ďťż
 
[Katowice] Dworzec PKP (cz.2) - projekt firmy Neinver



Wit - Pon Mar 16, 2009 7:08 pm
Neinver weźmie wkrótce katowicki dworzec
Przemysław Jedlecki2009-03-16, ostatnia aktualizacja 2009-03-16 19:48



PKP zakończyły negocjacje w sprawie przebudowy katowickiego dworca. Za kilka tygodni podpisze umowę z firmą Neinver Polska. Ale jej wizja nie wszystkim się podoba. - Dworzec zostanie ukryty w objęciach supermarketu - ostrzega architekt Marek Tomaszewski.

Neinver Polska od miesięcy prowadził poufne negocjacje z PKP SA w sprawie przebudowy katowickiego dworca kolejowego i inwestycji na placu Szewczyka. - Umowa jest już wynegocjowana, zostanie podpisana za kilka tygodni - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP S.A. Wcześniej kolej musi dostać zgodę na jej zawarcie od ministerstwa skarbu. - Zakończenie prac związanych z modernizacją dworca zaplanowano na 2012 rok. Szczegółowy harmonogram podamy dopiero po podpisaniu umowy - dodaje Wrzosek.

Neinver Polska to filia hiszpańskiego dewelopera, który działa od prawie 40 lat. W Polsce wybudował m.in. outlety w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. W grudniu "Gazeta" dotarła do wizualizacji dworca i jego okolicy według Neinvera. Zgodnie z projektem, znaczna część obecnego pl. Szewczyka, czyli terenu przed dworcem, zniknie pochłonięta przez kompleks handlowo-usługowy. Autobusy, które dziś stoją przy kilkunastu przystankach na całym placu, będą miały swój dworzec pod ziemią. Przewidziano także podziemny parking dla kilku tysięcy samochodów.

Zniknąć ma dworcowa estakada, a główne wejście do dworca będzie po jego lewej stronie, bliżej ulicy Młyńskiej. W tym też miejscu będą doskonale widoczne z zewnątrz betonowe kielichy, które są charakterystyczne dla głównej hali dworca, i których przed zburzeniem bronili architekci i historycy sztuki. Betonowe kielichy zostaną także wewnątrz hali - odmalowane i oczyszczone.

Plany Neinvera poznała już miejska komisja urbanistyczno-architektoniczna. Wkrótce ma ogłosić swoje stanowisko. Wiadomo, że będzie krytyczne. - Były głosy, że galeria handlowa jest za duża, że nie do końca zgrano komunikację pieszą i samochodową. Mnie się to jednak podoba. Najważniejsze, żeby dworzec wyglądał inaczej - mówi Józef Kocurek, wiceprezydent Katowic i szef komisji.

Marek Tomaszewski, architekt i członek komisji, ma jednak szereg uwag. - Dworzec będzie miał tylko jedno ogólnodostępne wejście od strony przedłużonej ulicy Stawowej. Co prawda drugie będzie z galerii handlowej, ale ta nie będzie przecież czynna cały czas. Niepokoi mnie również sprawa dworca autobusowego, bo wciąż nie wiemy, jak ta kwestia zostanie ostatecznie rozwiązana - mówi.

Zdaniem Tomaszewskiego, wizja Neinvera niewystarczająco uwzględnia interesy Katowic. - Dla miasta ważna jest dostępność dworca, jego reprezentatywność. A tu dworzec zostanie ukryty w objęciach supermarketu. Nie można wszystkiego tak po prostu chować - podkreśla Tomaszewski.

Nie wiadomo, jak Neinver potraktuje sugestie i uwagi architektów. Przemysław Polak z Advanced Public Relations, firmy, która dba o kontakt inwestora z mediami, nie udziela informacji na ten temat. - Neinver Polska nadal nie komentuje żadnych kwestii związanych z tą inwestycją do czasu zakończenia rozmów z PKP - mówi Polak.

W poniedziałek przedstawiciele firmy rozmawiali z urzędnikami. - Są otwarci na nasze propozycje. Najważniejszym problemem jest to, że dziś nikt nie potrafi powiedzieć, jak duży ma być podziemny dworzec autobusowy. Zależy nam też na tym, żeby w galerii nie było tylko i wyłącznie sklepów, ale także restauracje, knajpki i kafejki - mówi Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju miasta.

Urzędnicy nie zamierzają jednak naciskać, by odnowiony gmach dworca i jego betonowe kielichy stały się bardziej widoczne. - Niektóre będzie widać z zewnątrz i to w całości, a pozostałe w środku. Gdybyśmy chcieli oglądać je wszystkie z ulicy, to plac musiałby pozostać pusty - ucina Zych.

Tymczasem Robert Konieczny, znany architekt, nie ukrywa rozczarowania metodą podejmowania decyzji w sprawie dworca. - Miałem nadzieję, że nareszcie ktoś, rozważając inwestycje dotyczące tego miejsca, spojrzy na miasto jak na całość. Nie można wiecznie szatkować i łatać śródmieścia. Nadal brakuje ogólnej wizji Katowic, a dworzec jest przecież jednym z jej elementów - dodaje.






Michał Gomoła - Pon Mar 16, 2009 7:21 pm
Abstrahując całkowicie od tego czy ten projekt jest dobry czy nie ta wypowiedź nadaje się na nominację do jakiegoś konkursu na najgłupszą ripostę:

Najważniejsze, żeby dworzec wyglądał inaczej - mówi Józef Kocurek, wiceprezydent Katowic i szef komisji.



absinth - Pon Mar 16, 2009 7:28 pm
Sadzac po dotychczasowych wypowoedziach Wiceprez Kocurka ta doskonale wpisuje sie w poprzednie, rowniez czerpiace z krynicy elokwencji...

btw uwalic to g.......



koniaq - Pon Mar 16, 2009 8:01 pm
neiver ma kase niech zmieni projekt na lepszy, umowe podpisza.




qlomyoth - Pon Mar 16, 2009 8:04 pm

W poniedziałek przedstawiciele firmy rozmawiali z urzędnikami. - Są otwarci na nasze propozycje. Najważniejszym problemem jest to, że dziś nikt nie potrafi powiedzieć, jak duży ma być podziemny dworzec autobusowy. Zależy nam też na tym, żeby w galerii nie było tylko i wyłącznie sklepów, ale także restauracje, knajpki i kafejki - mówi Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju miasta.


To tez jest mocne



kiwele - Pon Mar 16, 2009 8:14 pm
A moje mysli na razie szybuja gdzie indziej.
Czy tak czy owak, nowy dworzec pogrzebie ostatecznie szanse dopiero co tknietej Mariackiej.
Niech sie juz grzeje asfalt do puszczenia dywanika przez nia.



koniaq - Pon Mar 16, 2009 8:30 pm
a kiwele skoncz trollowac w kazdym watku. Jesus !



kiwele - Pon Mar 16, 2009 8:57 pm

a kiwele skoncz trollowac w kazdym watku. Jesus !

trollowac? Nie znam obecnego polskiego, co to znaczy dokladnie w dawnym polskim?
Moze sobie przyswoje.
Zgoda z Toba. Chyba rzeczywiscie przesadzam z krytyka Mariackiej, bo nie ma na to zadnego pozytywnego odzewu.
W takim przypadku mowi sie tez, ze ktos jest upierdliwy, n'est-ce pas?
@koniaq:Juz dawno nie czytalem jakiegos interesujacego Twojego postu, najczesciej gola irytacja. Moze jakas depresja?
Nie ma wiekszego problemu. To sie leczy.



Maciek B - Pon Mar 16, 2009 9:03 pm

bo nie ma na to zadnego pozytywnego odzewu. :(

Nie ma odzewu, bo prędzej wybuchnie 5 wojen światowych, niż Mariacka przestanie być deptakiem. Chyba, że zostanie zniszczona w czasie jednej z powyższych.



kiwele - Pon Mar 16, 2009 9:10 pm

bo nie ma na to zadnego pozytywnego odzewu.

Nie ma odzewu, bo prędzej wybuchnie 5 wojen światowych, niż Mariacka przestanie być deptakiem. Chyba, że zostanie zniszczona w czasie jednej z powyższych.



macu - Pon Mar 16, 2009 9:11 pm
Co tego nieszczęsnego Kocurka, to mi już ręce opadają. I najgorsze jest to, ze tacy są wszyscy i i nie ma nadziei. Przecież im wcale nie zależy, byle odwalić, byle coś tam się zmieniło, żeby tłum był zadowolony, 15.00 i do domu. Panie Kocurek, a po co taka wielka kasa? Żeby dworzec wyglądał inaczej obwieśmy go tysiącem kolorowych baloników. Nie dość że będzie inaczej to jeszcze jak wesoło. A przecież to jest najważniejsze!



biohumus - Wto Mar 17, 2009 10:08 am
jak dla mnie kocurek ma racje... Niech dworzec zostanie przerobiony na gigantyczna budke z kebabem byle tak nie smierdzial....

a moze inne rozwiazanie? Moze powinnismy zachowac caly dworzec tak jak stoi? Przeciez nie tylko kielichy sa jego symbolem, ale takze syf, pomazane sciany i zapach moczu. Wlasciwie to jednak uwazam, ze to wszystko jest tak niezwykle unikatowe, ze dworca nie powinno sie ruszac wcale...



absinth - Wto Mar 17, 2009 3:31 pm
czerstwo



19duGens64 - Wto Mar 17, 2009 7:42 pm
1. Wątpię żeby powstało to co widzimy na obrazku. 2. Tak po prawdzie to bez schowania torów pod ziemie, i np. zamiast stawiania nowej, to zrobienia galerii handlowej w budynku obecnego dworca to plac musi zostać zabudowany i tyle, będziemy dalej mieć przejścia pod mostami i barierę w samym sercu Katowic w postaci torów, kolejowych (i to nie po pasie w każdym kierunku) i będzie po prostu źle niezależnie jaki projekt zostanie ostatecznie wybudowany, więc jakiejś irytacji z tego powodu u mnie nie będzie. Tylko schowanie torów pod ziemię, zrobienie deptaka z mnóstwem zieleni i wypełnienie plombami dookoła i przeniesienie dworca (nie budynku, ino funkcji w inne miejsce, niedaleko kilkaset metrów obok jest plac) by mogło wywołać u mnie pozytywne emocje.



SPUTNIK - Wto Mar 17, 2009 10:41 pm
po dzisiejszej wizycie w warszawie i obserwcjach socjologicznych poczynionych na szerokim spektrum pasażerów pkp robiących szybkie zakupy w złotych tarasch stwierdzam z pełna odpowiedzialnością że życzę sobie by powstało w tym miejscu cokolwiek co pozwoli zasłonic tyły kamienic które wraz z morzem dziurawego asfaltu robią fatalne wrażenie po wyjściu z dworca pkp.

jeśli postawią ten blaszak z wizualizacji , tym lepiej. na dziś wystarczy a przez najblizsze lata sie przeje i po okresie dzierżawy łatwo , przyjemnie i bez protestów będzie można się go pozbyć.

nie oszukujmy się, gro pasażerów nie przywiązuje wielkiej wagi do architektury a oczekuje miejsca gdzie spokojnie możńa wypić kawę w coscie i w tzw. międzyczsie kupić błyszczyk w sephorze. Co ważne inwestor nie będzie zasadniczo ingerował w halę dworca więc kiedy przyjdzie czas będzie możńa zrobić to jak trzeba.

btw. parę lat temu powstała silesia która ściągneła do kato kilka marek które wcześniej nie miały szans zaistniec (z powodu braku dgodnych lokalizacji) i udowodniła ze da się w tych segmentach i na tym rynku zrobić niezły biznes.

teraz czas by ktoś udowodnił że można robic dobry biznes w centrum.
( i można by oczywiście zrobić to na milion innych sposobów ale w tym wypadku jest zgoda zakonserwowanego pkp, inwestora który zwietrzył kasę, gangu emerytów z młyńskiej i el presidente co nie zdarza się często )



Prince - Wto Mar 17, 2009 10:50 pm
Ja się cieszę, że cokolwiek w tej sprawie rusza i idzie do przodu. Ten dworzec moim zdaniem i tak będzie o wiele lepszy od tego co jest dzisiaj, więc nie ma co płakać, raczej jest to powód do umiarkowanego zadowolenia...



szpic - Śro Mar 18, 2009 12:50 pm
zamontowano kraty w przejsciu z 4 peronu w kierunku wyjscia na kosciuszki. Ktos wie w jakim celu ?
Wyjdzie bedzie calkowicie zamkniete czy tez na noc zamykaja ta odnoge ?



d-8 - Śro Mar 18, 2009 1:24 pm

zamontowano kraty w przejsciu z 4 peronu w kierunku wyjscia na kosciuszki. Ktos wie w jakim celu ?
Wyjdzie bedzie calkowicie zamkniete czy tez na noc zamykaja ta odnoge ?


też to zauważyłem. myślę że ma to związek z zamykaniem dworca między godziną 1 a 3 w nocy ( jakoś tak ) - a tam było 'dziurawo' i to był najsłabszy element układanki a teraz będzie szczelnie.



Kolo Colo - Czw Kwi 09, 2009 12:40 pm
Czy przez Neinver Katowice się zakorkują?
Przemysław Jedlecki2009-04-09, ostatnia aktualizacja 2009-04-09 12:56



Wybudowanie galerii handlowej na placu przed katowickim dworcem grozi sparaliżowaniem centrum miasta. Takie obawy mają urzędnicy, którzy zapoznali się ze wstępnym projektem hiszpańskiej firmy Neinver

Rozjeżdżany przez autobusy plac Szewczyka to dziś fatalna wizytówka Katowic, więc gdy niedawno zapadła decyzja o wybudowaniu w tym miejscu nowoczesnego kompleksu biurowego, wiele osób się ucieszyło. Pomstowali od początku niektórzy architekci. Ich zdaniem planowana konstrukcja pasuje do tego miejsca jak pięść do nosa: jest za duża i przytłoczy tę część miasta. - Popadamy z jednej skrajności w drugą, bo zupełnie pusty plac chcemy totalnie zabudować. Może z początku to miejsce będzie się cieszyć popularnością, ale po jakimś czasie się znudzi. W środku miasta nie możemy sobie na to pozwolić - przestrzegał Robert Konieczny, jeden z najlepszych polskich architektów młodego pokolenia.

Ci, którzy liczyli, że wątpliwości ubędzie po przedstawieniu konkretnych propozycji hiszpańskiego dewelopera, mocno się rozczarowali. Po poniedziałkowym spotkaniu, podczas którego przedstawiciele Neinvera zaprezentowali swoje plany, urzędnicy wyszli bardzo niezadowoleni.

- Zaprojektowali bardzo mało, mniej niż dziesięć peronów dla autobusów pod budynkiem, który stanie na placu Szewczyka. W dodatku zjazdy pod niego są strome, więc nie wiadomo, czy autobusy sobie poradzą - opowiada nam o swoich zastrzeżeniach Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju miasta. Zapamiętał jeszcze, że ulica Dworcowa (i tak już przecież zapchana) ma być dwukierunkowa, a po dwóch stronach dworca miałyby powstać ronda, prawdopodobnie kolejne pułapki dla autobusów, zbyt ciasne i z nielogiczną organizacją ruchu.

- Cały ten układ będzie niewydolny. Jeśliby to zbudować, to nikt tam nie dojedzie - twierdzi Zych i podkreśla: - Nie ma naszej akceptacji dla tego pomysłu, bo realizacja może kompletnie zakorkować centrum Katowic.

- Rzeczywiście, projekt organizacji ruchu nie jest dopracowany i budzi nasze wątpliwości. Liczymy na zmiany - dodaje Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu.

Tomasz Studniarek, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich w Katowicach, zwraca uwagę z kolei na to, że przedstawiony przez Neinvera plan nie rozwiązuje problemów dworca kolejowego. Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami galeria handlowa na placu Szewczyka miałaby objąć również halę główną dworca. Jednak z przedstawionego w poniedziałek planu nie wynika, jak Neinver wyobraża sobie perony, tunele czy wyjście od strony placu Andrzeja.

Studniarek obawia się, że dostęp do dworca będzie ograniczony. - Problem nie polega tylko na dojazdach. W tym projekcie brakuje powiązań między komunikacją miejską, samochodową i kolejową. Nie ma też planu rozwoju komunikacji w tym miejscu. Nie wiadomo, gdzie tak naprawdę ma być dworzec autobusowy - podkreśla architekt.

Neinver uważa, że obawy są przedwczesne, bo inwestycja jest dopiero na wstępnym etapie i nadal prowadzone są konsultacje z władzami Katowic. - Dopiero w wyniku tych rozmów powstanie projekt, który będzie mógł podlegać ostatecznym ocenom i komentarzom - twierdzi Barbara Topolska, dyrektor generalna Neinver Polska.

Łukasz Brzenczek z katowickiego stowarzyszenia Moje Miasto przypomina jednak, że Neinver chce inwestować w samym środku miasta. - To przestrzeń publiczna i od samego początku plany z nią związane powinny być konsultowane z mieszkańcami. Chodzi o to, żebyśmy nie płakali później nad rozlanym mlekiem - mówi.

Tymczasem Robert Konieczny nadal plan Neinvera uważa za zły. - To nieporozumienie, by w takim miejscu robić duży parking dla galerii handlowej, wprowadzać autobusy. Trzeba szukać innych rozwiązań dla Katowic niż zabudowanie placu Szewczyka. To nie zmieni miasta na lepsze - zapewnia.

Studniarek widzi dla tej części miasta tylko jeden ratunek. - Musi powstać plan zagospodarowania przestrzennego. To miasto musi wyznaczyć ramy dla inwestorów, mówić im, czego sobie życzy i potem tego wymagać. Dziś takiego planu jednak nie ma - przypomina.

http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,3501 ... kuja_.html



miglanc - Czw Kwi 09, 2009 1:23 pm
Najrozsadniejsza jest wypowiedz Studniarka. Dla mnie jest skandalem to ze o centrum miasta ma decydowac PKP i jej niewydarzony kontrahent. Miasto po analizach i konslutacja powinno juz dawno okreslisc szczegolowy MPZP dla tego rejonu i w ten sposob zmusic PKP i Neninvera do uwzglednienia interesu publicznego. Polityka wladz miasta polegajaca na wydawaniu WZ zamiast MPZP po prostu sie nie sprawdza!

Powinno sie okreslic jak maja wygladac ciagi komunikacyjne, wysokosc zabudowy, dojscie do dworca. Powinno byc tez zastrzezenie ze od strony ulicy Neinver wybuduje partery dostosowane do uslug z zewnetrznym wejsciem - tak by nie walneli tam golej sciany.



Wit - Czw Kwi 09, 2009 9:10 pm
w sumie Neinvera nie chce się mi juz komentować, także coś z innej beczki...



Bezdomna sprawiedliwość
Witold Domanik, Maciej Leśnik, 2009-04-08 21:01

Powinni ochraniać, bo taka ich profesja i za to pieniądze
biorą, ale między ochranianiem a pacyfikacją granica im się zatarła. Katowicki dworzec PKP jest pod opieką osiłków, którzy bezdomnego potrafią pobić nawet dla zabawy - takie informacje
docierały do nazszej redakcji, więc postanowiliśmy to sprawdzić. Nie było trudno, bo reporter gdy chce będzie udawał bezdomnego, za to panowie z ochrony niczego nie udawali. Szarpany, popychany, wleczony bezdomny trafia na ulicę. Do tego chamskie komentarze, wulgarny język i jeszcze drobiazg, z którym panowie kłopot będą mieli największy - byli pijani.

W pewnym momencie ta prowokacja wymknęła się spod kontroli. Byłem przerażony. Oni wyprowadzając mnie na zewnątrz kilka razy mnie uderzyli, szarpali za włosy, było na tyle niebezpiecznie że krzyczałem by wezwać policję - opowiada nasz dziennikarz Witold Domanik, który na czas prowokacji wcielil się w rolę bezdomnego.

Policja pojawiła się po dwudziestu minutach. Dopiero wtedy nasz reporter ujawnił się. Po interwencji policji ochroniarze wypuścili naszego reportera. Odchodząc poprosił policję o sprawdzenie stanu ich trzeźwości, okazało się, że ochroniarze byli pod wpływem alkoholu.

Rano Marian Orzechowski, bezdomny, który razem z naszym operatorem uczestniczył w nocnych wydarzeniach opowiedział o tym co się dzieje na dworcu: kopali, bili a jak nie to ściągali na dół, a najgorzej jak już ściągną na dół. Stamtąd to już tylko pogotowie przyjeżdża.

Nocny materiał pokazaliśmy zarządcom dworca. Po obejrzeniu nikt z kierownictwa nie chciał przed kamerą skomentować zajścia. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, ze jutro PKP chce się spotkać z firmą która ochrania dworzec. Jak mówią prawnicy ochroniarze złamali prawo nie tylko pijąc na służbie, ale także stosując wyjątkowo brutalne chwyty wykroczyli daleko poza swoje kompetencje. Szefowie firmy
ochroniarskiej zapewniają, że przez kolejne dwa tygodnie jej pracownicy na dworcu w Katowicach będą obserwowani i kontrolowani. Dla bezpieczeństwa.

http://www.tvs.pl/informacje/10124/



salutuj - Czw Kwi 09, 2009 10:43 pm
co za skrajności - albo smierdzi i nie dają sobie rady, albo jak jest czysto i schludnie o za taką cenę. tragedia.



snow - Pią Kwi 10, 2009 1:57 pm
Wielkim zaskoczeniem takie zachowanie "ochrony" dla mnie nie jest. To w wiekszosci ludzie, ktorzy trenuja nie dla samoobrony ale wlasnie po to zeby komus przyp... a ta praca daje im takie mozliwosci.

Szefowie firmy
ochroniarskiej zapewniają, że przez kolejne dwa tygodnie jej pracownicy na dworcu w Katowicach będą obserwowani i kontrolowani. Dla bezpieczeństwa.



Cuma - Pią Kwi 10, 2009 2:47 pm
Byli też pijani w pracy a tym już sie chyba policja zajmie też(?)



cin - Pią Kwi 10, 2009 3:33 pm
Nie wiem, czy policja? Pracodawca moze oczywiscie ich zwolnic dyscyplinarnie w trybie natychmiastowym (bez okresu wypowiedzenia), ale jesli nie ma wypadku, to policja nie ma nic do roboty. Oczywiscie jesli ci beszdomni zlozyliby doniesienie o np. pobicie, to owszem, ale bez doniesienia o popelnieniu przestepstwa, to chyba zostaje tylko sprawa pracodawcy.



Wit - Sob Kwi 18, 2009 1:57 am


Za mało dworca
wczoraj
Chociaż od rozpoczęcia rozmów PKP z firmą Neinver Polska, która ma przebudować katowicki dworzec, mija już pół roku, wciąż nie wiadomo, jak będzie ostatecznie wyglądał obiekt i kiedy zostanie podpisana umowa między koleją i inwestorem.

Na razie wiadomo tylko tyle, że na placu Szewczyka na pewno powstanie galeria handlowa i że urzędnikom nie podoba się projekt, który przedstawilli inwestorzy. - To jest nie do przyjęcia. Za mało dworca w dworcu - komentuje Marian Zych, naczelnik wydziału rozwoju miasta katowickiego magistratu.

Choć w mediach pojawiły się już pierwsze wizualizacje nowego dworca, to nie pochodziły one od inwestora, który konsekwentnie... milczy.

- Trwają negocjacje z koleją i z władzami Katowic. Nie możemy podać żadnej konkretnej daty, kiedy rozmowy się zakończą. Dopóki nie mamy ostatecznej wersji, niczego nie komentujemy - tłumaczy Monika Olejnik-Okuniewska, koordynator ds. public realtion i marketingu firmy Neinver Polska.

- Wizualizację pokażemy, gdy podpiszemy umowę z firmą Neinver, czyli w ciągu najbliższych miesięcy. Zdajemy sobie sprawę, że rozmowy prowadzone są już bardzo długo i wszyscy czekają na informcje, ale jest to najbardziej zaawansowany projekt inwestycyjny dotyczący budowy nowych dworców spośród wszystkich obecnie realizowanych przez PKP i muszą być dograne wszystkie szczegóły - mówi Barbara Leszczyńska z biura marketingu i komunikacji społecznej PKP S.A. Inwestor nie chce nawet potwierdzić, czy w miejscu dworca powstanie galeria handlowa, choć nieoficjalnie mówi się o tym od kilku miesięcy i wiadomo, że jest to jeden z pewnych punktów inwestycji.

Zycha niepokoi fakt, że w projekcie firmy Neinver sam dworzec zszedł na dalszy plan, a na pierwszym jest kompleks handlowy.

- Co zrobić z tym naszym dworcem? Przecież trzeba go gdzieś tam wcisnąć - ironizuje naczelnik. Tymczasem inwestor zaprojektował, zdaniem władz miasta, za mało peronów dla autobusów.

- Dworzec autobusowy jest za mały, a dojazd do niego też pozostawia wiele wątpliwości. Po dwóch stronach dworca miałyby powstać ronda, ale będą one zbyt małe - ocenia, ale podobnie jak inwestor, nie chce zdradzać szczegółów projektu. Dodaje tylko, że w owym projekcie od dawna nic się nie zmienia, mimo prowadzonych konsultacji i rozmów.

Wiadomo tylko, że obecnie nie ma w nim dwóch wież, które pierwotnie wyrastały nad halą dworca. Zych przyznaje, że sytuacja miasta w negocjacjach jest trudna. Z jednej strony to ono będzie wydawać dokumentację budowlaną, ale z drugiej strony to nie miasto jest partnerem inwestora, tylko PKP.

Katarzyna Wolnik - POLSKA Dziennik Zachodni

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/987766.html
....................
chore to wszystko, ignorancja z nieudolnością...tak się nie tworzy miasta



Cuma - Sob Kwi 18, 2009 9:28 am
Jasny gwint, to najpierw pierniczą że miasto nic do tego nie ma, a teraz jak sie im nie podoba to wielce oburzeni. Zamiast od początku dopilnować żeby to było zrobione dobrze!! To teraz pewnie nic nie powstanie!



koniaq - Sob Kwi 18, 2009 9:54 am
oby to gowno tam nie powstalo

Pkp, urzad miasta i Sarp musza zorganizowac miedzynarodowy konkurs na koncepcje obszaru dworca i placu szewczyka. IMO finansowaniem przebudowy samego dworca powinno sie zajac ministerstwo infrastruktury+fundusze unijne, natomiast na samym placu powinna powstac galeria handlowa z biurami i hotelem (funkcje musza byc wymieszane), pasaz cos na kształt Sony Center w Berlinie, z przykrytym placem z którego moglibysmy podziwiac piekną architekture naszego odnowionego i zmodernizowanego dworca. Przed każdym większym dworcem powinien byc plac, a w ten sposob tworzymy interesujaca przestrzen publiczna z uslugami i handlem. Budynek wybudowany przez prywatnego inwestora nie przytlacza naszej betonowej perełki ale świetnie sie z nia uzupełnia. Dworce autobusowe powinny byc pod ziemią.



koniaq - Sob Kwi 18, 2009 10:00 am
w obecnych okolicznościach prawdopodobnego nieprzyznania nam EUro 2012, nie musimy sie zbytnio śpieszyc z dworcem. Wybudujmy cos dobrego, zeby byo na lata.



Michał Gomoła - Sob Kwi 18, 2009 10:54 am
Zycha niepokoi fakt, że w projekcie firmy Neinver sam dworzec zszedł na dalszy plan, a na pierwszym jest kompleks handlowy.



absinth - Sob Kwi 18, 2009 11:00 am

Tia, bo Neinverowi przede wszystkim ma zależeć na dworcu..

ujme to w ten sposob, miastu ma zalezec na tym, aby Neineverowi zalezalo na dworcu w jak najwiekszym stopniu



koniaq - Sob Kwi 18, 2009 11:07 am


Tia, bo Neinverowi przede wszystkim ma zależeć na dworcu..

W organizowaniu konkursów jesteśmy akurat dobrzy, może nam to wyjdzie


no przykro mi bardzo, ale to jest jedyna droga, by powstalo cos wartosciowego. Inna kwestia to egzekwowanie wyników konkursu...



Prince - Sob Kwi 18, 2009 11:36 am
Ja to widzę w bardzo czarnych barwach. Neinever to firma, której przede wszystkim zależy na zysku, więc nie spodziewałbym się po nich nic dobrego. Miasto działa jak działa (czyli słabiutko), nie jest stroną w sprawie i prawie zawsze czego się nie dotknie to spieprzy, więc też nie ma co szukać tu oparcia. A PKP to już zupełna porażka. Tylko cud sprawi, że z dworca będzie coś porządnego, a nie drugie SCC tyle, że z dodatkową funkcją dworca.



Michał Gomoła - Sob Kwi 18, 2009 12:26 pm
Neinever to firma, której przede wszystkim zależy na zysku, więc nie spodziewałbym się po nich nic dobrego.



paollino - Sob Kwi 18, 2009 12:47 pm
Wizualizacji dworca? Chyba były te od Neinvera... Takie brzydkie, kosmiczne g***o...



Michał Gomoła - Sob Kwi 18, 2009 9:45 pm
mam wątpliwości czy te wizualizacje naprawdę pochodziły od Neinvera..



paollino - Nie Kwi 19, 2009 12:00 pm
Na prezentacji Uszoka jest wizualizacja od Neinvera, tyle że z uratowanymi kielichami...



Tequila - Nie Kwi 19, 2009 1:02 pm
Kielichy czy nie i tak będzie kupa - Nie spodziewajcie się tam cudów. Tam się liczy kasa i teren. Rozwiązania komunikacyjne i wpasowanie tego w otoczenie to sprawy drugoplanowe. Tak samo było i przy budowie obecnego dworca na przełomie lat 60/70 ub.wieku



heniek - Wto Maj 05, 2009 9:24 am
http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/ ... trady.html

We wszystkich miastach, gdzie będą rozgrywane mecze podczas Euro, dworce kolejowe będą zmodernizowane bądź zostaną wybudowane nowe. Nowe dworce powstaną w Poznaniu, Sopocie, Katowicach i wybudowany zostanie dworzec Warszawa Zachodnia. Gruntowną modernizację przejdzie dworzec Warszawa Wschodnia, odnowiona będzie Warszawa Centralna.



SPUTNIK - Wto Maj 26, 2009 6:21 pm
miejmy nadzieję ze nikt nie wpadł na poroniony pomysł i nie nauczył waldka 3d maxa

[youtube]Nftt50rfzik[/youtube]



Bartek - Pią Maj 29, 2009 6:12 am
Od rana spece od wiercenia w gruncie wiercą przy dworcu. Sprzęt to stary, poczciwy Ził



kiwele - Pią Maj 29, 2009 2:56 pm

Od rana spece od wiercenia w gruncie wiercą przy dworcu. Sprzęt to stary, poczciwy Ził

To jeszcze nie dla budowy czy nawet jakiegos projektu.
Daleko przed nimi, duzo wczesniej, trzeba przeciez wiedziec z czym sie moze miec do czynienia.
Jednak zawsze cos.

NB. Czy Plac Szewczyka moglby kiedys liczyc na jakies odkrycia archeologiczne jak Agora bytomska?



Mies - Pon Cze 01, 2009 7:54 pm
Jeżeli prace będą prowadzone w miejscu wyburzonych kamienic to tak, ale na rewelacje z okresu średniowiecza bym nie liczył



absinth - Nie Lip 12, 2009 9:14 am
Dla Neinever'a projekt podobno robi Sud Architectes lub ich polski oddział. Nie wiem na ile to sprawdzone info
Biuro ma dswiadczenie w mallach itp. Nie wygladaja one na ogol zle ale jakies wielkie wow tez to nie jest
http://www.sudarchitectes.com/

zakladka projects --> podzakladka business



nrm3 - Nie Lip 12, 2009 9:52 am
Fakt, widać tą samą rękę co w przypadku "wejścia waginalnego" w K-ach.



salutuj - Nie Lip 12, 2009 11:00 pm

Fakt, widać tą samą rękę co w przypadku "wejścia waginalnego" w K-ach.
Mnie w tej waginalnej koncepcji denerwuje przede wszystkim to że to jest bez okien i obłe. Lepsze byłyby jakieś prostokątne kształty z normalnymi piętrami i oknami.
To nie wyklucza wcale kreatywności. Poza tym to CH nie powinno tak tyłem wypinać się do Słowackiego.



rasgar - Pon Lip 13, 2009 6:50 am
Chyba jednak bardziej pasowałby tu styl koncepcji konior studio.



rasgar - Pon Lip 13, 2009 6:54 am
A co do sudarchitectes - nie jest tragicznie, mają też w portfolio manufakturę.
Czyli jak postawią blaszok, to przynajmniej będzie znośny



Wit - Śro Lip 15, 2009 7:25 pm
Katowice: Neinver zabiera się za dworzec
Przemysław Jedlecki2009-07-15, ostatnia aktualizacja 2009-07-15 21:07



Za tydzień Neinver Polska podpisze umowę z PKP i zaprezentuje swój plan przebudowy dworca PKP oraz placu Szewczyka. Tymczasem katowickim urzędnikom ciągle nie podobają się rozwiązania komunikacyjne wokół obiektu

Chodzi przede wszystkim o to, jak ma wyglądać ruch samochodowy w okolicy dworca i ile ma tu być przystanków autobusowych. Wiadomo bowiem, że pl. Szewczyka będzie zabudowany galerią handlową, więc w podziemiach budynku muszą być wyznaczone nowe miejsca postojowe. W dodatku według ustaleń miasta z firmą to ona ma przygotować koncepcję nowego dworca komunikacji miejskiej w okolicy ul. Sądowej.

- Ostatnio z przedstawicielami firmy spotkaliśmy się 24 czerwca. To, co pokazali, nie rozwiązuje problemów i nam nie odpowiada. Nic nowego od tego czasu nam nie przedstawiono - mówi jeden z wysokich rangą katowickich urzędników.

Dlatego zdziwił się, że Neinver Polska już zdążył ogłosić, że w przyszły czwartek zaprezentuje swoją koncepcję przebudowy dworca i podpisze stosowną umowę z PKP.

Waldemar Bojarun, rzecznik katowickiego magistratu, przyznaje, że wciąż niektórych ważnych kwestii nie uzgodniono. - Chodzi o liczbę przystanków na placu i ruch samochodowy od strony kina Rialto - precyzuje rzecznik. Liczy jednak na to, że wkrótce miasto dojdzie do porozumienia z Neinver Polska.

Tymczasem Monika Olejnik-Okuniewska, przedstawicielka inwestora, nie chce komentować tych uwag. - Trwają negocjacje i rozmowa na ten temat na pewno ich nie ułatwi. Chcemy kompromisu, wszystko powiemy za kilka dni - zapowiada.

Neinver Polska to filia hiszpańskiego dewelopera, który działa od prawie 40 lat. W Polsce wybudował m.in. outlety w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. W grudniu "Gazeta" ujawniła wizualizacje dworca i jego okolicy. Zgodnie z projektem Neinvera znaczna część obecnego pl. Szewczyka, czyli terenu przed dworcem, zostanie zabudowana przez kompleks handlowo-usługowy. Zniknąć ma estakada, a główne wejście do dworca będzie po jego lewej stronie, bliżej ul. Młyńskiej. W tym też miejscu będą doskonale widoczne z zewnątrz betonowe kielichy, które są charakterystyczne dla głównej hali dworca i których przed zburzeniem bronili architekci oraz historycy sztuki. Betonowe kielichy zostaną także wewnątrz hali.



Wit - Nie Lip 19, 2009 9:30 pm
Katowicki dworzec - najtańszy w Polsce kibel
Małgorzata Goślińska 2009-07-19, ostatnia aktualizacja 2009-07-19 20:36:16.0



Wnioski z zeszłorocznego rankingu polskich dworców kolejowych przygotowanego przez "Gazetę" wyciągnęła tylko toaleta w dolnym holu

W poprzednie wakacje ocenialiśmy dworce w największych miastach. Na liście 23 obiektów katowicki znalazł się na trzecim miejscu od końca. Najwięcej punktów dostaliśmy za usługi, bo można tu znaleźć niemal wszystko, w tym niespotykane gdzie indziej automaty z prezerwatywami i bidet w toalecie damskiej. Niestety, większość w obskurnym stanie, nawet sieciowe kawiarnie wyglądają jak prowincjonalne bary, dlatego i w tym punkcie wybiliśmy się zaledwie do połowy tabeli.

Dzisiaj jeszcze byśmy spadli w rankingu, bo znikło jedyne przyzwoite miejsce do oczekiwania na pociąg. To była bajka, nie uwierzyłabym, gdybym osobiście po odstawieniu bagażu na lśniącą podłogę nie usiadła na skórzanej kanapie przy kawie parzonej źródlaną wodą w filiżance za jedyne 3 zł z nielimitowaną dolewką, oglądając film DVD na plazmie i surfując po darmowym internecie. Knajpa znajdowała się w tunelu pod peronem IV, jednym z najstraszniejszych miejsc polskiej kolei. Właściciel nie dowierzał pewnie, że tunel będzie można wreszcie przebrnąć, nie narażając zdrowia lub życia. Też nie wierzycie? A ja się odważyłam na spacer. Kto się spodziewa wysokiego połysku, będzie zawiedziony. Mnie ucieszył brak smrodu i śmieci po zdewastowanych budkach. Krajobraz po bitwie uprzątnięto, a pod sufitem pojawiły się dwie kamery. Przede wszystkim zamontowano kraty za ostatnim przejściem na perony i przy wyjściu z dworca na ul. Kościuszki. Jedne i drugie zamykane są o godz. 21 i otwierane o 5 rano.

Kolej pokazała, że można zadbać o porządek, zamiast powtarzać w kółko, że poprawi się samo po modernizacji budynku. Możemy sobie dodać za czystość jeden punkt (czyli w sumie mamy dwa). Nie więcej, bo na tunelu pod peronem IV kończą się działania PKP w tym kierunku.

Kloszardów dawno przegonili ochroniarze, udowadniając tym samym, że coś tu jeszcze śmierdzi. Kramów garmażeryjnych - tych co pieką, smażą i owoce gnijące sprzedają - coraz więcej. Do tego przepełnione kosze. Woń intensyfikuje temperatura. Jest potwornie duszno.

Tyle o smrodzie, bo niedobrze się robi. Zwłaszcza w kolejce po bilet, które ciągną się do połowy głównego holu. Dziwi mnie zawsze, dlaczego w tym samym czasie przy kasach w holu dolnym są pustki. Może ludzie mają złe wspomnienia z czasów, gdy dworzec był opanowany przez kloszardów?

Tymczasem na dole przyjemnie. Nawet ten potworny odór z pomieszczeń ekspedycji, które jeszcze rok temu służyły za magazyny owoców, jest ledwo wyczuwalny. Chłodno, można powiedzieć sielanka, wspominając inne miejsca na dworcu. W drzwiach do dawnej poczekalni otworzył się sklep z zabawkami.

Wyciskam plusy, chociaż to, co najważniejsze, czyli informacja o mieście, nie zmieniło się na lepsze. Obcym polecam budkę z cukierkami na prawo od wyjścia na estakadę - ekspedientka przeklnie mnie, ale cóż poradzę, że na Dworcu Głównym Katowice nie ma innego informatora, w którą stronę i po co się udać.

Wnioski z zeszłorocznego rankingu "Gazety" wyciągnęła tylko toaleta w holu dolnym. Napisaliśmy, że jest najtańsza w Polsce. Właściciel wystawił na hol wielki, niebieski neon: "WC płatne 1 zł". Dosłownie świeci przykładem dla oznakowań kolejowych, które trzeba wyławiać z jaskrawych szyldów i reklam.

Za darmo wciąż sika się w przejściach podziemnych sprzed dworca do miasta od strony Słowackiego i Młyńskiej, przy której zdarza się cud na skalę całego centrum miasta. Można parkować za darmo! Co prawda jest znak, że tylko trzy minuty. Ale kierowcy go nie przestrzegają, a strażnicy miejscy nie ścigają za łamanie. Auta stoją godzinami i byle jak, upychając się na sześciu miejscach. Podobno kiedyś jedno zjechało do tyłu i była stłuczka.



Bartek - Czw Lip 23, 2009 8:42 am
11:30 Prezentacja projektu przebudowy dworca kolejowego w Katowicach, z udziałem m.in.: ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, prezydenta Katowic i przedstawicieli zaangażowanych w projekt firm - PKP S.A. oraz Neinver (Hotel "Monopol", ul. Dworcowa 5)




Wit - Czw Lip 23, 2009 9:17 am


Jest kolejna wizja przebudowy dworca PKP
dziś
Przez najbliższe trzy lata będzie gehenna i wielki plac budowy, ale potem dworzec PKP w Katowicach, niechlubna wizytówka miasta, ma się zmienić nie do poznania. Dzisiaj PKP i firma Neinver Polska mają pokazać, jak będzie wyglądać.

No właśnie, jak? Inwestorzy są wyjątkowo tajemniczy. Wiadomo tylko, że wizualizacje, które pokazywali kilka miesięcy temu... już nie do końca odpowiadają prawdzie. - Są pewne poprawki - dowiedzieliśmy się w firmie Neinver. Jakie, nie chce zdradzić ani Neinver, ani PKP.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że np. planowane od strony ul. Młyńskiej i Słowackiego biurowce będą niższe. Wiadomo też, że nowy dworzec będzie w dużej mierze galerią handlową. A to wiąże się z wybudowaniem przy niej gigantycznego parkingu. Plac Szewczyka zostanie przykryty kompleksem usługowo-handlowym. Zostaną za to sławne kielichy podtrzymujące dach hali dworca.

Na przebudowę dworca katowiczanie czekają od lat. I za brak działań w tym zakresie obwiniają władze miasta. Prezydent Piotr Uszok broni się zaś niezmiennie, że to inwestycja PKP i miasto niewielki ma na nią wpływ.

Takie słowa rozjuszają ludzi. - Miasto ustami Piotra Uszoka już zapowiedziało, że nie będzie ingerować w tą inwestycję, żeby jej nie przedłużać, czyli górę wezmą interesy inwestora nastawionego na handel i wynajem, oraz PKP, które będzie chciało na tym zarobić - pisze internauta Osek na www.scra-pecity.com. - Uszokowi to na rękę, bo nie będzie musiał wydać ani złotówki, co oznacza, że nie powstaną żadne nowoczesne rozwiązania komunikacyjne. Jestem sceptyczny co do efektów tej przebudowy.

Urzędnicy zaś zapewniają, że komunikacja w tym rejonie leży im na sercu i o wygodny dojazd dla mieszkańców miasta będą walczyć.

No właśnie. Choć już są projekty, tak naprawdę inwestorzy i miasto nie doszli jeszcze do porozumienia w kilku istotnych kwestiach.

Chodzi przede wszystkim o ciągi komunikacyjne, czyli o to, jak do nowego dworca dojechać od strony wschodniej. Obecnie ul. Dworcowa jest jednokierunkowa. Neinver chce, aby była dwukierunkowa. Drugą kwestią jest dworzec autobusowy. Na razie na palcu Szewczyka jest największy przystanek w mieście. Jak będzie po przebudowie?

- Nie ma takiej możliwości, aby dworzec przenieść - zapewnia Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu. Przyznaje jednak, że na czas budowy być może niektóre przystanki trzeba będzie przesunąć. I wie, że po przebudowie dworca plac dla autobusów może być mniejszy.

Michał Wrzosek, rzecznik PKP przyznaje, że nie wszystkie kwestie z miastem są już wyjaśnione. Ale zapewnia, że nikt się z nikim nie kłóci. - Uzgadniamy szereg rzeczy, jak przebieg ciągów komunikacyjnych czy przesunięcie przystanków - mówi. O szczegółach milczy. - To bardzo skomplikowana inwestycja, w samym centrum miasta - ucina.

PKP przyznaje, że przebudowa dworca w Katowicach to jedna z największych inwestycji w kraju (rocznie obsługuje 2 mln pasażerów). Ale chce przebudować jeszcze dworce w Poznaniu i Warszawie (podobnie, jak w Katowicach, czyli na zasadzie partnerstwa z prywatnym inwestorem), a także we Wrocławiu, Gdyni i Krakowie (przy pomocy środków z UE). W sumie na te inwestycje trzeba wydać 1,5 mld euro. Kontrakt w Katowicach wart jest 100 mln euro.

Przypomnijmy: do przebudowy katowickiego dworca były już w sumie trzy podejścia. W 2001 roku holenderska firma ING Real Estate za 900 mln zł miała wybudować nowy, mniejszy dworzec. Do tego potrzebna była jednak spółka inwestor-PKP-miasto, a miasto na takie rozwiązanie się nie zgodziło. Potem przetarg na przebudowę za 500 mln i dzierżawę dworca wygrała firma Polish Transport Holdings z Warszawy. Okazało się jednak, że to firma-widmo. W 2007 roku do walki o zagospodarowanie 6,5 hektara (stacja, perony, pl. Szewczyka, ul. Dworcowa, pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej) przystąpiło 16 firm. Ostatecznie wygrała hiszpańska firma Neinver.

W Polsce buduje głównie outlety (centra handlowe), m.in. w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. Przebudowa dworca w Katowicach ma zakończyć się w 2012 roku.

3
razy PKP szukało inwestora do przebudowy dworca. Udało się w 2007 roku

Dorota Niećko - POLSKA Dziennik Zachodni

http://katowice.naszemiasto.pl/wydarzenia/1027410.html



rasgar - Czw Lip 23, 2009 9:56 am
Nie ma takiej możliwości, aby dworzec przenieść - zapewnia Waldemar Bojarun, rzecznik magistratu. Przyznaje jednak, że na czas budowy być może niektóre przystanki trzeba będzie przesunąć. I wie, że po przebudowie dworca plac dla autobusów może być mniejszy.



kropek - Czw Lip 23, 2009 10:51 am
11:30
Prezentacja projektu przebudowy dworca kolejowego w Katowicach, z udziałem m.in.: ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, prezydenta Katowic i przedstawicieli zaangażowanych w projekt firm - PKP S.A. oraz Neinver (Hotel "Monopol", ul. Dworcowa 5)

PAP

wykejone przez @BN na http://www.skyscrapercity.com



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 12:00 pm
Mam nadzieję, że przedstawiciele prasy zostali wpuszczeni na tę konferencję i dziś popołudniu poznamy ów nowy projekt.



Bartek - Czw Lip 23, 2009 12:02 pm

Mam nadzieję, że przedstawiciele prasy zostali wpuszczeni na tę konferencję i dziś popołudniu poznamy ów nowy projekt.

Na 100% bo to oficjalna prezentacja jest lub była



absinth - Czw Lip 23, 2009 12:39 pm
tia a oto wizki na standach, tak jakby znajome...













Społeczeństwo z zaciekawieniem i zrozumieniem przyjęło nowa wizje, wizje na miare naszych mozliwosci...




Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 12:48 pm
tia a oto wizki na standach, tak jakby znajome...



nrm3 - Czw Lip 23, 2009 1:07 pm

tia a oto wizki na standach, tak jakby znajome...













Społeczeństwo z zaciekawieniem i zrozumieniem przyjęło nowa wizje, wizje na miare naszych mozliwosci...


caly czas ten sam waginalny szajs. a najważniejszych rzeczy (komunikacja) brak.



salutuj - Czw Lip 23, 2009 1:26 pm
nie no ta lewa czesc mi sie z Helsinkami kojarzy







markom78 - Czw Lip 23, 2009 1:51 pm
A czy ktokolwiek wie, jak to ma wyglądać od strony Placu Andrzeja?



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 2:19 pm
Z gazeta.pl

Inwestycja w Katowicach jest pierwszym tego typu projektem o tak dużej skali w Polsce. Kolejnymi dworcami, które przejdą dużą modernizację, będą obiekty w Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i Warszawie - zapowiedział Andrzej Wach, prezes PKP.

Uczestniczący w podpisaniu umowy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk przypomniał, że modernizacja dworców to jeden z elementów strategii dla kolei. Jak mówił, od niedawna możliwe jest dofinansowanie niektórych tego typu projektów z budżetu. Przedsięwzięcie w Katowicach opiera się jednak na środkach prywatnych.

- To pierwszy projekt przygotowany we współpracy z partnerem prywatnym. To wielki dzień (...). To będzie pierwszy w tej skali projekt w kolejnictwie i jestem przekonany, że znajdzie naśladowców - ocenił minister.

W czwartek po raz pierwszy zaprezentowano projekt nowego dworca w Katowicach i jego otoczenia. W nowym dworcu zachowane zostaną najcenniejsze elementy starego, pochodzącego z początku lat 70. obiektu. Chodzi o sklepiające obecną halę kielichy z surowego betonu, ustawione w dwóch rzędach - po osiem. Stykają się ze sobą górnymi częściami, podpierając i jednocześnie współtworząc dach budynku. W obronie kielichów, uznawanych za unikatowy przykład tzw. brutalizmu w architekturze, występowali m.in. architekci.

Na obecnym placu Wilhelma Szewczyka przed halą dworca, gdzie znajduje się m.in. dworzec autobusów komunikacji miejskiej, stanie kilkupiętrowy obiekt handlowy, a z boku budynek biurowy. Powstanie nowy, kameralny Plac Szewczyka, a dworzec autobusowy i biegnąca dziś tamtędy ulica Dworcowa zostaną przeniesione pod ziemię. Konstrukcje wszystkich obiektów mają być przeszklone, wokół powstanie nowa infrastruktura i zieleńce.

Przebudowa jest pomyślana tak, by przestrzeń wokół dworca była przeznaczona dla ruchu pieszego. Do każdego z budynków będzie można wejść z poziomu parteru, zniknie obecna kładka nad ulicą, prowadząca na dworzec. Do nowego głównego wejścia, ulokowanego między dwoma "kielichami", będzie prowadzić przedłużona ulica Stawowa. Powstanie podziemny parking na 1,2 tys. samochodów. Między dworcem a galerią handlową będzie eksponująca betonowe kielichy Aleja Mody.

Powierzchnia handlowa ma stanowić około trzecią część całej przestrzeni. W sumie powstanie ok. 52 tys. m kw. powierzchni handlowych i 24 tys. m kw. biur. 19 tys. m kw. będzie przeznaczone na działalność wystawienniczą i kulturalną. Projektanci zapewniają, że funkcje komunikacyjne i służące obsłudze pasażerów będą czytelnie oddzielone od części komercyjnej.

Procedury związane z wyłonieniem inwestora do przebudowy katowickiego dworca trwały ponad dwa lata. Do przetargu w 2007 r. stanęło 17 firm, rozmowy prowadzono z pięcioma. Jesienią ubiegłego roku wyłączność otrzymał Neinver, z którym w czwartek podpisano umowę. Prace budowlane mają rozpocząć się w przyszłym roku i zakończyć - w części dotyczącej samego dworca - w połowie 2012 r. Budynki wchodzące w skład wielofunkcyjnego centrum mają powstać

w dalszej kolejności.

Prezes Wach przyznał, że projekt nie obejmuje m.in. modernizacji peronów ani prowadzących do nich tuneli, bo nie pozwala na to prawo. W najbliższych latach kolej ma jednak wyremontować perony, tunele i zadaszenie peronów. W zależności od wybranego wariantu prac ma to kosztować od 4 do 38 mln zł. Jednak kompleksowa modernizacja będzie możliwa dopiero po 2012 r.

W czasie trwania prac pasażerowie będą obsługiwani na tyłach dzisiejszego dworca, czyli od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, a także w przystosowanym do tego celu tunelu, biegnącym pod czwartym peronem dworca. W razie potrzeby przed dworcem pojawią się też kontenery do obsługi pasażerów.

Neinver jest firmą z kapitałem hiszpańskim, działa na rynku nieruchomości w Hiszpanii, Włoszech, Polsce, Portugalii, Francji i Niemczech. W Polsce inwestuje od 2000 r. Firma wprowadziła na polski rynek centra typu outlet, otwierając w 2002 r. pierwsze tego typu centrum handlowe w Polsce - Factory. Potem, oprócz kolejnych takich centrów, uruchomiła również obiekty Futura Park, łączące centrum outlet i park handlowy. Największa dotąd inwestycja Nainver w Polsce to Galeria Malta w Poznaniu.

----------

niestety nie ma nowych wizualizacji, także wciąż czekamy.



nrm3 - Czw Lip 23, 2009 2:22 pm
"Prezes Wach przyznał, że projekt nie obejmuje m.in. modernizacji peronów ani prowadzących do nich tuneli, bo nie pozwala na to prawo. W najbliższych latach kolej ma jednak wyremontować perony, tunele i zadaszenie peronów. W zależności od wybranego wariantu prac ma to kosztować od 4 do 38 mln zł. Jednak kompleksowa modernizacja będzie możliwa dopiero po 2012 r."

Dno. porażka. a **** z wami... (upał dzisiaj zwiększą irytację). Dobrze wiadomo, że kolej nic nie zrobi. Ani teraz ani potem.



absinth - Czw Lip 23, 2009 2:38 pm

niestety nie ma nowych wizualizacji, także wciąż czekamy.

sa, to te ktore wkleilem...

a tak ogolnie

czyli z calej sprawy pod tytulem remont dworca, okazuje sie ze dworca nie beda remontowac tylko postawia obok niego galerie handlowa. Sukces negocjatorow PKP wrecz niesamowity.

ale zeby minusy ujemne nie przyslonimyly nam minusow dodatnich calej sprawy nalezy sie cieszyc, ze (kiedys) dzieki tej inwestycji nie bedziemy musieli podziwiac widoku targowiska na pl Szewczyka a 2 ze SCC nie bedzie juz city center tylko centrum miasta znow bedzie mialo cos co przyciagnie do niego ludzi.



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 2:42 pm
Ja znalazłem nieco inne :



reszta na: http://www.mmsilesia.pl/6591/2009/7/23/ ... egory=news. Bronią się przed przeklejaniem, a ja nie wiem jak to obejść



Wit - Czw Lip 23, 2009 2:50 pm


Czy katowicki dworzec doczeka się w końcu przebudowy?
Katowice: Neinver zbuduje nowy dworzec kolejowy

Przebudowa katowickiego dworca spędza sen z powiek architektom i mieszkańcom. Jedni chcą zachowania kielichów, drudzy czystego dworca. Co nas czeka za kilka lat?

Na podstawie umowy z PKP, Neinver ma wybudować w Katowicach nowoczesny kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koncepcja taka stanowi nawiązanie do najnowszych światowych trendów rozwoju dużych miast. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.

- Bez wątpienia mieszkańców czeka sporo utrudnień związanych z przebudową układu komunikacyjnego, na pewno będą narzekać, ale niestety musimy to zrobić - mówi MMSilesii Waldemar Bojarun, rzecznik katowickiego magistratu. - Na pewno nie zgodzimy się na wyrzucenie spod dworca autobusów, co prawda nie będą one się tam zatrzymywać ale jednak zostaną dodaje.

Przypomnijmy: Neinver został wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście firm z sektora nieruchomości. Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana w ścisłej współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.

W środowisku architektów zawrzało. Obawiano się, że dworzec zostanie całkowicie wyburzony, a tym samym nie zachowa się jego unikatowa bryła i kielichowa konstrukcja.

Inwestor zapewnia, że tak się jednak nie stanie. W założeniu architektów hala nowego dworca będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Żelbetowe kielichy mają być po raz pierwszy w historii wyeksponowane w pełnej wysokości. Według projektu będą stanowiły efektowne zamknięcie przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego osi ulicy Stawowej i nowego Placu Szewczyka. Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się prawdziwa „brama miasta” - monumentalne wejście do hali dworcowej.

Założenia projektu

W przestronnej, jednopoziomowej hali dworca znajdą się kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Dzięki dużej, otwartej przestrzeni hala będzie lepiej zorganizowana i przyjazna dla potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkowym udogodnieniem będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni.

W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.

Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt łączący funkcje handlowe i usługowe. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji. Projekt budynku nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tu w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu.

Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali, stanowiąc współczesną interpretację ducha brutalizmu. W ciągu dnia stal poprzez refleksy świetlne i odbijane promienie słońca wtapiać się będzie w istniejącą tkankę miejską. Po zapadnięciu zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.

Handlowa część inwestycji będzie otwarta na zewnątrz tak, aby funkcjonowała w stałej interakcji z otoczeniem. Na nowym Placu Szewczyka powstaną liczne kawiarnie i restauracje. Sam plac zostanie zaaranżowany jako przestrzeń wypoczynku i rozrywki z licznymi ławkami, rzeźbami i elementami małej architektury.

Obiekt, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, będzie dysponował w sumie ponad 52 000 mkw. powierzchni handlowej oraz 24 000 mkw. powierzchni biurowej. Powierzchnia ekspozycyjna przeznaczona pod działalność wystawiennicza i kulturalną wyniesie 19 000 mkw.

Dodatkowo w skład całego kompleksu wejdzie wolnostojący budynek, który pomieści biura i butiki. Stanie on przy dworcu od strony ul. Młyńskiej.

- Podstawą koncepcji przebudowy dworca kolejowego w Katowicach jest chęć swoistego oddania go do dyspozycji mieszkańców miasta. To właśnie im ma służyć każdy element naszego projektu. Bariery komunikacyjne zostaną zlikwidowane. Otoczenie dworca zyska nowy, przyjazny wizerunek. Nowy Plac Szewczyka będzie atrakcyjnym miejscem spotkań i rozrywki. To, co cieszy najbardziej to fakt, że cel ten osiągniemy zachowując najcenniejsze elementy architektoniczne istniejącego obiektu dworcowego – przekonuje Antoni Pomorski, koordynator prac projektowych ze strony Neinver Polska.

Jak będą przebiegały prace?

- Inwsetycja będzie w całości sfinansowana przez inwestora, ani PKP ani miasto Katowice, nie wydadzą na ten cel ani złotówki - mówi Andrzej Wach, prezes PKP.

Projekt przebudowy dworca i zagospodarowania terenów przyległych będzie realizowany w trzech etapach: w pierwszym z nich powstanie nowy budynek dworca, który będzie oddany do użytku w maju 2012 roku. W następnej kolejności powstaną budynki wchodzące w skład centrum wielofunkcyjnego.

Kolej podjęła decyzję o umożliwieniu korzystania z dworca przez pasażerów w trakcie trwania prac budowlanych z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa. W trakcie przebudowy obecnego dworca kolejowego, funkcję tymczasowego dworca będzie pełnić południowa część dworca od strony Placu Andrzeja.




http://www.mmsilesia.pl/6591/2009/7/23/ ... anged=true



Wit - Czw Lip 23, 2009 2:58 pm
Nowy dworzec za trzy lata. Z galerią i kielichami
Przemysław Jedlecki 2009-07-23, ostatnia aktualizacja 2009-07-23 17:09:23.0



Firma Neinver za miliard złotych zmieni wygląd placu Szewczyka i hali głównej dworca PKP w Katowicach. Powstanie tu także ogromna galeria handlowa. Co ciekawe, projekt nie obejmuje przebudowy peronów i prowadzących do nich tuneli. Te PKP ma remontować w późniejszym terminie.

Czwartkowe podpisanie umowy PKP z firmą Neinver w sprawie przebudowy katowickiego dworca PKP stało się najważniejszym wydarzeniem towarzysko-politycznym tego lata. Na prezentacji projektu pojawili się śląscy posłowie, urzędnicy, radni, historycy sztuki i architekci. Byli też: Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, wojewoda Zygmunt Łukaszczyk, marszałek Bogusław Śmigielski i wreszcie prezydent Katowic Piotr Uszok.

- Powstanie tutaj najnowocześniejszy dworzec w Polsce - ogłosili już na wstępie przedstawiciele PKP i Neinver.

Nicolas Roque z firmy SUD Architectes (w Polsce ich najsłynniejszym dziełem jest łódzka Manufaktura), która przygotowała projekt zabudowy placu Szewczyka i hali głównej dworca, mówił, że jego celem jest stworzenie w tym miejscu nowej ikony miasta. Podkreślał, że projektując nowe budynki, kierowano się m.in. lokalnymi tradycjami. Katowice zawsze były bowiem w awangardzie architektury. - Dlatego nie wyobrażaliśmy sobie pozbycia się 16 betonowych kielichów w hali głównej dworca. Ich pozostawienie jest dla tego projektu bardzo ważne - mówił Roque.

Plan zmian przedstawił Antoni Pomorski, architekt Neinver Polska. Na placu Szewczyka powstanie olbrzymia galeria handlowa. Elewacja będzie z perforowanej stali. Dzięki temu za dnia katowickie budynki będą się w niej odbijać, zaś wieczorem z ulicy będzie widać, co się dzieje w środku.

- Do sklepów będzie można wejść także od strony ulicy 3 Maja. To bardzo ważne, dzięki temu obiekt będzie częścią miasta i nie zamknie się przed nim - wyjaśniał Pomorski. Galeria handlowa będzie połączona z halą dworcową. Dzisiejszy taras dworca zostanie przykryty szklanym dachem i według wizji architektów zamieni się w elegancką "aleję mody".

Główne wejście do dworca będzie od ul. Młyńskiej, przed nim powstanie nowy, znacznie mniejszy plac Szewczyka z fontannami, ławkami i kawiarniami. W nowej hali w całej okazałości zostaną wyeksponowane betonowe kielichy, nie zabraknie tu też sklepów, ale znajdzie się miejsce na kasy, punkt informacji, poczekalnie dla pasażerów. Po obu stronach dworca mają też powstać nowoczesne budynki biurowe.

Najwięcej niewiadomych dotyczyło rozwiązań komunikacyjnych wokół nowego obiektu. Według planów ulica Dworcowa będzie dwukierunkowa i zostanie ukryta pod ziemią. Będzie biegła pod dzisiejszym dolnym pasażem dworca. Z niej będzie można wjechać do podziemnych parkingów, które pomieszczą 1,2 tys. samochodów. Tędy do przystanków będą też dojeżdżać autobusy. Na przystanki zaplanowano 5,2 tys. m kw. Miejscy urzędnicy boją się, że to zbyt mało. Ale Pomorski przyznał, że kwestie komunikacji i przystanków autobusowych nie są jeszcze ostatecznie ustalone i podkreślił, że zdanie miasta będzie kluczowe.

Podczas przebudowy pasażerowie pociągów będą korzystać z kas i wejścia od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej. Z dworca będą musiały też zniknąć budki handlarzy. - Spodziewamy się pewnych protestów, ale prawda jest taka, że pasażerowie nie chcą już na dworcach setek budek - przyznaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Prezydent Uszok jest zadowolony z deklaracji Neinver, ale wybuchu entuzjazmu nie było u niego widać. - Został zrobiony ważny krok do przodu, zależy mi na tym, żeby ta inwestycja udała się, choć są jeszcze rzeczy, które musimy ustalić - mówił.

Przedstawiciele PKP potwierdzili też wczoraj to, o czym nieoficjalnie mówiło się już od dawna. Neinver nie zajmie się przebudową peronów i dojść do nich. Tego zadania ma się podjąć spółka Polskie Koleje Liniowe. - Do 2012 roku jest planowany lifting: naprawione zostaną tunele, zmienimy nawierzchnię na peronach, odnowimy wiaty na nich - mówi Krzysztof Groblewski, członek zarządu PLK SA. Prawdziwa przebudowa tej części dworca będzie możliwa dopiero po 2012 roku w ramach modernizacji linii kolejowej E30. - Pod warunkiem że ten projekt utrzyma się na liście unijnych inwestycji w ramach Programu Operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko" - zastrzega Groblewski.

Tomasz Studniarek, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich w Katowicach, planami Neinver nie jest zachwycony. - Usłyszeliśmy dziś od przedstawicieli Neinver, że prezentują nam plan zabudowy dworca. To, niestety, prawda, rola dworca została zmarginalizowana - mówi Studniarek. Podkreśla też, że wciąż niewyjaśnione są kwestie sprawnej komunikacji w okolicy dworca. - A miasto nie ma planu zagospodarowania przestrzennego tego miejsca, tak by wymusić pewne korzystne dla siebie rozwiązania - dodaje Studniarek.

Irma Kozina, historyk sztuki z Uniwersytetu Śląskiego, najbardziej cieszy się z tego, że Neinver pozostawi nienaruszone betonowe kielichy. - Doprowadziły do tego nasze protesty. Martwi mnie jednak to, że nie wyjaśniono do końca sprawy peronów a także komunikacji wokół dworca.

Neinver zapowiada, że koszt prac to około miliarda złotych. Budowa ma się rozpocząć w przyszłym roku i zakończyć w pierwszej połowie 2012 roku. Cały projekt nazwano roboczo "Galeria Katowice", choć wkrótce inwestor ogłosi konkurs na jego nazwę.
...................
prezentacja video
http://www.dailymotion.pl/video/x9y62s_ ... icach_news
.........................

w sumie, gdyby wagina miała więcej szkła w elewacji niż srebra, to można ją zaakceptować
brak modernizacji peronow to dramat



MarcoPolo - Czw Lip 23, 2009 3:10 pm
Bedzie tloczno a wtaką pogodę to miód.
A co z frontem dworca od strony poludniowej-Konior to calkiem zgrabnie zaprojektowal...



nrm3 - Czw Lip 23, 2009 3:20 pm

w sumie, gdyby wagina miała więcej szkła w elewacji niż srebra, to można ją zaakceptować
brak modernizacji peronow to dramat


Mam podobne zdanie. A tak w ogóle to w ogóle nie rozumiem argumentu z niemożliwością wykonania remontu. Ok, niech będzie, załóżmy, że coś jest z prawem - ale to jak oni sobie to wyobrażają - z nowej hali będziemy szli obsikanymi tunelami na obsikane perony?!? WTF? To jest jakiś absurd.



Bartek - Czw Lip 23, 2009 3:24 pm
No dobra, a kiedy pierwsze prace budowlane?



miglanc - Czw Lip 23, 2009 3:31 pm
Czyli glutowa architektura zawitala do naszego kraju. Nie moge jednoznacznie ocenic projektu bo diabel tkwi w szczegolach. Dobrze ze glut nie bedzie fioletowy. Jesli ta elewacja bedzie bardoz blyszczaca to beda sie na niej odbijac okoliczne kamienice.

Natomiast bardzo negatywnie oceniam sposob wylaniania inwestora i sposob powstawania projektu. Tu interes publiczny zupelnie zginal. Zobaczymy jak wybran z tych przystankow. Obawiam sie duzego pogorszenia komfotu podrozowania autobusami.



salutuj - Czw Lip 23, 2009 3:59 pm
wg mnie najlepiej zrobic przystanki wzdluz ulic: Dworcowa Slowackiego, Mickiewicza, Skargi

po 4-8 przystankow na kazdej ulicy jeden za drugim.
tak jest w wielu miastach

dodalbym jeszcze zeby na kazdym z przystankow w jednym takim szeregu byl rozklad dla calego szeregu, a autobusy zatrzymuja sie po prostu na najdalszym mozliwym z szeregu.

a co do perownow to nie dziwie sie ze inwestor ine bedzie tego robil. budowa tunelu drogowego, budynkow parkingow podziemnych (miejmy nadzieje ze nie w tak oszlaamiajacej ilosci jak pod MCK) przebudowa placu i dworca to juz jest niemaly koszt.

szkoda ze te biurowce niezaleznie od tego jakie powstana beda obnizone.



Maciek B - Czw Lip 23, 2009 4:06 pm
Ja bym w kwestii peronów tak nie lamentował. Im mniejszy zakres modernizacji, tym mniejszy żal w momencie, kiedy znajdzie się w Katowicach ktoś z jajami, kto przeniesie dworzec w miejsce obecnej parowozowni. Zaś na placu Szewczyka pozostanie hala dworca, którą będzie można w ciekawy sposób zaadaptować, oraz centrum handlowe. W sumie nienajgorsza opcja. W tym wypadku również kwestia przystanków autobusowych będzie miała mniejsze znaczenie.



maciek - Czw Lip 23, 2009 5:40 pm
No cóż cieszę się, że zmieni się wizerunek miasta, bo się zmieni i to nawet nie wiemy jak bardzo, ale bardzo. Ludzie, jako masy niemyślące będą zupełnie inaczej patrzyć na Katowice. Niestety, jednak w ogóle nie pomyślano o komunikacji i jej rozwoju w przyszłości. A to, że PKP dało się wrobić w perony to już w ogóle mistrzostwo świata. Czyli co? Będziemy mieć SCC w centrum miasta. Dobrze i niedobrze zarazem.



salutuj - Czw Lip 23, 2009 5:49 pm
patrzę na to znowu w domu i denerwuje mnie ta obłość. lepiej by było miejskie prostokątne elewacje zrobić i wysokie na 5-6 a nie na 4 piętra. zamiast kosmodromu więcej miasta!



kropek - Czw Lip 23, 2009 5:51 pm
ja jestem ciekawy jak to bedzie wygladac od strony Placu Młodziezy Powstanczej.... ( ? )

boje sie, ze skoro Neinver nie bedzie modernizowal peronow itp. to caly fragment od tej strony dworca pozostanie bez zmian...
to bedzie tragedia.



maciek - Czw Lip 23, 2009 6:00 pm

ja jestem ciekawy jak to bedzie wygladac od strony Placu Młodziezy Powstanczej.... ( ? )

boje sie, ze skoro Neinver nie bedzie modernizowal peronow itp. to caly fragment od tej strony dworca pozostanie bez zmian...
to bedzie tragedia.


Nazwałbym to skansenem PRL i zbierał za to kasę. PKP samo w sobie jest skansenem PRL, ale jakby dobrze pokombinować to będzie się to dało sprzedać w formule Szlag Zabytków PRL

P.S. A czegóż się można było spodziewać po PKP. Oni nawet prostego interesu nie potrafią zrobić. Dali sobie wcisnąć remont, który wiecie jak będzie wyglądać w ich przypadku - farba, cement i jazda z koksem. Wyłożą poozstałe perony behatonem i będzie się to nazywało rewitalizacja:)



salutuj - Czw Lip 23, 2009 6:01 pm
A miasto nie ma planu zagospodarowania przestrzennego tego miejsca, tak by wymusić pewne korzystne dla siebie rozwiązania - dodaje Studniarek.



maciek - Czw Lip 23, 2009 6:27 pm
^ Zwłaszcza, że ta przebudowa pójdzie na jego konto, bo to taki dobry prezydent i nawet dworzec nam przebudowuje.



nrm3 - Czw Lip 23, 2009 6:36 pm
Animacja:

http://www.dailymotion.pl/video/x9y62s_ ... icach_news



salutuj - Czw Lip 23, 2009 6:41 pm
ta animacja mnie utwierdza ze projekt ma spore wady.
Obły budynek zdominuje dworzec i otoczenie kompletnie. Jest za niski i ma zbyt "gładkie ściany".

Poza tym wolałbym żeby kielichy stały się po prostu jedną halą bez tego piętra w środku. Wtedy była by ona monumentalna i robiła nalezyte wrażenie.

To w sumie jest istotniejsze niż ksztąłt budynku na zewnątrz.



plain - Czw Lip 23, 2009 7:13 pm
wg mnie te kielichy do tej oblej reszty pasuja jak świni siodło ....



Wit - Czw Lip 23, 2009 7:20 pm
tragedia by była, jakby kielichy wyburzono....tak idą do konserwy



Bartek - Czw Lip 23, 2009 7:27 pm
Jak dla mnie mogą budować bo mam dosyć wąchania smrodu wymiocin czekając rano na autobus do pracy, mam dosyć handlarzy zgniłych warzyw i owoców. Mam dosyć wizerunku dworca w Polsce jako najgorszego w kraju.

Cudem architektury toto nie jest, ale czego więcej można się spodziewać po PKP?



salutuj - Czw Lip 23, 2009 7:31 pm

wg mnie te kielichy do tej oblej reszty pasuja jak świni siodło ....

No bo ta obła reszta nie pasuje.



absinth - Czw Lip 23, 2009 7:45 pm
Po obejrzeniu tej animacji widac ze ten projekt jest zupelnie przypadkowy i akontekstualny. Rownie dobrze, by nie powiedziec, ze znacznie lepiej wygladlby na jakies dzialce na obrzezach miasta i chyba jako taki byl tworzony (bo przeciez w czyms takim ma doswiadczenie Neinever) a potem na sile zrobiono z tego plombe do juz zastanej tkanki miejskiej graniczacej z dzialka PKP (tak a propos czy aby na pewno PKP? )

wyglada to jak jamochłon, który udławił sie kielichami.



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 8:00 pm
Zgodzę się co do tego, że szczyt dobrego smaku to nie jest, natomiast widzę sporo plusów, które zdecydowanie przeważają nad minusem że perłą architektury tego budynku nazwać nie można ( choć samą perłę dzięki swym obłym kształtom przypomina ).

1) Katowice nareszcie będą miały dobre pierwsze wrażenie ( mam nadzieję że w międzyczasie wyremontowana zostanie ulica 3go Maja ) zamiast tragicznego.
2) budynek jest otwarty na ulicę 3go Maja i przedłużenie Stawowej ( tak wynika z wizualizacji i wywiadu z twórcą koncepcji ).
3) Powstanie nowy placyk, podoba mi się ten pomysł.
4) Powstanie biurowiec, a dodatkowymi m2 jeszcze nikt nie pogardził na tym forum
5) Jestem przekonany że przeciętnemu mieszkańcowi architektura nowego dworca będzie się bardzo podobać ( jest efektowna ).
6) Podziemny dworzec autobusowy będzie czymś nowym w naszym kraju, może to dobrze zrobić wizerunkowi Katowic.
7) Najpewniej dzięki temu że część konsumentów nie będzie uciekać do SCC położonego na obrzeżach zwiększy się ruch pieszy w centrum.

Nie odnoszę się do kwestii rozplanowania ruchu samochodowego i autobusowego, po prostu nie mamy żadnych planów więc nie bardzo jest jak to ocenić..



GoldBoy - Czw Lip 23, 2009 8:12 pm
Czyli od kilkudziesięciu stron offtopikujemy na temat galerii na placu Szewczyka zamiast pisać o przebudowie dworca

Tak poważniej to biorąc pod uwagę podejście do sprawy - komercja, PKP może nie być najgorzej. Galeria otwarta na miasto, przedłużenie Stawowej, zaplombowanie 3-go Maja, poprawa wyglądu hali głównej dworca. Co do komunikacji to przecież też jest w interesie Neivera by była jak najlepsza, galerie potrzebują dobrego dojazdu.

Ale główny problem to co z dworcem jednak zostaje. Jeżeli nawet PKP zamaluje to co jest teraz to i tak podróżny po kupnie biletu wejdzie na nieprzyjemny korytarz, dalej pozostaną schody na perony itd. itp. Wygląda na to, że PKP chce czerpać $ z inwestycji, która będzie transferowana gdzieś w Polskę. Zyska deweloper, zyska PKP, Katowice hmmm już mniej.



Hoover - Czw Lip 23, 2009 8:13 pm
20.07 posłałem list do neinvera i jak narazie zero odzewu: List był tej treści:

Witam serdecznie!

W związku z pojawieniem się wizualizacji dworca PKP w Katowicach - mam do Państwa kilka sugestii, uwag i pytań.
Otóż:
1. Czy elewacja dworca przystająca do ulicy 3-maja musi tak wyglądać? Nie pasuje ona kompletnie kontekstem do otoczenia i napewno będzie razić w oczy...
Dla przykładu taka architektura (owszem też nie najlepsze rozwiązanie) w dużo mniejszym stopniu niszczy otoczenie: http://bryla.gazetadom.pl/bryla/51,8530 ... 2.html?i=0
Jest ona mniej obła - przez co łatwiej byłaby w stanie przystawać do okolicznych kamienic nie powodując znacznego zróżnicowania... Również elewacja stadionu Cracovii wygląda dużo lepiej:
http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85301 ... dowie.html
żeby nie powiedzieć że o niebo lepiej...
Również to pasowałoby w tym miejscu: http://bryla.gazetadom.pl/bryla/1,85301 ... czeka.html
2. Gratuluje pomysłu z odtworzeniem ulicy Stawowej - jest to idealne rozwiązanie... Ważne jest by z ulicy Stawowej łatwo widoczne było wejście do Dworca PKP - gdyż stanie się on w ten sposób punktem orientacyjnym... Czy w związku z tym istnieje możliwość poszerzenia odtwarzanej ulicy?
3. Kiedy zostaną zakończone negocjacje z UM Katowice?
4. Kiedy zostałby rozpoczęte roboty budowlane jeżeli negocjacje zostaną dla przykładu zakończone teraz?

Pozdrawiam serdecznie i licze na konstruktywne potraktowanie powyższych uwag

zaczynam sie zastanawiac czy nie poslac maila do sud architectes z podziekowaniami i czy nie poslac jeszcze kopii do gazety



Darkat - Czw Lip 23, 2009 8:18 pm
zgadzam się że to wszystko tak przypadkowo dopasowane. Właściwie elewacja dworca od strony placu zostanie zasłonięta . O dworcu będzie świadczyć jedynie jego wejście co plusem jest znajduje się ono na osi Stawowej, z 3 maja od strony rynku jak ktoś wyjdzie z pierzeji kamienic tez zauważy to wejście.
Ale gdy się patrzy na to co jest obecnie to można załamać ręce, Dworzec i rynek to dwie rzeczy które rzutują na negatywny wizerunek Katowic zarówno dla ludzi z zewnątrz jak i mieszkańców miasta.
Byłem źle nastawiony do Koniora za jego mówiąc nierealność i byłem za jak najszybszą przebudową rynku więc cieszy mnie działanie miasta w kierunku ominięcia Koniora. Oczywiście za obecny wygląd tej części śródmieścia odpowiada miasto.
Tak tu przymykam oko na to co dzieje się z tym placem. Zobaczycie większości ludzi będzie się to podobać i założę się że wizerunek miasta wzrośnie.



Hoover - Czw Lip 23, 2009 8:33 pm

zgadzam się że to wszystko tak przypadkowo dopasowane. Właściwie elewacja dworca od strony placu zostanie zasłonięta . O dworcu będzie świadczyć jedynie jego wejście co plusem jest znajduje się ono na osi Stawowej, z 3 maja od strony rynku jak ktoś wyjdzie z pierzeji kamienic tez zauważy to wejście.
Ale gdy się patrzy na to co jest obecnie to można załamać ręce, Dworzec i rynek to dwie rzeczy które rzutują na negatywny wizerunek Katowic zarówno dla ludzi z zewnątrz jak i mieszkańców miasta.
Byłem źle nastawiony do Koniora za jego mówiąc nierealność i byłem za jak najszybszą przebudową rynku więc cieszy mnie działanie miasta w kierunku ominięcia Koniora. Oczywiście za obecny wygląd tej części śródmieścia odpowiada miasto.
Tak tu przymykam oko na to co dzieje się z tym placem. Zobaczycie większości ludzi będzie się to podobać i założę się że wizerunek miasta wzrośnie.

co do rynku - nie wiem ile można już o tym gadać ale my chyba naprawde mamy kompleks krakowa... wszyscy cos gadają o rynku - ludzie skończcie - u nas nie ma rynku, tak jak w Londynie, Paryżu, Nowym Jorku... nie ma i nie będzie!



Kris - Czw Lip 23, 2009 8:37 pm
Wywiad z P. Olczykiem, PKP S.A.

NOWE CENTRUM?
Krzysztof Bąk, 2009-07-23 18:48

Zamiast brudnych i odrapanych ścian rodem z PRL, nowoczesny kompleks, w którym obok kolejowego dworca znajdą się galerie handlowe i biura, a także zadaszony dworzec autobusowy. Tak za trzy lata ma wyglądać dworzec PKP w Katowicach. Dzisiaj natomiast zawarto opiewającą na ok. 250 mln euro umowę pomiędzy PKP a firmą Neinver na przebudowę tego fragmentu stolicy województwa.

Zamiast odpychać, wkrótce będzie przyciągał. Bo choć dziś katowicki dworzec szczytem piękności nie jest, to wielu ludziom pozwala zarobić na chleb. A znaleźć ma się w jego gmachu. Nowoczesny styl , błyszczące wnętrza, szkło i metal. Znalezienie inwestora, który wybuduje to cudo kolei zajęło trzy lata. Inwestora, który zobowiązał się, że będzie nie tylko burzył, ale i chronił. - Tą unikalną architekturę, którą wielu katowiczan uważało, że trzeba zostawić - mówi Paweł Olczyk, PKP SA. Zostaną więc słynne dworcowe kielichy. Ale poza tym nowy dworzec w niczym nie bedzie przypominał obecnego. Ma być czysto i bezpiecznie. W galeriach handlowych oprócz sieciowych sklepów, miejsce znajdą też drobni handlowcy. - Dla nich obroty w nowym budynku, które jest dobrze zorganizowane, czyste, są dużo wyższe - uważa Barbara Topolska, dyrektor generalny Neinver Polska.

Oprócz punktów handlowych wyrosną też biura do wynajęcia. Istniejący budynek powiększy się o blisko siedem tysięcy metrów kwadratowych. I właśnie ta rozrastająca się bryła dworca nie podoba się architektowi Robertowi Koniecznemu. - Nagle w samym centrum miasta ładujemy kompleks handlowy, w którym będzie wiele miejsc parkingowy i może sparaliżować życie miasta jeżeli chodzi o komunikację. A gdy ludzie już dojadą i wejdą do galerii, to jak dodaje konieczny okoliczne ulice opustoszeją. Tej obawy nie podziela jednak gospodarz Katowic, Piotr Uszok. - Jeżeli powstaną nowe obiekty na obszarze Rondo-Rynek, to ludzie będą się pomiędzy tymi obiektami przemieszczać.

Bo oprócz dworca w Katowicach w tym czasie powinien zmienić się także rynek. Specjaliści wskazują, że nowa inwestycja może utrudnić życie pasażerom autobusów. Nie wiadomo bowiem, czy w nowym dworcu zmieszczą się wszystkie przystanki. - Jeżeli by się okazało, że ta powierzchnia jest zbyt mała, biorąc pod uwagę obecne i przyszłe zapotrzebowanie Katowic na miejsca postojowe dla autobusów, na przystanki przejazdowe, to oczywiście będziemy tę powierzchnię modyfikować - mówi Antoni Pomorski, projektant Neinver Polska. Start budowy przewidziano na maj 2010, a koniec - dwa lata później. W powodzenie tego terminu wierzą i inwestorzy, i prezydent Katowic. - Dalsze działania już związane z projektowaniem, oraz wejściem na plac budowy i realizacją inwestycji, są bardzo realne i trzymam za to kciuki. Bardzo mi na tym zależy, myślę że nie tylko mnie.

Cała inwestycja ma pochłonąć ponad miliard złotych. Miliard, który ma sprawić, że pierwsze wrażenie przyjeżdżających będzie o wiele lepsze niż dziś.
http://www.tvs.pl/informacje/13371/



MarcoPolo - Czw Lip 23, 2009 8:57 pm
Wyszło nam że to larwa.



absinth - Czw Lip 23, 2009 9:02 pm

4) Powstanie biurowiec, a dodatkowymi m2 jeszcze nikt nie pogardził na tym forum

a powstanie?
nie chodzi mi o obietnice Neinevera... bo z tymi obietnicami, no wystarczy poczytac tp forum
Przypominam o licznych obietnicach triGranitu


5) Jestem przekonany że przeciętnemu mieszkańcowi architektura nowego dworca będzie się bardzo podobać ( jest efektowna ).

ale co to znaczy? przecietnosc to nie jest cos co sie admiruje, ale co najwyzej toleruje.


6) Podziemny dworzec autobusowy będzie czymś nowym w naszym kraju, może to dobrze zrobić wizerunkowi Katowic.

podziemny dworzec bedzie mial wplyw na wizerunek miasta? hmm..


Zobaczycie większości ludzi będzie się to podobać i założę się że wizerunek miasta wzrośnie.

hmm, ale czy projekt dworca np ten od Koniora (zeby podac przyklad "namacalny") by sie nie podobal? Sadze ze tez by sie podobal a z pewnoscia byl bardziej wartosciowa propozycja dla tej dzialki.

A co do tego, ze wiekszosci ludzi bedzie sie podobac hmm... zawsze mnie nieco przeraza taka argumentacja. Glos wiekszosci moze byc co najwyzej argumentem w sprawach ustrojowych, choc jak wiemy z historii glos wiekszosci prowadzi czasami to nieprzyjemnych pomylek...

podsumowujac dla mnie dobre cechy tego projektu, tak naprawde nie sa dobrymi cechcami tego projektu, ale po prostu cechami kazdego projektu, ktory by tu powstal - zabudowa pl. szewczyka, zmiana wizerunku tej czesci miasta, przeciwwaga dla SCC. Problem polega na tym, ze poza tymi "plusami" ten projekt nie oferuje nic ponadto co oferowalby kazdy projekt, a ze ma ewidentne minusy, coz pozostane sceptyczny co do wartosci tego projektu, bo jak rozumiem rozmawiamy o tym projekcie a nie ogolnie o tym, ze cos z tym fragmentem miasta w ogol trzeba zrobic.



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 9:21 pm
ale co to znaczy? przecietnosc to nie jest cos co sie admiruje, ale co najwyzej toleruje.



Emenefix - Czw Lip 23, 2009 9:45 pm
Powiem tyle (po oglądnięciu wideowizki)

Za przeproszeniem: Kupa!

Kupa plastiku
Kupa wioski
Kupa blichtru
Kupa obciachu
Kupa urbanistycznego blamażu
Kupa zawiedzionych nadziei
Kupa kasy

Ale to tylko moje zdanie. A jako, że nie mogę na jego podstawie pisać tekstów, to ukradnę Wasze opinie :>



kropek - Czw Lip 23, 2009 9:53 pm
^ ^ porusz sprawę tego jak to będzie wyglądać od "zaplecza" (w sensie, co nam zaoferuje Neinver od strony placu Andrzeja, któy został chyba potraktowany "po maczoszemu") :/

ciekawość mnie zżera

jeśli chodzi to sam projekt dworca, to już nie mówię nawet, bo moja opinia jest mniej-więcej taka jak większości uzytkowników tego forum.. ja nie rozumiem natomiast, dlaczego wizualizacja są tak skąpe.. ?!
nie jest pokazany wspomniany przeze mnie Plac Młodzieży Powstańczej, czy dworzec od strony Słowackiego..
szkoda..
strach się bać co tam będzie.

edit:


^ ^ te miejsca nie doczekały się nawet wizualizacji, więc boję się, ze z modernizacją będzie podobnie.



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 10:00 pm
Nie znam w całości planów, czekam aż je udostępnią.. ale wydaje mi się, że Plac Młodzieży Powstańczej pozostanie przez Neinvera nienaruszony.. w sumie w świetle nieremontowania tunelów i peronów wydaje się to nawet logiczne.



kropek - Czw Lip 23, 2009 10:08 pm
^ ^ no właśnie...

tylko, ze to oznacza, ze nie ruszone zostaną również labirynty od strony Rialta, te pod peronem numer 4...



bidzis004 - Czw Lip 23, 2009 10:12 pm
Kolejne galerie a miasto ? , miasto na cholere nam miasto , wybudujemy jeszcze jedno skupisko ludzi i wtedy reszta krzykaczy sie zamknie.

A teraz pomyślcie ile by mogli wyremontować kamienic za pieniądze które wtopili w nic nie wnoszące projekty , czekam juz tylko na p.B który wszem i wobec ogłosi jaki to wielki plan szykują w związku z przebudową , mianowićie mamy w planach wyprodukowanie koszulkek i breloczków do kluczy z napisem "Katowice miasto wielkich wydarzeń" -a co tam , wkońcu stać nas , wtedy pomyślą że jesteśmy fachowi (gdzieś kase na przebudowe trzeba wtopić a dobry PR będzie jego przestrogą.



Michał Gomoła - Czw Lip 23, 2009 10:19 pm
fakt, też nie rozumiem dlaczego Neinver nie zainwestuje 1 mld zł w remont fasad kamienic.. praktycznie całe śródmieście można by za takie pieniądze wyremontować! Tak to jest jak firmą kierują idioci..




salutuj - Pią Lip 24, 2009 6:14 am

^ ^ porusz sprawę tego jak to będzie wyglądać od "zaplecza" (w sensie, co nam zaoferuje Neinver od strony placu Andrzeja, któy został chyba potraktowany "po maczoszemu") :/

ciekawość mnie zżera

^ ^ te miejsca nie doczekały się nawet wizualizacji, więc boję się, ze z modernizacją będzie podobnie.


Powiedzmy sobie szczerze - na oficjalną prezentację Tego Miejsca powinna zostać zrobiona makieta dworca i jego okolicy. Tymczasem jest po prostu przez pół roku że to co wyciekło to nie ich projekt, po czym pokazują to samo. I bez detali otoczenia.



Hoover - Pią Lip 24, 2009 7:51 am
w złości, napisałem dziś do Jedleckiego, z załącznikami do Neinver, prezydenta Katowic, Dudy... Szkoda że nie dodałem jeszcze SARPU...

Do Nicolasa Roque też już napisałem... Po prostu nie strzymie tego gniota przez 30 kolejnych lat w samym centrum...

A PKP zapowiedziało że nie inwestor nie będzie zajmował się remontem dojść do peronów i samych peronów... Powiedzieli że sami to odremontują (a wiemy co to znaczy w wykonaniu PKP) - dojścia dalej będą napieprzać uryną, a o jakimś systemie informacji pasażerów to sobie raczej możemy pewnie zapomnieć.....



_PM_ - Pią Lip 24, 2009 8:03 am
Hoover tak coś czuję, że teraz to i do Prezydenta Polski możesz sobie pisać... w obliczu wyborów dworzec (znaczy sie galeria handlowa) będzie budowany jak amen a pacierzu ;-)



rasgar - Pią Lip 24, 2009 11:34 am

A teraz pomyślcie ile by mogli wyremontować kamienic za pieniądze które wtopili w nic nie wnoszące projekty


fakt, też nie rozumiem dlaczego Neinver nie zainwestuje 1 mld zł w remont fasad kamienic.. praktycznie całe śródmieście można by za takie pieniądze wyremontować! Tak to jest jak firmą kierują idioci..

Wybaczcie jeśli nie doszedł do mnie ewentualny sarkastyczny ton waszych wypowiedzi, ale możecie mi powiedzieć po jaką cholerę prywatny inwestor miałby inwestować swoje pieniądze w remont fasad nie swoich kamienic?



kropek - Pią Lip 24, 2009 11:35 am
Michał Gomoła też się nad tym zastanawia...
Ja też, Ty również

Bidzis004 pewnie wie...



bidzis004 - Pią Lip 24, 2009 1:29 pm
Mówiłem o UM który zleca projekty konsultacje czy to związene z przebudową czy dworcem , wszystko próbują podciągać pod przebudowe za wszystko płacą grubą kase , za które juz nie jedna kamienica mogła byc wyremontowana , co do ww inwestora to cieszy mnie ruch w przebudowe dworca , natomiast te galerie wokół które pewnie będą główną i końcową przebudową centrum (o ile powstaną) i na tym się zakończy , ile jeszcze będą nas mamic projektami , w ciągu 4 lat już tyle się tego namnożyło a nic nie wyszło , dlatego mówie o marnotrawieniu pieniędzy na nie realne galerie przebudowy , i tak nic sie nie dzieje , tylko przekładają terminy w 2011 powiedzą ze będzie w 2014 i tak w kółko.

Mam już dość , za te pieniądze juz dawno by była zrewitalizowana nie jedna ulica pierzeja kamienic , ale po co , przecież można pokazywac wizualizacje i mamić wyborców.




Bartek - Pią Lip 24, 2009 3:39 pm

Mówiłem o UM który zleca projekty konsultacje czy to związene z przebudową czy dworzec wszystko podciągają pod przebudowe za wszystko płacą grubą kase , za które juz nie jedna kamienica by mogła byc wyremontowana , co do ww inwestora to cieszy mnie ruch w przebudowe dworca , natomiast te galerie wokół które pewnie będą główną i końcową przebudową centrum (o ile powstaną) i na tym się zakończy , ile jeszcze będą nas mamic projektami , w ciągu 4 lat już tyle się tego namnożyło a nic nie wyszło , dlatego mówie o marnotrawieniu pieniędzy na nie realne galerie przebudowy , i tak nic sie nie dzieje , tylko przekładają terminy w 2011 powiedzą ze będzie w 2014 i tak w kółko.

Mam już dość , za te pieniądze juz dawno by była zrewitalizowana nie jedna ulica pierzeja kamienic , ale po co , przecież można pokazywac wizualizacje i mamić wyborców.


To ktoś z Neinver startuje w wyborach?



semaphor - Pią Lip 24, 2009 5:25 pm
Witam mam tutaj taki nowy artykulik dziś w gazecie go dorwałem i jak dla mnie projekt jest interesujący przeraża mnie fakt samego procesu przebudowy będzie to rzeźnia ale jak już skończą to bajka. Przynajmniej to moje subiektywne odczucie plac Szewczyka nigdy nie był dla mnie czymś wspaniałym i tak w przeszłości stała na nim kamienica więc to swoisty powrót do korzenia choć troszkę ekstrawagancki.

a oto kilka linków: (artykuł w gazecie)
http://polskatimes.pl/dziennikzachodni/ ... material_1

a tu filmik
http://www.youtube.com/watch?v=ckERbUEp ... r_embedded



Sabino Arana - Pią Lip 24, 2009 6:14 pm
Ofiara upału ?

Zaskocze cie,ten temat jest juz na forum poruszany w innym dziale.



Michał Gomoła - Pią Lip 24, 2009 6:49 pm
Wybaczcie jeśli nie doszedł do mnie ewentualny sarkastyczny ton waszych wypowiedzi, ale możecie mi powiedzieć po jaką cholerę prywatny inwestor miałby inwestować swoje pieniądze w remont fasad nie swoich kamienic?



Michał Gomoła - Pią Lip 24, 2009 7:10 pm
Pomylić się może każdy, w sumie temat o dworcu również pasuje do działu inwestycje.. natomiast boli mnie, że kolega nie docenia naszego forum



bidzis004 - Pią Lip 24, 2009 7:17 pm
Mam już dość , za te pieniądze juz dawno by była zrewitalizowana nie jedna ulica pierzeja kamienic , ale po co , przecież można pokazywac wizualizacje i mamić wyborców.
[/quote]

To ktoś z Neinver startuje w wyborach?[/quote]

Nawet gdyby to Lepszy rydz niz Uszak.



Sabino Arana - Pią Lip 24, 2009 7:37 pm

Mówiłem o UM który zleca projekty konsultacje :

Z tym sie zgadzam.
Panowie Rogala i Uszok , którzy maja fetysz kosultacji spolecznych w sprawie przebudowy centrum , mogliby sie skonsultowac z katowiczanami czy inwestycja PKP/Neinvera im sie podoba czy nie , no chyba , że a) dworzec PKP nie lezy w centrum miasta , b) nie jest to wazny obiekt uzytecznosci publicznej , c)nie ma wplywu na natężenie ruchu w miescie . Jak tak to luz .

Dziwie sie dzienikarzom ,ze łyknęli ten dosc optymistyczny ton i sie podniecaja . Na zasadzie wyróznienia sie na tle innych gazet bym to krytykowal ile wlezie



Michał Gomoła - Pią Lip 24, 2009 8:18 pm
Żałuję, że nie zrealizowano wizji ING Real Estate, natomiast obrońcy kielichów będą usatysfakcjonowani - przecież zostały Inna sprawa, że ich wrzucenie w centrum handlowe i łaskawe odsłonięcie części( niezależnie czy w wersji koniorowej czy czy neinverowej ) pasuje jak pięść do oka. Wg mnie byłoby zdecydowanie lepiej gdyby całkowicie zniknęły, bo nie oszukujmy się, ewenement na skalę światową to to nie jest. Projekt byłby przynajmniej bardziej spójny, bo płakać się chce jak się widzi takie połączenie.

Z drugiej strony jak pisałem wcześniej - cieszę się, że coś w o końcu w tej sprawie ruszyło, dużo lepsza bardzo przeciętna architektura w tym miejscu niż to co jest obecnie.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • tohuwabohu.xlx.pl



  • Strona 10 z 30 • Wyszukiwarka znalazła 4308 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • resekcja.pev.pl
  •