ďťż
 
[Katowice] Dworzec PKP (cz.2) - projekt firmy Neinver



angerfist - Śro Paź 07, 2009 2:46 pm
Neinver już zamawia deskowania do odbudowania kielichów, więc inwestycja rusza.
Nie skomentuję tego, że sama rekonstrukcja kielichów będzie czterokrotnie przekraczać koszt budowy SCC :/




Bartek - Śro Paź 07, 2009 3:43 pm

Neinver już zamawia deskowania do odbudowania kielichów, więc inwestycja rusza.
Nie skomentuję tego, że sama rekonstrukcja kielichów będzie czterokrotnie przekraczać koszt budowy SCC :/


Tak? A masz jakieś dojście do takich info? Jeśli tak to pisz co wiesz, każdy strzępek informacji jest cenny



bty - Śro Paź 07, 2009 3:48 pm

Neinver już zamawia deskowania do odbudowania kielichów, więc inwestycja rusza.
Nie skomentuję tego, że sama rekonstrukcja kielichów będzie czterokrotnie przekraczać koszt budowy SCC :/


bzdury!



macu - Śro Paź 07, 2009 4:06 pm
Bzdury aż oczy bolą.




SPUTNIK - Czw Paź 08, 2009 7:31 pm
http://fucktherokokoko.blox.pl/html



d-8 - Pią Paź 09, 2009 5:13 am

http://fucktherokokoko.blox.pl/html dobrze koleś prawi :-)



absinth - Sob Paź 17, 2009 11:16 am
odgrzewajac temat, kiedy tak przegladalem dzis Europa Concorsi jedna rzecz rzucila mi sie od razu w oczy, brutalizm powrocil, choc w wersji ktorra moznaby nazwac soft. Krotki przeglad ostatnio oddanych do uzytku budynkow w Europie pozwala snuc takie przypuszczenia. Dlaczego soft a no dlatgo, ze obecnie nie jest to az takie brutalne. Widac ze elewacje stanowi bardzo czesto goly beton z odcisnietymi na nim liniami papilarnymi szalunkow, ale widac tez ze jest to znacznie delikatniejsze w stosunku do pierwowzoru. Lepsze jakosciowo materialy (beton) pluz lekka zabawa z kolorystyka tego betonu (choc dalej oczywiscie w roznych odcieniach szeroko rozumienej szarosci:

Wydzial Biotechnologii Uniwersytetu Turynskiego






George Bernard Shaw Theatre


Madinat Al-Zahra Museum






Castellon Auditorium








i na koniec cos bardzo a propos, czyli dworzec w Saragossie. Swoja droga widac, ze w Hiszpanii (skad to jest ten neinver, bo zapomnialem ??) jakos niekoniecznie dwrzoec musi byc zredukowany do roli przystawki do centrum handlowego:


















Cuma - Sob Paź 17, 2009 11:21 am
I like. A ten dworzec very like Taki powinien powstać w Katowicach!!



d-8 - Sob Paź 17, 2009 12:29 pm

I like. A ten dworzec very like Taki powinien powstać w Katowicach!! ale my mamy wlasnie ladny dworzec w kato, trzeba go tyko podpucowac i bedzie jak na obrazkach powyzej. a inna kwestia to to, co powstanie na placu dzisiejszym autobusowym - bo tam jest pole do popisu



nrm3 - Sob Paź 17, 2009 2:25 pm
trzeba was uszczypnąć żebyście się obudzili?



kaspric - Sob Paź 17, 2009 4:18 pm
http://i589.photobucket.com/albums/ss33 ... 1_full.jpg

tak mi się skojarzyło trochę z MSN w Wawie... tym "nienowoczesnym" MSN



Maciek B - Sob Paź 17, 2009 4:46 pm
Brrr. Katowicki dworzec, w porównaniu z tym w Saragossie, jest "miluśki" niczym pluszowy miś.



Cuma - Sob Paź 17, 2009 4:50 pm

ale my mamy wlasnie ladny dworzec w kato, trzeba go tyko podpucowac i bedzie jak na obrazkach powyzej. a inna kwestia to to, co powstanie na placu dzisiejszym autobusowym - bo tam jest pole do popisuNo ja jestem przeciwny burzeniu tego dworca bo jest ładny. Ale jak w jego miejsce miało by powstać takie coś to przebolałbym wyburzenie


trzeba was uszczypnąć żebyście się obudzili? No



heniek - Pon Paź 19, 2009 10:27 am
odwierty z przed miesiąca na placu szewczyka





d-8 - Pon Paź 19, 2009 11:40 am
haha legenda o katowickim kamazie wiecznie zywa ( chociaz to zapewne nie jest kamaz, ale nic to! ) byle do przodu :-)



macu - Pon Paź 19, 2009 11:48 am
To jest czarna wołga naszych czasów



Silesian - Pon Paź 19, 2009 12:29 pm
Oj dworzec w Saragossie jest mi bardzo bliski.Spędziłem na nim ponad 12 godzin:) ponad rok temu w oczekiwaniu na wolne miejsca do Madrytu.Budenek był jeszcze nie w pełni oddany do użytku.Choć przyznaje ,że robił niezłe wrażenie.



Slimowski - Śro Paź 21, 2009 3:07 pm
Od znajomej pracującej w "perfumerii" w Katowickim dworcu, dowiedziałem się że wszyscy sklepikarze z dworca, dostali już wypowiedzenia, ponoć 1 grudnia już ich tam nie będzie.
Nie za szybko zaczyna się coś dziać?



SPUTNIK - Śro Paź 21, 2009 3:22 pm
potwierdzam,

już 1,5 miesiąca temu wypowiedzenie dostała giełda komputerowa



heniek - Śro Paź 21, 2009 3:26 pm
Oznacza to że jednak nie taki kryzys straszny, może ruszą kolejne inwestycje?



maciek - Śro Paź 21, 2009 3:28 pm

Od znajomej pracującej w "perfumerii" w Katowickim dworcu, dowiedziałem się że wszyscy sklepikarze z dworca, dostali już wypowiedzenia, ponoć 1 grudnia już ich tam nie będzie.
Nie za szybko zaczyna się coś dziać?


Za wolno źle, za szybko też źle. Przynajmniej czuć, że tam się coś dzieje.



beschu - Śro Paź 21, 2009 3:30 pm

potwierdzam,

już 1,5 miesiąca temu wypowiedzenie dostała giełda komputerowa


Czy wiadomo już, czy i gdzie ją przeniosą?



d-8 - Śro Paź 21, 2009 3:32 pm
czyli jednak cos w temacie sie dzieje



SPUTNIK - Śro Paź 21, 2009 3:46 pm

potwierdzam,

już 1,5 miesiąca temu wypowiedzenie dostała giełda komputerowa


Czy wiadomo już, czy i gdzie ją przeniosą?



19duGens64 - Śro Paź 21, 2009 3:47 pm

ale my mamy wlasnie ladny dworzec w kato, trzeba go tyko podpucowac i bedzie jak na obrazkach powyzej. a inna kwestia to to, co powstanie na placu dzisiejszym autobusowym - bo tam jest pole do popisu

Świetnie, zwłaszcza się cieszę na halę peronową, bo z tym nam daleko do Bytomia nawet. U nas wiatr hule, że hej. Ta powyżej też może być.



salutuj - Śro Paź 21, 2009 3:50 pm

Od znajomej pracującej w "perfumerii" w Katowickim dworcu, dowiedziałem się że wszyscy sklepikarze z dworca, dostali już wypowiedzenia, ponoć 1 grudnia już ich tam nie będzie.
Nie za szybko zaczyna się coś dziać?


Wybory za rok.

Jak na razie to dobrze, że zaczynają od hali a nie od estakady - bedzie mozna przypilnowac by nie zbudowali jak Trigranit marketu a resztę olali lub zrobili w połowie i po kosztach.



Michał Gomoła - Pią Paź 23, 2009 11:42 pm
W związku z planowaną ( co wcale nie znaczy, że pewną czy rychłą.. ) przebudową torowiska w rejonie centrum Katowic, związaną z schowaniem go pod ziemię, władze PKP uznały, że remont peronów i dojść do nich będzie miał charakter doraźny ( jak kładka ) - rzecznik PKP

Oczywiście te słowa przez rzecznika PKP nigdy nie zostały wypowiedziane, natomiast boję się ( uzasadnienie z resztą ), że będzie to jedyny efekt walki o tunel w Katowicach..



d-8 - Sob Paź 24, 2009 6:18 am
tymczasem na rogu Mlynskiej i Dworcowej viv a vis naroznika hali dworca z restauracja w najlepsze trwaja wykopki z ciezkim sprzetem i przekladanie/wymiana jakichs instalacji.
byc moze to cos powiazanego z przebudowa ?



kiwele - Sob Paź 24, 2009 7:30 pm

W związku z planowaną ( co wcale nie znaczy, że pewną czy rychłą.. ) przebudową torowiska w rejonie centrum Katowic, związaną z schowaniem go pod ziemię, władze PKP uznały, że remont peronów i dojść do nich będzie miał charakter doraźny ( jak kładka ) - rzecznik PKP

Oczywiście te słowa przez rzecznika PKP nigdy nie zostały wypowiedziane, natomiast boję się ( uzasadnienie z resztą ), że będzie to jedyny efekt walki o tunel w Katowicach..


Są jednak ludzie, którzy sprawę chowania torów kolejowych w Katowicach postrzegają z podobną troską jak ja.



maciek - Nie Paź 25, 2009 8:36 am

W związku z planowaną ( co wcale nie znaczy, że pewną czy rychłą.. ) przebudową torowiska w rejonie centrum Katowic, związaną z schowaniem go pod ziemię, władze PKP uznały, że remont peronów i dojść do nich będzie miał charakter doraźny ( jak kładka ) - rzecznik PKP

Oczywiście te słowa przez rzecznika PKP nigdy nie zostały wypowiedziane, natomiast boję się ( uzasadnienie z resztą ), że będzie to jedyny efekt walki o tunel w Katowicach..


Otóż to, może to być taki klasyczny "excuse" (to słówko specjalnie dla "menedżmentowców", którzy po polsku już mówić nie potrafią;)). Nie zrobimy kolejnego przejścia / przejazdu pod torami, bo przecież za parę lat musielibyśmy to burzyć. Po co remontować to co jest, skoro już za niedługo,...I tak miasto może stać się niewolnikiem własnej wyimaginowanej wielkości.



Ruslan - Pon Paź 26, 2009 8:21 am
http://www.polskatimes.pl/dziennikzachodni/fakty24/176490,w-regionie-slaskim-ruszaja-roboty-na-torach,id,t.html

[...] Za 15 mln zł zmodernizujemy układ torowy i infrastrukturę do obsługi podróżnych na stacji Katowice osobowa - dodaje poseł Piechociński.[...]



salutuj - Pon Paź 26, 2009 9:10 am
ciekawsze jest to

Ponad 2,8 mln zł pójdzie z budżetu na modernizację linii Zabrze-Katowice-Kraków. Niestety, w przyszłość odjeżdża na razie szybki pociąg z Katowic do Krakowa. Z prędkością 200 km/godz. pomknie ona za kilka lat tylko na trasie Warszawa -Kraków. Ze środków europejskich mają jedynie ruszyć prace przygotowawcze budowy linii dużych prędkości na innych odcinkach.- Od 13 grudnia pociągi na trasie Katowice-Warszawa będą jeździły 2 godziny 27 minut - informuje Paweł Ney, rzecznik prasowy Intercity SA.

W budżecie nie ma także pieniędzy na uruchomienie połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic.- Z końcem września PKP PLK podpisały umowę na wykonanie dokumentacji na budowę połączenia kolejowego MPL Katowice w Pyrzowi- cach z miastami aglomeracji górnośląskiej. Zadanie to ma być rozliczone 21 lipca 2011 r. i jest na liście unijnych projektów indywidualnych na lata 2007-2013 - mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK SA.



qlomyoth - Pon Paź 26, 2009 11:40 am

ciekawsze jest to

Ponad 2,8 mln zł pójdzie z budżetu na modernizację linii Zabrze-Katowice-Kraków. Niestety, w przyszłość odjeżdża na razie szybki pociąg z Katowic do Krakowa. Z prędkością 200 km/godz. pomknie ona za kilka lat tylko na trasie Warszawa -Kraków.


Za niedługo to powinni pomyśleć o tym by pociągi z Katowic do Krakowa puszczać przez Zawiercie i nitkę odchodząca z CMK do Krakowa..




Wit - Pon Paź 26, 2009 9:53 pm
Wymyśl nazwę dla centrum handlowego przy dworcu PKP
red2009-10-26, ostatnia aktualizacja 2009-10-26 22:13

Na wpół przezroczysty wielki budynek o obłym kształcie. Tak ma wyglądać centrum handlowe, które na placu Szewczyka zamierza wybudować firma Neinver. Czytelnicy "Gazety" mogą wymyślić dla niego nazwę.

Budowa centrum handlowego na placu Szewczyka połączona z przebudową hali głównej katowickiego dworca PKP ma ruszyć w przyszłym roku. O inwestycji sporo już wiadomo, ale do tej pory nikomu nie przyszło do głowy wymyślić odpowiednią nazwę dla obłego kształtu, który ma zająć przestrzeń placu. Teraz odpowiedzialna za inwestycję firma Neinver daje taką szansę Czytelnikom katowickiej "Gazety Wyborczej". Od najbliższego piątku do 12 listopada będziemy publikować w "Gazecie" kupony, na których można zgłaszać swoje propozycje. Najciekawsze pomysły wybierze jury, w skład którego wejdą przedstawiciele Neinvera, agencji reklamowej Sanmarkos, PKP SA i katowickiego magistratu. Autor najlepszego z nich dostanie 3 tys. zł i pamiątkową tabliczkę na katowickim dworcu. Wśród wszystkich, którzy przyślą nam kupony, zostanie rozlosowany sprzęt elektroniczny.

Organizatorzy konkursu - firma Neinver i PKP SA - być może wezmą którąś ze zgłoszonych propozycji pod uwagę przy dokonywaniu ostatecznego wyboru.

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,3501 ... u_PKP.html
...........
Galeria Vagina



SPUTNIK - Pon Paź 26, 2009 10:30 pm
Galeria Vagina i G-Point Center





maciek - Wto Paź 27, 2009 11:15 am
Czy wiadomo kiedy dokładnie ma wjechać ciężki sprzęt?



salutuj - Wto Paź 27, 2009 11:49 am
do roku albo 4 lat



maciek - Wto Paź 27, 2009 12:02 pm
^ nie na taką odpowiedź czekałem Skoro wypowiedzenia sprzedawcy dostają od grudnia to myślę, że będą chcieli zacząć pracę na wiosnę: marzec / kwiecień 2010.



kiwele - Wto Paź 27, 2009 6:11 pm
My tak sobie naiwnie i niepoprawnie myślimy, że Decydenci, Odpowiedzialni czy po prostu ci Wielcy wobec nas zawsze wiedzą co, kiedy i jak chcą cos zrobić, tylko nie lubia nam o tym mówić - podobnie jak np. wiekszość właścicieli czworonogów. My jak małe pieski, na pierwszy obiecujący znak poszczekujemy radosnie i merdamy cierpliwie ogonem i tak możemy bez końca. Ale zbyt często niewiele się dzieje potem.

Jak przyglądnac się jednak anonsowanym zamierzeniom i planom oraz ich realizacjom, to zbyt często widać, że ci Wielcy sami są zagubieni i bezradni, bardziej niż ktokolwiek.
Przykładów tego mamy bez liku - prawie codziennie moglibyśmy dopisywać kolejne do listy: Rynek, Korfantego, różne gmachy i instytucje użyteczności publicznej, cały wachlarz czy pióropusz wspaniałych wieżowców i co tam dalej.

Tym razem na pewno marudzę.
Na drugi dzień po zakończeniu wypowiedzeń rejon Dworca dotknie inwazja ciężkiego sprzętu budowlanego i zapanuja dumnie i pracowicie nad nim żurawie.
Zdążymy na Euro 2012!



kropek - Wto Paź 27, 2009 8:12 pm
dzisiaj przechodziłem przez dworzec PKP i....
nie ma już pierwszej "budy" w hali głównej dworca.... zniknął kiosk, który bezpośrednio przylegał do kas - teraz jest puste miejsce - panowie porządkowali miejsce i sprzątali zdemontowane elementy metalowo-plastikowej konstrukcji.



d-8 - Wto Paź 27, 2009 8:21 pm
ale jaja beda jak sie za to zabiora i zaczna na prawde budowac ten dworzec



SPUTNIK - Wto Paź 27, 2009 8:29 pm
jaki dworzec ?



d-8 - Wto Paź 27, 2009 8:35 pm
sory, za wagine ;-) jeden... ( tu nie dopisze akurat )



maciek - Wto Paź 27, 2009 8:35 pm
A co wy ciągle nie wierzycie w tę inwestycję? Moim zdaniem, ale to zdanie osoby, która jedynie czyta przekazy to jedna z najpewniejszych rzeczy, która dotyczy Katowic. To jest prywatny inwestor, chce postawić to co chce postawić i nie będzie czekać na nic. Jedno co nie jest pewne to te biurowce obok - ale supermarket powstanie szybko i sprawnie.



kropek - Wto Paź 27, 2009 8:36 pm
to może jeszcze fotka (zaczerpnięta ze strony http://torowisko.cba.pl/081204_katowice ... enowy.html )



chodzi o ten kiosk zaznaczony na niebiesko (lepszej fotki nie znalazłem)



d-8 - Wto Paź 27, 2009 8:40 pm
i w sumie niech se powstaje. to co jest teraz wola o pomste do nieba. nikt poki co w tym miescie nie wymysli nic lepszego. nie czarujmy sie.
za jakies 20 lat mozna zaczac robic przymiarki do zmiany tego 'czegos' na jakas nowa zaha hadid a poki co cieszmy sie ze zlikwiduja to klepisko autobusowe z pudelkami z selerem jako przystawka



Michał Gomoła - Wto Paź 27, 2009 8:43 pm

i w sumie niech se powstaje. to co jest teraz wola o pomste do nieba. nikt poki co w tym miescie nie wymysli nic lepszego. nie czarujmy sie.
za jakies 20 lat mozna zaczac robic przymiarki do zmiany tego 'czegos' na jakas nowa zaha hadid a poki co cieszmy sie ze zlikwiduja to klepisko autobusowe z pudelkami z selerem jako przystawka


Myślę podobnie.



d-8 - Wto Paź 27, 2009 8:45 pm

A co wy ciągle nie wierzycie w tę inwestycję?

moja wiara poki co jest tak nadszarpnieta momentami, ze do dzis ciezko mi wierzyc ze biurowiec ghelamco powstanie hehe jest zawsze opcja ze skonczy jak KCB - nigdy nie wiadomo



SPUTNIK - Wto Paź 27, 2009 9:09 pm

i w sumie niech se powstaje. to co jest teraz wola o pomste do nieba. nikt poki co w tym miescie nie wymysli nic lepszego. nie czarujmy sie.
za jakies 20 lat mozna zaczac robic przymiarki do zmiany tego 'czegos' na jakas nowa zaha hadid a poki co cieszmy sie ze zlikwiduja to klepisko autobusowe z pudelkami z selerem jako przystawka


za trzydzieści (29 ?) taki jest okres dzierżawy

reszta zgodna z tym co pisałem wcześniej

i tak jak mówi Maciek, inwestor złapał "Pana Boga za nogi" - dostał jedną z najlepszych w Polsce lokalizacji , centrum Katowic przy 3-go maja , i zrobi dużo a nawet więcej by swoją Vaginę tam wcisnąć.

Grunt by znając jego determinację wynegocjować godziwe warunki.



d-8 - Wto Paź 27, 2009 9:16 pm
^^^ dokladnie. mysle, ze starczy im sil i siana, zeby dopiac swego. miejscowka jest taka, ze gwarantuje jeszcze wiekszy sukces niz dupny barak niedaleko planowanych biurowcow przy chorzowskiej



koniaq - Śro Paź 28, 2009 7:35 am
mowcie co chcecie, ale remont tej przestrzeni to mimo wszysto bedzie gigantyczny skok jakosciowy dla miasta. Zniknie jeden z największych problemow... Estakada i daremny pseudo plac szewczyka...



nrm3 - Śro Paź 28, 2009 8:18 am
zniknie jeden, pojawi sie drugi co by nie bylo i tak bedzie lepiej ale czy w tym miescie zawsze musi byc "co by nie bylo"?!?



heniek - Śro Paź 28, 2009 9:09 am

i w sumie niech se powstaje. to co jest teraz wola o pomste do nieba. nikt poki co w tym miescie nie wymysli nic lepszego. nie czarujmy sie.
za jakies 20 lat mozna zaczac robic przymiarki do zmiany tego 'czegos' na jakas nowa zaha hadid a poki co cieszmy sie ze zlikwiduja to klepisko autobusowe z pudelkami z selerem jako przystawka


Myślę podobnie.



Piotr - Śro Paź 28, 2009 6:10 pm
Na dodatek, akurat w tym miejscu chodzi również o tzw. PR " ogólnospołeczny", a więc o to, aby przeciętny " kowalski" w oczekiwaniu na pociąg wyszedł z dworca, rozejrzał się, zobaczył ogromny, szklany , meduzoidalny "twór " i na jego widok westchnął :... " o kurde ... Europa..". Mało tego " prowokacyjnie" stwierdzę, że bardziej ambitna architektura w tym miejscu mogłaby się nie do końca sprawdzić. Oczywiście bardzo przepraszam, że aż tak bardzo nie wierzę w zmysł estetyczny " przeciętnego kowalskiego" w odniesieniu do architektury"



d-8 - Śro Paź 28, 2009 9:52 pm

Mało tego " prowokacyjnie" stwierdzę, że bardziej ambitna architektura w tym miejscu mogłaby się nie do końca sprawdzić. Oczywiście bardzo przepraszam, że aż tak bardzo nie wierzę w zmysł estetyczny " przeciętnego kowalskiego" w odniesieniu do architektury"

ale to sie akurat zgadza. czasami jesli nie najczesciej rozwiazania 'srednie' czyli ani wybitne, ale tez nie gnioty - sa odbierane najlepiej przez wiekszosc. oczywiscie roznie z tym bywa, mozna dyskutowac czy tak jest ok czy nie.



koniaq - Czw Paź 29, 2009 7:32 am
wczoraj przeszedlem sie hala dworcowa i musze powiedziec, ze juz kilka bud zostalo zlikwidowanych, a całkiem sporo zamknietych...Zaczeło się



skimaniac - Czw Paź 29, 2009 7:46 am
we wczorajszej rzepie napisano, że PKP przy okazji remontów dworców w 7 miastach (m.in. Kato) chce do 2012 wybudować parkingi P&R.



d-8 - Czw Paź 29, 2009 8:11 am

we wczorajszej rzepie napisano, że PKP przy okazji remontów dworców w 7 miastach (m.in. Kato) chce do 2012 wybudować parkingi P&R.

wspanialomyslnosc PKP nie ma konca...



salutuj - Czw Paź 29, 2009 8:16 am
raczej interes by ludzie jeździli pociągami :-)



bty - Czw Paź 29, 2009 8:18 am
Nie wiem, czy to ma związek z planowaną budową, ale z dworca zniknęło kilka bud.



szpic - Czw Paź 29, 2009 8:27 am

Nie wiem, czy to ma związek z planowaną budową, ale z dworca zniknęło kilka bud.
pisali wyzej chyba ze do 1 grudnia dostali wypowiedzenia, wiec moze niektorzy juz zaczeli



Bartek - Czw Paź 29, 2009 8:30 am

Nie wiem, czy to ma związek z planowaną budową, ale z dworca zniknęło kilka bud.

Wypij kawę bo chyba trochę nie wyspany jesteś



pyjter - Czw Paź 29, 2009 2:21 pm
wczoraj kupowałem gazetkę na dworcu i słyszałem pana ze sklepu rozmawiającego z innym z właścicieli tamtejszych bud, że właśnie przedłużył umowę na obecnych warunkach do końca marca. Do tego czasu handel ma być, a co potem to pkp nie wie. Zatem nie mamy się co podniecać, poczekajmy do świąt wielkiej nocy a potem po..rwujmy na forum ;]



Jastrząb - Czw Paź 29, 2009 11:13 pm

we wczorajszej rzepie napisano, że PKP przy okazji remontów dworców w 7 miastach (m.in. Kato) chce do 2012 wybudować parkingi P&R.

A gdzie ten P&R bo chyba nie przy Dworcu w Centrum



Michał Gomoła - Czw Paź 29, 2009 11:33 pm
Przecież nic w tym niedorzecznego ( choć parkingi, w ilości 1200 miejsc, budować będzie Neinver ). Park&Ride w tym wypadku będzie miało charakter nieco bardziej globalny czyli dojedź autem do Kato, zaparkuj, i potem pociągiem do Krakowa/Warszawy/Wrocławia itp.



salutuj - Pią Paź 30, 2009 7:42 am
Myślę że chodzi może o parkingi przy stacjach osobowych PKP?



blur - Pią Paź 30, 2009 11:25 am
multimedialna wycieczka po Dworcu:

http://www.przemiana.katowice.eu/katowice.php?l=pl



heniek - Pią Paź 30, 2009 11:39 am
Podoba mi się ta meduza (czy wagina ) kiedy budowano halę dworca PKP w Katowicach, też ni jak się miała do otaczającej jej architektury, dzisiaj, nie przeszkadza to jednak, w obronie jej przed zburzeniem, przez wielu szanowanych architektów.

Mankamentem ale i zaletą tego kompleksu, jest jego komercyjność, wielu z nas wyobraża sobie tam ciekawy teren rekreacyjny, ale czy ktoś wyobraża sobie by miasto odkupiło plac Szewczyka od PKP i przeobraziło go w przestrzeń miejską? Koszty byłyby ogromne, a i tak nie wiadomo jak udawałoby się tej nowej przestrzeni "funkcjonować". Wydaje mi się że ta katowicka meduza, może być dla nas tym czym Sfera dla Bielska. Bielska Sfera, nie jest żadnym cudem architektury, jednakże ma swoją wielką zaletę - przyciągała ludzi do centrum! Na to samo liczę przy tej inwestycji. Być może w końcu Katowice się rozruszają



kropek - Pią Paź 30, 2009 11:58 am
dzis w gazecie wyborczej jest kupon, na którym moża napisac swoja propozycję nazwy dla centrum handlowego, które powstanie przy dworcu i potem wyslac do Gazety Wyborczej.
organiatorem konkursu jest Neinver; w skład jury, które podejmie decyzje co do ostatecznej nazwy jest ma być chyba tez ktoś z miasta i PKP).



Michał Gomoła - Pią Paź 30, 2009 12:31 pm

dzis w gazecie wyborczej jest kupon, na którym moża napisac swoja propozycję nazwy dla centrum handlowego, które powstanie przy dworcu i potem wyslac do Gazety Wyborczej.
organiatorem konkursu jest Neinver; w skład jury, które podejmie decyzje co do ostatecznej nazwy jest ma być chyba tez ktoś z miasta i PKP).


Mam zamiar wygrać ten konkurs



maciek - Pią Paź 30, 2009 1:21 pm
Chyba na GW przeczytałem taką oto propozycję: "Sklep Wielobranżowy - U Uszoka"



d-8 - Pią Paź 30, 2009 3:19 pm
trzeba przyznac ze forum pod tym artykulem na GW calkiem pomyslowe nazwy proponuje, ale niestety malo realne do przyjecia. ale mozna sobie poczytac i sie posmiac przynajmniej. przyjemne



Jastrząb - Pią Paź 30, 2009 10:46 pm

Przecież nic w tym niedorzecznego ( choć parkingi, w ilości 1200 miejsc, budować będzie Neinver ). Park&Ride w tym wypadku będzie miało charakter nieco bardziej globalny czyli dojedź autem do Kato, zaparkuj, i potem pociągiem do Krakowa/Warszawy/Wrocławia itp.

Tak, podjedź i zaparkuj w centrum Katowic aby jechać do centrum Warszawy. A jak chcesz jechać tylko do centrum Katowic to zaparkuj na peryferiach. Czyli jednym słowem kombinuj tak abyś miał przesiadkę

Oprócz tego, nie sądzę aby pompowanie dodatkowych aut, w i tak już przeciążony komunikacyjnie rejon dworca PKP, miało sens. To już lepiej klasyczne P&R zrobić, powiedzmy na stacji na Osiedlu Witosa. Wtedy Bilet na pociąg dalekobieżny obejmowałby i parkowania i przejazd SKM na Dworzec główny.

Jak wszyscy zaczną wykonywać manewr P&R w centrum, to parking szybko się zapełni i żaden z klientów Galerii Waginalnej już tam nie zaparkuje. Z drugiej strony jest to miejscówka w centrum więc bardzo możliwe, że miejsca będą płatne (tak jest np w nowootwartej Sferze w Bielsku). Nie wiem, czy zostawienie tam samochodu na dłuższy czas będzie opłacalne. Podobna historia jak z lotniskiem.



absinth - Sob Paź 31, 2009 10:42 am
nie pozostaje mi nic innego jak zgodzic sie w calej rpzciaglosci z Jastrzebiem



Michał Gomoła - Sob Paź 31, 2009 11:05 am
Ja nigdzie nie napisałem, że jest to najlepsze rozwiązanie Natomiast fakt faktem tak zrobią i wg mnie nie ma sensu tego roztrząsać, po prostu zobaczymy w praktyce jak to się będzie sprawdzać.



Barchinson - Pon Lis 09, 2009 5:52 pm
witam.
moje subiektywne spojrzenie: http://fucktherokokoko.blox.pl/html



d-8 - Pon Lis 09, 2009 7:54 pm
witamy na forum !



kiwele - Pon Lis 09, 2009 8:27 pm


Tak, podjedź i zaparkuj w centrum Katowic aby jechać do centrum Warszawy. A jak chcesz jechać tylko do centrum Katowic to zaparkuj na peryferiach. Czyli jednym słowem kombinuj tak abyś miał przesiadkę

Oprócz tego, nie sądzę aby pompowanie dodatkowych aut, w i tak już przeciążony komunikacyjnie rejon dworca PKP, miało sens. To już lepiej klasyczne P&R zrobić, powiedzmy na stacji na Osiedlu Witosa. Wtedy Bilet na pociąg dalekobieżny obejmowałby i parkowania i przejazd SKM na Dworzec główny.

Jak wszyscy zaczną wykonywać manewr P&R w centrum, to parking szybko się zapełni i żaden z klientów Galerii Waginalnej już tam nie zaparkuje. Z drugiej strony jest to miejscówka w centrum więc bardzo możliwe, że miejsca będą płatne (tak jest np w nowootwartej Sferze w Bielsku). Nie wiem, czy zostawienie tam samochodu na dłuższy czas będzie opłacalne. Podobna historia jak z lotniskiem.


1. Bez żadnych złudzeń: w centrum miasta parkingi związane z centrami handlowymi są zwykle płatne i to niemało. To nie tak jak na peryferiach.
Istnieje jednak system przejmowania części czy nawet całości kosztów parkingu przez handel w zależności od wielkości zakupów poczynionych przez właściciela auta.
Są też ryczałty na spektakle filmowe czy teatralne.

2. Według moich wieloletnich obserwacji istnienie dużych parkingów wyrażnie uspokaja i porządkuje ruch komunikacyjny w ich sąsiedztwie, a nie wzmaga jego natężenie.
Nie boję się dużych parkingów w Sródmieściu.



Barchinson - Pon Lis 09, 2009 10:50 pm
Moim zdaniem P wzmoże natężenie i to mocno. Parkingi przy centrach handlowych są zwykle nastawione na niedługie parkowanie - pierwsza godzina parę zy, a potem coraz drożej - co wzmaga rotację aut. A plac Szewczyka nie ma wystarczającego połączenia z przepustowymi ulicami zdolnymi rozładować ruch.



rasgar - Wto Lis 10, 2009 7:28 am


Tak, podjedź i zaparkuj w centrum Katowic aby jechać do centrum Warszawy. A jak chcesz jechać tylko do centrum Katowic to zaparkuj na peryferiach. Czyli jednym słowem kombinuj tak abyś miał przesiadkę

Oprócz tego, nie sądzę aby pompowanie dodatkowych aut, w i tak już przeciążony komunikacyjnie rejon dworca PKP, miało sens. To już lepiej klasyczne P&R zrobić, powiedzmy na stacji na Osiedlu Witosa. Wtedy Bilet na pociąg dalekobieżny obejmowałby i parkowania i przejazd SKM na Dworzec główny.

Jak wszyscy zaczną wykonywać manewr P&R w centrum, to parking szybko się zapełni i żaden z klientów Galerii Waginalnej już tam nie zaparkuje. Z drugiej strony jest to miejscówka w centrum więc bardzo możliwe, że miejsca będą płatne (tak jest np w nowootwartej Sferze w Bielsku). Nie wiem, czy zostawienie tam samochodu na dłuższy czas będzie opłacalne. Podobna historia jak z lotniskiem.


1. Bez żadnych złudzeń: w centrum miasta parkingi związane z centrami handlowymi są zwykle płatne i to niemało. To nie tak jak na peryferiach.
Istnieje jednak system przejmowania części czy nawet całości kosztów parkingu przez handel w zależności od wielkości zakupów poczynionych przez właściciela auta.
Są też ryczałty na spektakle filmowe czy teatralne.

2. Według moich wieloletnich obserwacji istnienie dużych parkingów wyrażnie uspokaja i porządkuje ruch komunikacyjny w ich sąsiedztwie, a nie wzmaga jego natężenie.
Nie boję się dużych parkingów w Sródmieściu.



salutuj - Wto Lis 10, 2009 7:32 am
ja się mimo wszystko nie zgadzam

przejazdy wschód zachód sa oczywiste.

chcąc jechać z południa na północny wschód jadę a4 i Murckowską

chcąc jechać na połnocny zachód jadę Bocheńskiego.

jedynie jadąc całkiem na północ mógłbym skorzystać z Mikołowskiej i Sokolskiej, ale do granicy sensowności stania w korku względem zaoszczędzonych kilometrów (czyli powiedzmy jadąc na Koszutkę)



kiwele - Wto Lis 10, 2009 4:57 pm

A plac Szewczyka nie ma wystarczającego połączenia z przepustowymi ulicami zdolnymi rozładować ruch.

Co do tego, to zgadzam się zupełnie.
Dlatego wielokrotnie, przy różnych okazjach, pisałem między innymi, że powinno się pomyśleć o:
1. Przejezdzie nad Matejki,na wysokości torów i obok nich, z Sądowej na Plac Szewczyka, najlepiej dwukierunkowym.
2. Ponownym otwarciu Rynku dla ruchu samochodowego (a jestem dobrze świadomy,że wraz z tramwajami będzie to pewną udręką).
3. Zbudowaniu za wiaduktem Mikołowska kolejnego wiaduktu dla przejazdu pod torami między Sądową i Kozielska i może najlepiej na dodatek gdyby obecna Mikołowska była jednokierunkowa w stronę Centrum, a nowa trasa przez Kozielska, Raciborską i Adamskiego prowadziła z Centrum do Węzła Mikołowska

Zaznaczyłbym również, że Trasa Grundmanna (przebiegająca oczywiście na estakadzie i nad obecnym Węzłem Mikołowskim) powinna mieć charakter międzydzielnicowy, ale ze zjazdem/wyjazdem koło cmentarza (przy Gliwickiej) na Dworzec autobusowy komunikacji dalekobieżnej.



Jastrząb - Śro Lis 11, 2009 10:14 am
@kiwele, dostrzegam kulejącą komunikację na osi północ-południe i kikut jej osi, czyli obecną Korfantego. Jednak jako taki ruch na rynek nie powinien wrócić. Natomiast zamiast planowanego tunelu Teatralna-Mickiewicza, lepiej byłoby stworzyć Tunel Korfantego-Dworcowa. Jeśli dwukierunkowego nie da rady to przynajmniej z północy na południe.



koniaq - Śro Lis 11, 2009 10:30 am
oszaleliscie z tymi tunelami, tunel to nie jest cudowny lek na wszystko...



Kolo Colo - Pią Gru 04, 2009 2:54 pm

dzis w gazecie wyborczej jest kupon, na którym moża napisac swoja propozycję nazwy dla centrum handlowego, które powstanie przy dworcu i potem wyslac do Gazety Wyborczej.
organiatorem konkursu jest Neinver; w skład jury, które podejmie decyzje co do ostatecznej nazwy jest ma być chyba tez ktoś z miasta i PKP).


Wybrano nazwę "Galeria Katowicka"...




macu - Pią Gru 04, 2009 2:59 pm
No to dosyć oryginalnie



kiwele - Pią Gru 04, 2009 3:03 pm
No to juz z gory, bez konkursow, wiemy, ze jak przyjdzie kolej na Wloszczowa, to bedzie tam "Galeria Wloszczowska".



m20 - Pią Gru 04, 2009 3:58 pm
Śmiejcie się, a pewnie ta nazwa już pod kandydaturę na ESK2016



d-8 - Sob Gru 05, 2009 3:34 am
a tak liczylem zeby wygrala "galeria waginalna" jury dalo ciala. pomylka z ta nazwa. okropnosc



Darkat - Sob Gru 05, 2009 6:56 am
nawet im się udało



kropek - Sob Gru 05, 2009 9:48 am
Chyba juz bym wolał coś w stylu "Galeria Dworcowa" ....



koniaq - Sob Gru 05, 2009 10:37 am
myslalem, ze to ece ma wylacznosc na nazywanie tak swoich galerii handlowych



maciek - Sob Gru 05, 2009 2:34 pm
Bylem dziś na dworcu. Jedną budę zlikwidowali - tam gdzie przez lata był sklep muzyczny, ale może o tym juz na forum było. Rozmawiałem z kioskarką i nic nie wiedzą. Mówiła, że jedni mają umowy do grudnia innym przedłużyli do marca. Skoro przedłużyli do marca to znaczy, że jednak plan wejścia na plac budowy na wiosnę jakiś jest.



Cuma - Sob Gru 05, 2009 2:58 pm
A giełda komputerowa jest dalej na dworcu?



Michał Gomoła - Sob Gru 05, 2009 3:38 pm
Dalej na dworcu, z tym że od niedawna w Starym



maniak - Sob Gru 05, 2009 5:31 pm
Zniknął także salonik prasowy koło kas.



kiwele - Sob Gru 05, 2009 5:37 pm
Nie znajdzie sie ktos, kto by blizej przylozyl ucho, by dowiedziec sie co tam w istocie w trawie piszczy?



Barchinson - Pon Gru 07, 2009 9:37 pm
edit



beschu - Pon Gru 07, 2009 9:59 pm

edit




SPUTNIK - Pon Gru 07, 2009 10:20 pm




piotrekb - Nie Gru 13, 2009 9:11 pm
Nie do wiary: zaraz zacznie się remont katowickiego dworca

Tomasz Głogowski

Na początku 2010 roku, czyli dwa lata wcześniej niż zapowiadano, rozpocznie się remont dworca w Katowicach - dowiedziała się "Gazeta". PKP PLK obiecują, że pojawią się nowe perony i wiaty. Odnowione zostaną tunele. Oby tak się stało, bo pasażerowie nie zniosą kolejnego rozczarowania.

http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... kiego.html

Neinver Polska zapowiada, że w ramach przebudowy katowickiego dworca PKP na środku placu Szewczyka staną dwa nowoczesne biurowce oraz centrum handlowe ze szkła i aluminium. Przystanki autobusowe i parking dla aut osobowych będą pod ziemią. Na powierzchni tylko ławeczki i fontanny. Otwarcie w 2012 roku. Koszt - 240 mln euro.

Jeszcze do niedawna groziło nam, że nowoczesna i przeszklona część wybudowana przez prywatnego inwestora będzie kontrastowała ze starym dworcem, który jest dziś modelowym przykładem nędzy i rozpaczy. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadały, że z powodu braku pieniędzy solidny remont istniejących peronów i kas rozpocznie się dopiero w 2012 roku albo później. - Nie konserwujmy reliktu PRL-u - domagali się architekci i śląscy parlamentarzyści.

Wygląda na to, że apel został wysłuchany. Jak dowiedziała się "Gazeta", remont dworca rozpocznie się już na początku przyszłego roku i potrwa dwa lata. - Doszliśmy do wniosku, że dalsze czekanie nie ma sensu - mówi Janusz Pluta, dyrektor PKP PLK w Katowicach.

W pierwszej kolejności rozpocznie się budowa nowych wiat oraz peronów. Zostaną na nich zamontowane nowe tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów. Zepsute ruchome schody wymienione zostaną na nowe, windy dla niepełnosprawnych znów będą działały. PLK obiecują, że odnowią też zrujnowane dziś tunele, w których zamontowane zostanie nowe oświetlenie i podświetlane tablice z rozkładami jazdy. Całości dopełnią nowe ławki i kasy biletowe. - Prace będą prowadzone etapami, pasażerowie muszą przygotować się na pewne utrudnienia - dyrektor Pluta prosi o wyrozumiałość. - Nie da się na czas remontu zamknąć całego dworca, bo wiadomo, że pociągi muszą dalej kursować.

Obliczono, że remont będzie kosztował około 60 mln zł. W budżecie na 2010 rok PKP PLK mają zarezerwowane 15 mln zł. Szanse na dodatkowe pieniądze ma zwiększyć fakt, że inwestycja znalazła się w generalnym planie remontu infrastruktury kolejowej w naszym regionie. W ciągu najbliższych ośmiu do dziesięciu10 lat PKP PLK chcą wyremontować tory na Śląsku i w Zagłębiu za 4 mld zł. - Chcemy, aby te inwestycje znalazły się w budżecie centralnym, bo tylko to gwarantuje powodzenie planu. Większość linii nie była odnawiana od 25, 30 lat. Ich życie powoli się kończy - mówi dyrektor Pluta.

W przyszłym roku, oprócz remontu dworca w Katowicach, PKP PLK chcą się zabrać za wymianę torów na towarowej linii biegnącej z Pyskowic przez Lubliniec w kierunku portu w Gdyni. W planach jest też remont szlaku z Oświęcimia przez Mysłowice, Łazy do Częstochowy, a w 20011 roku ma się rozpocząć lifting trasy z Opola przez Gliwice do Katowic. Koszty tego przedsięwzięcia, które ma potrwać trzy lata, obliczono na 260 mln zł. Kolej obiecuje też, że wyremontowana zostanie trasa z Mysłowic do Krakowa przez Sosnowiec Jęzor, choć ta akurat inwestycja ma być sfinansowana nie z budżetu centralnego, a z funduszy unijnych. - Za dziesięć lat zlikwidujemy wszystkie "wąskie gardła", w których pociągi wloką się z prędkością 20 km/godz. - przekonuje dyrektor Pluta.

Źródło: Gazeta Wyborcza Katowice



Bartek - Nie Gru 13, 2009 9:28 pm
Strach się bać Mam tylko nadzieję że zatrudnią do tej inwestycji architekta, fajnie by było jakby jakiś obrońca dworca np. Konieczny za darmo przygotował projekt remontu peronów i tuneli (no chyba że to już nie jest dworzec bo kielichów nie ma )



d-8 - Nie Gru 13, 2009 9:31 pm

fajnie by było jakby jakiś obrońca dworca np. Konieczny za darmo przygotował projekt remontu peronów i tuneli (no chyba że to już nie jest dworzec bo kielichów nie ma )

hmmm ? a czemu za darmo ? moze jednak PKP i inni boczni inwestorzy powinni dobrze zaplacic za dobry projekt. nie jest to jednak byle jakie miejsce w miescie i mysle, ze srodki na takie honoraria by sie spokojnie znalazly.

a co do zapowiedzi, to mysle, ze trwa juz festyn pomyslow i koncepcji zwiazanych z jesnienia 2010 i jednym waznym wydarzeniem.

zaskoczymy sie niebawem pewnie jeszcze nie raz i nie dwa



kiwele - Nie Gru 13, 2009 9:32 pm

@kiwele, dostrzegam kulejącą komunikację na osi północ-południe i kikut jej osi, czyli obecną Korfantego. Jednak jako taki ruch na rynek nie powinien wrócić. Natomiast zamiast planowanego tunelu Teatralna-Mickiewicza, lepiej byłoby stworzyć Tunel Korfantego-Dworcowa. Jeśli dwukierunkowego nie da rady to przynajmniej z północy na południe.

Bylbym za, czemu nie?
Patrzac z blizsza trzezwo na sprawe dostrzegam jednak zbyt wiele klopotow technicznych.
Jana i Pocztowa sa zbyt waskie, by robic tam tunele, zwlaszcza w plytkich wykopach. Na Jana jest potezny kolektor sciekowy.
Prawdziwy gleboki tunel pod zabudowaniami miejskimi, to problem zbyt duzych nachylen jezdni, by polaczyc sie z Kochanowskiego i Kosciuszki.

Nawet os Warszawska-Mickiewicza, po ostatnich robotach z kolektorami stala sie duzo trudniejsza do probowania realizacji podziemnych przejazdow pod Rynkiem.
Stosunkowo jasno widze realizacje przejazdu podziemnego na Mickiewicza, jakies 100 metrow dlugosci obok Stawowej.

Przywrocenie quasi-normalnej komunikacji na Rynku to jedyny radykalny sposob uzdrowienia komunikacji w Srodmiesciu. Nie jestem naiwny, nawet to nie zapewni swobodnego, plynnego ruchu pojazdow w Srodmiesciu. Dalszym, ale ciagle niewystarczajacym srodkiem, jest budowa publicznych parkingow podziemnych.
Gdyby jeszcze mogly byc darmowe!



Barchinson - Nie Gru 13, 2009 10:27 pm
Bez przesady z tymi tunelami.. Uważam że można zrobić działającą komunikację w centrum przy współistnieniu ludzi i samochodów.
1. Wyrzucić ze śródmieścia ruchy międzydzielnicowe - niech se jeżdżą DTŚ, A4 i zbudowaną w przyszłości zachodnia obwodnicą śródmieścia (przedłużenie Grundmanna do A4)
2. Do śródmieścia wjeżdżają tylko ci co muszą - poruszanie jest utrudnione żeby nikt skrótów se nie robił.
3. Na ulicach współistnieją ludzie, tramwaje, autobusy i samochody (w rozsądniej ilości) w takiej właśnie hierarchii ważności.
4. Może jakieś parkingi przy DTŚ, A4, Murckowskiej/Granicznej, Grundmanna - i dalej do roboty z buta lub tramwajem.
5. Bez zapychania parkingiem na 1200aut placu Szewczyka bo nie ma odpowiedniego dojazdu/wyjazdu.

Dobrym pomysłem, uważam, jest system pierścieni -> http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35063,7112137,Pierscienie__czyli_sposob_na_korki_w_Katowicach.html



rasgar - Pon Gru 14, 2009 8:21 am

1. Wyrzucić ze śródmieścia ruchy międzydzielnicowe - niech se jeżdżą DTŚ, A4 i zbudowaną w przyszłości zachodnia obwodnicą śródmieścia (przedłużenie Grundmanna do A4)


Nie ma problemu z jazdą wschód-zachód.
Jest w kierunkach północ-południe, a tu ciężko nie wjechać do miasta, bo przejazdów przez tory kolejowe jest tylko kilka


2. Do śródmieścia wjeżdżają tylko ci co muszą - poruszanie jest utrudnione żeby nikt skrótów se nie robił.


Jasne - piętnujmy tych, którzy dojeżdżają do pracy do centrum samochodem.
Niech się chamy przesiądą na wrotki!!

A tak poważnie: większość ruchu w centrum, to (z moich osobistych spostrzeżeń, nie poparte rozsądnie dużą grupą testową) to:
a) ludzie kręcący się w kółko i szukający miejsc parkingowych (dzięki UM za nie-budowanie parkingów piętrowych w ramach PPP)
b) ludzie przejeżdżający przez centrum z braku alternatyw (ponowne dzięki za grzebanie się z obwodnicą zachodnią czy też przedłużeniem Grundmanna/Stęślickiego)

Ruch samochodem w centrum już jest utrudniony


3. Na ulicach współistnieją ludzie, tramwaje, autobusy i samochody (w rozsądniej ilości) w takiej właśnie hierarchii ważności.


Niestety, piękna utopia.
Jeśli już sobie puszczamy wodze fantazji to na miejscu drugim listy dodałbym rowery.


4. Może jakieś parkingi przy DTŚ, A4, Murckowskiej/Granicznej, Grundmanna - i dalej do roboty z buta lub tramwajem.


Chętnie, zwłaszcza jeśli te trasy byłyby tą najwęższą obwodnicą, takim "Ring 1", bez potrzeby wjeżdżania do centrum (Grundmanna połączona bezpośrednio z węzłem Mikołowska).
Ale nie ma póki co ani parkingów, ani obwodnic.


5. Bez zapychania parkingiem na 1200aut placu Szewczyka bo nie ma odpowiedniego dojazdu/wyjazdu.


Jeśli sądzisz że ludzie będą odwozić/odbierać rodzinę z PKP zostawiając samochód na P&R w Zawodziu i dalej tramwajem....



heniek - Pon Gru 14, 2009 8:45 am
Ja chciałbym tylko nadmienić że w centrum Katowic w porównaniu do np. Krakowa czy Wrocławia, praktycznie nie ma korków.



Cuma - Pon Gru 14, 2009 9:48 am

Ja chciałbym tylko nadmienić że w centrum Katowic w porównaniu do np. Krakowa czy Wrocławia, praktycznie nie ma korków.Co nie znaczy że nie możemy dążyć do tego, abyśmy byli w tym wzgledzie jeszcze "lepsi"



salutuj - Pon Gru 14, 2009 9:54 am
Ale oznacza to, że nasze priorytety są inne niż budowa nowych dróg (one też sa wazne, ale są rzeczy ważniejsze).



kickut - Pon Gru 14, 2009 11:16 am
"Wygląda na to, że apel został wysłuchany. Jak dowiedziała się "Gazeta", remont dworca rozpocznie się już na początku przyszłego roku i potrwa dwa lata. - Doszliśmy do wniosku, że dalsze czekanie nie ma sensu - mówi Janusz Pluta, dyrektor PKP PLK w Katowicach. "

Czyżby pan dyrektor dostał kupon rabatowy na zakupy w przyszłym centrum handlowym? ;p Coś musiało go skłonić do dojścia do takiego wniosku...



Barchinson - Pon Gru 14, 2009 11:24 am
W sumie to troche offtop ale powiązany z dworcem:

Nie ma problemu z jazdą wschód-zachód.
Jest w kierunkach północ-południe



kiwele - Pon Gru 14, 2009 11:34 am

Ja chciałbym tylko nadmienić że w centrum Katowic w porównaniu do np. Krakowa czy Wrocławia, praktycznie nie ma korków.

Gdybym umial fajnie rysowac, to nad tym zdaniem, jako podpisem, narysowalbym szyderczo zabarykadowany pusty srodek miasta i samochody jadace szalenczo jednokierunkowo po zygzakowatym "ringu", ot tak cos jak przedstawia sie to w realu, gdy patrzymy z Rynku na przymusowo generowany potok aut na kierunku Moniuszki-Mickiewicza, na tej sztucznie wymyslonej wlasnie zygzakowatej trasie.



salutuj - Pon Gru 14, 2009 11:40 am

"Wygląda na to, że apel został wysłuchany. Jak dowiedziała się "Gazeta", remont dworca rozpocznie się już na początku przyszłego roku i potrwa dwa lata. - Doszliśmy do wniosku, że dalsze czekanie nie ma sensu - mówi Janusz Pluta, dyrektor PKP PLK w Katowicach. "

Czyżby pan dyrektor dostał kupon rabatowy na zakupy w przyszłym centrum handlowym? ;p Coś musiało go skłonić do dojścia do takiego wniosku...


ciekawe bo w gazecie nasze katowice miasto pisze ze wlasciciel chce postawić kielichy od nowa. a miasto "rozwaza" pozyskanie gwarancji finansowych.



Cuma - Pon Gru 14, 2009 1:01 pm

Ale oznacza to, że nasze priorytety są inne niż budowa nowych dróg (one też sa wazne, ale są rzeczy ważniejsze).No chyba wiecie że ja też nie jestem za budową nowych dróg, tylko za rozbudową KM. Drogi powinny powstawać głównie w celu udostępnienia nowych terenów pod budownictwo (nowe kwartały zabudowy).



rasgar - Pon Gru 14, 2009 2:43 pm

I nie powinna ona się odbywać przez śródmieście lecz Graniczną/Murckowska i Grundmanna przedłużoną przez Załęże do węzła Mikołowska (powstanie mam nadzieje)


Ah no teraz to się rozumiemy. Problem jednak ciągle w tym, że tych dróg nie ma i nie będzie w najbliższym czasie, a jest to, IMHO priorytet.
Tymczasem mydli się nam oczy wizją puszczenia torów pod ziemią, a efekt jest taki że przez kolejne 10 lat nie zobaczymy ani tunelu, ani dodatkowych przejazdów Pn-Pd, samochodów natomiast przybędzie.


Jasne - piętnujmy tych, którzy dojeżdżają do pracy do centrum samochodem.
Niech się chamy przesiądą na wrotki!!

Chodzi mi o jakieś rozwiązania systemowe a nie zakazy i progi zwalniające. Nie może być drogi na przestrzał lecz np. wspomniany system jednokierunkowych pierścieni (na razie innej konkretnej propozycji nie znam) który umożliwia dotarcie w pobliże każdego miejsca w centrum lecz zniechęca do robienia skrótów bo bardziej opłaca się jechać obwodnicą.



Bartek - Pon Gru 14, 2009 2:55 pm
Rusza program modernizacji dworców kolejowych

2009-12-14 14:43

14.12. Katowice (PAP) - 256 mln zł z budżetu państwa, funduszy unijnych i środków własnych grupy PKP pochłoną w przyszłym roku prace przy modernizacji polskich dworców kolejowych.

To początek wieloletniego programu, który - jak mówił w poniedziałek w Katowicach wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt - ma sprawić, że dworce przestaną być "narodowym wstydem" Polaków.

Wiceminister poinformował, że w przyszłorocznych wydatkach na ten cel 102 mln zł to środki budżetowe, a pozostała część - środki kolei oraz pieniądze unijne, przeznaczone na modernizacje dworców we Wrocławiu, Krakowie i Gdyni.

Engalhardt przypomniał, że program modernizacji dworców został pomyślany tak, by miał stałe źródła finansowania. M.in. ustawę o transporcie kolejowym zmieniono tak, by możliwe było wsparcie inwestycji dworcowych publicznymi środkami. Zmieni się też sposób zarządzania dworcami, a część kosztów będą pokrywać przewoźnicy kolejowi.

"W pierwszym kwartale 2010 r. chcemy powołać spółkę Dworce Kolejowe z dynamicznym zarządem, która zajmie się zarządzaniem dworcami. Zamierzamy też wdrożyć ustawę, wprowadzającą opłatę dworcową od przewoźników" - powiedział wiceminister.

Taki model ma służyć stabilizacji finansowej dworców, które będą pozyskiwać środki z dwóch źródeł - komercyjnego wykorzystania powierzchni oraz opłaty wnoszonej przez przewoźników. Według Engelhardta, opłata ta nie będzie wygórowana, powinna jednak dawać ok. 200-300 mln zł rocznie na bieżące utrzymanie dworców, prace konserwacyjne itp.

"Do tego rząd będzie dokładał co roku dotacje na inwestycje oraz środki unijne. Zaczynamy w przyszłym roku od ponad 250 mln zł; jeżeli zostanie to utrzymane z tendencją rosnącą, w ciągu ok. 10 lat powinniśmy odmienić oblicze dworców" - ocenił wiceminister.

Również w przyszłym roku, ze środków spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, ma rozpocząć się wart 60 mln zł remont infrastruktury (perony i prowadzące na nie tunele) dworca w Katowicach. Prace mają przebiegać równolegle z budowę nowego gmachu samego dworca i zagospodarowaniem terenu wokół niego. To drugie przedsięwzięcie za 240 mln euro zrealizuje hiszpańska firma Neinver.

Według wcześniejszych informacji PKP, realizowana ze środków UE modernizacja dworców w Krakowie, Wrocławiu i Gdyni zakończy się w 2012 r. Sześć dworców będzie przebudowanych ze środków prywatnych. Oprócz Katowic ma to być dworzec Warszawa Zachodnia, trwają też rozmowy na temat podobnych projektów w Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Sopocie. Dodatkowo 33 dworce, położone przy przeznaczonych do modernizacji liniach kolejowych, będą remontowane dzięki środkom budżetu państwa.

Strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych na najbliższe lata zarząd PKP przyjął w połowie tego roku. Zakłada ona, że w kilkuletniej perspektywie wiele dworców stanie się nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, wzbogaconymi o nowe usługi - handlowe, usługowe, restauracyjne itp.

W Polsce jest ponad 2,6 tys. dworców, z czego ok. 1,2 tys. czynnych. PKP jest właścicielem przeważającej większości z nich i zarazem zarządcą nieruchomości. Ok. 100 dworców przekazano w wieloletnią dzierżawę lub sprzedano samorządom.

W przygotowanym w grupie PKP planie dotyczącym dworców znalazło się 1010 czynnych obiektów. 24 z nich to ponadregionalne węzły przesiadkowe, gdzie jeżdżą m.in. pociągi międzynarodowe. 95 to węzły regionalne, 172 lokalne, a 719 to pozostałe niewielkie dworce.

PKP zamierza kontynuować proces przekazywania dworców chętnym do tego samorządom oraz szukać partnerów do modernizacji tych obiektów. Środki publiczne nie mają służyć utrzymaniu dworców, a jedynie ich modernizacji. Oprócz pieniędzy z budżetu i UE mogą to być także fundusze samorządów, a także partnerów prywatnych. (PAP)

mab/ je/ mow/



mark40 - Pon Gru 14, 2009 8:29 pm
Chyba jeszcze nie było:

[youtube]R14FX_agouQ[/youtube]



kiwele - Pon Gru 14, 2009 9:17 pm

Chyba jeszcze nie było:

[youtube]R14FX_agouQ[/youtube]


Takie sobie peryferyjne uwagi:

- Zdecydowanie bardziej dla naszych warunkow polecalbym wielkie rozwijane markizy niz te ozdobne parasolki,
ladne ale do doraznego uzytku.
Trwale zamontowane markizy moga przedluzyc sezon letni o co najmniej 1-2 miesiace w roku.

-Obraz tego dworca jest nierealno-kosmiczny.
Jesliby mial cokolwiek przypominac, to juz bardziej terminal lotniskowy niz dworzec kolejowy.
Nie wierze, by projektanci rysujac go mieli stopy na ziemi.



Bartek - Pon Gru 14, 2009 9:22 pm
Dzisiaj w TVS jakiś dyrektor/kierownik/prezes mówił że remont dworca zacznie się w maj 2010.



kiwele - Pon Gru 14, 2009 9:25 pm
Bedziemy jeszcze dlugo rozgryzac, co ktore slowa znacza i jaka maja wartosc.



Michał Gomoła - Pon Gru 14, 2009 11:53 pm
mark40 - było i to w różnych miejscach



nrm3 - Wto Gru 15, 2009 8:08 am
Sie nie cieszcie Jeszcze nie widziałem remontu PKP w Polsce który by był na poziomie. Tanie materiały, tandeta, cepelia, wieś tańczy i śpiewa to synonimy remontów PKP.

Poza tym oprócz tego, że mamy syf to mamy już nieprzystający do potrzeb dworzec (korytarze, perony, zejścia). Jak PKP zabierze się za lifting to już chyba nigdy nie będzie tu normalnie, dalej wszędzie będą wysokie schody, za to dołożą więcej miejsc na reklamy :/



Maciek B - Wto Gru 15, 2009 8:19 am

Sie nie cieszcie ;) Jeszcze nie widziałem remontu PKP w Polsce który by był na poziomie. Tanie materiały, tandeta, cepelia, wieś tańczy i śpiewa to synonimy remontów PKP.

Poza tym oprócz tego, że mamy syf to mamy już nieprzystający do potrzeb dworzec (korytarze, perony, zejścia). Jak PKP zabierze się za lifting to już chyba nigdy nie będzie tu normalnie, dalej wszędzie będą wysokie schody, za to dołożą więcej miejsc na reklamy :/


http://bialystok.gazeta.pl/bialystok/5, ... k.html?i=0



salutuj - Wto Gru 15, 2009 9:54 am
Wkurza mnie to, że chcą ta hale w środku zabudować.

to powinna być Hala Wysoka i Strzelista jak katedra czy jak terminal - strop wysoko nad głowami i światło wpadające przez szklane ściany.

A nie jakis ciepły empik pomalowany na biało z płytami muzycznymi i chodnikiem spacerowym przecinającym płaszczyznę ściany











Maciek B - Wto Gru 15, 2009 1:42 pm
Tylko, żeby był taki efekt, potrzebne byłoby wyburzenie obecnych kielichów, które nie sięgają do "poziomu 0". Ja do twojej koncepcji dorzuciłbym także kasy usytuowane w ciągu sklepowym, tak by hala była wielką poczekalnią (choć wiem, że w owym ciągu mało jest miejsca np na kolejki) i by okna nie były niczym zakryte (przynajmniej od pl Szewczyka). Tylko jak to w miarę ogrzać?



absinth - Wto Gru 15, 2009 1:59 pm

Tylko jak to w miarę ogrzać?

pewnie tak jak to:


swoja droga cala zabawa z kielichami, no moze nie cala ale w znacznej czesci, polegala na tym, zeby zachowac i wyeksponowac je od srodka, bo wlasnie w tym ujeciu robia najwieksze wrazenie, no ale...



oio154 - Wto Gru 15, 2009 2:09 pm




Poczekalnia?



kiwele - Wto Gru 15, 2009 2:22 pm




Poczekalnia?



rasgar - Wto Gru 15, 2009 5:38 pm




Poczekalnia?



potok77 - Czw Gru 17, 2009 6:24 am
Dwa remonty dworca PKP

Remont katowickiego dworca PKP to będzie kataklizm. Równolegle roboty budowlane będą prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe i firmę Neinver Polska. Każda ekipa zajmie się swoją działką. Prace ruszą w przyszłym roku.
Neinver zafunduje nam supermarket na placu Szewczyka, przebuduje tereny wokół dworca i częściowo sam budynek dworca. PLK zabiera się z kolei za tunele, tory i perony.

- Do nas należy to, co związane jest z infrastrukturą ruchu kolejowego, czyli z torami i sygnalizacją oraz obsługą pasażerów, ale w ograniczonym zakresie, to znaczy perony, schody i przejścia pod-ziemne - wyjaśnia Jacek Karniewski, rzecznik prasowy katowickiego oddziału PLK.

Zarówno PLK, jak i Neinver zapowiadają, że swoje inwestycje zakończą w 2012 roku.

PLK na początku przyszłego roku ogłasza przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej, potem nastąpi wybór wykonawcy, uzyskanie pozwolenia na budowę.
Pierwsze prace budowlane mogłyby ruszyć jednak dopiero pod koniec przyszłego roku. W planach jest rewitalizacja tunelów dworca, przebudowa peronów, budowa nad nimi nowego zadaszenia, instalacja monitoringu na peronach, uruchomienie wind dla osób niepełnosprawnych, budowa nowych tablic informacyjnych i ławek, a także modernizacja wyjścia od strony ulicy Kościuszki.

- Musimy jeszcze przeprowadzić inwentaryzację dworca. Dokładny harmonogram prac będzie znany dopiero po zakończeniu przetargu - zastrzega Karniewski.
Nieoficjalnie ocenia się, że modernizacja będzie kosztowała ok. 60 mln zł. W PLK zapowiadają, że remont będzie się odbywał bez zakłóceń w ruchu pociągów.

Sporo problemów sprawi za to kierowcom i pasażerom remont planowany przez Neinver. Inwestycja ma kosztować ok. 240 mln euro. W planach jest budowa na placu Szewczyka centrum handlowego, a od strony ulic Młyńskiej i Słowackiego dwóch biurowców. Pomysł jest też taki, aby Dworcową schować pod ziemię (ma być dwukierunkowa). Podobnie jak nowy dworzec autobusowy (przesunięty w stronę ul. Młyńskiej) i dwupoziomowy parking na 1200 samochodów .

Optymizmem nie napawa jednak fakt, że inwestorzy nadal nie dogadali się z urzędnikami z katowickiego urzędu, jak ma wyglądać organizacja komunikacji w centrum w czasie remontu.

http://katowice.naszemiasto.pl/artykul/ ... ,id,t.html



Maciek B - Czw Gru 17, 2009 10:17 am

W planach jest rewitalizacja tunelów dworca, przebudowa peronów, budowa nad nimi nowego zadaszenia, instalacja monitoringu na peronach, uruchomienie wind dla osób niepełnosprawnych, budowa nowych tablic informacyjnych i ławek, a także modernizacja wyjścia od strony ulicy Kościuszki.


Nareszcie jakieś konkrety, ale co z wejściem od strony Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej?



kiwele - Czw Gru 17, 2009 11:07 am

W planach jest rewitalizacja tunelów dworca, przebudowa peronów, budowa nad nimi nowego zadaszenia, instalacja monitoringu na peronach, uruchomienie wind dla osób niepełnosprawnych, budowa nowych tablic informacyjnych i ławek, a także modernizacja wyjścia od strony ulicy Kościuszki.


Nareszcie jakieś konkrety, ale co z wejściem od strony Pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej?



heniek - Czw Gru 17, 2009 11:11 am
Jeśli chodzi o Plac Młodzieży Powstańczej, to zdaje się, że jest on terenem prywatnym, miasto nie pobiera na nim opłat za parkowanie. Zamiast niego na placu stoi przyczepka z cieciem, który każe sobie słono płacić za każdą godzinę parkowania informując, że to teren prywatny.



kiwele - Czw Gru 17, 2009 11:54 am

Jeśli chodzi o Plac Młodzieży Powstańczej, to zdaje się, że jest on terenem prywatnym, miasto nie pobiera na nim opłat za parkowanie. Zamiast niego na placu stoi przyczepka z cieciem, który każe sobie słono płacić za każdą godzinę parkowania informując, że to teren prywatny.

Kurcze pieczone, jak to jest, w jakiej fazie kapitalizmu my sie znajdujemy?
W Paryzu, nizej w Wersalu i jeszcze nizej w moim le Chesnay jakos nigdy nie mialem okazji odczuc, ze cos jest prywatne.

Musialbym cos szerzej powiedziec jak w ubieglym tygodniu mer le Chesnay i jego wielka swita przez wiele godzin az po polnocy dyskutowali z setkami takich jak ja o kazdej budowie w miescie, kazdym przeorganizowaniu ruchu, nowych sciezkach rowerowych, zmianach w sygnalizacji. To wszystko jest tu jedna wspolna sprawa, mieszkancow i wladz, bez rozdzialow wlasnosciowych. One oczywiscie istnieja, ale sa negocjowane we wspolnym interesie.

Acha, ciekawe jeszcze czy ktos wyniucha co to sa "ZONES DE RENCONTRE" w miescie, pojecie wprowadzone juz do kodeksow drogowych, najpierw w Szwajcarii, potem w Belgii, a od ubieglego roku we Francji.
Wlasnie wokol tego nowego pojecia komunikacyjnego bylo wiele dyskusji na tym spotkaniu. To albo juz jest u nas, albo nieuchronnie wkrotce przyjdzie.



heniek - Czw Gru 17, 2009 12:15 pm

Acha, ciekawe jeszcze czy ktos wyniucha co to sa "ZONES DE RENCONTRE" w miescie, pojecie wprowadzone juz do kodeksow drogowych, najpierw w Szwajcarii, potem w Belgii, a od ubieglego roku we Francji.
Wlasnie wokol tego nowego pojecia komunikacyjnego bylo wiele dyskusji na tym spotkaniu. To albo juz jest u nas, albo nieuchronnie wkrotce przyjdzie.


W Polsce nazywa się to strefa zamieszkania.





rasgar - Czw Gru 17, 2009 12:17 pm
Mnie podobał się pomysł Koniora na dworzec - zwłaszcza od strony placu właśnie.
Pomysł miał tę zaletę, że infrsatruktura dworca była charakterystyczna, wyrazista i spójna z każdej swojej strony
Teraz Neinever zrobi swoje, PKP swoje, boje się że jedno do drugiego nijak się będzie miało.



kiwele - Czw Gru 17, 2009 12:28 pm

Acha, ciekawe jeszcze czy ktos wyniucha co to sa "ZONES DE RENCONTRE" w miescie, pojecie wprowadzone juz do kodeksow drogowych, najpierw w Szwajcarii, potem w Belgii, a od ubieglego roku we Francji.
Wlasnie wokol tego nowego pojecia komunikacyjnego bylo wiele dyskusji na tym spotkaniu. To albo juz jest u nas, albo nieuchronnie wkrotce przyjdzie.


W Polsce nazywa się to strefa zamieszkania.





trepek - Czw Gru 17, 2009 12:32 pm

Acha, ciekawe jeszcze czy ktos wyniucha co to sa "ZONES DE RENCONTRE" w miescie, pojecie wprowadzone juz do kodeksow drogowych, najpierw w Szwajcarii, potem w Belgii, a od ubieglego roku we Francji.
Wlasnie wokol tego nowego pojecia komunikacyjnego bylo wiele dyskusji na tym spotkaniu. To albo juz jest u nas, albo nieuchronnie wkrotce przyjdzie.


W Polsce nazywa się to strefa zamieszkania.





heniek - Czw Gru 17, 2009 12:33 pm
Ten znak chyba jest u nas od 1997, kliknij w obrazek to dostaniesz bardziej szczegółowy opis o co c'mon Swoją drogą za rzadko można go spotkać na polskich osiedlach.

sorry za off-topic :|



angerfist - Czw Gru 17, 2009 12:41 pm
U mnie na osiedlu powinien być taki:



Na kilku innych pewnie też



kiwele - Czw Gru 17, 2009 12:44 pm

Ten znak chyba jest u nas od 1997, kliknij w obrazek to dostaniesz bardziej szczegółowy opis o co c'mon Swoją drogą za rzadko można go spotkać na polskich osiedlach.

sorry za off-topic :|

Alem wpadl, ale wstyd!
Zrozumcie. Do francuskiego kodeksu drogowego zostal wprowadzony 28 lipca 2008 roku, a w Polsce jakos nigdy tego znaku nie przyuwazylem.
Moje pierwsze prawo jazdy jest z 1956 roku.



tremolo - Śro Gru 23, 2009 6:58 am
Nie podoba mi się fakt zrobienia kolejnych bezsensownych świateł - tym razem na 3 maja (co wynika z wizualizacji). Teraz spokojnie z tramwajami i od czasu do czasu dostawczakami/policją da się spokojnie tamtędy przejść. (krzyżówka 3 maja - przedłużona stawowa). Jeśli zrobią światła będziemy najbardziej rozświetlonym kolorowo miastem na świecie co widać nawet pod muzeum śląskim - świecą sobie lampki na każdym skrzyżowaniu.

Co do nazwy placu to można ją zmienić. O młodzież powstańczą chodzi pewnie o dzieci co walczyły w Powstaniach Śląskich inne czasy czy też o czasy zwiazane z wieżą spadochronową.

Kirschbanhoff może się przyjąć nawet. Kielichy obecne nawiązuja do gotyku. A idea mozę się przyjąć bo mamy dużo "wieżących" i "pokazujacych się w kościołach". Można na przykład Silesii City Center zrobić wbudowaną kaplicę.

Ale od kleru nie dostaniesz pieniędzy na ten cel.

Wyobrażacie sobie: Jakaś tam firma Neinver relikt komuny PKP i kościół w tle święta trójca robią Nowy Świat w Katowicach.



Bartek - Śro Gru 23, 2009 7:24 am

Nie podoba mi się fakt zrobienia kolejnych bezsensownych świateł - tym razem na 3 maja (co wynika z wizualizacji). Teraz spokojnie z tramwajami i od czasu do czasu dostawczakami/policją da się spokojnie tamtędy przejść. (krzyżówka 3 maja - przedłużona stawowa). Jeśli zrobią światła będziemy najbardziej rozświetlonym kolorowo miastem na świecie co widać nawet pod muzeum śląskim - świecą sobie lampki na każdym skrzyżowaniu.

Myślę że światła to tylko wymysł architekta i osoby która robiła projekt zagospodarowania otoczenia tej galerii. Zresztą kto by stał na czerwonym na tej ulicy?



Cuma - Śro Gru 23, 2009 9:34 am
To jest w tym kraju pieknie. Faroże sie bydom wymyślać jak mo kaplica wygladać ale ani złotówki nie wyłożą. PRzykład - wirecki szpital kupiony przez amerykańsko-polską firmę. Zostanie tam wyremontowana kaplica w/g wytycznych proboszcza, ale w całosci za kase tej firmy...



Michał Gomoła - Śro Gru 23, 2009 11:39 am
Popraw mnie, ale chyba nikt owej firmy nie zmuszał do remontu kaplicy...



krochmal - Śro Gru 23, 2009 12:36 pm
Proponuje w ramach redakcji MM zbadać ten temat. Firma na pewno nie była zmuszona, ale łagodnie jej wyperswadowano zaniechanie tego remontu. Jeżeli ktoś myśli, że posługa kapłańska w szpitalach jest darmowa to też się myli. Szpitale są przyporządkowane do najbliższej parafii, której należy z kasy szpitala za nią płacić. Podobne żądania, co do kaplicy wysunięto kilka lat temu do kliniki okulistyki na Ceglanej. Z tym, że jej tam przedtem wcale nie było. Proboszcz wskazał pomieszczenie, które mu się podobało powiedział jak by to widział urządzone i tyle. Zaznaczył również, że na wyposażeniu niezbędny jest kielich do hostii.



Kamyk85 - Śro Gru 23, 2009 12:51 pm
Kielich do Hostii Chyba coś Ci się pomyliło



Michał Gomoła - Śro Gru 23, 2009 12:56 pm

Proponuje w ramach redakcji MM zbadać ten temat. Firma na pewno nie była zmuszona, ale łagodnie jej wyperswadowano zaniechanie tego remontu. Jeżeli ktoś myśli, że posługa kapłańska w szpitalach jest darmowa to też się myli. Szpitale są przyporządkowane do najbliższej parafii, której należy z kasy szpitala za nią płacić. Podobne żądania, co do kaplicy wysunięto kilka lat temu do kliniki okulistyki na Ceglanej. Z tym, że jej tam przedtem wcale nie było. Proboszcz wskazał pomieszczenie, które mu się podobało powiedział jak by to widział urządzone i tyle. Zaznaczył również, że na wyposażeniu niezbędny jest kielich do hostii.

Kto żądał i na jakiej podstawie? Nie chcę być złośliwy, ale skoro tak ochoczo oskarżacie to na pewno znacie szczegóły tych spraw.



krochmal - Śro Gru 23, 2009 2:17 pm
Nic mi się nie pomyliło. Kielich jest potrzebny do udzielania komunii chorym, którzy ją przyjmują w szpitalu. A że przecież ma swoje gabaryty to, kto by go tam nosił z katedry.
Takie kielichy można sobie kupić w sklepach z dewocjonaliami najbliżej na ulicy Świętego Jana. Żądał proboszcz z katedry. Wiem z pierwszej ręki. Wtedy ta sprawa skończyła się na tym, że szpital przekazał pomieszczenie i częściowo wyposażył oraz płacił pensję dla księdza Nie wiem jak jest obecnie, dlatego sugerowałem przeprowadzenie paru wywiadów na ten temat z obecnymi dyrektorami szpitali. Jeżeli chcesz to podam Ci moje namiary na prywatny adres.



Kamyk85 - Śro Gru 23, 2009 2:34 pm
Tylko że Hostii nie trzyma się w kielichu Pewnie chodziło o puszkę, zresztą do kielicha bardzo podobną
Ale to taki mały OT



Cuma - Śro Gru 23, 2009 3:12 pm

Popraw mnie, ale chyba nikt owej firmy nie zmuszał do remontu kaplicy...Zapewne ludzie z tej firmy juz dobrze wiedzą że nie ma co z nimi "walczyć"



kiwele - Śro Gru 23, 2009 3:22 pm
Cos mi sie wydaje, ze na tej stronie zostal wywolany wilk z lasu.



rasgar - Śro Gru 23, 2009 3:52 pm
auuuuuuuu



Wit - Śro Gru 30, 2009 9:16 pm
taka animacja:

"Wysadzili" w powietrze dworzec PKP w Katowicach!
red 2009-12-20, ostatnia aktualizacja 2009-12-20 14:08:09.0

Dworca w Katowicach już nie ma! Przynajmniej na animacji, którą wykonała niedawno grupa trzech młodych ludzi. 7-minutowy film to praca dyplomowa Michała Rodzińskiego na zakończenie Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach - pisze na swoim blogu dziennikarz "Gazety" Piotr Płatek.

Animacja opowiada o perypetiach bezdomnego z dworca w Katowicach. Warto ją obejrzeć, bo autorzy przygotowali niesamowite zakończenie.

Reżyseria i scenariusz to dzieło wspomnianego Michała Rodzińskiego oraz Ernesta Wilczyńskiego. Gliwiczanin Maciej Kwaśniewski zajął się animacją i scenografia. Polecam fanom animacji oraz miłośnikom miasta Katowice - zachęca Piotrek na blogu "Świat według Animków".

http://swiatbajki.blox.pl/2009/12/Wysad ... icach.html



kickut - Czw Gru 31, 2009 8:58 am


Wiceminister infrastruktury: Wstydzę się za polskie dworce kolejowe
Leszek Baj 2009-12-30, ostatnia aktualizacja 2009-12-31 08:21

W przyszłym roku PKP chce zacząć modernizacje kilkudziesięciu dworców kolejowych, wyda na to około 250 mln zł. Ładne stacje to klucz do poprawy wizerunku kolei w Polsce.

Chcemy zmienić wizerunek kolei - powiedział niedawno "Gazecie" Juliusz Engelhardt, wiceminister infrastruktury ds. kolei. - Wstydzę się za stan dworców kolejowych w Polsce.

Kolej w Polsce mozolnie się zmienia na lepsze. Pasażerowie, którzy obecnie zdecydują się na podróż np. pociągiem InterCity, mogą być pozytywnie zaskoczeni komfortem podróży. Ale wizerunkowi kolei jak kamień ciążą stare, brudne i nieremontowane od lat dworce. Przez lata budżet państwa nie dopłacał do ich remontów, a pieniędzy PKP było zdecydowanie za mało. Powierzchnie komercyjne na dworcach są z reguły zbyt małe, by pozwolić na utrzymanie stacji.

Teraz jednak PKP planuje małą dworcową rewolucję. - Chcemy zmienić sposób wynajmu powierzchni na dworcach, by te mogły w większym stopniu na siebie zarabiać - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Wreszcie też znajdzie się więcej pieniędzy na remonty. - Obecnie tylko około 10 proc. czynnych dworców jest w porządnym stanie - przyznaje Michał Wrzosek. - Chcemy jednak, by do 2015 r. w dobrym stanie była połowa stacji - mówi. PKP zarządza ponad tysiącem czynnych dworców kolejowych. - Aby 40-50 proc. z nich było w przyzwoitym stanie, potrzebne jest 1,5 mld zł - mówi Wrzosek.

Skąd wziąć takie pieniądze? W przyszłym roku po raz pierwszy z budżetu państwa na remont dworców będzie przeznaczone 102 mln zł. Razem ze środkami PKP da to w sumie ponad 250 mln zł na inwestycje dworcowe. Z tych pieniędzy zaczną się modernizacje 33 stacji. Najwięcej pieniędzy pójdzie na przebudowę Dworca Wschodniego w Warszawie i dworców w Przemyślu i Tarnowie, ale zmodernizowane będą też stacje w innych miastach, np. w Piotrkowie Trybunalskim, Lesznie czy Malborku.

Trzy główne dworce we Wrocławiu, Krakowie i Gdyni zostaną całkowicie zmodernizowane dzięki funduszom unijnym. W sumie koszt prac sięgnie na nich 337 mln zł, z czego 236 mln zł da Unia.

PKP ciągle liczy, że mimo kryzysu i zapaści na rynku nieruchomości kilka inwestycji, m.in. na dworcach w Poznaniu, Olsztynie i Sopocie, uda się zrealizować we współpracy z prywatnymi inwestorami. - W Poznaniu do rokowań już została wybrana firma TriGranit - mówi Wrzosek.

O to, by za kilka lat dworce kolejowe lśniły, ma zadbać nowy członek zarządu PKP SA - Jacek Prześluga, który był już m.in. prezesem PKP InterCity. Być może powstanie też nowa spółka PKP Dworce Kolejowe.

Resort infrastruktury zapowiada też, że już na początku 2010 r. będzie chciał wprowadzić specjalną opłatę dworcową pobieraną od przewoźników kolejowych. Zebrane w ten sposób pieniądze pójdą na modernizację stacji.

Żródło: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,7409990,Czy_nadejdzie_dworcowa_rewolucja_.html

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Dziwne, że nic o nas...



BART - Pią Sty 08, 2010 12:23 pm
www.katowice.naszemiasto.pl

Rewolucja na katowickim dworcu

Miasto z wielką dziurą zamiast centrum. Pasażerowie kolei, biegający po gigantycznym placu budowy i szukający kasy oraz wejścia na perony. Pasażerowie komunikacji miejskiej szukający przystanku.

Kierowcy, jeżdżący w kółko po jednokierunkowych uliczkach - tak przez prawie trzy najbliższe lata będzie wyglądać centrum Katowic. Z remontem dworca w połowie roku ruszy firma Neinver, która na pl. Szewczyka ma zbudować gigantyczne centrum handlowo-biurowe. Kolej od strony pl. Andrzeja musi zbudować dworzec kontenerowy. Być może w tym, a najpóźniej na początku przyszłego roku Polskie Linie Kolejowe (to spółka operatorska PKP) zajmą się swoją działką: peronami i tunelami. Jeśli, zgodnie z obietnicami władz miasta, w przyszłym roku rozpocznie się przebudowa al. Korfantego, rada będzie tylko jedna: omijać centrum Katowic szerokim łukiem.

Kiedy w lipcu ubiegłego roku Polskie Koleje Państwowe i Neinver podpisywały umowę na przebudowę dworca, Andrzej Wach, prezes PKP, mówił, że ze "swoją" częścią koleje ruszą w 2012 roku. Jesienią okazało się, że jednak szybciej, może nawet w 2010. Obie inwestycje mają zakończyć się w 2012 r.

PKP już ogłosiło przetarg na projekt i budowę tzw. dworca kontenerowego, który będzie potrzebny na czas przebudowy (ma być gotowy w czerwcu). PLK niebawem ogłoszą przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej swojego remontu.

Rozwiązano już najbardziej skomplikowaną kwestią - układ komunikacyjny przy nowym dworcu. Firma Neinver i władze Katowic nie mogły się dogadać w tej sprawie przez ostatnie pół roku. Do porozumienia doszło dopiero teraz. Najważniejsze zmiany w centrum? W czasie przebudowy pl. Szewczyka i północna strona dworca będą wyłączone z użytkowania. Tymczasowe punkty obsługi pasażerów PKP znajdą się od strony pl. Andrzeja. Z ruchu wyłączona będzie Dworcowa przy dworcu. - Przystanki autobusowe będą wzdłuż ulic otaczających inwestycję i będą zmieniały lokalizację w zależności od etapu przebudowy. Zajezdnia autobusów będzie na dworcu przy ul. Sądowej - mówi Antoni Pomorski, design manager z Neinver.

Po przebudowie Dworcowa zniknie pod ziemią (w tunelu o dł. 300 m, od Słowackiego do Pocztowej) i będzie dwukierunkowa. W najszerszym miejscu ma mieć aż 10 pasów ruchu, w najwęższym cztery. Pod ziemią ma być też w przyszłości parking na 1,2 tys. aut i przystanek. - To wyspa, wokół której będą jeździły autobusy. Równocześnie będzie się mogło przy niej zatrzymać dziesięć autobusów przegubowych - wyjaśnia Pomorski. Nowy dworzec autobusowy stanie przy ul. Sądowej.

Autobusy między dworcem PKP a nowym dworcem autobusowym będą poruszać się bezkolizyjnie, co znaczy, że Sądowa będzie miała cztery pasy ruchu.

Kalendarium

Lipiec 2009 - prezentacja przebudowy pl. Szewczyka.

Sierpień 2009 - rozpoczęcie prac projektowych.

Styczeń 2010 - PKP ogłasza przetarg na projekt i budowę tymczasowego dworca kontenerowego.

Kwiecień 2010 - poznamy harmonogram robót.

Czerwiec 2010 - wybór generalnego wykonawcy robót. Będą kontenery.

Sierpień 2010 - rozpoczęcie pierwszych robót na pl. Szewczyka - prace rozbiórkowe instalacji oraz estakady.

2010 - ruszy rozbiórka głównego budynku.

czerwiec 2012 - przed EURO 2012 musi być gotowy budynek dworca oraz układ komunikacyjny

Koniec 2012 - musi być gotowa Galeria Handlowa.

Kto co robi w tej inwestycji

Remontem tunelów, przebudową peronów, budową nowego zadaszenia nad dworcem, instalacją monitoringu na peronach, uruchomieniem wind dla osób niepełnosprawnych, budową nowych tablic informacyjnych i ławek oraz modernizacją wyjścia od strony ul. Kościuszki zajmie się spółka Polskie Linie Kolejowe. Potrzeba na to 60 mln złotych.

Neinver zafunduje nam z kolei supermarket na placu Szewczyka, przebuduje tereny wokół dworca i częściowo sam budynek stacji. Jest też odpowiedzialny za koncepcję komunikacji w centrum po przebudowie (pl. Szewczyka będzie tylko dla pieszych). Koszt tej inwestycji to 240 mln euro.

Plan drogowy
http://www.dziennikzachodni.pl/stronagl ... d,t,z.html



Bartek - Pią Sty 08, 2010 12:42 pm
Przetarg na projekt i budowę dworca tymczasowego

Jeszcze z strony PKP

Informacja prasowa
08.01.2010

PKP S.A. Oddział Dworce Kolejowe ogłosił przetarg nieograniczony na wykonanie projektu wraz z wykonaniem robót budowlanych tymczasowego dworca kolejowego w Katowicach, w którym będzie odbywała się odprawa podróżnych podczas przebudowy dworca głównego.

W budynku, w którym będzie dworzec tymczasowy, obecnie funkcjonują kasy. Jego stan techniczny wymaga jednak kompleksowego remontu i przygotowania do zwiększonej odprawy podróżnych. W czasie prac w budynku tym zostanie przygotowanych więcej punktów kasowych, nowe wejścia i nowe przestrzenie dla pasażerów.

Termin składania ofert upływa w dniu 25 stycznia 2010 r. Przygotowania przebudowy dworca głównego w Katowicach idą zgodnie z harmonogramem. Na finiszu są już ustalenia z miastem Katowice dotyczące przygotowania otoczenia placu budowy. Prace budowlane związane z modernizacją dworca rozpoczną się w maju 2010 r. Szczegółowy plan obsługi pasażerów podczas przebudowy dworca Katowice PKP S.A. przedstawią w najbliższych tygodniach.

Przedmiot przetargu obejmuje:
• opracowanie wielobranżowego projektu budowlanego i budowlano-wykonawczego tymczasowego dworca kolejowego w Katowicach
• uzyskanie pozwolenia na budowę w oparciu o projekt budowlany
• wykonanie robót budowlanych w oparciu o opracowany uprzednio projekt budowlano-wykonawczy.

Wykonawca wyłoniony w toku postępowania będzie miał za zadanie:
1. wykonanie wielobranżowego projektu budowlanego i budowlano-wykonawczego na:

• ustawienie kas przenośnych przy Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej i przy ul. Konopnickiej
• remont bieżący budynku Pawilonu przy Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej i adaptacja dla potrzeb tymczasowego dworca – aranżacja strefy oczekiwania dla podróżnych, modernizacja punktów kasowych, estetyzacja, zabudowa platformy ruchomej na schodach
• adaptację Pawilonu PKP PLK z wejściem od ul. Konopnickiej na potrzeby tymczasowego dworca – odtworzenie punktów kasowych
• przeniesienie systemu monitoringu wizyjnego z Pawilonu przy Placu Szewczyka na teren tymczasowego dworca
• wykonanie nagłośnienia tymczasowego dworca
• wykonanie projektu zabezpieczenia przeciwpożarowego dworca tymczasowego
• zmianę organizacji ruchu

2. wykonanie prac budowlanych związanych z przygotowaniem dworca tymczasowego na terenie Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej oraz na terenie przy budynku PKP PLK SA - wejście od strony ul. Kościuszki oraz adaptację budynków do przejęcia zwiększonej liczby podróżnych. W ramach tych prac zostanie wykonane:

• ustawienie przenośnych kas od strony Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej
• utwardzenie i ogrodzenie terenu przy ul. Kościuszki
• ustawienie kas przenośnych od strony ul. Kościuszki
• modernizacja i budowa dodatkowych punktów kasowych w Pawilonie od strony Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej
• aranżacja strefy oczekiwania dla podróżnych w Pawilonie od strony Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej
• zabudowa platformy ruchomej na schodach Pawilonu od strony Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej
• wykonanie instalacji nagłaśniającej
• przeniesienie systemu monitoringu wizyjnego z Pawilonu przy Placu Szewczyka na teren tymczasowego dworca
• wykonanie zabezpieczenia przeciwpożarowego dworca tymczasowego
• zmiana organizacji ruchu.

3. wykonanie remontu bieżącego Pawilonu przy Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, który będzie obejmował:

• doraźny remont elementów elewacji (uzupełnienie oszklenia, wymiana skorodowanych elementów cokołu)
• rozebranie kiosków handlowych w holu
• malowanie wewnętrzne holu
• remont posadzki w holu głównym
• doczyszczenie posadzki, schodów oraz okładzin ściennych
• uzupełnienie oświetlenia
• remont węzła ciepłowniczego.

Dworzec tymczasowy w Katowicach zostanie oddany do użytku pasażerów na początku czerwca 2010 r.

Na podstawie umowy z PKP S.A., NEINVER wybuduje w Katowicach nowoczesny kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koncepcja taka stanowi nawiązanie do najnowszych światowych trendów rozwoju dużych miast. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.

NEINVER został wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście renomowanych firm z sektora nieruchomości. Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana w ścisłej współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.

Firma NEINVER opracowuje również plan przebudowy systemu ulic wokół Placu Szewczyka, przygotowany w porozumieniu z Urzędem Miasta Katowice.

Projekt przebudowy dworca i zagospodarowania terenów przyległych będzie realizowany w trzech etapach: w pierwszym z nich powstanie nowy budynek dworca, który będzie oddany do użytku w maju 2012 roku. W następnej kolejności powstaną budynki wchodzące w skład centrum wielofunkcyjnego.

PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i powstające nowe dworce były przyjazne pasażerom, bezpieczne, spełniały standardy europejskie. Celem spółki jest stworzenie miejsc związanych nie tylko z podróżą, lecz także miejsc spotkań i przyjemnego spędzania wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, biurowe, hotelowe, restauracyjne. W czerwcu 2009 roku PKP S.A. przyjęły strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych na najbliższe lata. Strategia ta określa między innymi kierunki modernizacji dworców kolejowych, harmonogram inwestycji oraz źródła finansowania.

http://www.pkp.com.pl/node/3376
[/quote]



macu - Pią Sty 08, 2010 12:54 pm
Ależ będzie Sajgon. Wspaniale



rasgar - Pią Sty 08, 2010 1:23 pm

Ależ będzie Sajgon. Wspaniale

Hehe, mnie też pojawia się na twarzy pewien niezdrowy uśmiech na myśl o tym co się będzie dziać.
Dzieje się!



Kris - Pią Sty 08, 2010 2:08 pm
Rzecz by można : TU SIĘ TWORZY !



krochmal - Pią Sty 08, 2010 2:21 pm
To jest bardziej skomplikowane niż skrzyżowanie A4 z A1. Przeżyje wszystkie niedogodności byle by to powstało. I tak sobie maże jakie by to było piękne gdyby z tego samego poziomu można wsiąść do pociągu.



heniek - Pią Sty 08, 2010 5:22 pm
A ten parking pomiędzy Goeppert-Mayer i sądową to nowy dworzec PKS? Bo wygląda naprawdę fajnie i gdyby się tak udało przenieść tam PKS i linie międzynarodowe, to nareszcie wrócilibyśmy do Europy



mark40 - Pią Sty 08, 2010 5:29 pm
Przede wszystkim dla autobusów komunikacji miejskiej.



heniek - Pią Sty 08, 2010 5:50 pm
Autobusy komunikacji miejskiej mogą chyba dojeżdżać z pod zajezdni przy stalexportach, a ten parking chyba jest zaplanowany na terenie obecnego dworca międzynarodowego naturalne będzie więc zostawienie tam tegoż dworca, a można by jeszcze dorzucić PKS



katowiceR - Pią Sty 08, 2010 6:01 pm
ARMAGEDON ! Już sobie wyobrażam co się będzie działo od maja.



m20 - Pią Sty 08, 2010 6:03 pm
Ten dworzec międzynarodowy jest na dzień dzisiejszy nie lepszą wizytówką Katowic, niż dworzec PKP, więc nie ma go co żałować, tylko myśleć o jakiejś przebudowie ew. przeprowadzce. (Połączenie go z dworcem PKS i lekkie wyrzucenie ze ścisłego centrum).



kropek - Pią Sty 08, 2010 6:24 pm
czy przypadkiem nie jest tak, ze:

*czerwony kolor - miejsce postoju autobusów komunikacji miejskiej (wskazuja na to zatoczki, "w ktorych widac" autobusy przegubowe)
*niebieski kolor - dworzec kominikacji miedzynarodowej



? ? ?

byc moze sie myle, bo to co zaznaczylem kolorem niebieskim moze byc rowniez dobrze poczatkowym przystankiem autobusow miejskich, ale przeciez ten dworzec miedzynarodowy gdzies musi byc...
poza tym.. miedzy tymi zaznaczonymi przeze mnie obszarami sa jakby jakies budynki - byc moze wlasnie poczeklanie, punkty uslugowe itp.
wiadac, ze planowany jest podziemny parking.



rasgar - Pią Sty 08, 2010 7:21 pm

Autobusy komunikacji miejskiej mogą chyba dojeżdżać z pod zajezdni przy stalexportach, a ten parking chyba jest zaplanowany na terenie obecnego dworca międzynarodowego naturalne będzie więc zostawienie tam tegoż dworca, a można by jeszcze dorzucić PKS

Wedle, niedawno jeszcze aktualnych, planów zajezdnia autobusowa z Mickiewicza ma zostać przeniesiona na zawodzie. Jeśli tak, to jest dobry powód, żeby miejsca postojowe zrobić tu

Tak generalnie - mam wrażenie, że projektant / inwestor czyta regularnie moje posty od 2005 roku, bo w ogóle i w wielu szczegółach rozwiązania wysuwane i dyskutowane tu znajduje potem w projekcie.
Szkoda że nie dyskutowaliśmy za wczasu więcej o samej architekturze tego, co miałoby tu powstać, może uniknęlibyśmy "bloba"



kiwele - Pią Sty 08, 2010 8:31 pm
Dworce autobusowe: miejski,dalekobiezny i miedzynarodowy obok siebie na Sadowej to male piwo. Placu na kazde mozliwe ich usytuowanie jest dosc.
Degagement, wjazd-wyjazd polnocny dzieki Grundmanna to rowniez male piwo.
Prawdziwy problem to degagement poludniowe, wjazd-wyjazd poludniowy, jesli do dyspozycji pozostanie, jak obecnie, tylko zatloczona dwukierunkowa Mikolowska.
W tym usytuowaniu te dworce ryzykuja de facto znalezc sie w czesciowej enklawie.

By rozwiazanie komunikacyjne bylo pelne, potrzebny jest dodatkowy wyjazd w strone poludniowa pod torami do Kozielskiej, a dalej Adamskiego do A4 i poludniowej Mikolowskiej, oraz przejazd na Plac Szewczyka nad ul. Matejki, o czym juz byla niejednokrotnie mowa.

Do kompletu trzeba tez powiedziec, ze powstajacy tam kawalek Srodmiescia powinien byc uzupelniony jakas zabudowa miejska wielopietrowa, bo obecna prezentacja tych okolic jest fatalna przy kazdym wjezdzie pociagiem do Katowic od strony Gliwic.

NB. To mi sie tak latwo mowi male piwo, a przeciez juz dobrze otarlismy sie o ryzyko umieszczenia dworca autobusowego na Rzepakowej.
To bylby bajzel!
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tohuwabohu.xlx.pl



  • Strona 13 z 30 • Wyszukiwarka znalazła 4738 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • resekcja.pev.pl
  •