ďťż
 
[Katowice] Dworzec PKP



martin13 - Nie Lip 22, 2007 6:58 pm
TriGranit i inni chcą przebudować dworzec
Przemysław Jedlecki 2007-07-22, ostatnia aktualizacja 2007-07-22 20:31
PKP chcą przebudować katowicki dworzec kolejowy. Kto się tym zajmie, dowiemy się w styczniu. Wśród chętnych jest firma, która postawiła Silesia City Center.
Dyskusja o przyszłości dworca kolejowego trwa od wielu miesięcy. PKP już zapowiedziały, że zostanie on gruntownie przebudowany. Pojawiły się nawet zapowiedzi, że jego charakterystyczny, choć brudny i zapuszczony gmach zostanie całkowicie wyburzony.

Od początku sprzeciwiali się temu architekci i historycy sztuki z Polski i z zagranicy. Wreszcie PKP uznały, że charakterystyczne betonowe kielichy dworca nie znikną z powierzchni ziemi. Przyszły inwestor będzie musiał je bowiem zachować w całości lub dużej części.

Tymczasem z naszych informacji wynika, że budynkiem jest zainteresowana m.in. spółka Keyinvest. Wartość jej inwestycji w Polsce wynosi już ok. 500 mln euro. Jej projekty realizuje związana z nią Irlandzka Grupa Deweloperska. Jeden z najbardziej znanych to Rezydencja Grzybowska w Warszawie. W 27-piętrowym budynku będą m.in. mieszkania, restauracja i centrum fitness.

Na razie jednak Keyinvest o swoich planach dotyczących dworca woli milczeć. - Za wcześnie, by o tym mówić - tłumaczą przedstawiciele firmy.

Dworcem zainteresowany jest również węgierski TriGranit. W Katowicach postawił już centrum handlowo-rozrywkowe Silesia City Center, a tuż obok buduje osiedle mieszkaniowe. Firma inwestuje również m.in. w Rumunii, Chorwacji, Serbii, Bułgarii i na Węgrzech. TriGranit swoimi pomysłami na dworzec też nie chce się jeszcze dzielić.

Wiadomo jednak, że zgodnie z zapowiedziami dworzec przebuduje spółka utworzona przez PKP i inwestora zewnętrznego. W listopadzie zakończy się pierwszy etap szukania inwestora - zostanie wybranych kilku najpoważniejszych kandydatów. Kto przebuduje dworzec, dowiemy się na początku przyszłego roku.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,4332461.html




MarcoPolo - Nie Lip 22, 2007 7:57 pm
O k....ule bele



Bartek - Nie Lip 22, 2007 8:47 pm
Dobrze niech piszą o tym że firma która zbudowała SSC chce przebudować dworzec to w końcu ludzie zrozumieją co mogą otrzymać na tym miejscu.



absinth - Nie Lip 22, 2007 8:50 pm
projekt TriGranitu nie byl az taki zly, ale porywajacy tez nie byl, mimo, ze to Kurylowicz
przynajmniej tak go zapamietalem...
w kazdym badz razie skoro w gazecie pisze o tym, ze kielichy maja byc zachowane to beda musieli swoj projekt zmodyfikowac




Jastrząb - Wto Lip 24, 2007 8:52 am

Dobrze niech piszą o tym że firma która zbudowała SSC chce przebudować dworzec to w końcu ludzie zrozumieją co mogą otrzymać na tym miejscu.

Ludzie nic nie zrozumieją a nawet jak zrozumieją to będą pełni entuzjazmu, bo szarym mieszkańcom Katowic, Śląska i w ogóle całej Polski, bardzo podobają się blaszane centra handlowe. Jest tam dla nich czysto, przyjemnie, można spędzić miło czas, można zrobić tanie zakupy. Tak na prawdę mniej niż 10% ludzi zwraca uwagę na ich wygląd zewnętrzny. A ci co zwracają patrzą tylko, że jest estetyczne i czyste, architektura takich obiektów mało kogo interesuje. Jest to smutne, ale prawdziwe, że cały naród jest zakochany w centrach handlowych. Wystarczy poczytać komentarze ludzi, którzy bardzo chętnie widzieli by blaszaka zamiast dworca PKP.



absinth - Wto Lip 24, 2007 10:42 am
i własnie dlatego nalezy zastosowac tu wobec spoleczenstwa metode Lincolna ktory zapytal sie kiedys swoich do doradcow co sadza o jakims jego pomysle, a ze wszyscy z wyjatkiem jego byli przeciew stwierdzil:

7 glosów przeciw, jeden za... glosy za przewazaja



absinth - Czw Lip 26, 2007 7:43 am

25.07.2007
Kto przebuduje katowicki dworzec?

Coraz więcej firm jest zainteresowanych przebudową katowickiego dworca, PKP jednak wciąż trzyma inwestorów w niepewności. Wszystko stanie się jasne po 30 lipca

Czy katowicki dworzec kolejowy nareszcie ma szanse być przebudowany? Wygląda na to, że tak. Mateusz Skowroński, pełnomocnik prezydenta ds. inwestorów strategicznych, ma kieszenie pełne wizytówek inwestorów.
Jednym z ciekawszych jest belgijski Plant Location Europe NV (część grupy AOI Group). W Katowicach był m.in. dyrektor generalny firmy Freddy Opsomer.

Powstają wstępne koncepcje
– Są ciekawi z tego względu, że specjalizują się w obiektach kolejowych i pokolejowych. Budują dworce, dla których funkcje komercyjne to uzupełnienie – mówi Mateusz Skowroński, pełnomocnik prezydenta ds. inwestorów strategicznych. Kolejne firmy, zainteresowane zainwestowaniem katowickim dworcem, to węgierski Tri Granit (m. in. Silesia City Center), grupa Multi Development, która buduje centra handlowe i biurowce na terenie całej Europy, Polish Investments & Acquisitions czy Keyinvest (realizuje m.in. rezydencję Grzybowską w Warszawie – futurystyczny budynek mieszkalny na 27 pięter). W pracownicach architektonicznych powstają wstępne koncepcje.
Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że na zlecenie firmy Parkridge CE Retail krakowska grupa Mofo Architekci przygotowała koncepcję centrum handlowego Focus Park w miejscu dzisiejszego dworca.
– Inwestorzy mają różne pomysły, np. na połączenie jednaj części dworca z drugą za pomocą kładki – mówi Skowroński.
Nie wiadomo natomiast na pewno, czy PKP ugnie się pod presją architektów i historyków sztuki, by nie burzyć starego dworca, a jedynie go zmodyfikować. Jedno jest pewne – inwestycja musi się inwestorom finansowo opłacać.

Sprawa się ślimaczy
Teraz wiele zależy od warunków, jakie postawi PKP. Wiadomo, że ma powstać spółka celowa, ale szczegółowe memorandum, głównie dotyczące strony finansowej przedsięwzięcia, ma być znane dopiero po 30 lipca.
Nic dziwnego, że na razie inwestorzy nie mówią wiele o swoich planach. Janusz Olesiński, dyrektor ds. kontaktów i pozwoleń Tri Granit: – Jesteśmy zainteresowani dworcem od półtora roku, ale sprawa się ślimaczy. Poczekamy na memorandum, wtedy damy naszą odpowiedź co do planów. Interesuje nas przede wszystkim strona finansowa projektu oraz to, na jakich warunkach inwestor zostanie dopuszczony do spółki z PKP – mówi Olesiński.
Po 30 lipca inwestorzy kupią memorandum za 30 złotych. Tych, którzy nie zrezygnują ze swoich planów, czekają dwa etapy selekcji. Do drugiego przejdzie już tylko pięciu oferentów. Najlepszego wybierze komisja złożona z przedstawicieli PKP i miasta. O tym kto ostatecznie zostanie wybrany, dowiemy się w styczniu.

Wioleta Niziołek



d-8 - Czw Lip 26, 2007 7:51 am

Mateusz Skowroński, pełnomocnik prezydenta ds. inwestorów strategicznych, ma kieszenie pełne wizytówek inwestorów.

heheh
nie,zebym byl zlosliwy ale jakos chyba zbyt doslownie sobie wyobrazilem ta kwestie heh i od razu smieszniej sie jakos zrobilo.
pelny profesjonalizm



salutuj - Czw Lip 26, 2007 8:37 am
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MarcoPolo - Czw Lip 26, 2007 10:55 am
Zeby Mateuszek znowu nie nabroil, wizytowki w spodniach moga sie sprac przy pierwszym praniu. Niech Mateuszek uwaza!



absinth - Czw Lip 26, 2007 11:00 am
czepiacie sie Panowie



macu - Czw Lip 26, 2007 11:14 am
Ze strony PKP

NOWY DWORZEC GŁÓWNY W KATOWICACH – POLSKIE KOLEJE PAŃSTWOWE ZAPRASZAJĄ DO ROKOWAŃ POTENCJALNYCH INWESTORÓWPKP S.A. ogłosiło dzisiaj zaproszenie do rokowań potencjalnych inwestorów dla realizacji inwestycji polegającej na zagospodarowaniu nieruchomości dworcowej Katowice Główne. PKP S.A. chce wybrać inwestora dla tego projektu jeszcze w tym roku.

Do rokowań mogą przystąpić osoby fizyczne oraz prawne, które mają niezbędne doświadczenie oraz zdolność finansową do przeprowadzenia Projektu. Harmonogram projektu budowy nowego centrum w Katowicach został przyjęty w Katowicach w maju tego roku na spotkaniu Ministra Transportu Jerzego Polaczka, Wojewody Śląskiego Tomasza Pietrzykowskiego i Prezesa PKP S.A. Andrzeja Wacha. PKP SA chce rozpocząć realizację tego projektu z wybranym inwestorem na przełomie 2008 i 2009 roku i zakończyć prace budowlane w 2011 roku. W miejscu obecnego dworca powstanie nowoczesny dworzec kolejowy, węzeł komunikacyjny i centrum biznesowe, które stworzy nową jakość w centrum miasta. Jest to najważniejsza inwestycja PKP S.A na Śląsku w ciągu najbliższych lat. Realizację harmonogramu projektu nadzoruje Minister Transportu.

Projekt Katowice, nie jest jedynym realizowanym w tej chwili przez PKP S.A. PKP S.A. planuje przebudowę i modernizacją kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą Dworce Główne we Wrocławiu, Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Kielcach, Szczecinie i Sopocie. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1.5 miliarda euro. Celem PKP S.A. jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych będących węzłami komunikacyjnymi dającymi nowe możliwości komunikacji, spędzania czasu oraz działalności gospodarczej mieszkańcom miast oraz podmiotom gospodarczym.

Postępowanie mające na celu wyłonienie Inwestora jest dwuetapowe. W I etapie PKP S.A. dokona oceny złożonych przez potencjalnych inwestorów odpowiedzi na zaproszenie, w szczególności w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej potencjalnych Inwestorów, jak również oceni przedłożoną przez nich koncepcję zagospodarowania nieruchomości wchodzącej w skład projektu. W wyniku powyższej oceny zapraszający może wyłonić nie więcej niż pięciu potencjalnych inwestorów, z którymi przeprowadzi rokowania.

W II etapie po złożeniu wiążących ofert przez potencjalnych Inwestorów i po ewentualnym przeprowadzeniu dodatkowych rokowań z potencjalnymi inwestorami zapraszający wyłoni inwestora, którego oferta zostanie uznana przez zapraszającego jako charakteryzująca się najkorzystniejszą relacją parametrów określonych przez zapraszającego. Bliższe informacje na temat projektu i zaproszenia znajdują się na stronie: www.pkp.pl

Jarosław Adwent – Członek Zarządu PKP S.A. – Dyrektor Gospodarowania Nieruchomościami PKP S.A.
„Poświęciliśmy kilka miesięcy ciężkiej pracy na przygotowywanie procedury wyłania inwestorów na projekty tego typu. Będzie miała ona zastosowanie w stosunku do wszystkich innych projektów obejmujących duże dworce w Polsce. Nasza strategia polega nie tylko na budowie nowych dworców, ale również tworzenia dużych i nowych centrów komunikacyjnych i biznesowych. Projekt katowicki jest wart kilkaset milionów euro, a potencjalne zyski kilkunastokrotnie więcej. Rocznie z tego dworca korzysta kilkanaście milionów klientów. Liczymy się z dużym zainteresowaniem, ponieważ analizujemy sygnały z rynku już od dłuższego czasu.”

Dodatkowych informacji udziela:
Rzecznik Prasowy PKP S.A.
Michał Wrzosek
tel: (+48 22) 47 49 200
fax: (+48 22) 47 49 202
m.wrzosek@pkp.pl



Osek - Czw Lip 26, 2007 2:42 pm
może to krzywdzące, ale u mnie ta inwestycja budzi więcej obaw niż nadzieji. Po prostu żadna ze stron majaca lub mogąca mieć jakikolwiek wpływ na kształt tej inwestycji nie wykazała inicjatywy i działań w kierunku stworzenia czegoś naprawde dobrego, również dla samego miasta.
- władzom miasta zależy głównie na czasie i autobusach miejskich w tym samym miejscu i już zadeklarowały, że nie będą ingerowały zbytnio, aby nie przedłużać, już nie mówiąc o jakis wydatkach miasta na stworzenie nowoczesnego węzła komunikacyjnego, którego przecież żaden prywatny inwestor nie ufunduje.
- PKP, oczywiście chce jak najwięcej zarobić i sądzę, że to będzie dla nich czynnik o wadze 90%
- inwestor jak PKP, też chce zarobić, oczywiście jak najwięcej, a że defacto nie będzie ostatecznie właścicielem wybudowanego przez siebie budynku, bo po ok. 30 latach odda go PKP, nie może być mowy o czymś takim jak inwestycja w nieruchomość, czyli stawiamy coś lepszego(czytaj: droższego), bo i tak są to pieniądze ulokowane w nieruchomość. Samo miejsce też nie wymaga jakiegoś wysiłku, żeby stało się popularne. Tak więc jaknajmniej wydać i jaknajwięcej zarobić, a w ta strategię świetnie wpisują się obiekty czysto handlowe, wielkopowierzchniowe, raczej tańsze niż droższe w budowie.
- minister transportu, który też mógłby jakoś realnie wpłynąć na kształt inwestycji, nie przynosi nadzieji. Termin, to cały problem dla niego.
A więc kto tak naprawde jest zainteresowany, aby miasto jako całość też miało z tej inwestycji wymierne korzyści np. wizerunek, nowoczesne centrum komunikacyjne itp. Na pewno GKW i ...



salutuj - Czw Lip 26, 2007 4:24 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Tequila - Czw Lip 26, 2007 5:19 pm
Do tego czasu u władzy będzie już ktoś inny...



mark40 - Czw Lip 26, 2007 7:03 pm
Dzis w Dedektywach na TVNie prawie główna rolę pełnił katowicki dworzec PKP i poszukiwanie na nim bezdomnego własnie przez dedektywów. Nawet scena na estakadzie byla z bezdomnymi w roli głównej.Nie ma co swietna wizytówka .

I tak sobie pomyslalem nad takim wariantem. Inwestor zmodernizuje obecny dworzec, obok wybuduje galerie. Galeria wiadomo bedzie w rekach tego inwestora lub sprzedana. A kto bedzie odpowiedzialny za zmodernizowany dworzec? PKP?



depress_wist2 - Czw Sie 02, 2007 11:12 am




Bartek - Czw Sie 02, 2007 11:31 am
Atak chemiczny czy to ta ekipa ktora miała zaprezentować sposób na wyczyszczenie dworca?



martin13 - Czw Sie 02, 2007 6:21 pm
Na katowickim dworcu PKP może być czysto!
Jacek Madeja 2007-08-02, ostatnia aktualizacja 2007-08-02 19:48
Niemożliwe stało się możliwe! Z katowickiego dworca w mgnieniu oka znikał w czwartek brud i smród. Po naszych tekstach specjalistyczna firma sprzątająca postanowiła udowodnić, że na dworcu może być czysto.
Od kilku tygodni piszemy o brudzie i smrodzie na katowickim dworcu. Kolej bezradnie rozkłada ręce, firma czyszcząca nie ma sobie nic do zarzucenia, a sanepid tłumaczy, że może jedynie wlepić mandat. W walce z dworcowym brudem nie radzą sobie też władze Katowic. - Dworzec trzeba wyburzyć i postawić nowy. Tylko wtedy będzie czysto - mówią urzędnicy.

Marne to tłumaczenia. Postanowiliśmy znaleźć specjalistę, który zmierzy się z brudem na dworcu. I udało się! IWaGO, część międzynarodowego holdingu Indutec, była jedną z firm, która zadzwoniła do redakcji "Gazety". Z naszych tekstów dowiedziała się o problemach katowickiego dworca i postanowiła je rozwiązać. - Wyczyściliśmy wieżę Eiffla i Akropol, więc dlaczego nie katowicki dworzec. Radzimy sobie ze wszystkim, co jest zabrudzone - przechwalał się Joachim Duda, prezes firmy.

Zarządcy dworca niczym w pokerowej rozgrywce powiedzieli "sprawdzam" i zaprosili odważnego czyściciela na próbne sprzątanie. W czwartek dworzec zamienił się w poligon doświadczalny. Wrogiem był wszelkiej maści brud, który zadomowił się tu w najlepsze. Orężem - maszyny czyszczące, preparaty chemiczne, ale też zwykłe szczotki, zdrapki i szmaty.

Na początek silne uderzenie. Specjaliści z IWaGo zaatakowali suchym lodem. To drobinki zamrożonego dwutlenku węgla, które rozpędzone do zawrotnej prędkości wbijają się w zabrudzenia, potem zamieniają się w gaz, który gwałtownie rozprężając się, wywołuje mikroeksplozje i odrywa drobiny zanieczyszczeń. Już po chwili poradziły sobie z graffiti, naklejkami i wdeptanymi w ziemię gumami do żucia. Suchy lód wygrywa w cuglach.

Po nim w ruch idzie woda. Pod zawrotnym ciśnieniem 1200 atmosfer rozprawia się z czarną skorupą zalegającą na betonowych filarach, które podtrzymują dworcowe kielichy. Czas na betonowe płyty na estakadzie przy jednym z bocznych wejść. - Tutaj jest najgorzej. To ulubiona toaleta bezdomnych. Płyty mają bardzo duże pory. Próbowaliśmy, ale nie da się ich wyczyścić - operacji sceptycznie przygląda się Marian Woźniak z firmy Południe, która zajmuje się czyszczeniem hali dworca.

Jednak woda podgrzana do 80 st. Celsjusza i zmieszana z płynem czyszczącym bez problemu rozpuszcza grubą warstwę brudu. Po chwili płyty jaśnieją piaskowym kolorem. Razem z brudem znika też dławiący fetor.

- Płyty wyglądają rewelacyjnie - nie kryje zachwytu Idalia Dymek, zarządca katowickiego dworca. Podobnie jest ze ścianami i posadzkami. Wyczyszczone miejsca wyraźnie odróżniają się od reszty. - Płyn czyszczący dobieramy w zależności od powierzchni i rodzaju zabrudzenia. Mamy kilkaset rodzajów preparatów. Ale na pierwszy rzut oka widać, że dworzec po prostu nie jest regularnie czyszczony. Tu trzeba sprzątać na okrągło, jak w supermarketach. I nie wystarczy tylko miotła i wiadro wody - mówi Piotr Zmitrowicz, specjalista z IWaGO, który w jednym z zakamarków rozprawia się z kilkucentymetrową warstwą brudu.

Na dworcu są miejsca, w których wystarczą tradycyjne szczotki i szmaty. Przykład: zapaćkane drzwi do dolnego holu po kilku minutach mycia są nie do poznania.

Wielkim porządkom przyglądają się taksówkarze. - Wygląda elegancko, ale za dwa tygodnie znowu będzie tak samo - macha z rezygnacją jeden z nich.

- Robimy, co możemy, ale mamy tylko jedenastu pracowników. Poza tym czyścimy zgodnie z harmonogramem wyznaczonym przez zarządcę dworca, to za rzadko przy ilości ludzi korzystających z dworca - broni się Woźniak.

Marek Sieczkowski z biura marketingu PKP przyznaje, że firma sprzątająca katowicki dworzec była już kilkakrotnie karana za niewywiązywanie się z umowy. - Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że to bardzo trudny teren. Katowice mają jeden z największych przepływów pasażerów w kraju. Dworzec ma masę zakamarków, w których mieszkają bezdomni. Od września wynajmiemy nową firmę ochroniarską. Liczymy, że będzie skutecznie pilnowała porządku - mówi Sieczkowski - Oczywiście, bardzo poważnie przyjrzymy się efektom próbnego czyszczenia katowickiej stacji. Wszystko zależy od oferty cenowej IWaGO. Nie wydamy dużych pieniędzy na wyczyszczenie obiektu, który i tak w najbliższych latach będzie przebudowany - dodaje.

- Myślę, że koszty będą dla kolei bardzo konkurencyjne - zapewnia prezes Duda.

Czwartkowe porządki obserwowała Bożena Jastrzębska z Oddziału Dworce Kolejowe w Warszawie. Instytucja zarządza 72 największymi dworcami kolejowymi w kraju. - Jeśli metody się sprawdzą, spróbujemy zastosować je w całym kraju - zapowiedziała przed pokazem Jastrzębska.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,4360893.html






______________________________________________________________

Jak się chce, to jednak można



MarcoPolo - Czw Sie 02, 2007 6:26 pm
Kaj sa zdjecia????????????



MephiR - Czw Sie 02, 2007 6:37 pm
Tu są:









Bartek - Czw Sie 02, 2007 6:41 pm
mówi Sieczkowski - Oczywiście, bardzo poważnie przyjrzymy się efektom próbnego czyszczenia katowickiej stacji. Wszystko zależy od oferty cenowej IWaGO. Nie wydamy dużych pieniędzy na wyczyszczenie obiektu, który i tak w najbliższych latach będzie przebudowany - dodaje.



MarcoPolo - Czw Sie 02, 2007 6:42 pm
Dzieki.
Przed to widzialem a po?
A juz widze po jest w drugim planie na tych zdjeciach.



martin13 - Czw Sie 02, 2007 6:45 pm

Przed to widzialem a po?

To proponuję zrobić spacer na dworzec



MarcoPolo - Czw Sie 02, 2007 6:48 pm
Jutro to zrobie.
Ps. Tlumaczenia zarzadu dworca ze nie oplaca sie myc bo dworzec bedzie za np. pol roku przebudowany-nadaja sie do Teleexpresu.



salutuj - Czw Sie 02, 2007 6:59 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MephiR - Czw Sie 02, 2007 7:41 pm

może ktoś wrzucić fotki tym co nie mogą na żywo sprawdzić?
Przyłączam się do prośby



bty - Pią Sie 03, 2007 8:16 am
ja za dwa tygodnie idę do fryzjera, zetnę się na łyso więc nie ma sensu już myć włosów.

Na dworcu będę dopiero za tydzień, mam nadzieję, że jeszcze się nie wybrudzi.

Czy oni czyszczą cały dworzec? Czy tylko na zewnątrz?



Mies - Pią Sie 03, 2007 11:22 am

może ktoś wrzucić fotki tym co nie mogą na żywo sprawdzić?

No właśnie ! Czekam z niecierpliwością
Aha i napiszcie jak to naprawdę wygląda, bo dziennikarze lubią koloryzować.



d-8 - Nie Sie 05, 2007 2:06 pm
fotki z wyborczej oddaja w zupelnosci to co jest tam do zobaczenia.

wczoraj wieczorem badalismy ( bez aparatu ) jak to wyglada. no i wyglada ok. gdyby grzybki przejechac w calosci tą odmianą karchera efekt mysle bylby calkiem calkiem... powiem tak : mozna by sie zaskoczyc .



Jastrząb - Wto Sie 07, 2007 9:50 am

Nie wydamy dużych pieniędzy na wyczyszczenie obiektu, który i tak w najbliższych latach będzie przebudowany

Przy takim brudaśnym podejściu, to nawet jak całkowicie nowy dworzec wybudują, to za rok znów będzie tam syf jak ta lala



dudu21 - Wto Sie 07, 2007 10:36 am
http://miejsca.org/2007/dworzec-w-katowicach-protest/



Bartek - Śro Wrz 05, 2007 1:47 pm
W Warszawie się coś ruszyło

Gigantyczna inwestycja przy dworcu Warszawa Zachodnia
2007-09-05 12:37:25

Największe w stolicy centrum handlowo-hotelowe ma powstać na 50 hektarach przy dworcu Warszawa Zachodnia. Na placu między Prądzyńskiego, Bema, Prymasa Tysiąclecia i Al. Jerozolimskimi powstanie nowoczesny zespół budynków.

Teren przeznaczony na inwestycję jest ponad trzy razy większy niż ten, który zajmuje największe dziś centrum handlowe stolicy - Arkadia. PKP chcą, by oprócz peronów, poczekalni i kas biletowych w dworcowych budynkach znalazły się na nim też biura, hotel, punkty usługowe i placówki handlowe. Koło kompleksu znajdzie się parking "Parkuj i jedź" na minimum 800 samochodów. Cały zespół ma mieć 10 pięter wysokości.

Nowy dworzec ma wybudować prywatna firma, ponieważ kolejarze nie mają pieniędzy na tę inwestycję. Prace będą przebiegać w dwóch etapach.

Przebudowa Warszawy Zachodniej to niejedyna dworcowa inwestycja w stolicy. Kolejarze chcą, by przed Euro 2012 powstał też nowy Dworzec Wschodni. Jesienią mają ogłosić rokowania w tej sprawie.

Źródło Gazeta Wyborcza



Mies - Śro Wrz 05, 2007 2:11 pm

może ktoś wrzucić fotki tym co nie mogą na żywo sprawdzić?


Przyłączam się do prośby

To co z tymi zdjęciami?



salutuj - Śro Wrz 05, 2007 2:19 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



jacek_t83 - Śro Wrz 05, 2007 2:29 pm

teraz to juz po ptokach - juz sie uswinuszyl, menele sie odlali, graficiarze posmarowali i jest po staremu
jak ty dobrze znasz to miasto



salutuj - Śro Wrz 05, 2007 2:52 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Wit - Nie Wrz 09, 2007 11:21 am


Kolejka inwestorów do katowickiego dworca
Dziennik, pb/09.09.2007, godz. 11:36)

W sobotnim wydaniu "The Wall Street Journal Polska" dodatku ekonomicznym do "Dziennika" czytamy o ogromnych firmach deweloperskich, które walczą o katowicki dworzec kolejowy. Inwestycja jest wyceniana na kilkaset milionów złotych.

Inwestycją, która wielkością ma dorównywać warszawskim "Złotym Tarasom", zainteresowanych jest dziewiętnaście firm - zarówno polskich jak i zagranicznych. Są wśród nich m.in.: ING Real Estate, Ghelamco, Globe Trade Center czy Triagnit.

Wyłonienie inwestora, który zagospodaruje ten jeden z najatrakcyjniejszych terenów inwestycyjnych w Polsce nie nastąpi jednak w tym roku. Wybór odbywa się bowiem w drodze rokowań, co trwa zdecydowanie dłużej niż przetarg. Zapewne w październiku zostanie wybranych pięciu inwestorów, którzy będą walczyć o katowicki dworzec w drugim etapie. Rzecznik prasowy PKP, Michał Wrzosek przewiduje, że cały proces z wyborem inwestora zakończy się w przyszłym roku.

Na nieruchomości należącej do PKP przewidziano możliwość wybudowania węzła komunikacyjnego oraz kompleksu handlowo-biurowo-hotelowego o powierzchni 100 tys. metrów kwadratowych. Jeśli wybór inwestora przebiegnie bez zakłóceń, pierwsze prace mogą się rozpocząć na przełomie 2008 i 2009 roku.

Więcej w "The Wall Street Journal Polska" dodatku ekonomicznym do "Dziennika"
[url]
http://biznes.onet.pl/0,1602547,wiadomosci.html[/url]



Bartek - Nie Wrz 09, 2007 11:51 am
Nie obraziłbym się jakby dach był taki jak jest w złotych tarasach Cóż jeszcze rok czekania na roboty budowlane, ale najciekawsze jednak będzie czekanie na projekt



koniaq - Nie Wrz 09, 2007 12:59 pm
ciekawe, jakie sa te pozostale firmy? Z wymienionych to bym najbardziej ufal ING Real Estate



kropek - Nie Wrz 09, 2007 1:12 pm
Mam nadzieje, ze z duzej chmury nie bedzie malego deszczu.
Ale koniec z pesymizmem.

Apropos ING Real Estate; ciekawe jaka koncepcje na dworzec i jego otoczenie przedstawia, czy te sama co kilka lat temu, czy moze stworza i zaproponuja cos innego?



absinth - Nie Wrz 09, 2007 4:42 pm
ja mam nadzieje, ze ING RE nie wazy sie przedstawic tych propozycji sprzed paru lat...

co by nie mowic to sie juz zestarzalo...



koniaq - Nie Wrz 09, 2007 6:20 pm
no przeciez nei zaproponuja poprzedneigo projektu, ludzie no



Mies - Nie Wrz 09, 2007 6:32 pm

ja mam nadzieje, ze ING RE nie wazy sie przedstawic tych propozycji sprzed paru lat...

co by nie mowic to sie juz zestarzalo...


Mam nadzieję, że paradoksalnie przewlekanie całej sprawy tylko wyjdzie na dobre. Świadomość architektoniczna jest chyba większa niz pare lat temu i byle chłamu już wcisnąć nam do miasta się nie da.



martin13 - Pon Wrz 10, 2007 8:04 pm
Wielki powrót Holendrów na katowicki dworzec
Tomasz Malkowski 2007-09-10, ostatnia aktualizacja 2007-09-10 21:13
Holenderski deweloper ING Real Estate przed kilku laty miał przebudować katowicki dworzec, na miejscu starego budynku planował wielofunkcyjny kompleks. Nic z tego nie wyszło, bo miasto wycofało się z inwestycji. Teraz znów walczy o to najatrakcyjniejsze do inwestycji miejsce w regionie
Kilka lat temu PKP wspólnie z władzami Katowic omal nie zawiązały spółki z ING Real Estate, która miała deweloperowi umożliwić przebudowę dworca kolejowego. Inwestor pokazywał nawet plany - zamiast obecnej hali miało powstać rozległe centrum handlowo-usługowe. Sam dworzec znajdował się nad peronami, na które zjeżdżało się ruchomymi schodami. Plac Szewczyka był dalej dworcem autobusowym, jednak nad nim rozpościerały się nowe budynki ze szkła. Całość dopełniał hotel. Inwestycja - szacowana na 900 mln zł - nie doszła do skutku, bo miasto zrezygnowało ze spółki z ING.

Dziś holenderski potentat powraca. Wraz z 18 innymi deweloperami startuje w rokowaniach, dzięki którym PKP mają wyłonić głównego inwestora przebudowy dworca. Do zagospodarowania są obecna hala dworcowa wraz z placem Szewczyka, na którym dziś jest dworzec autobusowy, oraz znajdujący się po drugiej stronie torów plac Oddziałów Młodzieży Powstańczej. W sumie 6,5 hektara w samym sercu miasta!

Ma tutaj powstać nie tylko węzeł komunikacyjny, ale i biura, centrum handlowe, parkingi, hotele. Wciąż nie wiadomo, co stanie się z obecnym budynkiem dworca: czy będzie zachowany w całości, czy tylko we fragmencie.

Obecnie trwa pierwszy etap wyłonienia inwestora. ING ma znów szanse, bo za jego wyborem przemawiają olbrzymi kapitał i duże doświadczenie. W Warszawie zrealizował Złote Tarasy, gigantyczne centrum handlowo-usługowo-biurowe o powierzchni 220 tys. m kw., które stanęło na wprost Dworca Centralnego. Inwestycja kosztowała pół miliarda euro, a przebudowa w Katowicach będzie mieć porównywalną skalę. Firma nie chce jednak zdradzić obecnych planów. - Jesteśmy bardzo zainteresowani stolicą Śląska. Stworzenie tutaj centrum jest zgodne z naszą strategią, bo stawiamy na duże, kompleksowe projekty. Już w Warszawie przy budowie Złotych Tarasów staraliśmy się o przebudowę Dworca Centralnego, jednak PKP zrezygnowały z tego. Liczymy, że w Katowicach nam się uda - mówi Agnieszka Podbielska, rzeczniczka ING Real Estate.

Także węgierski TriGranit startuje w rokowaniach. Zbudował już największe centrum handlowe w regionie - Silesię City Center. Tuż obok deweloper stawia osiedle Dębowe Tarasy, a w planach ma jeszcze budowę dwóch wież biurowych. Ta dobra współpraca z Katowicami może zaważyć na wyborze tego dewelopera. - Od lat jesteśmy ściśle związani ze Śląskiem, tu powstała nasza pierwsza polska inwestycja. Intensywnie pracujemy nad projektem modernizacji katowickiego dworca. W przewidzianym czasie przedstawimy naszą propozycję organizatorowi procesu inwestycyjnego do oceny. Bardzo nam zależy, by mieszkańcy Śląska znów byli dumni z katowickiego dworca - mówi Rafał Paszkiewicz, szef spółki należącej do TriGranitu, odpowiedzialnej za inwestycje.

Oprócz tego w rokowaniach startują jeszcze m.in. Ghelamco oraz Globe Trade Centre SA. Pierwszy ma na koncie kilkanaście budynków biurowych w Warszawie. Natomiast GTC realizuje wszelkie projekty: od osiedli mieszkaniowych po centra handlowe w całej Europie Środkowej. Jedną z jego ostatnich realizacji była Galeria Kazimierz w Krakowie. - Nie możemy nic powiedzieć o naszych planach w Katowicach. To duże przedsięwzięcie, a i konkurencja niemała - mówi Mariusz Kozłowski, dyrektor ds. rozwoju w Globe Trade Centre.

W październiku PKP wyłonią pięciu inwestorów, którzy przejdą do drugiego etapu rokowań. Następnie odbędą się kolejne rozmowy, na ich podstawie wybrana zostanie najkorzystniejsza oferta. Inwestora poznamy na początku przyszłego roku. Inwestycja - wyceniana na kilkaset milionów złotych - może rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2008 i 2009 roku.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,4477060.html



salutuj - Pon Wrz 10, 2007 8:06 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



macu - Pon Wrz 10, 2007 8:10 pm
Takie ujawnienie części ofert dobrze zrobiłoby też konkurencji w II etapie. Ci z gorszym "widokiem ogólnym" bardziej podkręcaliby szczegóły swoich projektów, co nam wyszłoby tylko na dobre.



babaloo - Pon Wrz 10, 2007 8:15 pm
Mam dobre przeczucia w sprawie tej inwestycji.

Chociaż nie wiem dlaczego: rokowania organizuje PKP, udział bierze Miasto Katowice i wszyscy chcą zburzyć halę dworca

Ale moje irracjonalne przeczucia mówią, że będzie dobrze



Bartek - Pon Wrz 10, 2007 9:49 pm
Nowe porządki na dworcu

Od kilku dni katowicki dworzec kolejowy zmienił się nie do poznania.
Nie ma bezdomnych i przestało śmierdzieć. PKP zapewnia, że to dopiero początek zmian.

To brzmi jak bajka. Z dnia na dzień, ze schodów, ławek, peronów, poczekalni i holu głównego dworca w Katowicach zniknęli bezdomni. Przestało śmierdzieć jak do tej pory i czasem tylko zaleci zapachem smażonego kurczaka. Porządku cała dobę pilnują funkcjonariusze agencji ochrony Sat-Guard. Od 1 września zastąpili Straż Ochrony Kolei.

To działa na psychikę
Barbara Piszczak, zarządca rejonu dworców kolejowych w Katowicach, narzeka: – Bezdomni utrudniają życie pasażerom, ciężko było sobie z nimi poradzić. Nowa ochrona jest o wiele skuteczniejsza.
Zauważyli to zarówno podróżni, jak i właściciele kiosków na dworcu. – Zmieniło się. Wcześniej słyszałem opinie, że strach wysiadać na tym dworcu, każdy się bał. Od razu widać, że teraz jest lepiej. Najważniejsze, że zniknęło żebractwo przy kasach – mówi Jarek z Bielska.
Pani Janina, z dworcowego kiosku nr 5, jest zadowolona: – Jest czysto, panowie pilnują, oby tak dalej.
Zdzisław Ciapka, dyrektor filii Sat-Guard, jest uprzejmy, ale stanowczy. – Jesteśmy non stop widoczni, to działa na psychikę. Bezdomni są proszeni o opuszczenie dworca, proponujemy im noclegownie. Na razie wychodzą. Wracają, ale patrole są po to, żeby tego pilnować. Interweniujemy, kiedy siadają na ławkach, wyłudzają pieniądze. Odcinamy ich od tego źródła dochodu.

Wzorem miast europejskich
To dopiero początek. Dowiedzieliśmy się, że wynajmując ochronę, PKP przygotowują się do zamykania dworca na noc. Zbliża się sezon zimowy, kiedy bezdomnych na dworcu przybywa. Od listopada drzwi dworca będą zamknięte w godz. od 1.15 do 3.15, a osoby bezdomne będą odwożone do noclegowni. – Wystąpiliśmy do prezydenta, żeby miasto zakupiło bus do transportu tych osób. Nie możemy ich po prostu wyrzucać za drzwi zimą – mówi Piszczak.
W środku zostaną tylko podróżni z biletami, którzy na pociąg będą czekać w restauracji w górnym holu. W tym czasie dworzec będzie miał przerwę technologiczną i będzie gruntownie sprzątany.
– Trudno sprzątać, kiedy tu ktoś leży, tam ktoś siedzi. Chcemy, żeby wzorem europejskich miast, dworzec był bardziej przytulny – zapewnia Piszczak.
Zamykane na noc są już dworce w Tychach i Rybniku, ale katowicki jest pod tym względem najtrudniejszy. PKP myślą jeszcze o kilku kamerach, ale zanim je zainstalują, muszą oszacować koszty. – Może jeszcze dodatkowo gruntownie doczyścimy katowicki dworzec, mamy kilka ofert firm – mówi Piszczak.

Karmienie zakazane
Na razie kolejna wynajęta firma oczyszcza dworzec z kolejnej plagi: gołębi. Na ścianach można znaleźć „obwieszczenie higieny sanitarnej”, które zabrania karmienia ptaków na terenie dworca pod groźbą kary finansowej. Gołębi jest już dużo mniej.

Wioleta Niziołek
wioleta.niziolek@echomiasta.pl

-------------------------------------------------------------------------------------------

Jednak się da!



babaloo - Pon Wrz 10, 2007 10:20 pm
Nie uwierzę dopóki nie zobaczę



maciek - Wto Wrz 11, 2007 3:21 pm

Nie uwierzę dopóki nie zobaczę

Dziś rano przed 8 dwóch gości zasuwało z mopami i myli schody



MephiR - Wto Wrz 11, 2007 3:31 pm
– Może jeszcze dodatkowo gruntownie doczyścimy katowicki dworzec, mamy kilka ofert firm – mówi Piszczak.



caterina - Śro Wrz 12, 2007 6:54 pm
Potwierdzam jest czysciej i jesli czuc jakis zapach to chloru czy czegos do odkazania.nie ma tez meneli przy kasach, na schodach,w zaułkach itp.Policja spacerowała po peronach i w ogole było inaczej.Nie wiem czy wczesniej były reklamy puszczane przez głosniki czy po prostu wreszcie je naprawili i wyraznie słychac...Pozytywnie,tylko tak dalej.



koniaq - Śro Wrz 12, 2007 7:00 pm
Chcialbym powiedziec, ze ING Real Estate bylo inwestorem budynku Ginger and Fred w Pradze Autorstwa Franka Gehrego



salutuj - Śro Wrz 12, 2007 7:05 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



koniaq - Śro Wrz 12, 2007 7:10 pm
^^ szczerze mowiac z checia bym wyburzyl nasz dworzec pod nowy autorsta Gehrego, Hadid, Herzoga, Fostera, :-)



salutuj - Śro Wrz 12, 2007 7:58 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Kris - Czw Wrz 13, 2007 6:37 pm
Kolej na Katowicki dworzec?

Przebudowa katowickiego dworca kolejowego coraz bliżej. Polskie Koleje Państwowe szukają inwestora, który przebuduje obiekt. Zainteresowanie wśród firm deweloperskich jest duże, a to może oznaczać, że dworzec w końcu doczeka się modernizacji.

Na razie straszy, wkrótce ma być chlubą.
Do spółki PKP zgłosiło się 19 firm chętnych do przebudowy dworca. Są wśród nich największe firmy deweloperskie w Europie. Do końca roku PKP wybierze jedną z którą podpisana zostanie umowa na modernizację dworca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem pracę budowlane rozpoczną się pod koniec przyszłego roku.

Maciej Leśnik
http://ww6.tvp.pl/2858,20070912558964.strona



caterina - Nie Wrz 16, 2007 5:28 pm
http://www.sztuka-architektury.pl/index ... _PAGE=5130

http://www.sztuka-architektury.pl/index ... _PAGE=3699



Mies - Nie Wrz 16, 2007 6:19 pm

ale ja w kontekście innych postów

a jak powstnaie coś wybitnego to ok, jestem w stanie ustapić.


Zanim okaże się czy to co ma powstać będzie po wybudowaniu wybitne czy nie, trzebaby wyburzyć kielichy, które już teraz są wybitne. Nie ma co ustępować. Można wprowadzić nowoczesne elementy bez wyburzania kielichów.



jacek_t83 - Nie Wrz 16, 2007 6:39 pm

Zanim okaże się czy to co ma powstać będzie po wybudowaniu wybitne czy nie, trzebaby wyburzyć kielichy, które już teraz są wybitne. Nie ma co ustępować. Można wprowadzić nowoczesne elementy bez wyburzania kielichów.
zgadzam sie



salutuj - Nie Wrz 16, 2007 6:47 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



jacek_t83 - Nie Wrz 16, 2007 7:15 pm
problem w tym, ze znajac nasze realia to nikt za szybko swoich planow nie ujawni



Mies - Nie Wrz 16, 2007 7:55 pm

a ja sie nie zgadzam
obecnie architektura nie jest szkicowana na papirusie, tylko zrobione mogą być bardzo szczegółowe wizualizacje i rendery.

i dlatego nie potrzeba wyburzania, by stwierdzić czy coś jest wybitne

natomiast nie ukrywam że gdyby mieszkańcy (a także inni architekci i inteligencja lokalna) mogli w kopule sobie siąść na 5 minut założyć kask 3d i poruszać się po nowych modelach dworca to bym mógł kupić takiego kota w takim worku bez dwóch zdań - worek w końcu nawet nie półprzezroczysty, ale wręcz jak siatka


Rendery rzadko kiedy prezentują efekt końcowy. Nie chodzi tylko o to, że niezbyt często prezentuje się na nich wygląd ostateczny budynku, tak jak on naprawdę ma wyglądać, ponieważ rendery pokazują zazwyczaj jakąś, nawet zaawansowaną w opracowaniach, wizję. Wizja ta powstaje jeszcze przed opracowaniem wszystkich szczegółów technicznych, bo nie ma sensu nad nimi pracować gdy np. w konkursie przede wszystkim opiniowana jest ta wizja i podstawowe założenia funkcjonalne. W trakcie prac okazuje się zazwyczaj, że należy dokonać jakiś zmian i jakoś zazwyczaj nie są to zmiany na lepsze.

Parafrazując Marię Janion, "Do Europy z nowym dworcem - tak, ale razem z naszymi kielichami"



salutuj - Nie Wrz 16, 2007 7:58 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Mies - Nie Wrz 16, 2007 9:52 pm
Wiemy jednak co stworzyli i zgadzamy się, że to dzieło wartościowe. To co może powstać zamiast, to wielka niewiadoma. Może też być tak, że będzie to obiekt, który nas zachwyci, a po 10 latach będzie wydawał się takim nieporozumieniem jak Haas Haus w Wiedniu.



Kris - Pon Wrz 17, 2007 6:41 pm
Dworzec tylko dla podróżnych

Brudno, brzydko i niebezpiecznie - dworzec PKP w Katowicach - tak postrzegany do tej pory, ma szansę zmienić swoje oblicze. Wszystko za sprawą firmy ochroniarskiej, którą zatrudniły PKP. Walczy z przestępcami narkomanami i bezdomnymi - jak się okazuje pierwsze efekty pracy już widać. Ale, żeby dworzec stał się wizytówką Katowic - właściciela obiektu czeka długa i żmudna praca.

Nawet ochrona obiektu przyznaje, że porządek na dworcu, robi się bardzo trudno.
Wyrzucani bezdomni następnego dnia wracają. W odzwyczajaniu ich od tego nawyku, pomóc ma także kolejny pomysł zarządców dworca.
Od listopada w godzinach od 1:15 do 3:15 w nocy dworzec będzie zamknięty. Bezdomni będą wywożeni z dworca do noclegowni.
PKP chciałyby , aby robiło to miasto. Magistrat obiecuje , że co prawda nie kupi specjalnego busa, ale w razie konieczności , bezdomnych wywiezie straż miejska

Robert Jałocha
http://ww6.tvp.pl/2858,20070917562082.strona



salutuj - Pon Wrz 17, 2007 7:18 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Pon Wrz 17, 2007 7:23 pm
Wyciągają pałę i kajdanki



salutuj - Pon Wrz 17, 2007 7:23 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



MARIQ_1985 - Pon Wrz 17, 2007 8:04 pm
Wczoraj przechadzałem sie po dworcu i musze stwierdzic ze czyściutko jest zamiast smordu czuje sie miły zapach jedzenia a w korytarzu który prowadzi do peronów wyczyścili marmurowe sciany pozrywali wszystkie te papierki i umyli ale grafiti jeszcze jest :|



rasgar - Wto Wrz 18, 2007 7:05 pm

Możemy spróbowac zdefiniować wybitność.

Jeśli chodzi o budynki oddawane pod pieczę PKP to dodałbym:
- muszą wytrzymać 50 lat zaniedbań, nieczyszczenia, obszczywania i zaśmierdzania. Bo tylko architektura która jest w stanie wytrwać taką próbę czasu najwyraźniej byłaby w stanie przypaść do gustu gawiedzi.



heniek - Wto Wrz 18, 2007 7:52 pm
I to co pisze rasgar jest moim zdaniem bardzo ważne, nie chce się sprzeczać czy dzisiejszy dworzec jest ładny czy nie, czy nowy dworzec będzie ładniejszy czy nie (chociaż widziałbym tam budowle wielokondygnacyjną, której jedynie jedną z wielu funkcji byłaby funkcja dworca) BARDZO ważne jest to czy ktoś w końcu zacznie się tym obiektem zajmować. Jak to jest możliwe, że dworzec jest domem dla najgorszego elementu, nie tylko z Katowic ale nawet ze sporej części Polski? Dlaczego w ścisłym centrum Katowic nikt nie czuje się bezpiecznie? Przecież takie miasto nie ma przyszłości, ludzie wolą iść do tandetnej Silesii niż przechadzać się wśród 100-letnich kamienic.



plain - Czw Wrz 20, 2007 11:13 am
Moze warto zwrocic uwage ze w tej tandetnej Silesi ludzie czuja sie jak europejczycy pod wzgledem nowoczesnosci, sprzetu, jakosci produktow, itd a w centrum miedzy kamienicami 100 letnimi czuja sie jak 100 lat temu... mimo ze piekne budynki to strasznie brudne i zaniedbane brak miejsc w ktorych mozna sie rozerwac w tandetnej silesi co 3 kroki jest kafejka i chce zwrocic uwage ze wszystkie sa prawie pelne ... moze jakies wnioski dla milosciwie nam panujacych



heniek - Czw Wrz 20, 2007 11:51 am
zgadzam się z tobą Silesia wprowadziła nowy standard i wydaje mi się że centrum Katowic powinno stać na poziomie...



MarcoPolo - Czw Wrz 20, 2007 12:39 pm
Bylem ostatnio na dworcu i rzeczywiscie zmiana jest duza. Nie smierdzi, widzialem pojedynczych bezdomnych ale chyba czuja sie nieswojo. Niektore betonowe kielichy wewnatrz budynku pojasnialy ale w taki nieregularny sposob?



Karl_MG - Pią Wrz 21, 2007 10:19 am
Wczoraj byłem świadkiem jak ochrona rozprawia się z niechcianymi lokatorami. Trzeba przyznać, są stanowczy .



Iluminator - Pią Wrz 21, 2007 2:30 pm
Byłem dzisiaj na dworcu i widziałem minimum 4 ochroniarzy. Jeden stał przy kasach, więc już nie ma wyłudzenia pieniędzy od podróżnych

Brawo, tylko tak dalej !!!



Marshall7 - Pią Wrz 21, 2007 2:33 pm
Ciakwe jak sobie poradzą z problemem bezdomnych w zimę...... Teraz jeszcze jest w miarę ciepło, ale w zimę zaczną się złazić, więc będzie potrzeba większej ilości ochrony i będą ich wywalać. W końcu ktoś zamarznie i znowu będzie afera, że prze ochronę na dworcu ktoś zamarzł...



Mies - Pią Wrz 21, 2007 6:38 pm
Dobrze, że teraz robią tę akcję, a nie w zimie, żeby bezdomni zawczasu wiedzieli, że nie jest to miejsce gdzie jak zwykle można się schronić w przypadku mrozu.



Wit - Wto Wrz 25, 2007 8:35 pm
Katowicki dworzec PKP będzie na noc zamykany
Jacek Madeja2007-09-25, ostatnia aktualizacja 2007-09-25 21:45



Nowa firma ochroniarska z niespotykaną gorliwością pilnuje porządku na katowickim dworcu PKP. A już od listopada budynek ma być zamykany na noc.

Do tej pory porządku na dworcu pilnowali strażnicy kolejowi. Ich praca pozostawiała jednak wiele do życzenia. Zastrzeżenia mieli pasażerowie i administratorzy dworca. Podziemne zakamarki były bezpieczną przystanią dla kieszonkowców, pijaczków i bezdomnych, którzy załatwiali tutaj swoje potrzeby. Zarządcy postanowili poszukać lepszej ochrony.

Od września porządku pilnuje warszawska firma Sat-Guard. Mimo że na dworcu jest zaledwie trzy tygodnie, różnicę widać gołym okiem. Bezdomni już wiedzą, że na dworcu nie mają czego szukać. I tak zostaną przegonieni. - Ochroniarze od początku solidnie wzięli się do roboty i jest o wiele lepiej. Jest spokojniej i nie ma już tego dławiącego smrodu, którzy było czuć od bezdomnych - potwierdza jedna z kobiet handlujących na dworcu. Zgodnie z zasadą "zero tolerancji" ochroniarze przeganiają nawet naciągaczy, którzy wyłudzają pieniądze od kupujących przy kasach.

Leszek Szmytkiewicz, zastępca ds. ochrony w Sat-Guardzie, przyznaje, że najtrudniejsze były pierwsze dni, kiedy ochroniarze musieli zaprowadzić nowe porządki. - W ciągu pierwszych 48 godzin mieliśmy ponad 150 interwencji. Teraz z dnia na dzień ta liczba maleje, ale nie możemy odpuszczać. Ochroniarze muszą być widoczni na każdym kroku, tak żeby było wiadomo, że to nie jest bezpański teren. Najczęściej wystarczy delikatna rozmowa i notoryczne nękanie - tłumaczy.

Szmytkiewicz nie chce zdradzić, czy wraz z zatrudnieniem nowej firmy ochroniarskiej zwiększyła się liczba strażników na dworcu. - To kwestia umowy między nami a koleją. Mogę tylko powiedzieć, że więcej ochroniarzy pojawia się wieczorem, kiedy na dworzec zaczyna się schodzić największy element - mówi.

Zarządcy dworca chcą iść za ciosem. Planują zamknięcie stacji w nocy - od godz. 1.15 do 3.15. Wtedy nie jeżdżą żadne pociągi. - To będzie przerwa techniczna. Bez ludzi znaczniej łatwiej się sprząta. Musimy jeszcze dogadać szczegóły z Polskimi Liniami Kolejowymi, które są właścicielem podziemi pod peronami - tłumaczy Barbara Piaszczak, zarządzająca katowickim dworcem. Jednak, jak przyznaje, pomysł ma też drugie dno. - Dwugodzinna dziura w samym środku nocy powinna skutecznie zniechęcić bezdomnych, którzy chcą spędzić tu noc. Takie rozwiązanie sprawdziło się na innych dworcach - mówi Piaszczak.

W tym czasie pasażerowie, którzy mają bilety, znajdą schronienie w poczekalni w górnym holu. Dworzec ma być zamykany od 2 listopada.



absinth - Wto Wrz 25, 2007 8:51 pm
jest lepiej, nie da sie zaprzeczyc, ale do tego jak powinno byc jeszcze daleko...

ale tak trzymac!!



maciek - Wto Wrz 25, 2007 9:00 pm
^ Potwierdzam, różnicę widać gołym okiem. I nie śmierdzi.



absinth - Śro Wrz 26, 2007 8:28 am
projekt Nicholasa Grimshawa w konkursie na nowy terminal portu lotniczego w Petersburgu:


grzybki sa jak widac in



brysiu - Śro Wrz 26, 2007 9:28 am
i co - da sie?
DA SIE!!

nie bylbym soba, gdybym nie poszedl tropem Grimshawa; otoz poszedlem i zobaczylem takie cudenko:

jest to Southern Cross Station w Melbourne (Wikipedia, Designbuild-network)...

...poraz kolejny - nie da sie?
DA SIE!!



Safin - Śro Wrz 26, 2007 9:59 am
zawsze sie znajdzie jakies kłamstwo, które ukryje lenistwo/niekompetentnosc/ czy możliwosci, tutaj np: "My mamy dorzec przelotowy-to wyklucza grzybki"

a konstrukcja bombowa!



PIO - Sob Wrz 29, 2007 11:54 am
Na dworcu rzeczywiście nie smierdzi. Po za tym pomontowano w wielu miejscach plazmy. Zastanawia mnie jedno. Do czego będą wykorzystane. Najbardziej by sie przydało by słuzyły jako tablica odjazdów i przyjazdów pociąów. te obecne antyki co chwile sie psuja ipokazjuja niestworzone rzeczy (nie mówiąc obłędzie w peronach0 ale np odjazd pociągu o 15.75 to juz przesada. Znając jednak życie na plazmach poleca reklamy. Pól biedy jeśli poleci tam TVN24 jak na Centalnym w Wawie. A przedstawione powyżej zdjęcia cud miód. Ale bez wyburzenia wątpie czy się da z naszym dworcem coś takiego zrobić



d-8 - Sob Wrz 29, 2007 4:00 pm
te dwa projekty powyzej super.

a my tez w katowicach taki mamy !!!!! tyle, ze wystarczy go umyc i posprzatac !

pamietacie, jak juz wiele lat temu wyczyszczono elewacje urzedu wojewodzkiego? co prawda nie bylo straszenia takiego jak na dw.pkp ale mimo wszystko efekt "przed-po" byl piorunujacy i dla wielu bylo to jedno wielkie 'wow' !

powtorze za przedmowca: DA SIE!
do roboty.
i potwierdzam tez, ze nie smierdzi.
a pomysl z zamykaniem dworca na noc na przerwe techniczna bardzo dobry. byle do przodu!



jacek_t83 - Sob Wrz 29, 2007 5:04 pm
chcieć to móc



heniek - Nie Wrz 30, 2007 12:24 pm
Dajcie spokój, niech powstanie nowy dworzec!! Z kinem, biurami, parkingami, sklepami i basenem ;] a nie jakiś tam antyk remontować...



MarcoPolo - Nie Wrz 30, 2007 2:16 pm
tak i ze zjezdzalnia i fokarium.



salutuj - Nie Wrz 30, 2007 2:34 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



koniaq - Nie Wrz 30, 2007 5:51 pm
mnie sie wydaje, ze powstanie jakas hybryda, nowy budynek polaczony ze starym, by byl wilk syty i owca cala.
Moim marzeniem jest piękna hala nad peronami ...





kropek - Nie Wrz 30, 2007 5:58 pm

mnie sie wydaje, ze powstanie jakas hybryda, nowy budynek polaczony ze starym, by byl wilk syty i owca cala.
Moim marzeniem jest piękna hala nad peronami ...



Taki mix bylby zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem. To co jest ok zostawiamy, cala reszta do wyburzenia i zastapienia przez nowy obiekt.



koniaq - Nie Wrz 30, 2007 6:06 pm
Zdolny architekt swietnie wkomponuje nowy obiekt w stary, tym bardziej, ze dzisiejsze nurty w architekturze nie sa tak bardzo odlegle od stylu w jakim zbudowano dworzec. To co innego jak Laczenie baroku z dekonstruktywizmem (co kilku procentom architektow na swiecie te by pewnie nieźle wyszlo;) )



salutuj - Nie Wrz 30, 2007 6:29 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



heniek - Pon Paź 01, 2007 8:44 am
no ale co chcielibyście zostawić? te kielichy? widzieliście kiedyś nasz dworzec od góry? myślicie, że jest ktoś taki na świecie, kto mógłby wydobyć z tego piękno? Pamiętajmy, że aby dziś dworzec wyglądał atrakcyjnie, to nie tylko musi być ładny od wewnątrz, ale też z góry, jeśli dalej w Katowicach mają powstawać wieżowce, i ma być z nich ładny widok...



MarcoPolo - Pon Paź 01, 2007 9:25 am
A od dolu? Probowales na to patrzec lezac?



Bartek - Pon Paź 01, 2007 9:34 am
Mogę się założyć że wszystko, razem z kielichami zostanie zburzone!

Wiem że wygram...



absinth - Pon Paź 01, 2007 9:54 am

no ale co chcielibyście zostawić? te kielichy?
tak

widzieliście kiedyś nasz dworzec od góry?
tak

myślicie, że jest ktoś taki na świecie, kto mógłby wydobyć z tego piękno?
tak

Pamiętajmy, że aby dziś dworzec wyglądał atrakcyjnie, to nie tylko musi być ładny od wewnątrz, ale też z góry, jeśli dalej w Katowicach mają powstawać wieżowce, i ma być z nich ładny widok...

rozumiem, ze warunkiem sine qua non powstawania wiezowcow jest to aby byl z nich ladny widok? i taki widiok zaoferuja np Silesia Office Towers gdzie bedzie mozna podziwiac blaszane hale fabryczne po hucie Baildon...



caterina - Pon Paź 01, 2007 11:32 am
kwestia widoku z gory nie moze byc argumentem za wyburzeniem czegokolwiek,bo trzeba by było wyburzyc prawie kazdy budynek.Na dachach w naturalny sposob gromadzi sie wszelkiego rodzaju syf i nie widze na to sposobu(nie mysle o tych pochyłych ).Patrzac na pamorame Kato ze Skybaru nawet o tym nie pomyslałam
jak widac (i czuc)ze smrodem na dworcu mozna sobie poradzic,a patrzac na renowacje Koscioła Mariackiego i jego wyczyszczona wieze wydaje mi sie,ze z oczyszczeniem kielichow na dworcu nie bedzie rowniez problemu.



PIO - Pon Paź 01, 2007 3:04 pm

Mogę się założyć że wszystko, razem z kielichami zostanie zburzone!

Wiem że wygram...

Oby. bo ten dworzec jes przese wszystkim niefynkcjonalny. Nie mówiąc o tym, ze chyba zaden inny dworzec nie ma tylu barier architektonicznych co nas w Katowicach



Bartek - Pon Paź 01, 2007 3:07 pm
Co do smrodu to on nadal jest! Dziś tam byłem rano i nie dawno i śmierdzi moczem+jakimś innym syfem.

Czysto jest to fakt, ochrona chodzi, ale kurde może by tak zamontowali jakieś wydzielacze zapachów jak Bris czy coś?



heniek - Pon Paź 01, 2007 3:22 pm
Nie i pewnie nie tylko ja nigdy nie leżałem na dworcu. Mam nadzieję, że nigdy tam leżeć nie będę...



Wit - Czw Paź 04, 2007 8:32 pm
Katowice: nowy dworzec jak królik z kapelusza
Tomasz Malkowski2007-10-04, ostatnia aktualizacja 2007-10-04 19:30



Dworzec kolejowy w Katowicach ma być w najbliższych latach przebudowany, jednak na wybór jego projektu minimalny wpływ będą mieć prezydent miasta oraz wojewoda śląski. Wszystko zostaje w rękach zarządu PKP SA. Także śląskie środowisko architektoniczne zostało zepchnięte na margines
Za kilka lat główny dworzec kolejowy w Katowicach będzie przebudowany. Ma stać się wizytówką miasta i regionu jeszcze przed Euro 2012, które ewentualnie mogłoby być rozgrywane na Śląsku.

Na konferencjach prasowych przez ostatnie miesiące władze PKP wspólnie z włodarzami Katowic i wojewodą śląskim zapowiadały, że to wspólne przedsięwzięcie. W lipcu PKP zaprosiło potencjalnych inwestorów do rokowań, przystąpiło do nich 20 dużych firm deweloperskich. Za kilka tygodni mają złożyć swoje oferty wraz ze wstępnymi koncepcjami przebudowy. Czy na ich wybór będą mieć wpływ władze Katowic i województwa?

- Decyzja wyboru inwestora należy do PKP. Nie mam kompetencji, by wnikać w decyzje samodzielnej spółki. Ale pilnuję, żeby rokowania się nie ślimaczyły. Jestem jak kibic zagrzewający do działania - mówi Tomasz Pietrzykowski, wojewoda śląski.

W urzędzie miejskim usłyszeliśmy podobnie. - Dobrze by było, by ktoś z miasta, niekoniecznie prezydent, znalazł się w komisji wybierającej inwestora. Ale to zależy od przychylności PKP - mówi Waldemar Bojarun, rzecznik katowickiego magistratu. Jaka będzie decyzja kolejowej spółki, nie wiadomo, na razie nie podaje ona składu komisji. Za tydzień do Katowic ma przyjechać jej zarząd oraz minister Polaczek, wtedy będą przedstawione zamierzenia dotyczące strategicznych nieruchomości kolejowych w Katowicach.

Także śląskie środowisko architektoniczne nie będzie miało żadnego wpływu na wybór inwestora, a co za tym idzie koncepcji przebudowy. - Zgłaszaliśmy chęć zorganizowania wspólnie z miastem konkursu architektonicznego, ale nie spotkaliśmy się z odzewem. Nikt nas nie zaprosił do rokowań. Szkoda, że zabraknie otwartej dyskusji profesjonalistów na temat przebudowy dworca - mówi Tomasz Studniarek, prezes katowickiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Cały przebieg rokowań jest poufny, startujący nie mogą ujawniać swoich projektów. W środowisku architektonicznym huczy od plotek o tym, jak niektóre biura po cichu pracują nad koncepcjami dla deweloperów. Padają znane nazwiska, także spoza Śląska. Jednak nikt się z tym nie afiszuje.

- W Katowicach dzieją się dziwne rzeczy. Takie sytuacje nie mają miejsca w innych miastach, nie mówiąc o zagranicy - uważa Michał Buszek, przewodniczący Rady Śląskiej Okręgowej Izby Architektów. Dodaje, że o przebudowie dworca dowiaduje się głównie z zasłyszanych opinii. - Nikt nie pomyślał, by w tak ważnym przedsięwzięciu spytać o zdanie nas, architektów. Sprawa przebudowy powinna być poruszana przez miejską komisję urbanistyczno-architektoniczną, jednak prezydent nie powołał do niej rekomendowanych przez nas architektów, do czego obliguje go prawo - mówi Buszek.

Józef Kocurek, wiceprezydent i przewodniczący komisji, nie wie, czy architekci w niej mają rekomendacje izby, czy też nie.

- Nie zajmowaliśmy się dworcem, bo opiniujemy tylko zmiany planów miejscowych. Dopóki nie wpłynie wniosek o zmianie, nie możemy się dworcem zajmować. Zresztą sam budynek dworca to tak zwany teren zamknięty, pod który miasto nie może tworzyć planu - tłumaczy Kocurek. Tereny zamknięte to obszary wyłączone z miejskiego planowania. W takim przypadku zgodę na pozwolenie budowy wydaje wojewoda. - To przerzucanie odpowiedzialności, że to nie jest w naszych kompetencjach, nie wróży dworcowi nic dobrego - mówi Studniarek. Dopiero późnym wieczorem rzecznik PKP stwierdził, że zarząd spółki rozważa wprowadzenie do komisji przetargowej "jakichś ekspertów".

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice



Grubson - Pią Paź 05, 2007 6:19 am
PKP powinno dopuścić specjalistów.

Nie wiem jednak czy to nie jest też troche tak że miasto poprostu czeka na zaproszenie a nie zabiega o głos w tej sprawie.Śmiem twierdzić że jak na razie to widać tylko brak aktywności naszych władz i to nawet we własnych miejskich przedsiewzięciach.Żałosne



ratnik - Sob Paź 06, 2007 7:44 pm

widzieliście kiedyś nasz dworzec od góry? myślicie, że jest ktoś taki na świecie, kto mógłby wydobyć z tego piękno? Pamiętajmy, że aby dziś dworzec wyglądał atrakcyjnie, to nie tylko musi być ładny od wewnątrz, ale też z góry, jeśli dalej w Katowicach mają powstawać wieżowce, i ma być z nich ładny widok...

Tak. W sytuacji co raz szerszej dostępności nowych perspektyw powinno zadbać się o ich estetykę.

Spośród mieszaniny kamienic. Uwagę przykuwają czarne prostokątne lekkospadziste zadaszenia peronów. Mnie się ten widok jednak podoba.

Wejście z przyziemia na poziomie tuneli - da się dostosować do potrzeb niepełnosprawnych.

Dworzec - zostać. Śląsk-surowy, Śląsk-brutalny.



heniek - Sob Paź 06, 2007 7:58 pm
no cóż o gustach się nie dyskutuję



daroslav - Pon Paź 08, 2007 10:56 am

no ale co chcielibyście zostawić? te kielichy? widzieliście kiedyś nasz dworzec od góry? myślicie, że jest ktoś taki na świecie, kto mógłby wydobyć z tego piękno? Pamiętajmy, że aby dziś dworzec wyglądał atrakcyjnie, to nie tylko musi być ładny od wewnątrz, ale też z góry, jeśli dalej w Katowicach mają powstawać wieżowce, i ma być z nich ładny widok...

Ostanio miałem okazje przelecieć się sterowcem nad Katowicami, oto kilka fotek jakie zrobilem Katowickiemu Dworcowi... Uważam, ze z góry prezentuje się nienajgorzej




heniek - Pon Paź 08, 2007 2:11 pm
nie najgorzej?? a co tu jest nie najgorsze?? przecież to jest dramat, wygląda trochę jak jakiś obóz pracy... tak prawie jakby jakieś baraki. btw zazdroszczę przelotu sterowcem



skimaniac - Pon Paź 08, 2007 3:37 pm
cień sterowca na ostatnim zdjęciu przywodzi na myśl spadającą wprost na dworzec bombkę-niespodziankę:P



Bartek - Pon Paź 08, 2007 3:41 pm
Hehe dokładnie!

To jest znak! Że wkrótce będzie wielkie bum!



heniek - Pon Paź 08, 2007 4:09 pm
ta bombka jest dość realistyczna ;]



daroslav - Pon Paź 08, 2007 6:04 pm

nie najgorzej?? a co tu jest nie najgorsze?? przecież to jest dramat, wygląda trochę jak jakiś obóz pracy... tak prawie jakby jakieś baraki. btw zazdroszczę przelotu sterowcem a jakby (odpukać) poszlo źle to bedzie wygladacjak te budynki po drugiej stronie... a tak wystarczy jakis remont dachu zeby mial jakis spojny kolor, i jezeli chodzi o widok z gory nie bedzie to rewelacja, ale taka porazką jak SCC lub np Galeria Krakowska to tez nie będzie. Na serio wole to niż jakas hale supermarketu, to przynajmniej jak dworzec wyglada



Bartek - Pon Paź 08, 2007 6:23 pm
daroslav, dużo masz takich zdjęć? Może zrób jakiś album w sieci i wrzuć wszystkie!!!



heniek - Pon Paź 08, 2007 6:27 pm
no cóż silesia nie wygląda oszałamiająco z góry, ale nie jest ona w centrum miasta... chyba nawet specjalnie tak ją rozpłaszczyli aby zagospodarować jak najwięcej pokopalnianych terenów. Z dworcem to zupełnie inna sprawa, ja sam jestem entuzjastom transportu kolejowego i chciałbym aby ten budynek był swego rodzaju landmarkiem...



daroslav - Wto Paź 09, 2007 12:11 pm

daroslav, dużo masz takich zdjęć? Może zrób jakiś album w sieci i wrzuć wszystkie!!! Mam to w planach. Problem w tym ze mam slabe lacze (tylko 32kbps up) a zdjęć jest sporo i ciezko bedzie mi wrzucic wszystkie naraz, jak kiedys bede mial wolne to sprobuje


no cóż silesia nie wygląda oszałamiająco z góry, ale nie jest ona w centrum miasta... chyba nawet specjalnie tak ją rozpłaszczyli aby zagospodarować jak najwięcej pokopalnianych terenów. Z dworcem to zupełnie inna sprawa, ja sam jestem entuzjastom transportu kolejowego i chciałbym aby ten budynek był swego rodzaju landmarkiem...
Tez jestem entuzjastom transportu, i tez chcialbym dworca na miare stolicy GOPu, ale to jest Polska i jak zwykle wyjdzie supermarket :/



potok77 - Śro Paź 10, 2007 12:04 pm
7 antycudów Polski wśród nich nasz dworzec kolejowy

http://biznes.interia.pl/news/siedem-an ... ski,990863



_PM_ - Śro Paź 10, 2007 12:40 pm
...po miejscu w tak zaszczytnym rankingu jak nic czeka go.....bąbka



heniek - Śro Paź 10, 2007 1:24 pm
Bardzo bzdurny artykuł... Irytuję mnie gdy ciągle pisze się o skandalicznej A4 zamiast pisać o skandalicznym odcinku A4 pomiędzy Krakowem, a Katowicami... Skoro dworzec w Katowicach jest na tej liście to dlaczego nie ma tam warszawskiego dworca? Co tam robi ta świątynia? ehh bzdurny, bzdurny...



salutuj - Śro Paź 10, 2007 3:28 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



heniek - Śro Paź 10, 2007 3:31 pm
hmm wg mnie jest gigantyczna różnica pomiędzy ową świątynią a autostradą A4 czy też dworcem PKP. Nie twierdzę że mi się ta świątynia podoba, uważam tylko, że skala się nie zgadza...



salutuj - Śro Paź 10, 2007 3:37 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



sensei - Sob Paź 13, 2007 9:47 pm
bardzo fajna stronka o dworcu w Katowicach i nie tylko http://infobus.com.pl/text.php?from=main&id=13485



absinth - Śro Paź 17, 2007 10:20 am
fragment z dzisiejszej Rzepy:

"Oprócz sprzedaży starego dworca, w najbliższych miesiącach kolej zamierza także wybrać partnerów do dwóch innych wielkich przedsięwzięć w Katowicach: przebudowy i modernizacji dworca głównego oraz biurowca w śródmieściu, w pobliżu "Spodka".

Memorandum informacyjne w sprawie dworca głównego nabyło 20 podmiotów. Do 26 października mają one złożyć odpowiedzi na zaproszenia do rokowań. W końcu listopada kolej chce wybrać 3-5 firm do dalszych rozmów, a w styczniu liczy na ich ostateczne oferty. Na luty przyszłego roku planowane jest parafowanie umowy, a w końcu 2008 r. rozpoczęcie prac. Inwestycja ma być gotowa w 2011 roku."



Safin - Pią Paź 26, 2007 1:16 am
Trzeba ocalić katowickie budowle



Tomasz Malkowski
2007-10-25, ostatnia aktualizacja 2007-10-25 22:27

W Katowicach, wzorem Warszawy, powstanie lista obiektów architektury współczesnej, które wymagają szczególnej ochrony. Pierwszy krok zrobiła konserwatorka wojewódzka, która zaproponowała, by na listę wpisać Spodek, katowicki dworzec kolejowy oraz pomnik Powstańców Śląskich.

Obiekty powojenne najczęściej padają ofiarą wyburzeń i drastycznych przebudów, bo w odróżnieniu od zabytków nie są uważane za cenne. W Katowicach zniszczono już modernistyczne kino Kosmos, gdy adaptowano je na Centrum Sztuki Filmowej. Kilka lat wcześniej wyburzono halę sportową huty Baildon z cenną konstrukcją dachu wiszącego na stalowych linach. Teraz w obliczu przebudowy staje główny dworzec kolejowy i może zniknąć jego unikalna struktura z surowego betonu.

Czy budynki, które nie mają nawet pół wieku, można ochronić? W Warszawie po skandalicznym wyburzeniu Supersamu, uważanego przez specjalistów za arcydzieło modernizmu, rozgorzała dyskusja o ochronie współczesnego dziedzictwa architektonicznego. Zakończyła się ona stworzeniem listy Dóbr Kultury Współczesnej, które mają być chronione w planie miejscowym. - To lepsze niż wpisywanie tych obiektów do rejestru zabytku - przekonuje Grzegorz Buczek, urbanista i architekt, który uczestniczył w przygotowaniach listy warszawskiej. - Gdy obiekt jest uznany za zabytek, wtedy trudno przeprowadzić jakikolwiek remont, co odstrasza inwestorów, a obiekty z okresu PRL-u wymagają często poważnej modernizacji. W planie można szczegółowo zapisać, co jest bezcenne, czego nie można ruszyć, a co można zmienić - mówi Buczek.

Katowice mają szansę na podobną listę. Właśnie zmieniane jest studium uwarunkowań miasta - dokumentu określającego na wiele lat kierunki jego rozwoju przestrzennego. Barbara Klajmon, śląska wojewódzka konserwatorka zabytków, wraz z komisją konserwatorską złożyła wnioski, by wpisać do studium ochronę obiektów wybudowanych po 1945 roku. - Wybraliśmy tylko trzy, ale to są najwybitniejsze przykłady, co do których wartości nie ma żadnych wątpliwości - uważa Klajmon. Lista jest otwarta, swoje obiekty chce też zgłosić katowicki oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Propozycje wojewódzkiej konserwatorki

Spodek - symbol Katowic. Prawie 40-letnia hala widowisko-sportowa nie zestarzała się. Do dziś jej futurystyczny kształt i kopuła o rozpiętości 126 metrów robią wrażenie.

Katowicki dworzec kolejowy otwarty w 1972 roku. To jedno z nielicznych w Polsce i Europie dzieł brutalizmu, czyli architektury, w której eksponuje się materiały w stanie surowym. Halę dworcową tworzy 16 żelbetowych kielichów. Wyglądają jak olbrzymi, skamieniały las.

Pomnik Powstańców Śląskich - z jednej strony to arcydzieło rzeźbiarskie Gustawa Zemły, gdzie trzy dynamiczne skrzydła symbolizują kolejne zrywy powstańcze. Z drugiej to założenie architektoniczno-krajobrazowe Wojciecha Zabłockiego, który zamiast zwykłego postumentu stworzył rodzaj sztucznego wzniesienia.

Gazeta proponuje, by na listę wpisać

Zenit - dom handlowy z 1962 roku. Zwykły prostopadłościan wzbogacają niepowtarzalne detale. Okna części biurowej są na każdej kondygnacji poprzesuwane między sobą, co daje abstrakcyjny wzór. Elewację wzbogaca szklana bryła, przebijająca się w narożniku od ulicy Warszawskiej.

Dom Prasy - pierwszy na Śląsku budynek ze ścianą kurtynową, czyli całkowicie szklaną, niepełniącą żadnej konstrukcyjnej funkcji.

Skarbek - dom handlowy, który... patrzy. Jego elewacje pokrywają panele aluminiowe z wytłoczonymi otworami w kształcie oczu. To dzieło Juranda Jareckiego z 1975 roku stało się symbolem katowickiego dizajnu.

Pałac Młodzieży Zygmunta Majerskiego i Juliana Duchowicza z 1951 roku to przykład szlachetnego potraktowania elewacji, którą pokrywają płyty z piaskowca, a zarazem nowoczesnego kształtowania bryły i funkcji.

Gmach Związków Zawodowych projektu Henryka Buszki i Aleksandra Franty. Monumentalny budynek ma równocześnie układ okien przypominający bardziej modernistyczne biurowce niż pałac władzy.

Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego, który ukończono w 1993 roku. Świątynia wyróżnia się na tle bloków osiedla Tysiąclecia. Ma ściany z cegły, ale są one pozwijane w rulony niczym kartki papieru. Kulminacją jest wysoka, spiralna wieża. Dziś takiego cuda nie powstydziłby się nawet najsłynniejszy dekonstruktywista Frank Gehry.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
















Kris - Pią Paź 26, 2007 8:43 pm
Szesnaście firm chce budować dworzec kolejowy w Katowicach
pap
2007-10-26, ostatnia aktualizacja 2007-10-26 21:53

Szesnaście firm oraz konsorcjów przystąpiło do rokowań z PKP na temat budowy nowego dworca kolejowego w Katowicach - poinformowały w piątek PKP w komunikacie. Dworzec ma być oddany do użytku do końca 2012 roku.
Kolej chce wyłonić inwestora w pierwszej połowie 2008 roku i rozpocząć realizację inwestycji na przełomie lat 2009-2010.

Postępowanie mające na celu wyłonienie inwestora jest dwuetapowe. W pierwszym, PKP dokona oceny złożonych odpowiedzi, w szczególności w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej potencjalnych inwestorów. Oceni także przedłożoną przez nich koncepcję zagospodarowania nieruchomości wchodzącej w skład projektu. W tym etapie zapraszający może wyłonić nie więcej niż pięciu potencjalnych inwestorów, z którymi przeprowadzi rokowania.

W drugim etapie, po złożeniu wiążących ofert przez potencjalnych inwestorów i po przeprowadzeniu dodatkowych rokowań, zapraszający wyłoni inwestora, którego oferta zostanie uznana jako najbardziej odpowiednia.

PKP planuje przebudowę i modernizacją kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Chodzi o dworce główne we Wrocławiu, Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Kielcach, Szczecinie i Sopocie. Wartość tych inwestycji wyniesie ok. 1,5 miliarda euro.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice
http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,35019,4617933.html



kropek - Nie Paź 28, 2007 5:42 pm


Nieruchomości: grunty na celowniku

[...]

Część z tych nadających się przechodzi modernizacje, część wystawiana jest na sprzedaż lub dzierżawę, w kilku przypadkach poszukiwani są inwestorzy zewnętrzni, którzy w zamian za zgodę na lokalizacje przedsięwzięć komercyjnych wyremontują lub wręcz wybudują od podstaw nowe obiekty (np. w Katowicach, Warszawie czy Poznaniu). Wiele firm obecnych na polskim rynku inwestycyjnym specjalizuje się w tego typu projektach, np. niemiecki koncern ECE Projektmanagement. Firma ta prowadzi inwestycję w Krakowie, starała się m.in. o udział w projektach w Poznaniu i Katowicach. W tym drugim przypadku o przebudowę rywalizują również Keyinvest i TriGranit.

[..]

fragment z artykułu z www.onet.pl
cały: http://biznes.onet.pl/16,1447226,prasa.html

-------------------------------------

Aha, wracajac do artykulu, ktory wkleił @Kris, to warto zauwazyc, ze termin zakonczenia inwestycji, jaka jest przebudowa dworca centralnego w Katowicach, został przesuniety o rok (na 2012, a miało byc do koca 2011).



Jastrząb - Nie Lis 04, 2007 2:58 pm
Dziś w aktualnościach KRÓCTKA zmianka na temat burzenia Dworca PKP



Bartek - Nie Lis 04, 2007 3:08 pm
Wczoraj też był materiał na ten temat. Nawet rozmowa telefoniczna z przedstawicielem PKP.



salutuj - Nie Lis 04, 2007 3:16 pm
www.pajacyk.pl - Wejdź i nakarm głodne dziecko



Bartek - Nie Lis 04, 2007 3:23 pm

tzn co? konkrety czy takie "debating on fcuk or what to do"?

Pokazali m.in wyburzenie cynkowni i zadali pytanie "czy Katowicki dworzec podzieli jej losy" Z gadki tego przedstawiciela PKP wynikało że raczej zostanie wyburzony, ale wszystko wyjaśni się w I połowie 2008 roku,

Jak się pokaże wydanie internetowe to wytnę i wystawie na youtube



Kris - Nie Lis 04, 2007 5:43 pm
Ale zaś PKP miesza (zmienia koncepcje) z tą nieruchomością. Uwzieli się na ten dworzec, Jak chcą budować od podstaw, to niech budują np. na Sądowej. A obecny dworzec niech sprzedadzą i niech przyszły właściciel zmieni jego funkcje.
Szkoda takiej architektury. Szkoda charakterystycznych Y Y Y Y Y



Jastrząb - Nie Lis 04, 2007 5:46 pm

Wczoraj też był materiał na ten temat. Nawet rozmowa telefoniczna z przedstawicielem PKP.

Wiem bo sam go robiłem

Ale było to bardzo późno, to nie zdążyłem zawiadomić szanownych forumowiczów. A dzisiejszy materiał ukazał się, dlatego, że wczorajszy podobno wywołał burzę wśród widzów. Również wśród tych proburzliwych



Bartek - Nie Lis 04, 2007 6:18 pm


Wiem bo sam go robiłem


Fiu, fiu to masz zajebistą pracę


Ale było to bardzo późno, to nie zdążyłem zawiadomić szanownych forumowiczów. A dzisiejszy materiał ukazał się, dlatego, że wczorajszy podobno wywołał burzę wśród widzów. Również wśród tych proburzliwych

Hmm, a PKP aż takie jest tajemnicze że nie chce pokazać wstępnych projektów zaprezentowanych przez inwestorów? Może by się określili kiedy ujawnią wstępne plany? Bo kurcze skoro ludzie się tak burzą że dworzec zostanie wyburzony to może jednak są ciekawe projekty i nie warto ludzi denerwować.



absinth - Nie Lis 04, 2007 10:45 pm
www.pkp.pl

Nowy dworzec główny w Katowicach - PKP S.A. rozpoczyna rokowania z zainteresowanymi potencjalnymi inwestorami

Szesnaście firm przystąpiło do procedury rokowań z PKP SA, zatwierdzonej przez Ministerstwo Transportu. Rokowania wyłonią inwestora budowy nowego dworca głównego PKP S.A. w Katowicach. 26 października PKP S.A. przyjęły odpowiedzi od firm, które będą uczestniczyć w rokowaniach.
Potencjalni inwestorzy, którzy będą uczestniczyć w rokowaniach to:

- ECE Projektmanagement Polska Sp.z o.o.
- Echo Investment SA
- Simon Ivanhoe
- konsorcjum: TriGranit Holding Limited
i TriGranit City Developtment
- Grandi Stazioni S.p.A
- Plaza Centers N.V.
- konsorcjum: Redevco Property Holdings
2 B.V i EURO MALL Holdings A/S
- Multi Development Poland Sp.zo.o
- konsorcjum: Keyinwest Sp.z o.o, GE Real Estete Poland Sp z o.o., Kajima Europe Sp.z.o.o Oddział w Polsce
- Katowice Railway Developments Limited
- ING Real Estate Sp. z o.o.
- konsorcjum: Focus Park i Parkridge Retail Development
- Helical Retail RBS
- Neinver Polska
- ECC Locomotive Sp.zo.o.
- konsorcjum: Capital Part 11 Sp. z o.o. i WARBUD SA

PKP chce wyłonić inwestora w pilotażowej formie polegającej na współpracy przedsiębiorstwa Skarbu Państwa i kapitału prywatnego, w pierwszej połowie 2008 roku i rozpocząć realizację inwestycji na przełomie 2009/2010 roku. Dworzec ma być oddany do użytku pasażerów przewoźników kolejowych do końca 2012 roku.

„Zainteresowanie inwestorów potwierdza, że przygotowana przez nas oferta jest atrakcyjna i że strategia Zarządu PKP S.A. zagospodarowywania nieruchomości przynosi spodziewane efekty. Dziękuje firmom, które przystąpiły do rokowań z PKP S.A. za zaufanie. Będziemy w sposób przejrzysty i jasny prowadzić dalsze negocjacje, których finałem będzie wybór inwestora, podpisanie umowy i budowa nowego dworca głównego w Katowicach”. – mówi Jarosław Adwent – Członek Zarządu PKP S.A. Dyrektor Zarządzania Nieruchomościami.

Do rokowań z PKP S.A. mogą przystąpić osoby fizyczne oraz prawne, które mają niezbędne doświadczenie oraz zdolność finansową do przeprowadzenia Projektu. Postępowanie mające na celu wyłonienie Inwestora jest dwuetapowe.

W I etapie PKP S.A. dokona oceny złożonych przez potencjalnych inwestorów odpowiedzi na zaproszenie, w szczególności w zakresie doświadczenia i zdolności finansowej potencjalnych Inwestorów, jak również oceni przedłożoną przez nich koncepcję zagospodarowania nieruchomości wchodzącej w skład projektu. W wyniku powyższej oceny zapraszający może wyłonić nie więcej niż pięciu potencjalnych inwestorów, z którymi przeprowadzi rokowania.

W II etapie po złożeniu wiążących ofert przez potencjalnych inwestorów i po przeprowadzeniu dodatkowych rokowań z potencjalnymi inwestorami zapraszający wyłoni inwestora, którego oferta zostanie uznana przez zapraszającego jako charakteryzująca się najkorzystniejszą relacją parametrów określonych przez zapraszającego.

Projekt Katowice, nie jest jedynym realizowanym w tej chwili przez PKP S.A. PKP S.A. planuje przebudowę i modernizacją kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą Dworce Główne we Wrocławiu, Warszawie (Warszawa Zachodnia, Warszawa Wschodnia), Kielcach, Szczecinie i Sopocie. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1.5 miliarda euro.

Celem PKP S.A. jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych będących węzłami komunikacyjnymi dającymi nowe możliwości komunikacji, spędzania czasu oraz działalności gospodarczej mieszkańcom miast oraz podmiotom gospodarczym.

Dodatkowe informacje:
Michał Wrzosek
Rzecznik Prasowy PKP S.A.
tel: 022 47 49 200,
601 329 049,
fax: 022 47 49 202,



Bartek - Nie Lis 04, 2007 10:53 pm
Wykaz firm cieszy Ale mnie martwi to że w I połowie 2008 zostanie wybrany inwestor i dopiero za 1,5r rozpocznie się inwestycja. Czy to aby nie za długi okres oczekiwania? Dlaczego nie mogą wejść na teren inwestycji na początku 2009r?



plain - Wto Lis 06, 2007 4:34 pm
Oto na jaki wspanialy pomysl wpadlo PKP w Katowicach dodam ze taka sytuacja jest juz od dobrego tygodnia jak nie dluzej .... i tak wyglada to na calym dworcu ...

Wspolczuje tym ktorzy sa w katowicach tylko przejazdem bo "stali bywalcy" daja sobie rade.






brysiu - Wto Lis 06, 2007 5:08 pm
niedawno w Krakowie byla podobna sytuacja, ale ktos inteligentny powiesil kartki jedynie na szybkach tablic informacyjnych OD ZEWNATRZ, wiec kartki dlugo nie przetrwaly, a i informacje mozna bylo tylko dostac w okienku - kolejka do jedynego czynnego okienka informacyjngo byla na pol dworca i sie zwiekszala, jak bylem na nim...

nie zapomne rowniez otwartej dyskusji po angielsku w okolicach sierpnia, jak czekalem na siakies polaczenie do Katowic; wtedy slyszalem na zywo jak anglicy melodyjnie wypowiadaja "f*ck" i "piece of sh*t", ale zmartwilem sie, bo po przysluchaniu sie gadali wlasnie o polskich kolejach...

...czyli w PKP to rutyna, a nie jednostkowe dzialanie...;-)



babaloo - Wto Lis 06, 2007 5:57 pm

Oto na jaki wspanialy pomysl wpadlo PKP w Katowicach dodam ze taka sytuacja jest juz od dobrego tygodnia jak nie dluzej .... i tak wyglada to na calym dworcu ...

Wspolczuje tym ktorzy sa w katowicach tylko przejazdem bo "stali bywalcy" daja sobie rade.




Fantastyczne !!! Fajnie by było jakby rozkłady z holu dworca i placu OMP też gdzieś odsyłały. Gra miejska PKP.



Safin - Wto Lis 06, 2007 6:03 pm
Niestety, 82 strony to już sporo za dużo by dało się to przetrawić. Zamykam ten wątek, otwieram też kontynuację tego poczytnego tematu.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tohuwabohu.xlx.pl



  • Strona 14 z 14 • Wyszukiwarka znalazła 3756 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • resekcja.pev.pl
  •