ďťż
 
[Katowice] Dworzec PKP





Wit - Sob Maj 07, 2005 7:56 pm
Firma PTH na razie nie będzie budować nowego dworca kolejowego w Katowicach. Będzie rozpisany kolejny przetarg....eh, nasz ulubiony temat




Hoover - Sob Maj 07, 2005 9:40 pm
hehehe odsyłam do artykułu na stronie głównej tam jest moja opinia.
W ogóle odsyłam do www.ingrealestate.com tam trza poszukać Katowic w Projects. Jest tam mapka jaką powierzchnie miałoby to zajmować. Przyjrzyjcie się jej.



Konrad - Pią Cze 03, 2005 7:14 am
Czy ktoś wie jeszcze jaka firma będzie startować w przetargu oprócz ING Real Estate i niedaj Boże PTH? A tak swoją drogą to kiedy wreszcie wszystko będzie normalnie i powstanie wreszcie jakiś dworzec z którego wiedeńczycy wysiadając z EC Sobieski nie będą pytać się w którą stronę uciekać bo widzą jak narkoman atakuje policjanta na służbie



Wit - Pią Cze 03, 2005 8:38 pm

Czy ktoś wie jeszcze ......
Na tym forum chyba nikt....może tylko Pan Bóg




Tequila - Pią Cze 03, 2005 8:55 pm
Jeszcze nigdzie nie napidano - kiedy i kto stanie do przetargu. Co do że będzie to ING to nic nie wiadomo - sama komcepcja ING wg. mnie tez do poprawki



maciek - Pią Cze 03, 2005 9:10 pm
Nowy zarząd wymyśla teraz czy wydzierżawić teren na 31, czy 32 lata. No i oczywiście. czy tym razem będą brane pod uwagę firmy z Warszawy i okolic, czy tylko Warszawy (bez okolic)

Wiecie taki zarząd to musi mieć co robić. Jakby nie to, to głupio by im było, że biorą taką kapuchę.



Tequila - Pią Cze 03, 2005 9:12 pm
Ja proponuje 29 lat i jeszcze mniej kasy na przebudowę - niech kupią hurtem farby w OBI i tylko przemaluja na biało wyjdzie taniej.



absinth - Pią Cze 03, 2005 9:29 pm
Ja mam w dupie czy to bedzie firma z Wwa czy z Kato dla mnie najwazniejszy jest dobry projekt
na pewno nie bylbym za katowicka firma tylko dlatego ze jest katowicka
natomiast jezeli juz yak hipoteycznie trozwazac ze firma z Kato i z Wwa byly by tak samo dobre to wredy oczywiscie Kato



maciek - Pią Cze 03, 2005 9:34 pm
Z tą Warszawą nawiązywałem do tego nieszczęsnego PTH. Jak wygrywa takie NIC i w dodatku ze stolYcy to od razu istnieje podejrzenie, że to jakiś przekręt.



MarcoPolo - Pią Cze 03, 2005 9:37 pm
Absinth popieramCie w całej rozciĹĄgłoÂści.



salutuj - Sob Cze 04, 2005 7:47 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



BART - Nie Cze 05, 2005 8:34 pm
ZPiatkowego wydania Super Expressu
"Super Express i Radio ESKA bedzie walczyl, by w Katowicach wreszczcie powstal dworzec z prawdziwego zdarzenia. "Bedziemy pisac, meczyc decydentow az do skutku"
Na katowickim dworcu PKP oczekiwanie na pociąg wymaga dużego hartu. Tu nie ma nawet jeden poczekalni! w Miesjcu gdzie jesczze nie dawno tsaly laweczki dla pozdroznych dzis jest lumpeks. Podrózni czekajacy na pociag koczuja wiec na schodach lawkach na peronach albo po prostu na bagazach wholu.wypowiada sie studentka ze Szwecji studiujaca w katowicach- " to najbrzydsze meisjce jakie widzialam, zjezdzilam kawalek swiata i czegos takiego nigdzie nie spotkalam. Jak juz musze czekac to ide na ataras albo na peron tam przynajmniej nie smierdzi( i to jest prawda ). To bardzo zle ze macie taki dworzec, bo on jest wizytowka miasta. Jak jakis cudzoziemiec ma tutaj przesiadke to pomysli ze POlska jest dalej szara brudna i biedna. A przeciez tak juz nie ejst. Ja moge to potwierdzic". Akcja Super Expressu i Radia ESKA trwa. Nasi dzienniekarze beda naciskac ladze PKP do skutku!"
I co Wy na to myslicie ze to cos moze pomoc temu dworcu bo ja mam podobne zdanie jak ta studentka dynamit i duze boom



Tequila - Nie Cze 05, 2005 8:41 pm
Można to zgłosić do ONZ i tak to nic nie pomoże - bo PKP to monopolista i ma to głębko w pewnym miejscu, o czym świadczyć mogły warunki przetargu na przebudowę dworca.



MarcoPolo - Nie Cze 05, 2005 10:00 pm
To moze być studentka którĹĄ mam na myÂśli.



_PM_ - Pon Cze 06, 2005 6:34 am
...a oto co powiedzeli o dworcu architekci hiszpańscy (z www.gazeta.pl)

Katowiczanie uważają, że mają fatalny rynek i równie paskudny dworzec...

- Rynek to duży plac, który rzeczywiście trzeba uporządkować. Nie jest jednak najgorzej. Budynki, które tu stoją, są całkiem ładne. Sam dworzec bardzo mi się podoba. To naprawdę świetna architektura, którą trzeba tylko odnowić. Nie wolno tego burzyć! Jestem pewien, że za 50 lat katowiczanie pokochają to miejsce.




maciek - Pon Cze 06, 2005 7:51 am

Można to zgłosić do ONZ i tak to nic nie pomoże - bo PKP to monopolista i ma to głębko w pewnym miejscu, o czym świadczyć mogły warunki przetargu na przebudowę dworca.

A ja uważam, że da. Czując presję i naciski ze strony mediów nawet najgłupszy prezes, nagłupszej firmy zacznie się zastanawiać i być może coś z tego będzie. Poza tym nowy zarząd wykazał się już ucinając pępowinę pomiędzy PKP i PTH. Prezes sam wypowiadał się, że przygotowując nowy przetarg wezmą pod uwagę dłuższy czas dzierżawy i co ważne będą rozmawiać z ewentualnymi inwestorami zanim ogłoszą przetarg.

Oczywiście i tak na nowy dworzec, jaki by on nie był poczekamy jeszcze parę ładnych lat :/



salutuj - Pon Cze 06, 2005 8:12 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



maciek - Pon Cze 06, 2005 8:18 pm
Z architektami jest tak, jak z chirurgami. Chirurg nawet nad wyciętym guzem potrafi się rozwodzić i mówić, że wyciął "piękny okaz".
To zboczenie zawodowe zupełnie niezrozumiałe przez przeciętnego człowieka.

Ci ludzie sami się ośmieszają. Bo nawet laik widzi, że to co tam stoi pasuje, jak pięść do oka, do otoczenia.



salutuj - Pon Cze 06, 2005 9:53 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Pon Cze 06, 2005 9:57 pm

To zboczenie zawodowe zupełnie niezrozumiałe przez przeciętnego człowieka.
.

Wit jestes nieprzecietnym czlowiekiem
a mi sie tez podoba dworzec tzn nie w tym miejscu ale mi sie w jakis tam sposob podoba tzn podoba mi sie in abstracto tak jak go widze w swojej wyobrazni tzn czysty itp itd hehehe mam bujna wyobraznie



salutuj - Pon Cze 06, 2005 10:31 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Konrad - Pią Cze 10, 2005 10:24 am
A gdyby tak miasto obudziło się wcześniej i jakimś cudem podisało umowę z PKP to najlepszym rozwiązaniem byłoby przywrócenie funkcji starego dworca - najpiękniejszego w Polsce w okresie międzywojennym. Taki dworzec spełniałby wszystkie wymogi. Nikomu nie potrzeba dzisiaj 4 peronów. Dwa lub trzy do liczba wystarczająca przy takiej liczbie pociągów. Sam budynek w stylu barokowym też jest przepiękny.

Niestety właścicielem starego dworca są bracia właściciele Monopolu i nic się już nie da zrobić - chyba że oni sprzedacą to miastu.

P.S. Gdzieś słyszałem że ma powstać nowa spółka Grupy PKP która zarządzałaby dworcami kolejowymi z 30 miast Polski. Czy ktoś jeszcze o tym słyszał?



absinth - Pią Cze 10, 2005 12:40 pm
co do tego ze dworzec 2 czy 3 peronowy wystarczy teraz to nie znaczy ze by wystarczyl w przyszlosci trzeba bardziej perspektywicznie myslec ( choc przy PKP to trudne )
dworzec nie jest w stylu barokowym to raczej secesja
a wlascicielami dworca nie sa bracia Likusowie
poki co wygrali przetarg i to jedynie na jedna hale dworca ( reszta nalezy do PKP Nieruchomosci



maciek - Pią Cze 10, 2005 12:51 pm
Bracia Likusowie to jedni z nielicznych ludzi w tym mieście, którzy chcą coś tu zrobić. Trzeba chucać i dmuchać na nich, żeby tylko chcieli inwestować dalej...



Konrad - Pią Cze 10, 2005 1:35 pm
Faktycznie sprawdziłem to secesja nie barok - mój błąd. Ale jeżeli chodzi o ilość peronów zaryzykowałbym stwierdzenie że nawet dwa wystarczą. Spójrzmy na Berlin Zoo banhof ma tylko dwa perony i jest bardzo funkcjonalny i nie przeszkadza to w sprawnym odprawianu większej ilości składów niż w Katowicach obecnie. Wystarczy wszystko dobrze zaplanować, chociaż dla PKP może faktycznie okazać się to zbyt trudne.

Wszyscy cieszymy się że bracia tak wspaniale wyremontowali Monopol. Budynek prześliczny i faktycznie mam nadzieję że zrobią jeszcze wiele dobrego dla miasta. Być może hol starego dworca to dopiero początek.



Hoover - Pią Cze 10, 2005 7:43 pm
Śmię twierdzić że gdyby nie oni, to dworcowa by świeciła ruinami....
Dobrze że są...



BART - Pią Cze 10, 2005 9:35 pm
Piatkowy Super EXPRESS
Zanim przebudują posprzatają!!!
Dworzec PKP wkrótce bedzie czysty i bezpieczny. Nasza akcja przynosi już efekty. Kolejarze zapowiadają ze za trzy lata dworzec PKP zmienis ie nie do poznania istanie sie wizytówką miasta. Wkrótce ma byc czysty i bezpieczny. -" wiemy o waszej akcji tez nam zalezy, by ten dworzec wygladal inaczej niz teraz- zapewnia MICHAL Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA. Modernizacja dworca silami PKP nie jest mozliwa bo kolej jest na to za biedna. PKP chce by wybrane w przetargu prywatne konsorcjum firm zainwestowalo w generalny remont wlasne pieniadze. Rozwiazanie takie sprawdzilo sie w przypadku dworca Warszawa Wilenska. Takze w przypadku Katowic bedzie to generalna przebudowa-mowi rzecznik PKP. W efekcie powstanie nowowczesny dworzec nie wygladajce z zewnatrz jak tego typu obiekt. CZesc peronowa bedzie schowana pod ziemia. Przy dworcu bedzie funkcjonowac duze centrum handlowe. Przetarg na wykonanie tej inwestycji ogloszono juz w zeszlym roku. W kwietniu tego roku jednak kolej zrezygnowala z ubicia interesu z wylonionym w nim konsorcjum, bo nie bylo pewnosci ze przebudowa zostanie wykonana w terminie. Rozstrzygniecie nowego przetargu nastapi w polowie 2006 orku.- Zalatwienie zezwolen na budowe zajmie okolo 8 miesiecy. Oznacza to ze budowa rozpocznie sie w 2007 roku. POtrwa okolo 20 miesiecy. Kolejarze zpewniaja ze wkrotce poprawia fatalny stan czystosci i bezpieczenstwa na dworcu. W maju zmienili tak zasady finansowania, ze pieniadze min. z wynajmu terenu pod parking bilboardy itp pojda do kasy dworca, by zarabial na siebie. Majac odpowiednia gotowke mozna by pomyslec o pomalowaniu scian zalatamniu dziur czy choc by o posprztaniu. I oto wlasnie chodzi. Super Express i Radio Eska trzymaja kolejarzy za slowo"
Mirosław Koźmin
HHHHHHHHHHmmm chcialbym zeby choc polowa napisana w tej gazecie byla prawda a najbardziej mogloby byc otwarcie nowego dworca w 2007. Co wy na to



Tequila - Pią Cze 10, 2005 9:43 pm
Ale tam pisze że budowa rozpocznie się w połowie 2007 i potrwa 20 miesiecy - czyli najwczęśniej dworzec w Katosach będzie pod koniec dekady.



absinth - Pią Cze 10, 2005 9:45 pm
hmmmm???????
cos mi tu nie gra z tego co wiem to wczesniej byla mowa o budowie nowego dworca a teraz sie okazuje ze chodzilo o przebudowe i to majaca trwac jedynie 20 miesiecy
przypominam ze dluzej buduje sie znacznie mniejszy NBP w Katowicach
chyba nie jestem zadowolony z tej akcji Superexpressu bo moze i bedzie szybciej ale nie wiem czy duzo lepiej



GoldBoy - Nie Cze 12, 2005 9:00 pm
Czyli jednak będzie przebudowa obecnego, a nie budowanie od nowa. W sumie może wyjść oki, ale coś mi się wydaje, że może to być wersja niezbyt rewolucyjna. A obocny dworzec to masakra pod prawie każdym względem. W dodatku jeszcze to "duze centrum handlowe" Żeby nie było tak, że pomiędzy sklepem z ubraniami, a spożywczym są wciśnietę 3 kasy.
Ale może to tylko czarnoowidztwo na wyrost, a PKP z inwestorem sprawią miłą niespodziankę....



Konrad - Pon Cze 13, 2005 7:36 am
Czy jeżeli się mylę to może mnie ktoś poprawić. Czy w SuperExpresie napisano że część peronowa będzie pod ziemią? Czy to oznacza że chcą zrobić coś w stylu Warszawa Centralna? A co z estakadą po której idą tory? Będzie tunel? To wszystko w 20 miesięcy? Proszę o wyjaśnienie co oznacza część peronowa pod ziemią. Dzięki.



_PM_ - Pon Cze 13, 2005 7:37 am

Proszę o wyjaśnienie co oznacza część peronowa pod ziemią. Dzięki.

...też bym chciał to wiedzieć



Kriss - Pon Cze 13, 2005 4:03 pm
Tak, też mnie to zastanawia :-)
Zauważcie, że od strony Andrzeja tory są na wysokości gruntu, a od północy wyżej



maciek - Pon Cze 13, 2005 5:28 pm
Rozstrzygnięcie w połowie 2006?:/ A czemu nie 31. grudnia 2009? To lepsza data, bo dostalibyśmy piękną niespodziankę na nową dekadę XXI wieku. Potem 20 miesięcy budowy i dostalibyśmy drugie Tesco w Katowicach już w 2012 roku.

Zawiodłem się na PKP.



salutuj - Pon Cze 13, 2005 7:32 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Konrad - Pon Cze 13, 2005 8:09 pm
Poza tym że tory biegną nad ziemią po estakadzie od północy to jeżeli będą je chcieli przenieść pod ziemię wtedy będzie trzeba wybudować tunele i jako tako na wschód da się to zrobić to na zachód już nie za bardzo bo linia rozdwaja się i jedna biegnie na połódnie a druga do Gliwic na zachód więc tunele z tej strony musiałyby być dwa. A co miejscem gdzie dziś na bocznicy stoją EZT? Też pod ziemię? A tak swoją drogą perony pod ziemią = wielki smród. Przykład: Warszawa Centralna.



maciek - Pon Cze 13, 2005 8:16 pm
Konrad, ja bym nie przywiązywał wagi do tego zdania. Nie wierzę w to, że perony będą pod ziemią. Co do Warszawy to smrodu nie ma, ale zawsze jest tam chłodno a w zimie bardzo zimno.



Tequila - Pon Cze 13, 2005 8:16 pm
Raczej na południe - co reszty to sie zgadzam



salutuj - Pon Cze 13, 2005 9:44 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Konrad - Wto Cze 14, 2005 7:21 am
Ja osobiście nie mówię NIE tunelowi ani przeniesieniu peronów pod ziemię. Jeżeli ładnie będzie zrobione i estetycznie z dobrą wentylacją itd to jestem ZA. Tylko że jestem realistą i wiem ile coś takiego mogłoby kosztować (wystarczy porównać koszty tunelu pod rondem i dodać przynajmniej trzy razy tyle) a właściciela dworca nie stać na takie rozwiązanie. A jeżeli by znalazł się ktoś taki to jeszcze za to zapłaci PKP. (Tu odwołuje się do histori z Rybnika gdzie miasto chciało ze swojej kieszeni odnowić przejście pod peronami a PKP zarządało opłat za wejście na teren PKP obcych ekip remontowych - parodia)



Hoover - Wto Cze 14, 2005 7:30 am
A ja myśle że tu nie chodziło o schowanie torów pod ziemie, tylko o nadbudowanie ich czymś... Być może to było takie niefortunne sformuowanie....

No i czekam aż ten przetarg wygra ING, wtedy i tak przebudowa byłaby bardzo duża, mimo że pewnie robili by to według innego projektu...



SPUTNIK - Pią Cze 17, 2005 5:25 pm
Czyli reasumując najlepszym rozwiązaniem było by obniżenie peronów a następnie ich nadbudowanie



bty - Nie Cze 19, 2005 4:57 pm
Katowice train station safety?

--------------------------------------------------------------------------------

Sorry I speak no Polish but maybe someone could help me
In a few weeks I will be in Poland and to get from Krakow to Budapest will need to catch a train in Katowice. I will only be there waiting about 2 hours in the early morning 6-8. I have heard some pretty scary stories about the train station in Katowice, can anyone inform me about what the station is really like and any precautions to take. Dziękują
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... ost4513934

odpisalem kolesiowi z tego co zrozumiałem to info o dworcu ma z tej słynnej relacji z 1995. trzeba zhakować tą stronę



absinth - Sob Cze 25, 2005 9:40 am
tymczasem pomarzmy...
budowany Brelinski dworzec:






Konrad - Nie Cze 26, 2005 7:06 pm
Tak, piękny nowy Berliński banhof. Ciekawe jak tam toczył się przetarg ale znając niemiecką solidność napewno nie wygrał niemiecki odpowiednik PTH i tak dalej jak to się dzieje u nas. Narazie faktycznie możemy pomażyć i pozazdrościć.



absinth - Wto Cze 28, 2005 10:13 pm
Gazeta.pl > Katowice > Aktualności

Środa, 29 czerwca 2005

Austriaczka pokochała katowicki dworzec

Bartosz T. Wieliński 28-06-2005 , ostatnia aktualizacja 28-06-2005 22:36

Ma 23 lata, właśnie kończy architekturę na wiedeńskiej politechnice, a jej pasją jest... architektura Katowic. Na dodatek jest Austriaczką. Wczoraj Julia Nuler opowiadała o swoich pomysłach na katowicki dworzec PKP.

Na Śląsk trafiła przypadkiem. - Dwa lata temu przyjechałam zbadać, jak funkcjonują tutejsze przedmieścia. Region zawsze kojarzył mi się z brudnym powietrzem, a tu nagle odkryłam piękną śląską architekturę - opowiada Julia. W grudniu zeszłego roku przyjechała do Katowic znowu. Po mieście chodziła z kamerą wideo i pytała przechodniów, co myślą o mieście. - Wszyscy podkreślali, że nie podoba im się dworzec kolejowy. Postanowiłam przyjrzeć się sprawie i napisać o tym problemie pracę dyplomową - mówi przyszła pani architekt.

Do jakich doszła wniosków? - Po pierwsze to przepiękny budynek. Nigdzie w Europie nie widziałam takiej konstrukcji. Kielichy z surowego betonu robią przepiękne wrażenie. Po drugie twórcy zaprojektowali go w najlepszy z możliwych sposób. Budynek jednak zaniedbano i chaotycznie przebudowano w ostatnich latach. Po trzecie ci, którzy mówią, że dworzec trzeba wyburzyć, nie mają zielonego pojęcia o komunikacji i architekturze. Przecież w Katowicach krzyżują się szlaki kolejowe z Wiednia do Moskwy i z Kijowa do Hamburga - opisuje Austriaczka.

Co należy zrobić z dworcem? - Właściwie niewiele. Samego budynku nie wolno ruszać. Trzeba natomiast uporządkować teren przed dworcem - opowiada płynna polszczyzną. Skąd zna polski? - Moja matka jest Polką, pochodzi z Warszawy. Ja urodziłam się już w Austrii, stąd mój dziwny akcent - wyjaśnia Julia.

O swojej fascynacji gmachem katowickiego dworca Julia Nuler opowiadała na specjalnym spotkaniu zorganizowanym przez Towarzystwo Miłośników Katowic. Oprócz niej wystąpili również katowiccy architekci: dr Andrzej Grzybowski, prorektor Wyższej Szkoły Technicznej, i Wojciech Małecki, członek zarządu SARP. Obaj zgadzali się z Austriaczką: dworca nie wolno wyburzać, trzeba go zmodernizować i wyczyścić.

Pierwszy opisywał historię upadku gmachu. - Dworcowe schody ruchome powinny trafić do księgi rekordów Guinnessa jako najdłużej zepsute schody ruchome świata. To powinna być katowicka atrakcja turystyczna - żartował dr Grzybowski.

Małecki wrócił do przeszłości. Na ekranie pokazały się zdjęcia świetności nowego dworca: widać było czyste przestronne korytarze, lśniącą czystością halę główną. - Moje pokolenie takiego dworca nie zna - mówił architekt.



Wit - Wto Cze 28, 2005 10:16 pm
Bronimy "grzybki" .....chyba stowarzyszenie założę, hehe



absinth - Wto Cze 28, 2005 10:29 pm
Ja w sunmie juz nie wiem co myslec
tez mi sie podobaja ale vox populi vox Dei a ludzie chca wyburzenia...
chyba jednak pozostane po jasnej stronie mocy z Toba Wit



absinth - Śro Cze 29, 2005 8:18 am
Dworzec burzyć, czy nie?

Środa, 29 czerwca 2005r.

Towarzystwo Przyjaciół Katowic pochyliło się wczoraj nad losem katowickiego dworca PKP. Zaprosiło projektantów, wizjonerów i wszystkich zatroskanych tym wyjątkowo strasznym dziś miejscem do dyskusji nad przyszłością. Dworzec, którego śmiały i nowatorski projekt powstał w 1959 roku na deskach warszawskich twórców, zdekapitalizował się dawno i najwyższy czas na zmiany. Bo budzi wstyd i zażenowanie.

Burzyć, czy nie burzyć. Oto dylemat projektantów.

— Zachować, choć nie wszystko. To w sumie piękny obiekt — mówił zdecydowanie Wojciech Małecki, członek Zarządu Stowarzyszenia Architektów Polskich w Katowicach. — Cenna jest hala główna i południowe wejście. Reszta wymaga zmian.

Dr Andrzej Grzybowski, prorektor Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach zwrócił uwagę, że nie można zastanawiać się tylko nad kształtem samego dworca PKP, trzeba spojrzeć na całe centrum.

— Od 80 lat nie powstał pod torowiskiem — dzielącym Katowice na południową i północną część — ani jeden dodatkowy przejazd. To z jednej strony świadczy o przezorności tamtych budowniczych, ale z drugiej tłumaczy nasze codzienne kłopoty komunikacyjne — powiedział dr Grzybowski.

Najśmielszą i najszybszą do realizacji propozycję wysunął architekt Henryk Buszko — ukarać tych, którzy doprowadzili katowicki dworzec PKP do beznadziejnego stanu technicznego i żenujących zaniedbań. Może następni będą się bać i więcej troski włożą w jego zarządzanie.

(tes) - Dziennik Zachodni



koniaq - Śro Cze 29, 2005 2:53 pm
to w koncu jak bedzie ? remontuja stary, czy buduja nowy ?



SPUTNIK - Śro Cze 29, 2005 5:24 pm
Projekt Real Estate podobał mi sie znacznie bardziej niz to co mamy obecnie i gdyby ktoś tylko zechciał zbudoawć coś podobnego to w czynie społecznym mogłbym codzinnie sam oskardem ten dworzec burzyć. Ale jeśli ma tam powstać kolejne zawoalowane ideą przebudowy dworca Tesco, to takim posunięciom PKP mowię stanowczo NIE ( czyli chrońmy grzybki )

P.S.

I na tym sie chyba skończy o czym można wnioskowac z medialnej ofensywy poparcia dla status quo. Pomysł zachowania istniejącego dworca nie podoba mi się z jeszcze jednego powodu - nie sądzę aby miasto rozwiązało problem widocznych z estakady podwórek z czerwonobrudnej cegły. Po wybudowaniu czegokolwiek w miejsce estakady i dworca KZK prblem znika sam.



babaloo - Śro Cze 29, 2005 5:41 pm

I na tym sie chyba skończy o czym można wnioskowac z medialnej ofensywy poparcia dla status quo. Pomysł zachowania istniejącego dworca nie podoba mi się z jeszcze jednego powodu - nie sądzę aby miasto rozwiązało problem widocznych z estakady podwórek z czerwonobrudnej cegły. Po wybudowaniu czegokolwiek w miejsce estakady i dworca KZK prblem znika sam.

Myśle, że trzeba oddzielić problem estakady i dworca KZK od problemu dworca kolejowego. Moim zdaniem estakadę i dworzec KZK trzeba wyburzyć, dworzec kolejowy zostawić po dogłębnym remoncie.

Kiedyś uważałem, że dworzec jest najbrzydszym budynkiem w Katowicach, ale dzięki temu forum jakoś spojrzałem na niego inaczej i uważam, że po dobrym remoncie (i wyburzeniu estakady i przuystanków) wyglądałby nieźle,

Pozdrawiam



Hoover - Śro Cze 29, 2005 5:59 pm
a ja korzystając codziennie z tego dworca jestem przekonany że należy go zrównać z ziemią! Kurde znowu zaczeli wymyślać......
ING Real Estate rządzi!



jackhalli - Śro Cze 29, 2005 6:38 pm
Babaloo, a gdzie byś przeniósł przystanki KZK ? One w połączeniu z dworcem i przystankiem tramwajowym są głównym centrum przesiadkowym komunikacji publicznej w Katowicach.

Już prędzej pozbyłbym się tego placyka na którym ogonki uskuteczniają opalający się w lecie taksówkarze i w jego miejsce przesunął dw. KZK, tak, że estakada dzieliłaby plac przed dw. na 2 części - dw. KZK i np. zazieleniony wybrukowany placyk z fontanną (kolejną do kolekcji) !



MarcoPolo - Śro Cze 29, 2005 6:53 pm
A wiesz Jackhalli,ze dzis przechodzac estakada pomyslalem tak samo????
Przesunac KZK na prawa strone, odgrodzic od reszty przestrzeni szpalerem ladnych drzewek i jest ladnie. Kilka przystankow moze byc tez po lewej stronie dworca, na placyku-przebudowanym przy Mlynskiej, albo na parterze samego dworca. Oczywiscie zbulic estakade, kioski i posadzic na placu prawdziwy bruk.



jackhalli - Śro Cze 29, 2005 6:58 pm
Tak jest!

Stojąc na wprost dworca po lewej stronie estakady co jest ? NIC, kiedyś zajeżdżało tam pare autobusów PKS, teraz - samowolka parkingowa - a byłoby takl pięknie ! - pociągnąć zieleń, z tego skrawka "leśno-trawiastego" który jest na wysokości bocznego wyjścia z Dworca !



MarcoPolo - Śro Cze 29, 2005 7:03 pm
Tzn mi chodzilo o kilka przystankow na placyku-skwerze przy bocznym wyjsciu z dworca od strony Dworcowej- Mlynskiej. Gdyby go przemodelowac, dalo by sie tam upchac i kawalek KZK i parkingi (najlepiej pod ziemia) i jakis biurowiec i laweczki i zielen. Teraz jest tam zdeka chaos.



jackhalli - Śro Cze 29, 2005 7:08 pm
A Aa ! ja mierzyłem "prawa-lewa" patrząc na wprost dworca - ty odwrotnie.

Ale wydaje mi się jednak że ładniejszym miejscem lokalizacyjnie dla takiego skwerka byłaby własnie ta strona od bocznego wyjścia dw. (czyli patrząc na wprost dw PKP - po lewej stronie).

Patrz z tamtąd i blisko do Stawowej, i do Rynku i do Wawelskiej, a dw. KZK może sobie spokojnie po drugiej stronie działać ! - tam teraz i tak jest asfalt, no i więcej miejsca - łatwiej pomieścić przystanki, stanowiska dla TAXI etc.



MarcoPolo - Śro Cze 29, 2005 7:18 pm
Zgadza sie tylko czy to by sie zmiescilo?
I jesli by taki dworzec KZK musial sie konczyc, ze wzgledu na potrzeby, na linii(wysokosci, szerokosci?;)) kamienicy z reklama WizzAira i byl zasloniety szpalerem drzew to zastanawiam sie nad efektem optycznym giniecia za tym szpalerem czesci dworca PKP ??
Od strony Slowackiego, przy bocznym wejsciu do PKP tez jest jako-taki-maly-ale-zawsze obszarek, na ktorym zmiescilo by sie z 1 stanowisko...
Mozna by pokombinowac....
A co do tego skweru od strony Dworcowej, to rzeczywiscie dalo by sie tam zrobic cos efektownego, taki przedsionek Wawelskiej, odnowionego-efektownego-tzw Rynku, deptaku Dworcowej...
1 zdaniem ma to rece i nogi!



Tequila - Śro Cze 29, 2005 7:45 pm
Dworzec powinien być tam gdzie jest zakładajac:
- likwidację estakady
- budowę nowego gmachu dworca
- stworzenie przejscia podziemnego na dworzec - a nawet całego punktu usługowego pod Placem Dworcowym ( mała gastronomia, wyjscia na perony, dystrybucja biletów, informacja itp - patrzcie jak to wyglada w Luwrze)
zabudowa parkingu przy UM (mój ulubiony nie wybudowany projekt City Forum)



SPUTNIK - Śro Cze 29, 2005 9:39 pm
Racja , tym bardziej że już nawet w Sosnowcu istnieje coś podobnego.

@ Marco & jackh -Skwerek w tym miejscu ma swoje zalety i wady :

zalety - estetyczne itd, itp

wady - na trawnikach od strony ul. Słowackiego letnim zwyczajem opalają się kloszardzi z dworca natomiast ukojenie przynosi im cień drzew od strony ul Młyńskiej . Obawiam się ze byłby to kolejny przyczułek handlu dobrem wszelakim ( truskawki,swetry, pieczarki) oraz ostoja dla lumpenploretariatu ( jak zresztą wszystki skwery w Kato.) . O ile obecnie na pustym placu przy estakadzie sa na widoku o tyle przyczajeni za tują mogą już spokojnie popijać wino z papieowej torby. Rozwiązanie jest jedno . Ktoś musi w końcu uświadomic Straż Miejską i Policję że nie biora pieniędzy za wycieczki krajoznoawcze po centrum i wymachiwanie pałką . Od tego trzeba zacząć i tyczy sie to zarówno przebudowy Rynku , Dworcowej jak i modernizacji każdego innego publicznego miejsca o charakterze niekomercyjnym. Wzorem są ławki przed empikiem, gdzie kolkakrotnie byłem świadkiem interwencji ochrony w stosunku do osób pogrązonych w błogim alkocholowym śnie.



MarcoPolo - Śro Cze 29, 2005 10:06 pm
No ladnie, pijaczkowie powstrzymuja smiale plany rewitalizacji srodmiescia.



SPUTNIK - Czw Cze 30, 2005 8:05 pm
heh Jest to "delikatne" uproszczenie Chodzi mi o to że przy obecnej strukturze społecznej okolic dworca robienie tam czegokolwiek o charakterze niekomercyjnym skazane jest z góry na postępująca dewstację i degradację Można zrobic coś w tym miejscu ale natycmiast to skomercjalizować. To samo odnosi sie do dworca. Jeżeli wykupi ten teren prywatna firma to postawi tam ochrone i będzie dbać o wizerunek. Jeżeli obecny dworzec pozostanie w rękach PKP to jak by nie był odnowiony po kilku latach będzie tak samo.



salutuj - Pią Lip 01, 2005 5:54 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Tequila - Pią Lip 01, 2005 9:24 pm
Przenies dworzec na załeże - zajezdnię na Bagienną i KZK zabije cie za dojazdówki na przystanki



Tequila - Sob Lip 16, 2005 8:20 am
Nocna sesja z dworcem w tle:
http://tequila75.fotopages.com/?entry=496331



Das_Glockenspiel - Pon Sie 08, 2005 8:18 pm
W ciągu miesiąca będzie kolejny przetarg na dworzec PKP w Katowicach

purz 08-08-2005 , ostatnia aktualizacja 08-08-2005 21:21

Przypomnijmy, że w kwietniu kolej unieważniła przetarg, który wygrała spółka Polish Transport Holdings. Jak mówi Jacek Bukowski, wiceprezes PKP, projekt przebudowy dworca przedstawiony przez PTH nie był zły, ale spółka nie była w stanie przedstawić gwarancji finansowania inwestycji.

Duże firmy, które brały udział w poprzednich przetargach, krytykowały PKP za proponowanie jedynie 30 lat dzierżawy. - Wygląda na to, że zostaniemy przy tym okresie, ale z opcją przedłużenia dzierżawy - dodaje Bukowski.

Zwycięzcę przetargu powinniśmy poznać w lutym.



kickut - Pon Sie 08, 2005 10:59 pm
No tak - w 30 lat taka wielka inwestycja może przyniesć mało kasy albo nawet sie nie zwrócić. Realnie patrząc widze nowy dworzec za około 8-10 lat... Myśle że sensowna całkowita przebudowa tego co mamy byłaby lepszym rozwiązaniem. Można by było dorobić np jeszcze jedno albo dwa pięterka w głównej hali i tam wepchnąć jakieś punkty usługowo-handlowe. Ale nie na całą szerokość ale tak na pół - żeby były może taki balkoniki, atrium. Żeby wchodząc na dworzec wejściem głównym było widać co mniej więcej znajduje się na górze. Kioski z płyty głownej hali usunąć i zrobić pasaże handlowe (tak jak w marketach jest). Narkomanów wywalić i zatrudnić normalną ochronę.



_PM_ - Wto Sie 09, 2005 5:54 am
....w lutym ....ja nie dożyję chyba tego nowego dworca



GONZO - Wto Wrz 13, 2005 7:03 pm
Witam poraz pierwszy i mam nadzieję, że nie ostatni na forum.

Na początku po krótce się przedstawię
Rocznik 1984, urodzony i zamieszkały w K-ce, LO - Pieck, obecnie PolŚl/AEiI/Makro. Zainteresowania: Katowice, kolej, wędkarstwo

Jako, że interesuje mnie historia Katowic, a szczególnie to jak miasto przeobrażało się na przestrzeni lat chciałbym zapytać: czy ktoś z forumowiczów dysponuje/ma dostęp do zdjęć sprzed lat (i mógłby zeskanować...) z miejsca, w którym obecnie stoi dworzec PKP (nowy), jak też zdjęcia z czasów budowy tego dworca? Z góry dziękuję za wszelkie fotki/informacje.



Wit - Wto Wrz 13, 2005 7:16 pm
Witamy...kolejny forumowicz z Piecka
Czyżbyś był miłośnikiem słynnych "grzybków"?



GONZO - Wto Wrz 13, 2005 7:25 pm

Czyżbyś był miłośnikiem słynnych "grzybków"?
Nie jestem w temacie - może coś bliżej



Wit - Wto Wrz 13, 2005 7:38 pm
"Grzybki" to nasza forumowa (i nie tylko)nazwa na betonowe kielichy - pełniące rolę dachu, które są charakterystycznym elementem hali głównej dworca



GONZO - Wto Wrz 13, 2005 8:18 pm

"Grzybki" to nasza forumowa (i nie tylko)nazwa na betonowe kielichy - pełniące rolę dachu, które są charakterystycznym elementem hali głównej dworca

Grzybki, albo parasole hehe - jak kto woli. Miłośnikiem byłem i nadal jestem wzystkiego co związane z koleją. Niedługo kolejny przetarg na przebudowę dworca - mam nadzieję, że zmodernizują ten obecny i nie będą go burzyć. Już dosyć budynków poległo pod budowę tego dworca... Moje zdanie na temat naszego dworca: wyremontować (wyszorować, wymienić okna, zmodernizować perony i informację wizualną, zrobić porządek z "pasażem" handlowym -> ujednolicić, bo teraz wygląda to jak na targu gdzieś na dalekim wschodzie). Ten dworzec ma potencjał.



MarcoPolo - Wto Wrz 13, 2005 8:39 pm
Kolega mi mowił, ze to sa kacze nozki do gory nozkami.



Tequila - Wto Wrz 13, 2005 8:43 pm
Do cholery jest juz teamt o dworcu - po co go dublujecie ?



salutuj - Śro Wrz 14, 2005 10:43 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



_PM_ - Śro Wrz 14, 2005 10:56 am
...albo go wyciąć i po sprawie...w sumie niewiele jest postów na temat...



Tequila - Śro Wrz 14, 2005 11:06 am
Skoro tak to po co nam 13 moderatorów / administratorów ??



Wit - Śro Wrz 14, 2005 11:11 am
Zostawiłem ten temat w "użytkowej", ponieważ w temat w "planowanych" tyczy się głównie planowanej budowie/przebudowie nowego dworca.
W tym można dyskutować o obecnym budynku, jego architekturze, remontach czy wrażeniach ogólnych.



_PM_ - Śro Wrz 14, 2005 11:23 am
...no to moje wrażenie ogólne nie jest najlepsze..




salutuj - Śro Wrz 14, 2005 11:42 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



GONZO - Śro Wrz 14, 2005 1:01 pm

Ze skyem dyskutowalismy przechodzac przez dworzec w zeszły wtorek bodajże. I zauwazyłem że mozna by ta północną część zaadaptować na hale targową jaka we Wrocku jest.

To jak najbardziej, ale trzeba pamiętać o tym, że dworzec ma pełnić funkcję dworca przede wszystkim. A na naszym dworcu brakuje chociażby... poczekalni.


A sam nowybudynek wybudować gdzieś indziej lub od podstaw.

To jest pomysł, byle nie był to kolejny blaszak...

Swoją wizję dworca rozrysuję, być może dziś wieczorem

A tak wogóle troszkę odbiegliśmy od tematu - naprawdę nie ma nikt zdjęć, o które pytałem na początku tematu?



absinth - Pią Paź 14, 2005 1:43 pm
swietne przyklady projektow nowego dworca dla Neapolu :
warto zwrocic uwage gdyz wydaje sie ze dworzec w Neapolu jest umieszczony w podobnym kontekscie
tzn posrod tkanki miejskiej
Nuova stazione AV alta velocitŕ Napoli Afragola - Dominique Perrault :













Stazione Alta Velocitŕ Napoli-Afragola - Zhaha Hadid







Napoli Stazione Alta Velocitŕ - Peter Eisenman:
















Nuova stazione Alta Velocitŕ di Firenze:












PIO - Pią Paź 14, 2005 2:53 pm
Niestety my możemy sobie tylko pomarzyć o vtakim dworcu. Świetny projekt widziałem dworca w Berlinie który ma powstać w związku z organizacją Mistrzost Świata w piłce nożnej w 2006 roku.



Hoover - Pią Paź 14, 2005 4:10 pm
Ale podobają mi się te projekty które wrzuciłeś... No i nie są zbyt kanciaste



salutuj - Pią Paź 14, 2005 4:23 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Pią Paź 14, 2005 5:02 pm
Fajne projekty! A nawet swietne. Rozmach i wdziek .



SPUTNIK - Pią Paź 14, 2005 7:00 pm
qrde projekty spox, tylko ja myślałem że coś ruszyło w końcu i stąd te nowe posty...



absinth - Nie Paź 16, 2005 11:04 pm
a tak troche z innej beczki
coz za zadziwiajaca inspiracja hmmm....
to jest terminal b na lotnisku w Newark w New Jersey w USA









ten terminal ma 20 lat a wiec jest mlodszy od naszego poczciwego dworca



_PM_ - Pon Paź 17, 2005 6:44 am
nieźle



Bruno_Taut - Pon Paź 17, 2005 7:26 am
Katowicki dworzec, jako nawiązujący do estetyki beton brut, był budowlą stosunkowo nowoczesną (na warunki PRL-u nawet bardzo). Stąd też mamy tylu jego obrońców. Może jakiś entuzjasta trafił do Stanów.



d-8 - Pon Paź 17, 2005 10:32 pm
a powyzsze zdjecia to swietny przykald na to ze dworzec w Kato nie jest taki zly, a budynek ( bryla , wyglad, to czy sie podoba czy nie itd ) nie sa winne temu ze w srodku jest syf.

dobry gospodarz ( zarzadca ) potrzebny - i tyle!



Tequila - Wto Paź 18, 2005 4:38 pm
Powyższe zdjęcia sklaniaja mnie do złożenia oferty odsprzedania tego paskudztwa w Centrum Amerykanom



Tequila - Pon Lis 07, 2005 9:22 pm
By nie rozmydlac wątku o SCC - wizualki projektu ING na tereny dworcowe. :





[





Obszar inwestycji:







Dane:

Nowa Strefa Śródmiejska - Katowice - Polska

Developer: ING Real Estate Development
Architekt: Robert Bishop (Benoy)
Powierzchnia: 180,000 m2
Handel: 65,000 m2
Biura: 19,000 m2
Parkingi: 1,600

Opis inwestycji:

Nowa Strefa Śródmiejska - Katowice - Polska
Wielofunkcyjne centrum z nowoczesnym dworcem kolejowym, którego budowa planowana jest w ścisłym centrum Katowic. Inwestycja połączy dwie przeciwległe części Katowic, rozdzielone obecnie torami kolejowymi, a także poprawi system komunikacyji miasta na tym obszarze.

Nowe zagospodarowanie nawiązuje swoim charakterem i skalą do istniejącego rytmu kwartałów miejskich, a także kreuje przestrzeń publiczną, która ożywi i uatrakcyjni centrum Katowic.

Koncepcja urbanistyczna przewiduje połączenie usług, handlu i rozrywki, biur i parkingu. Intencją projektantów jest także modernizacja stacji kolejowej i stworzenie nowoczesnego punktu przesiadkowego obejmującego zasięgiem cały region. Pomieszczenia dworca kolejowego mieścić się będą w budynku nad torami kolejowymi. W podziemnej części projektu funkcjonować będą przystanki autobusowe. Takie rozwiązania zapewnią podróżnym bezpieczeństwo i wygodę.



nti1 - Pon Lis 07, 2005 10:08 pm
Wspaniałe projekty absinth podałeś, wystarczy chcieć żeby były realne do wykonania.



salutuj - Pon Lis 07, 2005 10:18 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Darkat - Czw Gru 01, 2005 10:13 am

Witam poraz pierwszy i mam nadzieję, że nie ostatni na forum.

Na początku po krótce się przedstawię
Rocznik 1984, urodzony i zamieszkały w K-ce, LO - Pieck, obecnie PolŚl/AEiI/Makro. Zainteresowania: Katowice, kolej, wędkarstwo

Jako, że interesuje mnie historia Katowic, a szczególnie to jak miasto przeobrażało się na przestrzeni lat chciałbym zapytać: czy ktoś z forumowiczów dysponuje/ma dostęp do zdjęć sprzed lat (i mógłby zeskanować...) z miejsca, w którym obecnie stoi dworzec PKP (nowy), jak też zdjęcia z czasów budowy tego dworca? Z góry dziękuję za wszelkie fotki/informacje.


Jako że ostatnio się zainteresowałem z ciekawości tematem co poszło pod zabudowę dworca PKP wysłupłałem kilka widokówek ze strony http://www.kattowitz.one.pl/Katowice.htm którą bardzo polecam
I tak wynika z tego że napewno nie były to jakieś reprezentacyjne tereny
Oto widokówka od strony wiaduktu kolejowego na Mikołowskiej (swoją drogą ślicznie wyglądał w tamtym czasie)

Wynika że w miejscu gdzie powstał nowy dworzec była chyba jakaś bocznica kolejowa (odgałęzienie torów na widokówce). Z tego co udało mi się przeczytać na tamtej stronie internetowej ul. Stawowa (a trzeba pamiętać że przed wyburzeniami prowadziła aż do dzisiejszej ulicy Dworcowej co zaraz pokażę na innej widokówce) prowadziła do miejsca zwanego ekspozyturą kolejową. A więc generalnie to było tereny podchodzące pod kolej raczej z niską zabudową a nawet jej brakiem. Z tej widokówki widać że na wylocie ul. Słowackiego (dzisiejsze skrzyżowanie Dworcowej z Słowackiego) stała niezła okazała kamienica której mi najbardziej szkoda gdyż to miejsce wygląda dzisiaj niezbyt zachęcająco.
Tu jest jeszcze inne ujęcie tego miejsca ze ze skrzyżowania 3maja i Słowackiego

Jak widać prawdopodobnie ostała by się gdyby była na miejscu tych małych kamieniczek których też już nie ma.
Jednak zburzenie tej kamienicy jeszcze rozumię bo rzeczywiście przeszkadzała w dojeździe do nowego dworca natomiast nie rozumię dlaczego poznikały te kamienice z Młyńskej

na miejscu dzisiejszego parkingu i skweru. Chociaż swoją drogą można się pocieszać że nie były takie okazałe.
Generalnie kończąc na miejscu obecnego placu komunikacji miejskiej stała jeszcze taka dziwna wysoka wąska kamienica a reszta to była raczej przybudówka i niska zabudowa tym bardziej że widoczna jest chyba w oddali kamienica ta z kopułą przy rogu 3maja i pl. Szewczyka. Również na wylocie dzisiejszej ul. 3maja w plac Szewczyka jak widać na poniższej widokówce wyburzone kamienice nie były jakieś okazałe

Dla mnie ciekawostką jest ta widokówka

Nie wiem może mam urojenia ale widać w miejscu wylotu ulicy Młyńskiej dwie wieże przypominające wieże kościoła Mariackiego w Krakowie



kropek - Czw Gru 01, 2005 8:13 pm
Musze powiedzieć, że jestem zachwycony projektem (na podstawie wizualizacji) ING na dworzec PKP w Kato. Naprawdę super !!!!
Oby się udało.



absinth - Czw Gru 01, 2005 9:05 pm
ale to przeciez jest dawno nieaktualne



miglanc - Czw Gru 01, 2005 9:24 pm
Projekt ING jest kiepski i dobrze, ze go nie zrealizowano. Pod wzgledem architektonicznym nie dorasta obecnemu dworcu do piet. Ja sadze ze obecny gmach dworca da sie uratowac. Przebudowy wymagaja perony i te korytarze oraz cale otoczenie dworca z szczegolnym uwglednieniem Placu Szewczyka.

Dworzec PKP jest na tyle dobra architektura ze jest na 99,9% niemozliwe by ewentualny nowy gmach byl lepszy. Dlatego brak pieniedzy na nowy gmach mnie cieszy. Mam nadzieje ze przebudowa dworca zacznie sie jak najpozniej - wtedy gdy swiadomosc estetyczna narodu sie poprawi.



koniaq - Czw Gru 01, 2005 9:32 pm
Ja tam uwazam, że jesli nie wybudują tunelu kolejowego to nawet nie ma po co ruszac dworca ...



miglanc - Czw Gru 01, 2005 9:34 pm
Calkowiata zgoda Koniaq. Teraz nie ma pieniedzy by wybudowac cos co pod wzgledem rozmachu i architektury dorownaloby obecnemu gmachowi, wiec nie widze powodu zabierac sie z motyka na Ksiezyc.



salutuj - Czw Gru 01, 2005 9:41 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Darkat - Czw Gru 01, 2005 9:53 pm
Dla mnie osobiście ważniejsza jest nie sam wygląd samego dworca. A raczej sposób w jaki zostanie połączone to co otacza ten rejon ze starą zabudową oraz z tym że ma jeszcze pełnić rolę komunkacji miejskiej, parkingowej i handlowej oraz jak zostaną przeprowadzone dojazdy dróg. Sam dworzec fizycznie raczej widziałbym jako coś zrośniętego z obszarem gdzie się znajdują tory kolejowe czyli budynek łączyłby w sobie perony, halę podróżnych oraz parking w jednym.
Dodatkowo byłby jednym z elementów całego projektu i nie stanowiłby dominującej roli.
A więc myślać o dworcu mam na myśli nie sam dworzec a raczej ukształtowanie przestrzenii i funkcji w tym obszarze



Tequila - Czw Gru 01, 2005 9:55 pm

.

Dworzec PKP jest na tyle dobra architektura ze jest na 99,9% niemozliwe by ewentualny nowy gmach byl lepszy. Dlatego brak pieniedzy na nowy gmach mnie cieszy. Mam nadzieje ze przebudowa dworca zacznie sie jak najpozniej - wtedy gdy swiadomosc estetyczna narodu sie poprawi.


Lecz przez lata na forum będzie marudzenie ze władze nie dbają o wizerunek miasta, którego wizytówką jest Dworzec Kolejowy. I pomimo wielu zachwytów nad jego architektura - nie wiele można go zmodyfikowac - chociazby pod wzgledem dostepności dla niepełnosprawnych (chyba mi przyznasz rację Ljuk) Juz samo jego umiejscowienie to jakas paranoja.



Darkat - Czw Gru 01, 2005 10:02 pm
Jeśli o chodzi o dzisiejszy dworzec to do zburzenia. Jest nie funkcjonalny przy tych założeniach które załaczyłem w poprzednim poście Po za tym jeżeli zostałby stary dworzec to resztę przestrzeni trzeba by było podporzątkować jemu i jego architekturze. I wtedy grzybki musiałyby się rozmnożyć po całym obszarze



miglanc - Czw Gru 01, 2005 10:03 pm

Lecz przez lata na forum będzie marudzenie ze władze nie dbają o wizerunek miasta, którego wizytówką jest Dworzec Kolejowy. I pomimo wielu zachwytów nad jego architektura - nie wiele można go zmodyfikowac - chociazby pod wzgledem dostepności dla niepełnosprawnych (chyba mi przyznasz rację Ljuk) Juz samo jego umiejscowienie to jakas paranoja.Juz samo uporzadkowanie i wyczyszczenie tego co jest w srodku zmieniloby duuuzo. A sama hala nie wydaje mi sie niemozliwa do przebudownaia tak by byla dostepna dla niepelnosprawnych - to jest zaleta tej konstrukcji z grzybkow. Gorzej z peronami i korytarzami. Co do lokalizacji to stwierdzilem ostatnio ze nie jest znowu tak tragicznie. Z perspektywy ul Stawowej hala dworca mi sie podoba. Gorzej jest jak sie wejdzie na Plac Szewczyka - to jest "Sajgon" jak powiedzial kolega z Wroclawia. Ale Plac Szewczyka mozna przebudowac tak, ze niekoniecznie trzeba buzyc hale. Sprobuje tu na forum pokazac jak ja bym widzial Plac Szewczyka. Ale nie dzis.



absinth - Czw Gru 01, 2005 10:04 pm
nie zgadzam
ten dworzec mozna zmodyfikowac tak aby byl dostepny dla niepelnosprawnych

samo umiejscowienie tez nie jest az takie zle

glowny problem to plac Szewczyka i tu przynajmniej czesciowo trzeba by bylo odtworzyc zabudowe pierzejowa



Andrzej - Czw Gru 01, 2005 10:08 pm
a ja nie uwazam ze umiejscowienie dworca jest zle
co do jego stanu technicznego to jaki jest kazdy widzi ale miejsce w ktorym stoi jest dobre
juz to tu wiele razy bylo pisane ale powtorze jeszcze raz wystarczy odpowiednio zagospodarowac plac szewczyka potem odnowic cala 3 maja z przyleglosciami i przyjezdni ktorzy odwiedzaja katowice prosto z dworca wychodzili by na reprezentacyjna czesc katowic
oczywiscie teraz wychodza na jeden z najgorszych fragmentow centrum no ale temu to juz nie jest winne umiejscowienie dworca

pomijam tutaj caly syf na dworcu bo o tym to juz nie ma sensu pisac



Wit - Czw Gru 01, 2005 10:10 pm
He, he...po jesieni miłośnicy "grzybków" jakoś więcej jest
Hala główna dworca powinna w Katowicach zostać bez względu, na to czy nadal będzie w tym miejscu dworzec kolejowy,czy zostanie wybudowany gdzie indziej



Darkat - Czw Gru 01, 2005 10:11 pm
To znaczy że funkcjonalnie nic sie nie zmieni w tym względzie. Bo jeśli dworzec będzie taki jaki będzie to obszar dla komunikacji miejskiej pozostanie taki sam no chyba że się go skryje pod ziemię a co z estakadą. Przecież ten budynek jest jakby zaprojektowany pod tą estakadę.
Mam pytanie jak w projekcie ING był zaplanowany dworzec autobusowy.



Andrzej - Czw Gru 01, 2005 10:13 pm

He, he...po jesieni miłośnicy "grzybków" jakoś więcej jest
Hala główna dworca powinna w Katowicach zostać bez względu, na to czy nadal będzie w tym miejscu dworzec kolejowy,czy zostanie wybudowany gdzie indziej


z grzybow to ja lubie tylko zupe grzybowa



Tequila - Czw Gru 01, 2005 10:13 pm
To ze reprezentacyjna ulica Katowic wyglada tak a nie inaczej wraz z przyległymi terenami zawdzieczamy własnie budowie tego molocha , który na obecne czasy jest
a)niepotrzebnym schronem dla ludnosci cywilnej,
b) wrzodem w Centrum miasta, niszczącym cała siatke ulic w Śródmieściu,
c) niefunkcjonalnym burdelem dla całego motłochu narkomanów, młodzocianych dziwek i innego hałatajstwa,



Andrzej - Czw Gru 01, 2005 10:15 pm
przepraszam ale nie moge zgodzic sie ze stwierdzeniem ze o wygladzie 3 maja przesadza dworzec kolejowy



absinth - Czw Gru 01, 2005 10:15 pm

Jeśli o chodzi o dzisiejszy dworzec to do zburzenia. Jest nie funkcjonalny przy tych założeniach które załaczyłem w poprzednim poście Po za tym jeżeli zostałby stary dworzec to resztę przestrzeni trzeba by było podporzątkować jemu i jego architekturze. I wtedy grzybki musiałyby się rozmnożyć po całym obszarze

wcale nie trzeba by bylo podporzadkowac reszty budynkow jego architekturze nie wiem skad w ogole takie stwierdzenie

wystarczy chocby podac wspolczesny przyklad "grzybkowej" architektury z Sevilli gdzie buduje sie obecnie tzw Metropol Parasol i jakos pozostale budynki nie nawiazuja arch do tego jakby nie patrzec odwaznego projektu

a co do lkoalizacji imo jest dobra

na prawde glowny problem to plac szewczyka a nie sam dworzec

imo trzeba by bylo po pierwsze odtworzyc pierzeje nowoczesnymi plombami w wyrwie na 3go maja



Tequila - Czw Gru 01, 2005 10:18 pm

przepraszam ale nie moge zgodzic sie ze stwierdzeniem ze o wygladzie 3 maja przesadza dworzec kolejowy

Piekna dziura w pierzei 3 Maja to nie efekt budowy Dworca PKP?



absinth - Czw Gru 01, 2005 10:19 pm
no dobrze ale ta wyrwe mozna zabudowac nie ruszajac dworca wiec w czym problem



miglanc - Czw Gru 01, 2005 10:20 pm

Piekna dziura w pierzei 3 Maja to nie efekt budowy Dworca PKP?

Ta dziera nie wynikla bezposrednio z lokalizacji dworca i moznaby ja smialo zabudoweac bez koniecznosci wyburzenia dworca.



Darkat - Czw Gru 01, 2005 10:21 pm
No dobrze a co z autobusami a już nie mówię o dojeździe i parkingach



Tequila - Czw Gru 01, 2005 10:22 pm
Taki by wszystkie budynki tworzyły spójna całość - i akurat sewilskie grzybki, czy inna awangardowa architektura w tym miesjcu słabo by sie wpisywała w założenia urbanistyczne, szczeólnie w kontekscie przebudowy ulicy Dworcowej i przyległych do niej uliczek.



Andrzej - Czw Gru 01, 2005 10:23 pm
ta dziura odpowiednio zagospodarowana moglaby sie stac jednym z atrakcyjniejszych miejsc w centrum katowic

a o wygladzie ulicy wedlug mnie przesadza to jaka jest na niej nawierzchnia jaka mala architektura czy kamienice sa odnowione i odpowiednio podswietlone czy jest zielen odpowiednio wkomponowana w calosc i to jakie sklepy oraz gastronomia sie przy niej znajduja



Tequila - Czw Gru 01, 2005 10:24 pm

Piekna dziura w pierzei 3 Maja to nie efekt budowy Dworca PKP?

Ta dziera nie wynikla bezposrednio z lokalizacji dworca i moznaby ja smialo zabudoweac bez koniecznosci wyburzenia dworca.



Andrzej - Czw Gru 01, 2005 10:31 pm
tylko ze same renowacje nie przesadzaja to musi wszystko razem sie komponowac od glupiego kosza na smieci poprzez slupy i latarnie odpowiednie szyldy na sklepach konczac na zieleni i wcale nie musza to byc duze drzewa ktore beda przeszkadzac jest wiele innych form zieleni ktora na takiej ulicy moglaby byc zastosowana



Darkat - Czw Gru 01, 2005 10:33 pm
Tu się muszę zgodzić z AMK75. Nie można porównywć tego przytaczanego wcześniej projektu np z Neapalu z tym naszym znajdującym się w zurbanizowanej gęsto przestrzeni. Tam być może z uwagi że znajduje się na wolnej przestrzenii dworzec stanowi sam o sobie a u nas raczej widziałbym go jako nie dominatę a współgranie z otoczeniem.
No a co można powiedzieć o naszym dworcu teraz że to jest taki sam typ zabudowy jak ten z Neapolu tylko w mniejszej skali czyli w tej chwili on w tym obszarze dominuje i taki został po to zbudowany.



absinth - Czw Gru 01, 2005 10:34 pm

Taki by wszystkie budynki tworzyły spójna całość - i akurat sewilskie grzybki, czy inna awangardowa architektura w tym miesjcu słabo by sie wpisywała w założenia urbanistyczne, szczeólnie w kontekscie przebudowy ulicy Dworcowej i przyległych do niej uliczek.
ale skad ten dogmat ze wszystkie budynki musza tworzyc spojna calosc??
dobra architektura nie musi sie wpisywac koniecznie w zaistnialy kontekst w tym znaczeniu ze bedzie jakas jego kalka
dobra architektura pozwala nadac miejscu nowy charakter
przyklad chocby muzeum z Grazu
tak samo nie widze zadnych problemow jesli idzie o przebudowe ul. Dworocowej bo niby gdzie te problemy mialyby sie pojawic??



Darkat - Czw Gru 01, 2005 10:41 pm

Taki by wszystkie budynki tworzyły spójna całość - i akurat sewilskie grzybki, czy inna awangardowa architektura w tym miesjcu słabo by sie wpisywała w założenia urbanistyczne, szczeólnie w kontekscie przebudowy ulicy Dworcowej i przyległych do niej uliczek.
ale skad ten dogmat ze wszystkie budynki musza tworzyc spojna calosc??
dobra architektura nie musi sie wpisywac koniecznie w zaistnialy kontekst w tym znaczeniu ze bedzie jakas jego kalka
dobra architektura pozwala nadac miejscu nowy charakter
przyklad chocby muzeum z Grazu
tak samo nie widze zadnych problemow jesli idzie o przebudowe ul. Dworocowej bo niby gdzie te problemy mialyby sie pojawic??



miglanc - Czw Gru 01, 2005 10:45 pm
Powiem tak - gdyby udalo sie tory puscic tunelem, to wowczas plac dworcowy moznay zbudowac nad peronami, a Plac Szewczyka calkowicie zabudowac. Na wschod od takiego nowego placu dworcowego powstalaby ulica Nowowojewodzka ktora planuja w zwycieskim projekcie przebudowy okolic Starego Dworca. To bylby moim zdaniem niezly plan, ale zdaje sobie sprawe ze jest to science fiction.



salutuj - Czw Gru 01, 2005 10:57 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Czw Gru 01, 2005 11:00 pm
ale ja nie isze ze reszta dworca nie jest do "usuniecia"

jedyne co bym z dworca zostawil to wlasnie grzybkowa hale



salutuj - Czw Gru 01, 2005 11:07 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



miglanc - Czw Gru 01, 2005 11:08 pm
Grzybki mozna chyba zdemontowac i wykorzystac w nowym dworcu



absinth - Czw Gru 01, 2005 11:20 pm

o bylo tak ogolnie. co do grzybkowej hali - jestem zdania że jeśli może powstać tam coś lepszego, to nie mam oporów przed zrezygnownaiem z nich,
jesli zostawiac to najlepiej przerobić (w sensie funkcji) je na targowisko dla handlarzy ze Stawowej itp. powaga :|


to logiczne ale watpie zeby powstalo cos nowego lepszego architektonicznie

tzn moze zaproponuja cos z lepszych materialow ale watpie zeby sama architektura byla lepsza
jezeli jednak nowy obiekt mial zdecydowanie lepsza arch to nie bede grzybkow bronil do upadlego



koniaq - Czw Gru 01, 2005 11:33 pm
tam powinno sie rozpisac konkurs urbanistyczny na tereny nad przyszłym tunelem , przy ulicy młyńskiej, plac szewczyka i sam dworzec. Kiedy oni zaczna myslec kompleksowo ? Nie da sie zrobic czego fajnego nie biorac pod uwage tego iz to mejsce to jeden wielki chaos.



Safin - Czw Gru 01, 2005 11:54 pm
Gdyby od każdego podróżującego zebrać 1 [słownie jeden] zł, to za kilka miesiecy mielibyśmy czysty dworzec. Napewno obrońców grzybków by wtedy przybyło. Marzenia.....pkp

Tramwaj na Mickiewicza = śmierć komunikacyjna miasta. Chyba że coś się buduje o czym nie wiem. Tramwaje wzdłuż Rawy albo torów, 3Maja deptakiem z restauracjami [bez aut wogóle!].

Kramiki z Mickieiwcza do dworca - popieram, zawsze można by jedno i drugie trochę ucywilizować.

Parter dworca, od strony szewczyka przerobił bym na parking, taki do kilkunastu minut darmo, potem b. drogo---> zawsze dworzec by na siebie zarabiał, poza tym wreszcie mógłbym się umawiać z ludźmi których odbieram z pociągu gdzieś indziej niż pod Kebabem na Andrzeja. A ten parter i tak śmierdzi, nikt prawie tam nie łazi, wielu ludzi nawet nie wiem że są tam kasy. Wywalić, rozbić drzwi, parking zrobić. Duży nie będzie, ale zawsze. A parking od pl. Andrzeja jest tragiczny.

I te powojenne, wytłuczone neony: K a O W I e

Pozdrwiam



absinth - Pią Gru 02, 2005 12:31 am
te neony staly sie inspiracja podczas warszrarow typograficznych na ASP do zaprojektowania nowych czcionek



salutuj - Pią Gru 02, 2005 2:22 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Oskar - Wto Gru 06, 2005 5:46 pm
Ostatnio rozczulaliśmy się nad dziurami w dachu i zalaniem SCC. Nie inaczej jest na Dworcu PKP, tylko tutaj nawet nikt nie raczy wytrzeć mokrych posadzek (o wiaderkach nie wspominając). Póki co przejście przez niektóre części budynku przypomina trójskok, który i tak ostatecznie kończy się w kałuży. Gdyby przyszedł mróz, to można byłoby się spodziewać fajnego lodowiska w środku.

Można odnieść wrażenie, że dworzec jest niczyi, totalna prowizorka - wszystko toczy się swoim "normalnym" tempem.

Przydałoby się komuś rozsądniejszemu ten teren wydzierżawić (a wręcz oddać ), bo PKP z pewnością nie interesuje się ani swoją marką, ani wygodą i bezpieczeństwem podróżnych.



kickut - Wto Gru 06, 2005 7:46 pm

Przydałoby się komuś rozsądniejszemu ten teren wydzierżawić (a wręcz oddać ), bo PKP z pewnością nie interesuje się ani swoją marką, ani wygodą i bezpieczeństwem podróżnych.

Jako monopolista dodatkowo wspierany przez państwo nie musi się tym interesować niestety... :/



maciek - Wto Gru 06, 2005 8:01 pm
Właśnie miałem nieprzyjemność przyjechać wieczorem na ten dworzec. Szlag mnie tafia i mam nadzieję, że szlag trafi równiez PKP. Czym prędzej tym lepiej. Ach, szkoda gadać. Szkoda, że nie można ich podać do sądu za niszczenie wizerunku miasta. Absinth, masz tam jakiś paragraf w tych swoich kodeksach? Może czas na sąd ?



absinth - Wto Gru 06, 2005 9:07 pm
@ maciek
w Stanach to by moze i przeszlo ale nie u nas



Safin - Śro Gru 07, 2005 12:03 pm

Przydałoby się komuś rozsądniejszemu ten teren wydzierżawić (a wręcz oddać ), bo PKP z pewnością nie interesuje się ani swoją marką, ani wygodą i bezpieczeństwem podróżnych.

Jako monopolista dodatkowo wspierany przez państwo nie musi się tym interesować niestety... :/



salutuj - Śro Gru 07, 2005 12:14 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Darkat - Śro Gru 07, 2005 2:42 pm
oj nie przesadzajcie. Dzięki kolejom (nie mylić z PKP) Katowice zawdzięczają rozwój. Więc taki przebieg linii trzeba przyjąć do wiadomości Co do dworca to jak najzupełnij sie zgadzam to wstyd
Natomiast teren po którym idą tory kolejowe trzeba poświęcić komunikacyjnie i dojazdowo poprzez budowę nowej drogi. Ja to widzę jako połączenie Stęślickiego z nowym i starym dworcem jako dojazd do parkingów poddziemnych i dalej przez planowaną nowowojewódzką połączenie z Damrota



Safin - Śro Gru 07, 2005 4:57 pm

może być jakiś wiec
ja bym chciał by poza dworcem pokazano ile terenów w centrum jest zajmowanych przez torowiska i okołopkpowy syf i ruiny. a także jakieś obrazki porównujące wał z torami do muru berlińskiego.


Dysponuję zdjęciami[ swojego autorstwa] terenów zajmowanych w ścisłym centrum Katowice przez PKP, tymi pomiędzy Sądową a Raciborską.
Mogę założyc album, jesli ktokolwiek byłby zainteresowan. Jest tam kilka budynków, które warto by uratować.

2. A co do wiecu, to ja jestem jak najbardziej za.



salutuj - Śro Gru 07, 2005 5:10 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



absinth - Śro Gru 07, 2005 5:13 pm
miasto nie moze budowac dla innych podmiotow budynkow



Safin - Śro Gru 07, 2005 5:27 pm

miasto nie moze budowac dla innych podmiotow budynkow

Ale może budować dla siebie. A potem moze się akurat okazać tak że wymiana była by korzystana. Kazdy przepis można obejsc jak sie tylko chce[ no i ma się jescze poparcie społeczne,a le tutaj by chbya nie było problemu].

Choć miasto oczywiscie nie podejmi się niczego bez umowy, bo w razie problemów to kto by odpowiadał, wiec raczej sam sobie zaprzeczyłem.

A album już zakładam...



kropek - Czw Gru 15, 2005 10:18 am

miasto nie moze budowac dla innych podmiotow budynkow

Ale może budować dla siebie. A potem moze się akurat okazać tak że wymiana była by korzystana. Kazdy przepis można obejsc jak sie tylko chce[ no i ma się jescze poparcie społeczne,a le tutaj by chbya nie było problemu].

Choć miasto oczywiscie nie podejmi się niczego bez umowy, bo w razie problemów to kto by odpowiadał, wiec raczej sam sobie zaprzeczyłem.

A album już zakładam...



maciek - Pią Gru 16, 2005 8:57 am
DZ nie zapomniał o zapowiedziach zarządu PKP i przypomina nam o wzniosłych planach naszej ulubionej spółki.

[hr]



Półtora roku do przebudowy dworca PKP

Piątek, 16 grudnia 2005r.

Centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, z którego będziemy wychodzić na perony. Czyste wnętrza, w których nie trzeba będzie zatykać nosa. Ozdoba, a nie budynek, który szpeci miasto. Taki dworzec PKP możemy na razie zobaczyć tylko w marzeniach. Do końca roku miał zostać ogłoszony przetarg na wyłonienie inwestora, który przebuduje dworzec i zagospodaruje teren wokół niego. Już jednak wiadomo, że cała procedura opóźni się przynajmniej o trzy miesiące.



Przypomnijmy, że poprzedni przetarg, po publikacjach DZ, został unieważniony. Wygrała go szerzej nieznana firma Polish Transport Holdings. Okazało się, że siedzibą spółki jest mieszkanie w jednym z warszawskich bloków. Firma nie przedstawiła dokumentów potwierdzających jej wiarygodność finansową i dlatego PKP w kwietniu unieważniły przetarg.

Jak mówi Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S. A., na drodze do ogłoszenia kolejnego stoi tylko jedna przeszkoda. – Cały czas prowadzimy rozmowy z Urzędem Zamówień Publicznych i prawnikami o tym, w jakim trybie przetarg zostanie przeprowadzony. Ma to istotne znaczenie, żeby już po wyłonieniu inwestora nie było żadnych problemów formalno-prawnych – wyjaśnia Wrzosek.

PKP chcą wydzierżawić zwycięzcy przetargu teren dworca i okolicy na trzydzieści lat. W tym czasie inwestor zbudowałby nowy dworzec, płaciłby kolei opłaty z tytułu dzierżawy i sam czerpał zyski z użytkowania budynku i terenu wokół niego np. z handlu. Po zakończeniu okresu dzierżawy, dworzec wróciłby pod skrzydła PKP. I w tym właśnie tkwi problem. Nie wiadomo bowiem, czy takie rozwiązanie w przypadku PKP jest możliwe. Rozwiewanie tych wątpliwości trwa już bardzo długo. – Kiedy pytałem o tę sprawę w sierpniu, usłyszałem, że wszystko powinno być jasne do końca roku. Na to samo pytanie w ubiegły poniedziałek otrzymałem odpowiedź, że w grę wchodzi pierwszy kwartał przyszłego roku – mówi Wrzosek.

Przyjmijmy więc, że przetarg zostanie ogłoszony w marcu 2006 roku. Na jego rozstrzygnięcie PKP będzie miała dwa miesiące. Kolejne trzydzieści dni potrzebne jest na uprawomocnienie się decyzji. Sześć do ośmiu miesięcy zajmie przygotowanie projektu architektoniczno-budowlanego. Potem kolejne tygodnie miną zanim wykonawca dostanie pozwolenia na budowę. Wariant optymistyczny zakłada więc, że pierwsze prace będą mogły się rozpocząć w maju 2007 roku.

Jak zapewnia rzecznik PKP, inwestorzy przystępujący do przygotowywanego właśnie przetargu, jeszcze przed jego rozstrzygnięciem, będą musieli przedstawić gwarancje finansowe.

Kiedy już zostanie wyłoniona firma lub firmy, które zajmą się przebudową dworca, staną m.in przed wyzwaniem, jak zagospodarować ogromny teren od ul. 3 Maja do ul. Andrzeja. Jednym z większych problemów może być odpowiedź na pytanie, co zrobić z przystankami komunikacji miejskiej przed dworcem. Jak zapewnia prezydent Piotr Uszok, dworzec autobusowy na pewno w tym miejscu pozostanie. – Nie ma dwóch zdań. Na ten teren musi mieć możliwość wjazdu nie tylko komunikacja miejska – mówi Uszok. – Dworzec powinien zostać zmniejszony, bo nie jest w pełni wykorzystywany. Docelowo powinny się tu również znaleźć stanowiska dla autobusów komunikacji międzynarodowej.

Jeżeli nie przebudowa, to może porządki

O ile na nowy gmach dworca przyjdzie nam jeszcze poczekać kilka lat, już teraz mamy prawo oczekiwać czystości na istniejącym. Dlaczego więc na dworcu jest brudno? Rzecznik kolei ma na to swoją teorię. – Pierwszy powód to zła restrukturyzacja PKP w 2001 roku. Dworce przypadły PKP S. A. a perony należą do Polskich Linii Kolejowych. Z doświadczenia wynika, że to nie jest dobra sytuacja, jeśli ma dwóch właścicieli. Ponadto sprawy czystości były zaniedbywane przez kilkadziesiąt lat. Teraz powoli się to zmienia. Po trzecie, w przypadku katowickiego dworca winna jest jego konstrukcja, pochodząca z lat 70-tych. Wiele miejsc jest tu tak zaprojektowanych, że aż proszą się, by zbierał się w nich brud – wylicza rzecznik Michał Wrzosek.

Wiemy już więc dlaczego, zdaniem PKP, na katowickim dworcu jest brudno. Ciekawe tylko, czy wyjaśnienia rzecznika spółki zadowolą pasażerów, którzy mają pecha codziennie bywać na dworcu.

[hr]



_PM_ - Pią Gru 16, 2005 9:19 am
...no i po sprawie...mamy spokój z tym tematem na wiele miesięcy



maciek - Pią Gru 16, 2005 10:10 am
Ja już się wyleczyłem z tej inwestycji. Uważam, że pod szyldem PKP nie może powstać nic ciekawego a tym bardziej odpowiedniego dla tej części miasta. PKP w ramach przeprosin powinno zwrócić teren i budynek miastu i prosić o przebaczenie za zniszczenie wizerunku miasta.



Tequila - Pią Gru 16, 2005 10:13 am
Może mój Junior/ ewentualnie Juniorka na 1 wsze urodziny może dostać prezent w postaci zapowiedzi przebudowy dworca za lat (kilka) nascie.
PS
Sprywatyzowac PKP



salutuj - Pią Gru 16, 2005 10:19 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Tequila - Pią Gru 16, 2005 10:24 am
Zastanawia mnie to - bo na Brynowie zaczynają się porządki pod budowę MDA



Darkat - Pią Gru 16, 2005 11:05 am
co do dworca komunikacji miejskiej to jest jasne że w tym miejscu pozostanie. Po pierwsze jest to gwarancja dla przyszłego inwestora że opłaca się w tym miejscu inwestować, a po drugie dla pasażerów możliwość dogodnego skorzystania z dworca PKP, z tramwajów itd.



absinth - Pią Gru 16, 2005 11:12 am

Po trzecie, w przypadku katowickiego dworca winna jest jego konstrukcja, pochodząca z lat 70-tych. Wiele miejsc jest tu tak zaprojektowanych, że aż proszą się, by zbierał się w nich brud – wylicza rzecznik Michał Wrzosek.


tak winna jest oczywiscie konstrukcja dworca
szkoda ze terminal na lotniski w New Jersey ktory ma niemal identyczna konstrukcje nie wyglada na tak zasyfiony jak nasz dworzec



_PM_ - Pią Gru 16, 2005 11:43 am
Polskie Koleje Państwowe odwołują wigilie. W tym roku wyrzucą z dworców bezdomnych, dla których organizowano tam uroczystości świąteczne.

Nie odbędą się wigilie na stacjach PKP w: Lesznie, Katowicach, Warszawie, Gdańsku, Sopocie i wielu innych miastach - informuje "Nowy Dzień".

PKP nie obchodzi polska tradycja, która każe w tym dniu przyjąć pod swój dach każdego potrzebującego - zaznacza dziennik.

W ubiegłym roku na wigilii na Dworcu Wschodnim w Warszawie było pół tysiąca bezdomnych. Spotkali się po raz siedemnasty. Nim zasiedli dla świątecznych stołów, księża pallotyni odprawili dla nich pasterkę. Podobnie było na organizowanej od 12 lat dworcowej wigilii w Lesznie. Przygotowuje je Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie oraz grupa charytatywna z parafii pw. św. Krzyża. Pomagają szkoły, instytucje samorządowe i przedsiębiorstwa. W ubiegłym roku na leszczyńskim dworcu łamała się opłatkiem ponad setka bezdomnych. Niespodziewanie w tym roku społecznicy otrzymali od PKP odmowną odpowiedź na ich pismo o zgodę na organizację trzynastej z rzędu wigilii.

Dlaczego dyrekcje dworców PKP zachowują się w tak nieludzki sposób? Okazuje się, że wcale nie zmieniły swego nastawienia do bezdomnych. Zakaz wydawania zezwoleń na wigilie przyszedł z Warszawy. Wydał go zajmujący się od maja br. administrowaniem dworcami kolejowymi specjalny oddział PKP SA.

"Dworzec to nie miejsce dla bezdomnych" - uważa Danuta Małecka z PKP SA. "Stacje kolejowe mają być estetyczne i służyć podróżnym. Czas najwyższy, żeby nasze budynki przestały być kojarzone z brudnymi noclegowniami. Nie rozumiem, jak można chcieć właśnie na dworcach organizować spotkania wigilijne".

(PAP/INTERIA.PL)

Panią Małecką zapraszamy na dworzec w Katowicach.....



Piotreq - Pią Gru 16, 2005 1:21 pm
Proste pytanie:
Jeżelibyście jako spólka PKP zarabiali 2 miliony rocznie na oplatach za sklepy i sklepiki na dworcu pkp katowice to czy oddalibyscie ten budynek?

Dla mnie ratunkiem jest spółka Polskie Dworce Kolejowe - tylko niech cos wreszcie robia z tym calym syfem zeby kasa nie uciekala gdzie indziej.

Co do Dworca Autobusowego to juz dawno powinno się z niego zrobić taką dużą "patelnie" z długimi peronami autobusowymi ustawionymi rownolegle do dworca. Prosto i estetycznie.



MarcoPolo - Czw Gru 29, 2005 9:04 pm
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/ ... 88952.html

Czy dworce kolejowe będĹĄ ładniejsze?

lez 29-12-2005 , ostatnia aktualizacja 29-12-2005 19:53

Jest szansa na modernizację dworców kolejowych. PKP SA rozpoczęło podpisywanie odpowiednich umów z władzami samorzĹĄdowymi

Spółka PKP SA pierwszĹĄ umowę podpisała z władzami Warszawy. Na jej mocy PKP oraz władze samorzĹĄdowe razem będę decydowały o modernizacji dworców, nowych inwestycjach, sprzedaży bĹĄdÂź dzierżawie gruntów i nieruchomoÂści. Umowa dotyczy m.in. terenów, na których sĹĄ największe warszawskie dworce kolejowe: Centralny, Zachodni, Wschodni i Główny.

- To przełom, bo do tej pory współpraca była bardzo słaba. Brakowało koordynacji: miasto robiło swoje, a PKP swoje - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

W ciĹĄgu 12 tygodni ma być gotowa lista nieruchomoÂści objętych współpracĹĄ, póÂźniej w ciĹĄgu kolejnych szeÂściu tygodni majĹĄ być spisane plany dotyczĹĄce konkretnych nieruchomoÂści. - Potem będzie można podpisywać umowy szczegółowe - mówi Wrzosek. OkreÂślĹĄ one m.in. sposób zagospodarowania nieruchomoÂści, terminy remontów etc. Dzięki porozumieniu inwestycje nie będĹĄ spowalniane np. przez spory prawne dotyczĹĄce własnoÂści gruntu.

W przyszłym roku PKP chce podpisać kilkanaÂście podobnych umów z władzami innych miast. ObejmĹĄ kilkadziesiĹĄt największych dworców kolejowych i kilkanaÂście tysięcy hektarów gruntów.



salutuj - Czw Gru 29, 2005 9:51 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



maciek - Pią Gru 30, 2005 8:57 am
Nie wiem, czy to promyk nadziei. Tam, gdzie chce się stwarzać pozory a nie pracować taka sytuacja dodatkowo komplikuje wszelkie inicjatywy. Niestety w warunkach Katowickich spodziewam się przerzucania odpowiedzialnością pomiędzy miastem a PKP. Co za tym idzie, jak była stagnacja, tak spodziewajmy się stagnacji nadal. PKP nie jest partnerem do robienia z nim interesów. Z drugiej strony UM Katowice o interesach niestety niewiele wie.



sqro - Pon Sty 16, 2006 10:44 am
moze lekki offtopic ale warszawiacy mają podobny problem i podobne dyskusje i mniej wiecej podobna argumentacje obydwu stron...

Życie Warszawy



Bruno_Taut - Pon Sty 16, 2006 10:48 am
Zatopić PKP - to jedyne wyjście. Ta firma i jej klony to PRL-owski skansen. Skoro PKP ma długi wobec samorządów, to do sądu ich.



_PM_ - Pon Sty 16, 2006 12:39 pm

Zatopić PKP - to jedyne wyjście.

... a jak sobie wyobrażasz przeprowadzenie takiej akcji?? PKP to faktycznei moloch i relikt przeszłości, ale właśnie to że jest takim molochem powoduje, że sa niemal nietykalni (niestety)...



Bruno_Taut - Pon Sty 16, 2006 12:49 pm
Zastanawiałem się nad tym i prawdę mówiąc żadne cudowny pomysł nie wpadł mi do głowy. Kolej to święta krowa. Wokół górnictwa robi się co pewien czas spory szum, natomiast wokół kolei cisza.



salutuj - Pon Sty 16, 2006 1:27 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



PIO - Pon Sty 16, 2006 4:07 pm

Zastanawiałem się nad tym i prawdę mówiąc żadne cudowny pomysł nie wpadł mi do głowy. Kolej to święta krowa. Wokół górnictwa robi się co pewien czas spory szum, natomiast wokół kolei cisza.

Górnictwo ma tylko 2 związki zawodowe a kolej ma ich z kilkanaście zwiazek maszynistów, związek konduktorów itd. Moim zdaniem po częśći działacze związkowi odpowiadają za bałagan na koleji



Bruno_Taut - Pon Sty 16, 2006 4:12 pm
W górnictwie też jest sporo związków. Poza tym OPZZ-owskim i Solidarnością masz Sierpień 80, Kadrę, Kontrę i pewnie jeszcze coś się znajdzie.



miglanc - Pon Sty 16, 2006 4:27 pm
Co do przebudowy dworca to sadze ze wladze miasta wspolpracujac z projektem Starego dworca powinny pomoc tez kolei przy przebudowie nowego dworca. Mysle ze oni sami sobie rady nie daja.



absinth - Pon Sty 16, 2006 4:41 pm
ktos mi mowil ze ponoc prezydent Uszok w regionalnej TV jakis czas temu mowil ze nie bedzie budowy nowego dworca tylko modernizacja obecnego

ale nie wiem na ile to pewne



salutuj - Pon Sty 16, 2006 4:56 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Darkat - Czw Lut 09, 2006 1:09 pm
Jako że znalazłem dobre zdjęcie lotnicze okolic dworca na stronie UM i wobec faktu że juz wcześniej zacząłem wyrażać swoją opinię na ten temat chciałbym przedstawić swoją koncepcję nie wiem czy futurystyczną ale na pewną wartą rozważenia

I

I prosiłbym się raczej skupić nad umiejscowieniem parkingu oraz drodze dojazdowej do niej. Inne sprawy dalej są dla mnie sprawą otwartą
Otóż tak jak wspominałem wcześniej oraz to co widać na zdjęciu droga dojazdowa (kolor żółty) do parkingu umiejscowionego nad peronami (1) biegłaby od Stęślickiego (kolor czerwony) torami kolejowymi (nie wiem w jaki sposób ale oglądając Discovery to nie powinno być raczej nic trudnego ). Nie byłoby z tym dużego problemu gdyż jak widać dokładniej na tym zdjęciu zdjęcie lotnicze jest w tym miejscu sporo miejsca a po za tym zabudowy wzdłuż torów jest mało i nie jest to jakieś reprezentatywne miejsce więc nie będzie to miało takiego negatywnego wpływu na wygląd miasta jak by to miało miejsce w odwrotnym kierunku.
Po za tym tak umiejscowiony parking oddziaływałby na obie strony śródmieścia więc byłby chętniej wykorzystywany no i oczywiście musiałby być elegancko skorelowany z budynkiem dworca (2). Nowy czy stary to już inna sprawa.
Co do placu przed dworcem (3) to widziałbym to tak. Na samym dole ukryłbym komunikację autobusową, nad tym byłaby kondygnacja powierzchnii handlowych (to dla inwestora) a z kolei nad tym byłaby właściwa tkanka miejska (tu też inwestor by zarabiał). No to tyle na razie



Piotreq - Czw Lut 09, 2006 3:25 pm
Rozumiem że miało by to wyglądać tak jak w Poznaniu na przykład?



Darkat - Czw Lut 09, 2006 3:49 pm
a niestety nie wiem jak to ma wyglądać w Poznaniu.



Pieczar - Czw Lut 09, 2006 4:39 pm
A jak by tak dworzec autobusowy schowac pod kolejowy a przed nowym wypasnym dworcem postacic 5 piramid , jedna srodkowa najwieksza w ktore by sie miescil wydzial prpmocji miasta oraz punkt informacji turystycznej, 4 pozostale piramidki mniejsze przeznaczone na cele komerycjne np resteuracje w to wszystko oblane gigantyczna fontanna, miedzy piramidami przemieszczlibysmy sie po kladkach (myslac o piramidach mam na mysli cos na wzor tej przy Luwrze)



absinth - Czw Lut 09, 2006 4:43 pm
z dworcam autobusowym pod PKP jak najbardzienj natomiast piramida mowimy stanowcze NIE

tym bardziej ze centrum informacji o miescie ma stanac mnioej wiecej na wysokosci naroznika Jana i Dworcowej w/g zwycieskiej koncepcji projektu przebudowy tego obszaru
wystarczy nam juz piramida w Tychach



Pieczar - Czw Lut 09, 2006 4:50 pm
A ja bym sie nie obrazil gdyby tam takie piramidki byly ale jestem w stanie nawt z nich zrezygnowac byle tylko bylo tam ladniej niz jest teraz



Oskar - Czw Lut 09, 2006 4:50 pm
Zgadzam się, nie musimy powielać czyichś pomysłow (szczególnie gdy nie dotyczą one naszej kultury).

Co do samego centrum informacji o mieście najpierw trzeba zmienić jego charakter, z komercyjnego na kulturalny i turystyczny.



Darkat - Czw Lut 09, 2006 4:55 pm
jeżeli chodzi o architekturę budynków tworzących tkankę miejską na placu przed dworcem to ja tam raczej widzę bez żadnych udziwnień i fajerwerków tylko solidną porządną architekturę. Ale nie zapominajmy że efekt końcowy nie będzie zależal głównie od architektury ale od wcześniejszego rozplanowania co gdzie i dlaczego.
Dlatego w moim poście nie dotykam sprawy tego co będzie się działo z placem oraz z dworcem a bardziej zwróciłem uwagę na możliwość takiego sposobu dojazdu do dworca co determinuje gdzie mógłby powstać parking. Nie wiem jak to było w tym pierwotnym projekcie czy wogóle gdzieś tam był planowany parking.



d-8 - Śro Lut 22, 2006 7:48 pm
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... stcount=58

tu jest fota ze ssc forum - tam jest napisane, ze ul. Dworcowa miala isc prosto przecinajac niejako nasz ladny architektonicznie ale lekko zaniedbany i zapuszczony dworzec pkp ( co w niczym nie umniejsza tego ze jest to rewelacyjna bryla i w ogole budynek jest wypas )

zdjecie swietnie to pokazuje ! rzeczywiscie miedzy hala dworca a peronem 1 ewidentnie widac miejsce pod droge !

czy mozna ta koncepcje jakos 'odswiezyc' ewentualnie wprowadzic w zycie ? mysle, ze byloby to ok !



Oskar - Śro Lut 22, 2006 8:02 pm
To miejsce na nasypie wbrew wyobrażeniom jest bardzo wąskie i ewentualne zrobienie tam drogi raczej wymagałoby poświęcenia pierwszego peronu.

Moim zdaniem lepszym sposobem "wyprostowania" Dworcowej byłoby puszczenie jej w miejscu dzisiejszej hali i przejścia, w którym dziś są budki z bananami i prasą.

Oczywiście wymusza to niewielką nadbudowe dworca i zrobienia przestrzeni dla pasażerów nad drogą (ale nie takie rzeczy już robiono, bo jest już przecież stadion nad autostradą, w Amsterdamie ). Umożliwiłoby to zrobienie centrum przesiadkowego na parterze, po wybudowaniu tam przystanków autobusowych.

Ale cięzko też wyobrazić sobie pustą przestrzeń pomiędzy (już zabudowanym) placem Szewczyka a budynkiem Dworca PKP.



salutuj - Śro Lut 22, 2006 8:39 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



born_ejty_siks - Śro Lut 22, 2006 8:45 pm
To miejsce na nasypie wbrew wyobrażeniom jest bardzo wąskie i ewentualne zrobienie tam drogi raczej wymagałoby poświęcenia pierwszego peronu.



Darkat - Czw Lut 23, 2006 8:51 am
no dobrze ale zapomnieliście o jednym a co z autobusami które muszą jakoś wjechać na plac przed dworcem
Ten sposób poprowadzenia drogi przy obecnym układzie nie rozwiązuje żadnego problemu.
Ale warto wiedzieć że coś takiego planowano bo to bardziej urzeczywistnia moje przemyślenia zawarte w tym wątku



larissa - Czw Lut 23, 2006 10:42 am
i serio jesteście za tym, żeby władować np kasę w prostowanie "zawikłanej" dworcowej zamiast np w rzetelną reanimację istniejącego rozwiązania (hali dworca, estakady, itp.)? Bez wątpienia byłoby logiczniej mieć ładną prostą Dworcową, ale byłaby to dość spora inwestycja budowlana (tzn. dość znaczna zmiana istniejących rozwiązań komunikacyjnych, itp.). Ja postuluję za dyskusją o tym czy można istniejące rowiązanie doprowadzić do stanu zadowalającego bez wytyczania nowych tras ulic itp. Jak myślicie?



absinth - Czw Lut 23, 2006 1:14 pm
mnie tam prostowanie dworcowej do szczescia nie jest potrzebne:)
juz bym wolal zeby zamiast tego lecial nia tramwaj z pocztowej dalej dworcowa potem przystanek na poziomie zero dworca pkp dalej sadowa, nowosadowa i grundmanna az na Pyrzowice



Andrzej - Pią Lut 24, 2006 1:06 pm
teraz mi przyszedl do glowy pewien pomysl
co myslicie o tym zeby juz ten dworzec zostawic a jego elewacje (slynne grzybki) zrobic w kolorze piaskowym? cos w stylu kosciola ewangelickiego na warszawskiej



MarcoPolo - Pią Lut 24, 2006 1:08 pm
Ladnie by bylo. Estakada na zyletki. Przebudowa parteru.



absinth - Pią Lut 24, 2006 1:19 pm
nie
jezeli juz to bym badz to zostawil surowy beton ale po odpiaskowaniu tego calego syfu z poietrza jaki na nim osiadl a potem odpowiednio podswietlil

badz tez zrobilbym to na bialo tylko jeszcze nie wiem jakiego materialu uzyc
byc moze swietny bylby bialy beton licowy ( tylko nie wiem czy technologicznie to by bylo mozliwe do wykonania)

piaskowy kolr bylby w mojej opini zbyt mdly

natomiast bialy lub lekki popiel ( taki jak wlasnie bialy beton licowy) jest po prostu swietny i idealnie nadaje sie do iluminacji

tu przyklad pokazujacy ze beton jest materialem szlachetnym
dworzec w LIzbonie projektu Calatravy







Andrzej - Pią Lut 24, 2006 1:22 pm
zwyklemu betonowi mowie nie
ale ten bialy mnie zaintrygowal



bobtrebor - Pią Lut 24, 2006 1:37 pm
prawdopodobnie jest to cement typu 'śródziemnomorskiego' zamiast piasku stosują zmieloną skałę, dolomit bądź twarde wapienie



absinth - Pią Lut 24, 2006 1:40 pm
tez mi sie wydaje ze bialy beton bylby najlepszy ( tylko czy to mozliwe tego nie wiem)
tu np rzezba z bialego betonu:

a tu juz budynki:

a tu znow Calatrava i wykonane z bialego betonu gmach sali koncertowej czy opery na Teneryfie :

wiec jak widac nie taki beton straszny
zwlaszcza ze bialy beton licowy daje swietne mozliwisci estetyczne



kropek - Pią Lut 24, 2006 4:44 pm
Ja tam jestem zdecydowanie za zwykłym betonem (oczywiście z podświetleniem).



jorg - Pią Lut 24, 2006 7:37 pm

http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=7466409&postcount=58

tam jest napisane, ze ul. Dworcowa miala isc prosto przecinajac niejako nasz ladny architektonicznie ale lekko zaniedbany i zapuszczony dworzec pkp


to miejsce o ile mi wiadomo było zarezerwowane pod tory KRR (ale nie peron - stacje miały być na sądowej i mariackiej tylnej



absinth - Wto Lut 28, 2006 12:16 am
tamtaratam
patrzcie jaki rozmach maja nasi poludniowi sasiedzi
przebudowayja dworzec i cala okolice
Brno:




















Konrad - Wto Lut 28, 2006 6:55 am
Mogę tylko powiedzeć:

WOW



Hoover - Wto Lut 28, 2006 8:27 am
WOW. Szczena mi opadła!!



d-8 - Wto Lut 28, 2006 10:40 am
fajniste !



plotter - Wto Lut 28, 2006 12:06 pm
PIĘKNIE, PIEKNIE, TAKICH OBRAZKÓW MOŻNA NAPRODUKOWAĆ MNÓSTWO DLA DOWOLNEGO MIASTA
Ale jeśli rzeczywiście mają na to pieniądze i zrealizuję, to chapeau bas!
czapki z głow



absinth - Wto Lut 28, 2006 2:45 pm
projekty modernizacji katowickiego dworca


...no dobra to projekt dla "newark international airport"



Pieczar - Wto Lut 28, 2006 3:00 pm
Jesli ten duzy projekt zrealizuja w Czechach to bedziemy mieli pkt odniesienia na nasze Katowice, chociaz pewnie predzej sie wyprowadze na koniec swiata niz cos takiego u nas zechca zbudowac



kropek - Wto Lut 28, 2006 8:35 pm

projekty modernizacji katowickiego dworca

...no dobra to projekt dla "newark international airport"


Mimo wszystko nie obraziłbym się gdyby tak przybudwana nasz dworzec.

Ale grzybki to mamy lepsze



d-8 - Śro Mar 01, 2006 11:05 am
nie tylko grzybki mamy lepsze

a tak serio to ten projekt spokojnie mozna przylozyc do naszego dw pkp, moze komus z pkp podeslac to ? a noz trafi na jakis podatny grunt ? nigdy nie wiadomo...



_PM_ - Śro Mar 01, 2006 1:45 pm
....a właściwie to kiedy jest otwarcie ofert obecnego przetargu (o ile takowy jest)....?



Andrzej - Śro Mar 01, 2006 5:42 pm
chyba nie bylo jeszcze zadnego nowego przetargu
sprawa dworca cos tak jakby przycichla



_PM_ - Czw Mar 02, 2006 6:53 am

chyba nie bylo jeszcze zadnego nowego przetargu
sprawa dworca cos tak jakby przycichla


.....no to pięknie....



absinth - Czw Mar 02, 2006 9:21 am
Ja sie na razie ciesze
powoli wzrasta swiadomosc architektoniczna i dzieki temu moze kiedy wreszcie dojdzie do czegos to bedzie rozpisywany nie przetarg ale konkurs i w tym konkursie warunkiem bedzie zaadaptowanie obecnej hali glownej dworca. Teraz to obawiam sie ze w takim przetargu zafunodowano by nam badz to powtorke z SSC badz z Muzeum Slaskiego



Tequila - Nie Mar 12, 2006 6:07 pm
Katowice: ewakuacja dworca kolejowego

W Katowicach trwa ewakuacja dworca kolejowego. Powodem jest informacja o podłożonej rzekomo bombie. Ludzie opuszczają dworzec spokojnie, nie ma paniki. Na miejsce przybyły już policyjne ekipy z psami, które poszukiwać będą ładunku.

Pociągi są zatrzymywane w polu, przed Katowicami, nie wjeżdżają na stację. Przez megafon cały czas pasażerowie są proszeni o opuszczenie dworca



Oskar - Nie Mar 12, 2006 6:10 pm
Możesz podać źródło?



kropek - Nie Mar 12, 2006 6:13 pm

Możesz podać źródło?

www.gazeta.pl



Tequila - Nie Mar 12, 2006 6:13 pm
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/ ... 06906.html

http://www.polskieradio.pl/iar/news.asp ... 219545&p=s



Strona 1 z 14 • Wyszukiwarka znalazła 2091 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 Lista plików html do pobrania, pobierz, download
Odpowiedzi CKE 2006 Oryginalny arkusz maturalny 1-ZP Matematyka, Matura
5 AGIS OBD CAN PL, LPG - diagnostyka, Agis - instrukcja
[Polski]Szachrajstwo / Passe-passe (2008)
NINJA DAGER SM , MONOLIT Z EQ 45 lvl boj!