejscu i nie poprawi wizerunku miasta.
bidzis004 - Śro Gru 02, 2009 4:38 am
http://www.youtube.com/watch?v=uQVPghk92XY O kur...sory ale niemogłem juz wytrzymac ze smiechu chyba najlepszy kabaret jaki udało mi sie oglądać na youtube głomb chyba sam nie wie co on wypowiada trzeba go natychmiastowo i jeszcze szybciej eksmitować z fotela , przekroczył juz wszystkie bariery, amen.
Skojarzyło mi sie odrazu z tym http://www.youtube.com/watch?v=hAjBOT1F ... re=related dosłownie kopia "szanowni panstwo" i te usmiechy niemoge
angerfist - Śro Gru 02, 2009 9:58 am
Mnie się kojarzy bardziej z: http://www.youtube.com/watch?v=RayToE35mDM
kiwele - Śro Gru 02, 2009 1:33 pm
Mniej histerycznego i jalowego eksponowania uczuc negatywnych.
Wiecej rzeczowosci.
heniek - Śro Gru 02, 2009 2:09 pm
Mniej histerycznego i jalowego eksponowania uczuc negatywnych.
Wiecej rzeczowosci.
Wyjątkowo się zgadzam.
angerfist - Śro Gru 02, 2009 2:22 pm
Ale to nie są uczucia negatywne Zwykłe skojarzenie...
Dokładnie 9 miesięcy po słowach z mojego linka przyszedłem na świat, więc moje skojarzenia są jak najbardziej pozytywne.
A konkrety - nic konkretnego się w materii rewitalizacji nie dzeje, więc niezbyt się mam do czego odnieść. Samym planom życzę jak najlepiej.
kiwele - Śro Gru 02, 2009 2:33 pm
Mniej histerycznego i jalowego eksponowania uczuc negatywnych.
Wiecej rzeczowosci.
Wyjątkowo się zgadzam.
kiwele - Śro Gru 02, 2009 3:15 pm
Ale to nie są uczucia negatywne Zwykłe skojarzenie...
Dokładnie 9 miesięcy po słowach z mojego linka przyszedłem na świat, więc moje skojarzenia są jak najbardziej pozytywne.
A konkrety - nic konkretnego się w materii rewitalizacji nie dzeje, więc niezbyt się mam do czego odnieść. Samym planom życzę jak najlepiej.
Ales sie nadzial na widelec!
Najwyrazniej jestes nadprogramowy, spoza rozdzielnika.
Coz innego w takim dniu moglo pozostac Twoim Rodzicom niespodziewanie do roboty?
Sorry za zart, jesli niezbyt trafiony czy tez nie w guscie.
angerfist - Śro Gru 02, 2009 3:32 pm
Ja żartuję zawsze, że poczęto mnie dzień wcześniej i właśnie z tego powodu Jaruzel ogłosił, co ogłosił Na zasadzie - 'O k... tylko nie on!'
kiwele - Śro Gru 02, 2009 3:41 pm
Ja żartuję zawsze, że poczęto mnie dzień wcześniej i właśnie z tego powodu Jaruzel ogłosił, co ogłosił Na zasadzie - 'O k... tylko nie on!'
Jesli tak to bylo z Toba to przyznaje Jaruzelowi calkowita racje.
Znowuz OT.
bidzis004 - Śro Gru 02, 2009 6:23 pm
Jesli tak to bylo z Toba to przyznaje Jaruzelowi calkowita racje.
Znowuz OT.
Ostatnimi czasy po moich postach wszyscy oftopuja , jakis zbieg okolicznosci? czy tak na was działam dziwne
Żeby nie było zauważyliśćie że gdy był 2008 zapowiadał na 2012 teraz jest koniec 2009 to juz operuje datami na 2015.
"Oczywiśćie są to śmiałe wizje których realizacja prawdopodobnie będzie mogła nastąpić po roku 2015"
Silesian - Śro Gru 02, 2009 11:43 pm
Oszuk ogólnie jest mistrzem wyznaczania dat rozpoczęcia inwestycji,które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.Ja już sobie odpuszczam śledzenie wątku o przebudowie śródmieścia.Od 2006 roku praktycznie co kwartał czytam o nowych przesunięciach.Powyżej w artykule z MM Silesia kolejny raz czytam rewelacyjne wieści o rozpoczęciu przebudowy widocznej dla oka tym razem w 2011!Naprawdę gdyby nie filiżanka melisy przed snem poleciały by tutaj takie epitety po ,których zapewne dostałbym dożywotniego bana.Ale delikatnie mówiąc mam dosyć!
kiwele - Czw Gru 03, 2009 11:12 am
Oszuk ogólnie jest mistrzem wyznaczania dat rozpoczęcia inwestycji,które nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości.Ja już sobie odpuszczam śledzenie wątku o przebudowie śródmieścia.Od 2006 roku praktycznie co kwartał czytam o nowych przesunięciach.Powyżej w artykule z MM Silesia kolejny raz czytam rewelacyjne wieści o rozpoczęciu przebudowy widocznej dla oka tym razem w 2011!Naprawdę gdyby nie filiżanka melisy przed snem poleciały by tutaj takie epitety po ,których zapewne dostałbym dożywotniego bana.Ale delikatnie mówiąc mam dosyć!
Jest nas wielu z mocniejszymi nerwami siegajacymi pamiecia wstecz duzo wczesniej niz 2006 rok.
Zawsze bylo tak samo: pijany taniec obslizgujacych sie i ciagle zmieniajacych sie koncepcji i obietnic.
W 2003 roku zglaszalem naiwnie Miastu pewne propozycje dotyczace Rynku z uczuciem, ze niezaleznie od wszystkiego, to musztarda po obiedzie, bo trabiono z Miasta ze wielka przebudowa Rynku juz, juz rusza pelna para. Wykonane roboty ograniczyly sie do obnizenia kraweznikow chodnikow w miejscach przy pasach dla pieszych, ale obietnice czegos wielkiego trwaly.
W rzeczywistosci do 2006 roku przewinely sie w gebach i na papierze przynajmniej dwie kolejne koncepcje, jak zawsze nieodmiennie nierealizowane:
- zaoferowania Katowicom ulicy Korfantego jako wielkiego zielonego salonu miasta w kompensacji za opuszczony Rynek a niedlugo potem
- obietnica stworzenia prawdziwego autentycznego, choc mniejszego Rynku na ulicy Dworcowej.
Efekty jakie sa takie sa, wszyscy je widzimy.
Kiedy ta dluga niedobra passa zostanie wreszcie przelamana?
Moze by tak przynajmniej jeszcze raz urealnic tytul tego watku:
Przebudowa Srodmiescia... obslizgujace sie koncepcje i obietnice.
absinth - Czw Gru 03, 2009 8:53 pm
W 2003 roku zglaszalem naiwnie Miastu pewne propozycje dotyczace Rynku
ten plac do wieców i pochodow, o ktorym mowiles na warsztatach w kopule?
kiwele - Czw Gru 03, 2009 9:15 pm
ten plac do wieców i pochodow, o ktorym mowiles na warsztatach w kopule?
Tak, ale wczesniejsza wersja, byl artykul w DZ.
Oczywiscie chodzilo glownie o usuniecie ze srodka Rynku plataniny torow tramwajowych, a nie o zadne wiece czy pochody - zreszta to dzisiaj nie za dobrze sie kojarzy.
Jesli juz, to z masowych rzeczy moglyby byc np. jakies festiwale studenckie albo, czemu nie, inauguracja roku akademickiego jaka podpatrywalem kiedys na Washington Sq. w NJ. Zreszta teraz mamy plac przed Spodkiem.
W sumie istotne jest, ze w Katowicach tradycje opozniania sie obietnic sa juz dlugie.
rasgar - Czw Gru 03, 2009 9:59 pm
Opóźniania się obietnic to dość delikatne lub optymistyczne stwierdzenie (w stosunku do listy rzeczy za które nikt się nie wziął, lub też listy rzeczy, które nas przerosły).
Z drugiej to strony, to lubię delikatne słowa, można przy ich użyciu grzecznie wyrazić cieknący sarkazm.
Więc wyliczmy sobie razem synonimy:
- inwestycje "opóźnione"
- inwestycje "w przygotowaniu"
- inwestycje "konsultowane z mieszkańcami"
- inwestycje "planowane"
mamy coś jeszcze?
Piotr - Czw Gru 03, 2009 11:50 pm
Biorąc pod uwagę powyższe " wieloletnie" wypowiedzi szanownych kolegów, oraz własne wieloletnie przemyślenia, dotyczące "wiadomego tematu", proponuję zmianę nazwy wątku na " never ending story".
P.S. Tego posta napisałem w myśl zasady, że mimo wszystko lepiej nawet bardzo "gupio" żartowac niż płakać
Wit - Czw Gru 17, 2009 9:31 pm
Radni: niech Uszok odpuści sobie wielkie plany
Przemysław Jedlecki 2009-12-17, ostatnia aktualizacja 2009-12-17 20:57:08.0
Katowiccy radni są rozczarowani tempem przebudowy śródmieścia Katowic. - Wizja Tomasza Koniora jest już nierealna. Skoro tak, to niech prezydent zajmie się prostszymi sprawami i doprowadzi do porządku sam rynek - mówi szef klubu PO w radzie miasta
Zapowiadana od lat przez prezydenta Piotra Uszoka wielka przebudowa śródmieścia wciąż nie wkroczyła w decydującą fazę. Mimo że w 2006 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny, wciąż nie wiadomo, jak ostatecznie będą wyglądały aleja Korfantego i rynek. W dodatku prace budowlane w tym miejscu rozpoczną się dopiero w 2011 roku.
Wszystko to niepokoi katowickich radnych. Adam Warzecha, szef klubu PO, przypomina, że wizja Tomasza Koniora, zwycięzcy konkursu, zakładała m.in. budowę wielu nowych budynków w śródmieściu. - Gdy prezydent prezentował wyniki konkursu, wszystko wydawało się być na wyciągnięcie ręki, a okazało się, że kryzys zniechęcił inwestorów. To oznacza, że miasto powinno przyznać wreszcie, że plany Koniora są nierealne, i zająć się tym, co może zrobić - mówi.
Dlatego uważa, że Uszok powinien w pierwszej kolejności zająć się przebudową samego rynku, a dopiero potem myśleć o alei Korfantego.
Prezydent Uszok o zmianie planów nie chce słyszeć. Uważa, że centrum powinno być zmienione najbardziejm jak się da. - Skupienie się na jednym obszarze tak naprawdę niewiele zmieni - mówi prezydent. Dodaje, że prowadzone teraz prace projektowe dadzą odpowiedź, od którego miejsca najlepiej rozpocząć działania.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... plany.html
ah joj
a_z - Czw Gru 17, 2009 10:11 pm
Wydaje mi się, że zajęcie się w pierwszej kolejności Rynkiem nie jest złym pomysłem, ale musiałoby to być robione w ramach planu dla całej Alei Korfantego.
Co do p. Uszoka - fakt, przebudowa fragmentu niewiele zmieni, tyle że on nie ma pomysłu co zrobić, żeby zmieniło się wiele. No chyba, że chce w tym celu przebudować WSZYSTKO
salutuj - Pią Gru 18, 2009 8:00 am
Uszok po prostu NIC nie chce zrobic. Nawet Rynku i dlatego mami tymi obietnicami.
kickut - Pią Gru 18, 2009 10:32 am
Uszok po prostu NIC nie chce zrobic. Nawet Rynku i dlatego mami tymi obietnicami.
Jak to NIC..? Przecież chce robić dożynki i jarmark świąteczny!
tremolo - Pią Gru 18, 2009 11:08 am
Jak to NIC..? Przecież chce robić dożynki i jarmark świąteczny
absinth - Nie Gru 27, 2009 3:51 pm
na youtube znalazlem fajny film z Tokyo krecony z perspektywy pieszego:
[youtube]EcAZESRR4R4[/youtube]
taki dzien z zycia miasta. Niesamowicie zywe miasto!
polecam, oczywiscie w kontekscie naszego centrum zamieszczam w tym watku, tak dla porownania
kiwele - Nie Gru 27, 2009 4:15 pm
A ja mam z Katowic tylko webkamere z Palacu Slubow na Spodek i Rondo.
Patrze na te kilka osob snujacych sie po Rondzie i z rzadka przejezdzajace samochody, autobusy i tramwaje. Cos tam miga na telebimie przy Spodku.
To nawet duzo, bo mam przynajmniej zilustrowana aktualna pogode w Katowicach.
W Katowicach noc, a dopiero co Slonce oswietlalo mi monitor komputera.
Mysle, ze powinna byc jeszcze przynajmniej druga kamera z wiekszym ruchem ludzi, najlepiej zwiazana z 3 Maja i Stawowa, moze z tez z Dworcem?
Moze by znalazlo sie jakies ujecie, w ktorym by nie dominowali menele?
Byloby tez zupelnie naturalne i oczywiste, gdyby mozna bylo podgladac na zywo ruch na DTS i na A4, zwlaszcza w okolicach wezlow drogowych.
Kris - Pon Sty 18, 2010 8:01 pm
PÓŁ MILIONA ZŁ NA PROMOCJĘ PRZEBUDOWY CENTRUM KATOWIC
Grzegorz Żądło, 2010-01-18 18:10
Projekt przebudowy centrum Katowic gotowy. A nawet kilka. Dziś do urzędu miasta trafiły pierwsze propozycje projektantów. Na razie - ściśle tajne, ale już niedługo mają nad nimi debatować urbaniści i mieszkańcy. Konsultacje przeprowadzi firma wybrana w przetargu, która będzie również odpowiadać za promocję transformacji centrum. Właśnie na nią miasto zamierza wydać pół miliona złotych. Zdaniem krytyków - zupełnie niepotrzebnie.
Zanim przed katowiczanami odsłoni się nowe centrum miasta minie pewnie jeszcze kilka lat. Ile? Tego dokładnie nie wie nikt. Wiadomo za to, że urzędnicy bardzo chcą przekonać wszystkich o tym, że przebudowa śródmieścia trwa w najlepsze. Była strona internetowa, był konkurs i jeszcze kilka innych rzeczy, które wynajęta przez miasto firma pr-owska zorganizowała przy okazji ubiegłorocznej kampanii promującej transformację śródmieścia. - Informowaliśmy mieszkańców Katowic i podmioty spoza naszej aglomeracji o tym, że przebudowa Katowic jest przygotowywana, że prowadzone są prace projektowe - opowiada Daniel Muc, Imago PR. Prace projektowe, które powoli się kończą. Zakończyła się także sama kampania, ale miasto już ogłosiło przetarg na kolejną. Chociaż nawet radni z komisji rozwoju i promocji nie poznali jeszcze wyników ostatniej. - Najważniejsze w tym wszystkim jest to, żeby sprawdzić jaka jest skuteczność tej promocji, co osiągnęliśmy wydając dotychczas 700 tysięcy, a więc niebagatelną sumę - wyjaśnia Andrzej Zydorowicz, radny Forum Samorządowego.
I dokładnie z takim pytaniem zwróciliśmy się do szefa referatu promocji w katowickim urzędzie. - Naturalnie były przeprowadzone badania ewaluacyjne, z których wynika, jak zwykle przy tej okazji część mieszkańców podniosła wiedzę swoją, a część nie do końca - odpowiada Marcin Stańczyk, kierownik referatu promocji UM w Katowicach. No i wszystko jasne. Nieco mniej jasne jest to, czy zdobycie takiej wiedzy wymagało wyłożenia aż 700 tysięcy złotych. Nowa kampania ma kosztować około 500 tysięcy i zdaniem niektórych, niekoniecznie musi to być stracone pół miliona. - Pomysł informowania mieszkańców o potrzebie, chęci i planach przebudowy centrum jest jak najbardziej trafiony. Nad formą możemy oczywiście dyskutować. Ona się może podobać, lub nie - uważa Michał Jędrzejek, radny niezależny.
Zdecydowanie ważniejsze niż forma jest to, czy efekty kampanii i konsultacji społecznych zostaną wykorzystane w praktyce - przekonuje Łukasz Brzenczek ze Stowarzyszenia Moja Miasto. - Życzyłbym sobie, chyba nie tylko ja, żeby nie tylko być informowanym. Najlepiej mieszkańcy byliby informowani chodząc już po tym przebudowywanym rynku czy przebudowywanej ulicy Korfantego. Tyle, że na razie mogą chodzić tylko po wirtualnej mapie planowanej przebudowy. - Głęboko wierzę, że za kilka lat każdy znajdzie dla siebie w centrum Katowic miejsca niezwykłe. Miejsca, gdzie z pełną satysfakcją będzie mógł wygodnie żyć i realizować swoje pasje - mówił Piotr Uszok, prezydent Katowic w filmie promującym przebudowę Katowic.
I tym optymistycznym akcentem można zakończyć, licząc jednocześnie na to, że marzenia rzeczywiście się spełniają.
http://www.tvs.pl/informacje/20507/
Bartek - Pon Sty 18, 2010 9:07 pm
Jutro tj. 19.01.2010
10:30 Konferencja prasowa nt. wariantów przebudowy strefy śródmiejskiej Katowic - z udziałem prezydenta miasta i projektantów (Rondo Sztuki, rondo im. gen. J, Ziętka, galeria na 1, piętrze)
kiwele - Pon Sty 18, 2010 9:58 pm
Jutro wieczorem bedziemy mieli na Forum wyrazne echa tej konferencji, juz chocby po to by potwierdzic jego dynamike i bliskie zainteresowanie najbardziej dla nas istotna tematyka.
potok77 - Wto Sty 19, 2010 6:13 am
Nowe centrum - dziś odsłona
Dziś projektanci nowego centrum Katowic (chodzi o odcinek Rondo-Rynek) zaprezentują trzy alternatywne warianty przebudowy Rynku.
Projekty mają zostać poddane konsultacjom społecznym. Głosy mieszkańców nie będą jednak decydujące, a jedynie, jak na początku stycznia mówił prezydent Katowic Piotr Uszok, wzięte pod uwagę.
Projektowaniem zajmuje się polsko-hiszpańskie konsorcjum kilku firm, które wygrało przetarg ogłoszony przez miasto jeszcze 1 czerwca 2009 roku. Za zaprojektowanie przestrzeni publicznych i ciągów komunikacyjnych projektanci zgarną ok. 5,5 mln zł.
W sumie przebudowa Śródmieścia ma kosztować ok. 262 mln zł, część tej kwoty będzie pochodziła z kredytu, który miasto zaciągnie w Europejskim Banku Inwestycyjnym (500 mln zł).
Przebudowę Śródmieścia oglądamy już od kilku lat na papierze. W 2006 r. rozstrzygnięto konkurs na koncepcję przebudowy. Wygrał projekt Tomasza Koniora. Teraz nie wiadomo, czy główne założenia architekta, czyli centrum dla pieszych, zostaną zachowane.
http://katowice.naszemiasto.pl/artykul/ ... ,id,t.html
BART - Wto Sty 19, 2010 12:06 pm
Projektanci zaprezentowali we wtorek trzy warianty przebudowy katowickiego rynku. W lutym miasto zapyta mieszkańców, która wersja najbardziej im się podoba.
Projektanci z konsorcjum, na czele którego stoi szczecińskie Biuro Projektowo-Inżynierskie "Redan" po raz pierwszy zaprezentowali we wtorek pierwsze efekty swojej pracy. Zobaczyliśmy trzy warianty przebudowy rynku. W każdym z nich pomiędzy Domem Prasy a Zenitem ma stanąć nowy budynek (pod nim powstanie parking, a w środku m.in. pasaż handlowy i biura magistratu).
Pierwszy wariant zakłada m.in. odkrycie koryta Rawy na całej długości rynku, a ulica Moniuszki jest przedłużona aż do Mickiewicza, na rynku jest też sporo zieleni i nowych ławek.
Drugi wariant zakłada m.in. budowę tunelu pod rynkiem (łączy ul. Warszawską z Mickiewicza), Rawa nadal jest odkryta, płynie w swoim obecnym korycie, ale na płycie rynku widoczne są tylko "pasy" nurtu, a wzdłuż Moniuszki są zbudowane bulwary Rawy z ławkami i zielenią. Na płycie rynku dominują półkoliste place przed Teatrem Śląskim i Skarbkiem.
Trzeci wariant także zakłada budowę tunelu, Rawa nie jest odkryta, na rynku pojawia się jednak woda w postaci niewielkim basenów. Główny plac rynku ma kształt kwadratu o boku 120 metrów.
- Nie przekreślamy żadnej koncepcji, jesteśmy ciekawi opinii mieszkańców - mówi Piotr Uszok, prezydent Katowic. W lutym miasto zapyta mieszkańców, która wersja najbardziej się im podoba. Projekt do realizacji wybierze jednak tzw. komitet sterujący (są w nim m.in. miejscy urzędnicy), na czele którego prezydent stoi Uszok.
Źródło: Katowice.Gazeta.pl
http://www.dailymotion.pl/video/xbwv2t_rynek-w-katowicach-po-przebudowie_news
Bartek - Wto Sty 19, 2010 12:31 pm
Znowu wróciliśmy do jesieni 2006 roku http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=118
Żenada.
MarcoPolo - Wto Sty 19, 2010 12:49 pm
dzień świstaka.
Moze wystawimy naszego prezydenta Piotra na świstaku?
Podobno wystawianie tam aukcji nic nie kosztuje.
http://www.swistak.pl/
macu - Wto Sty 19, 2010 12:52 pm
A mogłem zostać architektem. Przecież taki to w uszoklandii nie zginie.
SPUTNIK - Wto Sty 19, 2010 1:00 pm
Projektanci zaprezentowali we wtorek trzy warianty przebudowy katowickiego rynku. W lutym miasto zapyta mieszkańców, która wersja najbardziej im się podoba.
Projektanci z konsorcjum, na czele którego stoi szczecińskie Biuro Projektowo-Inżynierskie "Redan" po raz pierwszy zaprezentowali we wtorek pierwsze efekty swojej pracy. Zobaczyliśmy trzy warianty przebudowy rynku. W każdym z nich pomiędzy Domem Prasy a Zenitem ma stanąć nowy budynek (pod nim powstanie parking, a w środku m.in. pasaż handlowy i biura magistratu).
Pierwszy wariant zakłada m.in. odkrycie koryta Rawy na całej długości rynku, a ulica Moniuszki jest przedłużona aż do Mickiewicza, na rynku jest też sporo zieleni i nowych ławek.
Drugi wariant zakłada m.in. budowę tunelu pod rynkiem (łączy ul. Warszawską z Mickiewicza), Rawa nadal jest odkryta, płynie w swoim obecnym korycie, ale na płycie rynku widoczne są tylko "pasy" nurtu, a wzdłuż Moniuszki są zbudowane bulwary Rawy z ławkami i zielenią. Na płycie rynku dominują półkoliste place przed Teatrem Śląskim i Skarbkiem.
Trzeci wariant także zakłada budowę tunelu, Rawa nie jest odkryta, na rynku pojawia się jednak woda w postaci niewielkim basenów. Główny plac rynku ma kształt kwadratu o boku 120 metrów.
- Nie przekreślamy żadnej koncepcji, jesteśmy ciekawi opinii mieszkańców - mówi Piotr Uszok, prezydent Katowic. W lutym miasto zapyta mieszkańców, która wersja najbardziej się im podoba. Projekt do realizacji wybierze jednak tzw. komitet sterujący (są w nim m.in. miejscy urzędnicy), na czele którego prezydent stoi Uszok.
Źródło: Katowice.Gazeta.pl
http://www.dailymotion.pl/video/xbwv2t_rynek-w-katowicach-po-przebudowie_news
straszny ten kloc na środku koncepcja koniora z narożnikiem przy skargi to był jednak level +1
rasgar - Wto Sty 19, 2010 1:46 pm
Czy ktoś mi powie po co to wszystko? Czy też zgodnie możemy stwierdzić, że to wydawanie pieniędzy podatników na przedwyborcze wizualizacje?
Ile razy jeszcze?
Czym to podejście ma różnić się od tego z ostatniej kadencji? Bo jeśli chodzi o poziom i zakres tworu, to do pięt koncepcji Koniora to nie dorasta, przynajmniej patrząc na tę wizualizację na dailymotion, która w okrutny sposób niczego nie pokazuje.
Na siłę robione wielkie halo, po którym nie zmieni się nic, może pomijając bezpłciowy klocek (jeden z 3 do wyboru, bomba ) postawiony na środku rynku....
Jestem obecnie zniesmaczony
kropek - Wto Sty 19, 2010 1:53 pm
BEZNADZIEJA.
inaczej nie da opisać się tego, że cały czas drepczemy w miejsu.
dno.
Strona 10 z 13 • Wyszukiwarka znalazła 2022 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13