[Katowice] Dworzec PKP (cz.2) - projekt firmy Neinver
Barchinson - Czw Maj 06, 2010 10:22 pm
Łupinowe konstrukcje mają taką właściwość że stosunek rozpiętości do grubości wynosi od 1:500 do 1:1000. Jeden kielich przekrywa 19x19 metrów. Stała grubość powłoki dworca wynosi dokładnie 60mm - przesadziłem o 2cm (nie wiem skąd mi się to wzięło..), sprawdziłem w materiale źródłowym jakim jest praca dyplomowa pani Alicji Gzowskiej z Politechniki Warszawskiej na temat dworca.
Gdyby zwinąć kartkę papieru w taki jakby pół-rulon (chodzi o zgięcie jej w łuk) to można spokojnie wydłubywać rogiem np. wosk świeczki ze szczelin między deskami w podłodze Na takiej zasadzie odpowiednio ukształtowana geometria może przenieść duużo większe obciążenia!
Sam byłem tym zaskoczony i zafascynowany gdy kiedyś trafiłem na prace Felixa Candeli - pionier tego typu ustrojstw, hiszpan z pochodzenia, działał w Meksyku w latach 50. i 60. Pare przykładów:
I na koniec mój ulubiony: Kościół Matki Boskiej Cudownego Medalu
Za kontynuatora jego bani można uznać Calatravę, choć różne rzeczy robi:
A co do dyskusji, to oczywiście tramwaj pod samym dworcem to super sprawa - jednak przy takiej bliskości linii mam wątpliwości czy to warto przenosić.. Swoją drogą z pracy pani Alicji dowiedziałem się że projekt dworca zakładał umieszczenie linii tramwajowej na nasypie kolejowym i dostępnej z hali dworca (!) z czego zrezygnowano w obliczu konieczności wyburzenia starego dworca.. Polecam pracę - mam ją z waszego SARPu w Archibarze
I na koniec: Nie wierzę w odtworzenie hali - prawdopodobnie nie ma na świecie firmy budowlanej która ma doświadczenie w stawianiu takich konstrukcji, ekonomicznie jest to miażdżące, a wobec dostępności tanich konstrukcji z katalogów prefabrykatów stalowych i żelbetowych każde inne rozwiązanie będzie szaleństwem które ochłodzi żal po utraconej hali..
Barchinson - Czw Maj 06, 2010 10:40 pm
Aha, i hala jest wyburzana tylko dlatego żeby zrobić pod nią dworzec autobusowy! A dlaczego dworzec nie może być pod placem Szewczyka? Pod galerią?
Pazerność inwestora i buractwo administracji..
onto - Nie Maj 09, 2010 10:57 am
Przebudowa dworca. Kasy na placu, toalety przy torach
Hala katowickiego dworca kolejowego od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej zamieniła się już w plac budowy. Pasażerowie powinni zacząć się przyzwyczajać. Dwa najbliższe lata nie będą dla nich najłatwiejsze.
Na czas przebudowy hali głównej dworca kolejowego pasażerów będzie obsługiwał dworzec tymczasowy. Powstanie w hali od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej i zajmie pomieszczenie przy ul. Konopnickiej. Prace adaptacyjne w hali od strony placu rozpoczęły się kilka tygodni temu. Teraz za blaszanymi płotami oddzielającymi przejście od placu budowy można już dostrzec cztery prawie gotowe pomieszczenia kasowe. Przedtem były dwa.
Z kupieniem biletu na dworcu tymczasowym nie powinno być problemu. Wszystkich kas ma być 20, mniej więcej tyle, ile działa dzisiaj. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwa punkty informacyjne i kilkadziesiąt toalet, w tym jedną z miejscem do przewijania niemowląt i jedną dla niepełnosprawnych.
Według zapowiedzi kolei dworzec tymczasowy nie przysporzy kłopotów osobom mającym trudności z poruszaniem się. W obu halach i przy schodach prowadzących na perony mają zostać zamontowane ruchome platformy. Wszystko ma być gotowe na koniec czerwca i działać w takiej postaci przez dwa lata. Tyle plany.
W praktyce pasażerowie mogą spodziewać się rozmaitych kłopotów. Pierwszymi ofiarami rozpoczętej przebudowy padli niepełnosprawni. - Do tej pory, jeśli osoba niepełnosprawna chciała się dostać na peron, musiała się zgłosić do dworcowych magazynierów, którzy zaszczurzonym korytarzem prowadzili do windy towarowej, a potem pomagali wsiąść do pociągu. Niestety, w związku z przebudową magazynierzy zniknęli. Teraz osoba niepełnosprawna, która wysiada na dworcu w Katowicach jest w pułapce - alarmuje poseł Marek Plura, który jeszcze niedawno cieszył się z tego, że kolej w końcu zamierza przystosować katowicki dworzec do potrzeb wszystkich pasażerów. - Te plany należy pochwalić, ale żyjemy nie w przyszłości, tylko w czasie teraźniejszym, w którym stawia się nas w sytuacji trudnej i żenującej - mówi poseł.
Michał Wrzosek, rzecznik PKP, zapewnia, że osoby niepełnosprawne nadal mogą liczyć na pracowników kolei. - Wystarczy powiedzieć w kasie, że pomoc jest potrzebna - mówi. Problemy mogą mieć niepełnosprawni pasażerowie, którzy chcą podróżować między godz. 18.30 i 7.00, bo wtedy wyznaczeni do pomocy kolejarze nie pracują. - Taki pasażer powinien przed podróżą zadzwonić do katowickich kas, wtedy pracownik będzie na niego czekał - mówi Wrzosek i zapewnia, że gdy dworzec tymczasowy zacznie działać, niepełnosprawni żadnych kłopotów mieć już nie będą.
Problem mogą mieć za to głodni i spragnieni. Jeszcze nie wiadomo, czy w hali od strony placu będzie jakikolwiek sklep albo punkt gastronomiczny. Na razie kolej zaplanowała tam tylko kasy i poczekalnię. - Najważniejsza jest odpowiednia liczba kas. Z racji braku miejsca funkcje komercyjne musimy ograniczyć do minimum. Niewykluczone jednak, że jakiś jeden czy dwa małe punkty handlowe się tu znajdą. Kilka będzie też w tunelu wiodącym w stronę ul. Konopnickiej - mówi Wrzosek.
Pasażerowie nie mają też co liczyć na to, że dworzec tymczasowy porazi ich swoją urodą. Większość kas i wszystkie toalety zostaną umieszczone w galerii kontenerowej, jak elegancko nazwano podwójne rzędy przykrytych pleksi blaszanych budek znanych ze wszystkich placów budowy.
Kasy staną na placu, toalety przy torach, tam, gdzie wcześniej były kwiaciarnie. - Oczywiście można by było pokusić się o rozwiązania ładniejsze i ciekawsze niż kontenery, ale PKP jest przedsiębiorstwem państwowym. Możemy wydać tyle, ile naprawdę trzeba i ani złotówki więcej - mówi Wrzosek. Sama hala też wypięknieje tylko trochę. Wymienione mają być popękane szyby i nigdy niezamykające się drzwi. - Gruntowną przebudowę hali od strony placu planujemy wykonać dopiero po zakończeniu przebudowy hali głównej - mówi rzecznik.
Czy to wszystko będzie funkcjonowało? Katowicki dworzec jest jednym z największych w Polsce, codzienne korzysta z niego około 30 tys. osób, rocznie nawet 10 mln. Niedawno dworzec tymczasowy uruchomiono we Wrocławiu. Zajmuje mniej więcej taką powierzchnię jak ten, który ma powstać w Katowicach. Pasażerowie chwalą architekturę i wystrój zaadaptowanego na potrzeby dworca budynku. Narzekają przede wszystkim na bałagan i tłok. Na pociągi muszą czekać na peronach. Kłopoty mają niepełnosprawni. Zaraz po otwarciu okazało się, że toalety przystosowane dla ich potrzeb są zamknięte, a ktoś zapomniał o windach na perony.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... orach.html
BART - Śro Maj 12, 2010 9:37 am
http://www.youtube.com/watch?v=4Zxh7aEb ... r_embedded
Przebudowa dworca w Katowicach kilka nowych zdjec mniej wiecej tak od polowy filmiku
Wit - Śro Maj 12, 2010 12:44 pm
Przebudowa dworca PKP w Katowicach
10 maja
Na Placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej, mniej więcej w tym miejscu, gdzie wcześniej stał kiosk z pieczywem pojawił się tajemniczy... nie, nie krąg, tylko prostokąt. Ekipa remontowa ułożyła go z grubych desek na asfalcie. W tym miejscu według planów kolei mają w przyszłości stanąć kontenery pełniące funkcje kas. Może to wstęp do ich ustawienia?
Bliżej hali natomiast usypano dwie góry z granitowych kostek. Na razie kostka leży i czeka. Pewnie niedługo dowiemy się na co.
W tunelu pod peronem czwartym nieustannie zmienia się konfiguracja części zamkniętych i otwartych. Ekipa remontowa nadal zajmuje się wygrzebywaniem nieokreślonych materiałów spomiędzy płyt pokrywających ściany. Część tego, co wyjęli, leży teraz na środku korytarza.
W tunelu znanym ze swoich walorów zapachowych można teraz zasmakować nowych doświadczeń. Otóż, nad wszystkimi woniami unoszącymi się w tym miejscu króluje teraz zapach świeżej zaprawy. Serce rośnie! Chyba, że to jakieś złudzenie, bo do wrażeń zapachowych wizualne jakoś nie chcą dołączyć. Gdzie ta zaprawa i co do czego nią przymocowano nie udało mi się ustalić. W ciemnościach nadal panujących w tym fragmencie tunelu dostrzegłam tylko białe ślady na podłodze. Może to o to chodzi? Mam nadzieję, że na zalepianiu dziur w podłodze remont korytarza się nie skończy.
9 maja
Hala katowickiego dworca kolejowego od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej zamieniła się już w plac budowy. Pasażerowie powinni zacząć się przyzwyczajać.
Pojawiają się problemy. Pierwszymi ofiarami rozpoczętej przebudowy padli niepełnosprawni. - Do tej pory, jeśli osoba niepełnosprawna chciała się dostać na peron, musiała się zgłosić do dworcowych magazynierów, którzy zaszczurzonym korytarzem prowadzili do windy towarowej, a potem pomagali wsiąść do pociągu. Niestety, w związku z przebudową magazynierzy zniknęli. Teraz osoba niepełnosprawna, która wysiada na dworcu w Katowicach jest w pułapce - alarmuje poseł Marek Plura, który jeszcze niedawno cieszył się z tego, że kolej w końcu zamierza przystosować katowicki dworzec do potrzeb wszystkich pasażerów. - Te plany należy pochwalić, ale żyjemy nie w przyszłości, tylko w czasie teraźniejszym, w którym stawia się nas w sytuacji trudnej i żenującej - mówi poseł.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... lacje.html
kiwele - Śro Maj 12, 2010 12:53 pm
Chcialbym zeby z czasem wejscie od strony Konopnickiej zostalo tak przebudowane, by bylo rownowazne z wejsciem od strony "Andrzeja".
Wit - Wto Maj 18, 2010 10:39 am
Dworzec w Katowicach przecieka. Woda leje się ciurkiem
judy 2010-05-17, ostatnia aktualizacja 2010-05-17 18:38:17.0
Woda zalewała w poniedziałek tory, pociągi miały spore opóźnienia. Dojechanie do dworca w Katowicach to nic. Później trzeba było przez niego przejść.
Podróżni, którzy w końcu dojechali do Katowic, musieli uważać na dziury w dachu stacji. W wielu miejscach woda leje się tam ciurkiem. W podziemnych przejściach cieknie ze stropów. Tylko gdzieniegdzie zbiera się ją do wiaderek po farbach, które szybko się przepełniają.
Nie lepiej jest także na stacji w Zabrzu. Woda wypełniła podziemne przejście prowadzące z hali dworca na peron. Podróżni musieli brodzić w wodzie głębokiej na kilkanaście centymetrów. Właściwie to nie była woda, a brudna maź, bo ściekała z torowiska. Na peronie huczała pompa - maź z zalanego przejścia przejścia wypompowywano z powrotem na torowisko, z którego znów mogła sobie ściekać do przejścia.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... rkiem.html
kiwele - Pon Maj 24, 2010 11:09 pm
Aha, i hala jest wyburzana tylko dlatego żeby zrobić pod nią dworzec autobusowy! A dlaczego dworzec nie może być pod placem Szewczyka? Pod galerią?
Pazerność inwestora i buractwo administracji..
Samo sedno projektu projektu Neinvera dojrzane normalnym, krytycznym i trzezwym umyslem.
Na Forum dotad bez echa.
W tlumie rozgoraczkowanych przeciwnikow i zwolennikow kielichow nie potrafimy sie przebic z takim racjonalnym spojrzeniem na sprawe, ktorej z mojej strony poswiecilem niemalo postow.
Safin - Czw Maj 27, 2010 10:58 am
Bez echa, bo samo ech nie dużo da. Zgadzam się co do tego, że jest sporo niejasności odnośnie konkretnych decyzji, jednak nie wyjaśnią się one tylko dzięki ich podniesienie na forum. Zawsze można próbować pisać listy do inwestora lub UM, a potem ewentualne odpowiedzi wklejać na forum.
BTW:
"POŻEGNANIE KATOWICKICH PEREŁEK ARCHITEKTURY
Start Time:
Thursday, June 24, 2010 at 12:00am
End Time:
Friday, June 25, 2010 at 6:00am
Location:
Katowice Centrum STARY I NOWY DWORZEC
Z dnia 24 na 25 czerwca odbędzie się oficjalne pożegnanie dwóch katowickich dworców. Dobrze jest Wam znana sprawa z kielichami na dworcu głównym. Z dniem 1 lipca zostanie on całkowicie zrównany z ziemią. Ale... wpłynęła również informacja co do starego secesyjnego dworca. Pani konserwator stwierdziła, że stan obiektu jest zadowalający natomiast rzeczywistość razi w oczy. W dachu obiektu jest dziura dwa na dwa itp. itd! W jednej trzeciej stary dworzec będzie nadal należał do właściciela p. Koźmińskiego, w jednej trzeciej do miasta Katowice a środkową najważniejsza część, najbardziej historyczną chcą wyburzyć by zyskać więcej miejsca na... galerię handlową. Odbyło się potajemne spotkanie między p. Koźmińskim a prezydentem miasta Katowice. Z dnia na dzień ma ruszyć budowa parkingu tuż obok starego dworca, po czym przystąpią do burzenia pozostawiając tylko prawe i lewe skrzydło. A burzyć będzie dokładnie ta sama firma, która nie dała za wygraną z dworcem głównym. Najprawdopodobniej odbędzie się kilka wydarzeń, które mają na celu nagłośnić całą sprawę (proszę o śledzenie tego wydarzenia i czytanie szczegółów). Proszę również o wzięcie symbolicznego znicza na akcję pod dworcem głównym po wspólnym zdjęciu pod jednym z kielichow miłośnicy zapalą znicze! Pożegnajmy nasze PEREŁKI, które zabiera nam prezydent, p. Koźmiński oraz firma najwyraźniej wyspecjalizowana wyłącznie w burzeniu obiektów zabytkowych!"
Bartek - Czw Maj 27, 2010 11:08 am
Super Zamiast zniczy, wezmę szampana żeby uczcić ten wspaniały moment
BTW. W powyższe plotki na temat starego dworca i tak nie wierze
salutuj - Czw Maj 27, 2010 11:16 am
akurat te plotki sa bardzo prawdziwe :-)
żegnamy się z XXw po to by mieć dwa blaszane markety "na miarę XXIw"
Bartek - Czw Maj 27, 2010 11:30 am
akurat te plotki sa bardzo prawdziwe :-)
żegnamy się z XXw po to by mieć dwa blaszane markety "na miarę XXIw"
Pitu, pitu ;-) Tak samo prawdziwe plotki, jak te związane z supersamem i ilością projektów które inwestor wysłał do konserwatora zabytków
salutuj - Czw Maj 27, 2010 11:44 am
akurat te plotki sa bardzo prawdziwe :-)
żegnamy się z XXw po to by mieć dwa blaszane markety "na miarę XXIw"
Pitu, pitu ;-) Tak samo prawdziwe plotki, jak te związane z supersamem i ilością projektów które inwestor wysłał do konserwatora zabytków
Kiepol - Czw Maj 27, 2010 11:51 am
ponawiam swoje zapytanie:)
czy jest już wyłoniony generalny wykonawca?
BART - Czw Maj 27, 2010 1:27 pm
Chciałem rowniez zauwazyc ze mamy juz prawie czerwiec a dworca tymczasowego jak nie bylo tak nie ma ani nawet sie na to nie zapowiada ze ma wogole ruszyc jego budowa przechodze tamtedy codziennie i nic w tej kwesti sie nie dzieje a 1 lipca podobno dworzec idzie do zrownania z ziemia(cos mi tu smierdzi kolejnym jakims przekretem)
absinth - Czw Maj 27, 2010 4:01 pm
1 lipca jest data nieaktualna, obecnie mowi sie o 1 sierpnia
nrm3 - Czw Maj 27, 2010 4:50 pm
LOL. Fuckupy juz na starcie....
Bartek - Czw Maj 27, 2010 6:25 pm
No to ciekawe czym jest spowodowana obsuwa?
macu - Czw Maj 27, 2010 7:47 pm
Zaraz jakiś tęgi umysł nam wytłumaczy, że troską o podróżnych w okresie wakacyjnym. I zaczną we wrześniu albo październiku.
Bartek - Czw Maj 27, 2010 7:56 pm
Zaraz jakiś tęgi umysł nam wytłumaczy, że troską o podróżnych w okresie wakacyjnym. I zaczną we wrześniu albo październiku.
Pewnie tak, a ja stawiam jednak na problemy z uzyskaniem wszystkich zezwoleń i prac projektowych ( jeszcze w zeszłym tygodniu dwa samochody do wykonywania odwiertów geologicznych wierciły na dworcowej i w miejscu gdzie powstać biurowiec)
Danziger - Wto Cze 01, 2010 10:49 am
Kasy od strony placu OMP wyglądają na wyremontowane i odmalowane:
Bartek - Wto Cze 01, 2010 12:47 pm
Po paru dniach ta biała ściana pod okienkami będzie cała brudna od przypadkowych kopnię...powinni to troszkę inaczej zaplanować, ale w sumie nie jest źle
Barchinson - Wto Cze 01, 2010 3:17 pm
lol. dawno mnie tu nie bylo, a jak czytam o tych dworcach to aże mie serducho boli..
W jakim swiecie bedziemy mieszkac za 10lat? Katowice stana sie zapleczem galeriowo-handlowym dla np Karkowa?
szymon_k-ce - Wto Cze 01, 2010 3:41 pm
Przewidujesz, że mieszkańcy Krakowa będą przyjeżdżać na zakupy do Katowic? Tak ponoć było przed II WŚ i nie obraziłbym się, gdyby te czasy wróciły...
szymon_k-ce - Wto Cze 01, 2010 3:42 pm
Przewidujesz, że mieszkańcy Krakowa będą przyjeżdżać na zakupy do Katowic? Tak ponoć było przed II WŚ i nie narzekałbym, gdyby te czasy wróciły...
Barchinson - Wto Cze 01, 2010 3:54 pm
No nie byloby zle ...
... gdyby przyjeżdżali po ekskluzywne zakupy po jakie sie chodzi do butiku w rynku, a potem na kawe, spacer po rynku itede..
ale raczej beda to chamskie zakupy w stylu dużooo taniooo łaaa wiocha, zeżrec i wysrac, łapaj badziewie hamburgera wper..
po takie sie jezdzi na obrzeza do molochów handlowych bo tańsza ziemia, tańsze koszty utrzymania i można se kupić dwie takie same kiecki w cenie jednej.
Za komuny przewidywano że Kraków i Katowice staną się w przyszłości megamiastem.. może kiedyś?.. -> http://www.youtube.com/watch?v=L_cRLdWQ86U
szymon_k-ce - Wto Cze 01, 2010 4:11 pm
Szczerze powiedziawszy wątpię, żeby komuś chciało się przyjeżdżać z Krakowa do Katowic po taniego hamburgera - to dosyć abstrakcyjna wizja. Natomiast sam film jest zabawny, o ile się nie mylę, jego fragment został zamieszczony w jednym z utworów z nowej ostatniej płyty L.U.C "39- 89 PL".
Barchinson - Wto Cze 01, 2010 4:19 pm
No.. przesadzilem zeby pokazac droge do destrukcji centrum jaką właśnie kroczą władze miasta.
a płyta fajna koncerty ponoć miażdżące show, jak bedzie czas i okazja to must goł. pozdr
Bartek - Wto Cze 01, 2010 6:16 pm
Dzisiaj ostro tynkowali pod 4 peronem, jakieś płyty granitowe układali na ziemi... Ale tempo mają...do zimy może się wyrobią
Wit - Czw Cze 03, 2010 3:48 pm
Z badań OBOP wynika, że katowiczanie czekają na przebudowę z niecierpliwością
Dworzec PKP w Katowicach ma swoją stronę WWW. Przebudowa priorytetem - wynika z badań
Przebudowa dworca PKP w Katowicach ma się rozpocząć w sierpniu. Inwestycja otrzymała już własną stronę internetową, a na zlecenie PKP i Neinvera wykonano badania, z których wynika, że to obecnie najważniejsza kwestia dla rozwoju miasta.
Katowicki dworzec PKP, którego przebudowa ma ruszyć w sierpniu tego roku, ma już własną stronę. Przypomnijmy, przebudowa zakłada powstanie inwestycji o nazwie Galeria Katowice, która łączyć będzie w sobie obecną funkcję komunikacyjną z funkcjami usługowymi, handlowymi i biurowymi. Zagospodarowany zostanie plac Szewczyka, zniknie estakada, sporo będzie się działo również pod ziemią, gdzie znajdzie się przelotowy dworzec autobusowy i nowe miejsca parkingowe. Dworcowa na odcinku dworca będzie w całości "podziemna". Najwięcej kontrowersji wzbudza fakt, iż rekonstrukcji (wyburzeniu i odbudowie) ulegnie hala główna dworca. Wielbiciele architektury brutalistycznej nie raz już dali do zrozumienia, że słynne kielichy należy zachować, gdyż są cennym i unikatowym przykładem tego typu architektury w Polsce.
Wciąż trwa budowa dworca tymczasowego od strony pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej, a także prace pod peronem czwartym. W pawilonie znajdzie się miejsce na kasy oraz pozostałe funkcjonalności, które będą służyły podróżnym w czasie przebudowy głównej hali.
Nowa strona internetowa ( http://www.dworzec-katowice.pl ) zapewnia kompleksowe informacje nt. inwestycji. Oprócz informacji ogólnych, dotyczących tego, co i dlaczego ma powstać, autorzy udostępniają bogate archwium materiałów foto i wideo, w tym prezentację projektu, a także symulację tego, jak będzie po przebudowie wyglądał ruch autobusów w tym rejonie.
Oprócz informowania, inwestorzy również badają. Za pośrednictwem TSN OBOP przepytano telefonicznie w kweistniu 800 dorosłych mieszkańców Katowic. – Z badań wynika, że 61 procent katowiczan uważa, że przebudowa dworca kolejowego w Katowicach jest najważniejszą kwestią dla rozwoju miasta - poinformował Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP S.A.
W dalszej kolejności mieszkańcy miasta wymieniają stworzenie nowych miejsc pracy, poprawę stanu i rozwoju dróg oraz bezpieczeństwo obywateli. Mieszkańcy zwracają także uwagę na potrzebę zwiększenia liczby miejsc rekreacji i terenów zielonych w mieście.
Uczestników ankiety zapytano również o ich wizję miasta nowoczesnego. Według nich - nowoczesny ośrodek miejski powinien się wyróżniać: dobrą bazą komunikacyjną, szeroką ofertą edukacyjną, dającą możliwość rozwoju kariery zawodowej i nowymi inwestycjami. Mieszkańcy Katowic już dziś najwyżej oceniają bazę oświatową w mieście, ale wskazują również na obszary, które wymagają dalszego rozwoju, są wśród nich: atrakcyjność turystyczna i gospodarcza oraz współpraca z innymi miastami zagranicznymi.
Nowa strona, dworzec tymczasowy, a w konsekwencji - praktycznie nowe ścisłe centrum Katowic. Tak będzie wyglądał rejon placu Szewczyka już w roku 2012. Do tego czasu przebudowana zostanie hala, infrastruktura drogowa oraz zbudowana Galeria Katowice. Rok później powstanie wolnostojący budynek biurowy, który rozgości się po wschodniej stronie kompleksu, przy ulicy Młyńskiej. - Ta inwestycja odmieni Katowice - komentuje Michał Wrzosek, dodając, że to pierwszy w Polsce projekt tak ściśle łączący funkcje komunikacyjne z handlowo-biurowymi.
- Nasza inwestycja sprawi, że Katowice zyskają obiekt, którego będą mogły im pozazdrościć inne miasta w Europie - podsumowuje.
Całośc ma kosztować 240 milionów euro.
http://www.mmsilesia.pl/10611/2010/6/3/ ... anged=true
nrm3 - Czw Cze 03, 2010 3:51 pm
ROTFL. Do tego trzeba badania robić? Nie ma jak spalić trochę gotówki.
michael_siberia - Czw Cze 03, 2010 7:48 pm
Szukanie kosztów
Jastrząb - Pią Cze 04, 2010 8:04 am
To nie lepiej po prostu premię sobie przyznać?
salutuj - Pią Cze 04, 2010 11:13 am
mnie nikt nie ankietował
salutuj - Pią Cze 04, 2010 11:34 am
Oni te odpowiedzi zmyślili!
W dalszej kolejności mieszkańcy miasta wymieniają stworzenie nowych miejsc pracy, poprawę stanu i rozwoju dróg oraz bezpieczeństwo obywateli. Mieszkańcy zwracają także uwagę na potrzebę zwiększenia liczby miejsc rekreacji i terenów zielonych w mieście.
Katowice mają:
niskie bezrobocie
dobre drogi
ogromną ilość terenów zielonych.
absinth - Pią Cze 04, 2010 11:38 am
Katowice maja duzo miejsc pracy w ogole, ale malo miejsc pracy dobrej jakosci. I to jest podstawowy problem.
salutuj - Pią Cze 04, 2010 11:56 am
No ale nie wierze, ze rzekomi mieszkańcy to mieliby na mysli
Bartek - Sob Cze 05, 2010 1:23 pm
Wy tu sobie gadu, gadu a pod 4 peronem praca nadal trwa Obecnie trwa czyszczenie środkami chemicznymi pod dużym ciśnieniem ścian... Zmywają cały syf i bazgroły artystów
Efekt po wyczyszczeniu jest naprawdę ciekawy i kurcze czysto się tam robi...
nrm3 - Sob Cze 05, 2010 1:27 pm
Taa i zaraz się okaże, że jest pieknie czysto i pachnąco
Bartek - Sob Cze 05, 2010 4:04 pm
Taa i zaraz się okaże, że jest pieknie czysto i pachnąco
Raczej nie Zapach jest jaki jest i do tego ta wilgoć, ale ściany zrobiły się czyste.
Wit - Pon Cze 07, 2010 7:06 pm
Przebudowa dworca PKP w Katowicach. Zobacz relację
Iwona Sobczyk, red2010-06-07, ostatnia aktualizacja 2010-06-07 12:44
7 czerwca
Hala przy placu Oddziałów nadal przechodzi operację plastyczną. Ekipa remontowa wymieniła kilka najbardziej zniszczonych szyb i pokryła ich aluminiowe oprawy jaskrawoniebieską farbą. Na placu zrobiło się kolorowo jak nigdy wcześniej. Przy hali od strony ul. Konopnickiej pojawił się kontener na gruz. Można się spodziewać, że i tu niebawem zaczną się zmiany.
27 maja
Zmiany w hali od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej postępują. Przede wszystkim do hali wchodzi się już nowymi drzwiami! Stare nigdy nie zamykające się (albo nigdy nie otwierające się) zniknęły. Szkoda, że zastąpiono je plastikowymi odpowiednikami. Już od pewnego czasu było wiadomo, że wyszukanych doznań estetycznych nie ma co tu oczekiwać.
We wnętrzu hali ekipa remontowa usunęła swoje blaszane płoty i można już podziwiać efekty jej pracy. Widać je po prawej stronie hali (pięć nowych okienek kasowych). Po lewej stronie oszałamiających efektów nie ma. Co prawda zniknęły budki, ale została po nich tylko pusta przestrzeń. Przed halą trwa natomiast operacja tworzenia podstawy pod kontenery kasowe.
W tunelu pod peronem czwartym prace jakby zwolniły. Wczoraj zauważyłam tylko jednego pracownika, który mozolnie łatał dziury w schodach prowadzących na peron. Taśmy zakazujące wstępu pasażerom do jednej strony korytarza nie zniknęły, można wiec przypuszczać, że ekipa jednak tu wróci i jeszcze coś zdziała.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... lacje.html
fajnie, Gazeto, a nowe foty gdzie?
maciek - Wto Cze 08, 2010 8:17 am
Byłem na dworcu w sobotę. Potwierdzam - PKP kupiło dużo niebieskiej farby:)
Bartek - Wto Cze 08, 2010 8:29 am
Wejście na dworzec od strony ul. Kościuszki jest zamknięte!
nrm3 - Wto Cze 08, 2010 8:47 am
Niebieskiej i żółtej. Dzisiaj wymieniają okna. Cikaw jestem czy poprawia ten masakrycznie zniszczony neon KATOWICE.
Byłem przed chwilą w okolicy to strzeliłem wam fotkę.
Kris - Wto Cze 08, 2010 8:52 am
http://dworzec-katowice.pl/
Dworzec w Katowicach opóźniony
Katowicki dworzec PKP doczekał się strony internetowej! Obiektu tego w obecnym kształcie na www.dworzec-katowice.pl znajdziemy jednak tyle co nic. Bo witryna prezentuje wycenioną na ok. 240 mln euro przebudowę - są wizualizacje zmodernizowanej hali i galeria handlowa czy biurowiec obok.
Znajdziemy tu też informacje o projekcie oraz kilka starych zdjęć dworca sprzed lat. Ani słowa o terminach robót (które miały już być znane w kwietniu), o tym, jak zostanie zorganizowana komunikacja w tej części centrum w trakcie przebudowy, gdzie znajdą się przystanki autobusowe, kiedy plac Szewczyka będzie rozkopany, w którym kierunku zostanie poprowadzony ruch na ul. Słowackiego, albo kiedy zamknięta zostanie ul. Dworcowa.
- Informacje o komunikacji pojawią się nie tylko na naszej stronie, ale też na stronach KZK GOP oraz PKP - tłumaczy Robert Borowicz z Ciszewski Financial Communications, firmy, która zajmuje się promocją przebudowy. Tyle że na konkrety trzeba poczekać... do konferencji prasowej. Czyli do kiedy? Nie wiadomo. Na pewno... przed rozpoczęciem robót na pl. Szewczyka. Kiedy ruszą prace? Też nie wiadomo. W styczniu Neinver zapewniał nas, że 1 lipca. Teraz już ta data jest nieaktualna, nieoficjalnie mówi się o 1 sierpnia. Ale i tego terminu Neinver tego nie chce potwierdzić. Wiadomo, że na pierwszy ogień pójdzie pl. Szewczyka, który zostanie rozkopany, zniknie też estakada. Dworzec od tej strony będzie dla pasażerów niedostępny. Dworzec tymczasowy, w którym znajdą się kasy i toalety, już powstaje, od strony pl. Andrzeja. W każdym razie, jeszcze przez kilka tygodni informacje o tym, jak będzie funkcjonować centrum w trakcie przebudowy dworca, są dla Neinvera tajne.
Dotarliśmy jednak do niektórych planów. Na czas przebudowy zamknięta dla ruchu będzie ul. Dworcowa (do skrzyżowania ze św. Jana) i Słowackiego (od ul. 3 Maja do wiaduktu kolejowego). Autobusy, które dotąd dowoziły pasażerów na pl. Szewczyka, do ścisłego centrum już nie dojadą. Wszystkie linie, jadące z południowych dzielnic ul. Mikołowską zjadą w ul. Andrzeja (przystanek będzie na wysokości szaletów miejskich), potem ul. Curie-Skłodowskiej i Kopernika. Tu będzie przystanek końcowy i zarazem początkowy: autobus zabierze pasażerów jadących do Ligoty czy Piotrowic. Autobusy z północnych dzielnic będą się zatrzymywały przy pl. Wolności i dalej na południe nie pojadą.
W okolicy ul. Andrzeja i pl. Wolności już powoli powstają nowe, tymczasowe przystanki. Dokładnym planem komunikacji zastępczej dysponuje już KZK GOP. Ale... - O zmianach poinformujemy na miesiąc przed rozpoczęciem inwestycji. Wcześniej nie chcemy wywoływać zamieszania, tym bardziej, że mogą się pojawić jeszcze kosmetyczne zmiany - wyjaśnia Anna Koteras, rzeczniczka KZK GOP. Związek planuje akcję informacyjną. Będą m.in. ulotki, chce także wydać dla pasażerów specjalne mapki.
Na razie, zamiast konkretów, firma Neinver i PKP, które wspólnie realizują inwestycję, prezentują wyniki badania, przeprowadzonego na ich zlecenie przez TNS OBOP. Ankieterzy w wywiadzie telefonicznym zapytali 800 katowiczan o najważniejsze ich zdaniem inwestycje dla rozwoju miasta. 61 proc. przepytanych za najważniejszą uznało właśnie przebudowę dworca. Wyniki mają prawdopodobnie przekonać ludzi niechętnych przebudowie do tego, że ma ona więcej zwolenników niż przeciwników. Tym ostatnim nie podoba się, że inwestor chce wyburzyć słynne żelbetowe kielichy.
Przypomnijmy: przebudowa dworca PKP ma się zakończyć w 2012 roku. Inwestują nie tylko Neinver i PKP, ale i PLK, które za ok. 60 mln zł wyremontują perony i przejścia pod nimi. Główna hala dworca ma być gotowa jeszcze przed czerwcem 2012. Galeria do końca 2012, a biurowiec w 2013. Nie wiadomo, kiedy oddane do użytku zostanie podziemne autobusowe centrum przesiadkowe pod ul. Dworcową.
http://www.dziennikzachodni.pl/slask/26 ... ,id,t.html
tricolour - Wto Cze 08, 2010 9:25 am
witam
Istnieje jakiś plan gdzie będą zatrzymywać się konkretne autobusy kzk na czas budowy dworca?
Bartek - Wto Cze 08, 2010 2:42 pm
witam
Istnieje jakiś plan gdzie będą zatrzymywać się konkretne autobusy kzk na czas budowy dworca?
Przeczytaj powyższy artykuł
bidzis004 - Wto Cze 08, 2010 7:53 pm
Niebieskiej i żółtej. Dzisiaj wymieniają okna. Cikaw jestem czy poprawia ten masakrycznie zniszczony neon KATOWICE.
Byłem przed chwilą w okolicy to strzeliłem wam fotkę.
To na pewno są Katowice? , omg współczuje wam tam mieszkać na prawdę cała masa samochodów dworzec na niebiesko sprawia wrażenie wielkiego straganu a całość tej fotki tak jakby żywcem wyciągniete z kraju 3 świata , zaścianek wschodniej azji , na Europe to to na pewno mi nie wygląda , to są takie szczere odczucia po tym co zobaczyłem , nie gniewajcie się.
absinth - Wto Cze 08, 2010 8:03 pm
mało kto traktuje Cie powaznie, wiec pewnie malo kto bedzie sie gniewal.
z saochodai istotnie jest problem skoro nie buduje sie parkingow podziemnych, ale biorac pod uwage ile osob codziennie przyjezdza tu do pracy nie ma sie co dziwic
Bartek - Wto Cze 08, 2010 8:48 pm
Zamontowali również pochylnie mechaniczną dla osób niepełnosprawnych na schodach przy wejściu od Placu Andrzeja.
Chciałem zrobić fotkę, ale zostałem poproszony o zrobienie takowej jak zamontują i wszystko wyczyszcza ;-)
19duGens64 - Wto Cze 08, 2010 10:08 pm
Niebieskiej i żółtej. Dzisiaj wymieniają okna. Cikaw jestem czy poprawia ten masakrycznie zniszczony neon KATOWICE.
Byłem przed chwilą w okolicy to strzeliłem wam fotkę.
Ło żesz w mordę, piękny obrazek. W tym miejscu gdzie są te auta i ten niebieski chlew, to powinien stanąć dworzec (budynek wysokości kamienic obok, normalnie w pierzei), z drugiej strony to już zostawiam architektom i urbanistom (chociaż widziałbym tam parking podziemny spory, natomiast autobusy na powierzchni, choć sporo ograniczonej, po prostu jako przejazdem przy ulicy przed starą halą dworca, którą - nie wiem - można by właśnie na galerię handlową przerobić, nawet podwójną z drugiej strony ulicy z autobusami jej druga część, nad parkingiem i nie wagina). No i oczywiście piękna hala peronowa za dworcem, jeżeli się nie da dać torów w ziemię. Bez burzenia kielichów (oprócz tych pod halą peronową) - jeżeli mają zostać - i stawiania imitacji kielichów, bo bez kopania pod dworcem Tymczasem wszystko jest na tym dworcu na odwrót.
salutuj - Wto Cze 08, 2010 11:11 pm
Gdzie jest PM, Kiwele i inni piewcy przebudowy dworca za wszelka cenę takze za cenę kielichów.
bidzis004 - Wto Cze 08, 2010 11:29 pm
Mam nadzieje że to ten tymczasowy a nie ostateczny dworzec bo to jest na prawde katorgia gdyby takie coś miało pełnić role dworca 3mln aglomeracji , to masakra.
_PM_ - Śro Cze 09, 2010 6:52 am
...jestem - burzyć kielichy..... nic w tym temacie się nie zmieniło....
salutuj - Śro Cze 09, 2010 7:14 am
Czyli godzisz sie na kult tandtety, plastiku i marketostylu.
Powinni postawić tam blaszane budki podobno są najtańsze, a pracownicom mozna kupić futra by nie zmarzły zimą.
_PM_ - Śro Cze 09, 2010 7:22 am
niech zrobią cokolwiek teraz nie jest lepiej....
Bartek - Śro Cze 09, 2010 7:32 am
Przecież to co remontują jest dworcem tymczasowym. Nie rozumiem waszej "dziewczęcej" paniki i strzelania focha.
cin - Śro Cze 09, 2010 9:27 am
Ale to (niebieskie) juz pewnie tak zostanie - przeciez poludniowa czesc dworca nie podlega przebudowie?
nrm3 - Śro Cze 09, 2010 9:48 am
Doświadczenie Kato pokazuje, że to co jest tu tymczasowe przetrwa przynajmniej 30 lat
maciek - Śro Cze 09, 2010 11:52 am
Na pewno przetrwa inaczej nie robiliby kosmetyki a tylko niezbędny remont pod funkcje dworca tymczasowego. Co do inwestycji komercyjnej: Tak, tak, tak i jeszcze raz tak. To miasto potrzebuje ożywienia, jak topiący się jegomość tlenu.
Kiepol - Śro Cze 09, 2010 3:57 pm
no to teraz jest poślizg w budowie (1 lipca nieaktualne) 1 sierpnia mało prawdopodobne może na przełomie wrzesień/październik coś się ruszy. I tak inwestor bierze nas na przeczekanie, zniknie temat kielichów bo nie będzie czasu a przecież przed ERUO trzeba hale dworca oddać...
Jestem bardzo ciekaw co z tego wyniknie. Może się powtarzam ale dalej nie zanotowałem wyboru generalnego wykonawcy. Z tego co się orientuje w przetargach publicznych jednak pewne terminy są obowiązujące.
Jestem za tym, żeby urząd miasta (lub inny organ odpowiedzialny za budowę) uchylił rąbka tajemnicy kiedy zacznie się coś dziać i kto to zacznie robić i za ile, wszak to powinny być informacje dostępne dla każdego zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.
Jak wspomniałem może być problem z kielichami. Mam nadzieje, że nie dojdzie to tego o czym pisałem bylejakostwa-bylenajtaniostwa....
absinth - Śro Cze 09, 2010 5:03 pm
Jestem za tym, żeby urząd miasta (lub inny organ odpowiedzialny za budowę) uchylił rąbka tajemnicy kiedy zacznie się coś dziać i kto to zacznie robić i za ile, wszak to powinny być informacje dostępne dla każdego zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. .
Ustawa i zamowieniach publicznych???
raz ze nie ma ona tu zastosowania, dwa ze ta ustawa nie stanowi podstawy do udzielenia informacji w zakresie rozpoczecia procesu inwestycyjnego.
salutuj - Śro Cze 09, 2010 8:33 pm
Na pewno przetrwa inaczej nie robiliby kosmetyki a tylko niezbędny remont pod funkcje dworca tymczasowego. Co do inwestycji komercyjnej: Tak, tak, tak i jeszcze raz tak. To miasto potrzebuje ożywienia, jak topiący się jegomość tlenu.
tu pełna zgoda. galeria jest potrzebna. swego czasu jeżdżąc za granicę do kobiety z grodu Kraka/grobu Lecha widziałem ile ludzi ściąga galeria ...owska.
Wit - Czw Cze 10, 2010 4:23 pm
wejście od Kościuszki
hmmm...
przynajmniej w środku fajnie pachnie...farbą
pochylnia
czyszczone ściany pod peronem 4
maciek - Czw Cze 10, 2010 6:40 pm
Ten odcień niebieskiego jest piękny ;-)
kropek - Czw Cze 10, 2010 6:42 pm
co do fotek...
teraz zauważyłem, że zniknął neon "KATOWICE" (był w fatalnym stanie, ciekawe czy powróci...)
beschu - Pią Cze 11, 2010 5:54 am
co do fotek...
teraz zauważyłem, że zniknął neon "KATOWICE" (był w fatalnym stanie, ciekawe czy powróci...)
On działał?
Bartek - Pią Cze 11, 2010 7:11 am
No oczywiście...że nie
beschu - Pią Cze 11, 2010 7:31 am
Aaa, czyli usunięto jakieś resztki po dawnym neonie a nie neon - a kiedy ostatnio te napisy świeciły (jakieś foty?), bo jakoś nie pamiętam?
kropek - Pią Cze 11, 2010 2:09 pm
Aaa, czyli usunięto jakieś resztki po dawnym neonie a nie neon - a kiedy ostatnio te napisy świeciły (jakieś foty?), bo jakoś nie pamiętam?
dawno juz nie świecił
ale miło by było gdyby powrócił - choćby nowy, ale wyglądający tak samo jak poprzedni
Wit - Pią Cze 11, 2010 2:25 pm
Przebudowa dworca PKP w Katowicach. Zobacz relację
Iwona Sobczyk, red2010-06-11, ostatnia aktualizacja 2010-06-11 12:16
10 czerwca
Ratunku! Nie wiemy, gdzie jesteśmy! Znad wejścia do hali dworca od strony placu OMP zdjęto napis "Katowice". Mam nadzieję, że tylko po to, żeby swobodnie można pomalować konstrukcję pod nim, a po całej operacji litery wrócą na swoje miejsce. Stelaż oczywiście robi się niebieski.
W środku hali wzdłuż schodów zamontowano solidną poręcz. Na dole jest już platforma umożliwiająca pokonanie schodów niepełnosprawnym. Na razie szczelnie zawinięta folią. Kolej zapewnia, że niebawem platforma zostanie udostępniona i taka pozostanie. Oby!
Przy poręczy jest jeszcze jeden element, którego wcześniej nie było. Na ścianie powieszono katkę informującą, że gaśnice znajdują się w kasie biletowej PKP Intercity w holu górnym. Jeśli wybuchnie pożar biegnij właśnie tam i trzymaj kciuki, żeby kasa akurat nie miała przerwy. Tylko czy gaśnica przejdzie przez kasowe okienko?
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... lacje.html
bidzis004 - Pią Cze 11, 2010 3:40 pm
jacie kręce ale jaja , to jak to w końcu jest z tym niebieskim metalowym wyrobem bazarowodwordowopodobnym?
I czy ten daszek to nie czasem jednen z elementów dachu powszedniego dworca? , może idiotyczne pytania ale panowie trochę wyrozumiałości , nie jestem na bieżąco z tematem dlatego pytam jak najbardziej poważnie.
Wit - Pią Cze 11, 2010 7:24 pm
Co jest najważniejsze dla katowiczan? Przebudowa PKP?
Iwona Sobczyk 2010-06-11, ostatnia aktualizacja 2010-06-11 16:48:33.0
Ponad 60 proc. mieszkańców Katowic uważa, że przebudowa dworca kolejowego jest najważniejszą kwestią dla rozwoju miasta - wynika z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP dla Neinvera i PKP SA Niestety, zleceniodawcy sondażu nie chcą zdradzić, jakie pytania zadali ankietowanym.
Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu. Na telefoniczne pytania ankieterów odpowiedziała reprezentatywna grupa 800 dorosłych mieszkańców Katowic. Z rozesłanej mediom informacji wynika, że aż 61 proc. z nich za najważniejszą kwestię dla rozwoju miasta uznało wartą około 240 mln euro przebudowę katowickiego dworca kolejowego.
Daleko za tą inwestycją mieszkańcy ulokowali inne czynniki istotne dla rozwoju Katowic. 36 proc. wskazało, że w mieście powinno powstać więcej miejsc pracy, 33 proc. uważa, że należałoby poprawić infrastrukturę drogową, a 23 proc., że zmian na lepsze wymaga komunikacja miejska. 25 proc. chciałoby, żeby w Katowicach było bezpieczniej.
Z sondażu wynika także, że miasto nowoczesne zdaniem mieszkańców Katowic ma dobrą bazę komunikacyjną, szeroką ofertę edukacyjną i mnóstwo nowych inwestycji.
Nie chodzi wcale o to, że te wyniki mi się nie podobają. Ja też jestem zdania, że zburzenie perełki architektury i postawienie na jej miejscu handlowego monstrum będzie miało ogromny wpływ na miasto.
Wiem natomiast, że wyniki sondażu zależą od pytań, jakie się zada ankietowanym. A pytań niestety ani Neinver, ani PKP nie chcą zdradzić. Wiadomo tylko, że niektóre były zamknięte, a inne otwarte. - To było badanie stricte marketingowe, którego wyniki mają przede wszystkim posłużyć nam w pracach nad strategią marki. Część informacji jest tylko do naszej wiadomości - wyjaśnia Monika Olejnik-Okuniewska, rzeczniczka Neinver Polska.
Jak mogło brzmieć pierwsze pytanie? Może: czy przebudowa dworca kolejowego będzie miała wpływ na rozwój Katowic? Odpowiedź a) tak, b) nie. Wybieram "a"! Czy na rozwój miasta mają wpływ nowe miejsca pracy, lepsze drogi i sprawniejsza komunikacja publiczna? Tak, tak, tak!
Jeśli sondaż był tak skonstruowany, to służył najwyraźniej tylko do dowiedzenia, że dewelopersko-kolejarska inwestycja jest spełnieniem marzeń katowiczan. Przecież będzie nowa inwestycja, i to taka poprawiająca komunikację publiczną! Pod dworcem kolejowym powstanie nowoczesny - autobusowy. W dołączonym do informacji o sondażu opisie inwestycji można wyczytać, że przy okazji przebudowane zostaną ulice i skrzyżowania w centrum miasta, a na budowie pracę znajdzie 2 tys. osób. I bardzo dobrze, ale przedstawianie dewelopera i kolei jako dobrych wróżek, które uczynią katowiczan szczęśliwymi, jest co najmniej śmieszne.
Jeśli sondaż powstał dla ich własnych wewnętrznych potrzeb nie ma nic złego w tym, że firmy nie chcą ujawniać jego szczegółów. Ale nie powinny się wtedy publicznie chwalić jego fragmentami, a resztę zachowywać dla siebie. Aż się prosi, żeby zacząć snuć przypuszczenia, że jest tam coś, czym nie chciałyby się chwalić. Być może nieuzasadnione.
Jak brzmiały pytania, na które odpowiedzi poznać nie możemy? Może: czy inwestycja zmieni miasto na lepsze? A) tak, b) nie.
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... _PKP_.html
Jastrząb - Nie Cze 13, 2010 11:12 am
No właśnie. Inwestycja jest chyba najważniejszą dla Katowic, ale to nie znaczy, że trzeba burzyć kielichy
kiwele - Nie Cze 13, 2010 3:07 pm
No właśnie. Inwestycja jest chyba najważniejszą dla Katowic, ale to nie znaczy, że trzeba burzyć kielichy
Nieraz dawałem wyraz przekonaniu, że obecną halę z kielichami należy zachować nie tyle ze względu na urodę i wartości samych kielichów, ale po prostu, by nie burzyć i budować na nowo tego, co jest zupełnie wystarczające, dokonać tylko odśmiecenia, odświeżenia, przemeblowań i racjonalnej modernizacji, a te olbrzymie pieniądze skierować na inne palące potrzeby inwestycyjne miasta.
Jeśli jednak ta hala ma być wyburzana, bo projektanci tak chcą, by zrealizować swoją wizję układu komunikacyjnego przy Dworcu i by wybudować nowy blaszak, to ja poszedłbym za ciosem jeszcze dalej i zafundowałbym Katowicom prawdziwe mini-metro tramwajowe:
1. Linię z Ronda w stronę Kościuszki wpuściłbym pod linię kolejową na prosto w osi Pocztowej-Kościuszki.
Zagłębiałaby się ona w Pocztowej zaraz za Młyńską i po przebiegu w tunelu pod linią kolejową wynurzałaby się dwutorowo na Kościuszki przed ulicą Andrzeja.
Plac Miarki służyłby jako pętla tramwajowa, analogicznie jak na Placu Wolności, a tory na Kochanowskiego w stronę Rialta byłyby zlikwidowane.
2. Przystanek tramwajowy na tej linii, oczywiście podziemny, umieściłbym na wprost podziemnego przejścia pod peronem 4, by mieć łatwą komunikację z całym dworcem.
3. Zlikwidowałbym kompletnie obecna obecność tramwajów na 3 Maja, która stałaby się w ten sposób prawdziwym deptakiem.
Przeniósłbym odgałęzienie tramwajów na Pocztową, oczywiście w podziemiu, jeszcze przed linią kolejową, by kierowały się pod nowa Halę Dworca (raczej Galerię Katowicką).
4. Pod tą halą umieściłbym centralny przystanek tramwajowy jako stację metra, równolegle obok przystanków autobusowych.
5. Tramwaje podążałyby podziemnie pod ulicą Matejki, by wynurzyć się na powierzchnię przy Sądowej i tam dołączałyby do obecnej pętli tramwajowej na Placu Wolności.
Voila, ot i wszystko, małe piwo do roboty i kupa uciechy.
Chodzilibyśmy jak pawie dumni, że mamy własne metro, a układ sieci tramwajowej w Centrum byłby prawie, prawie całkiem dość rozsądny.
Jastrząb - Nie Cze 13, 2010 9:34 pm
^ Pisałem o tym już dawno temu. Jednak nie zgadzam się z usuwaniem tramwajów z 3 maja. Właśnie cały bajer tramwajów polega na tym, że jedziemy nimi przez miasto i przez deptaki. Można obserwować sklepy i ludzi prawie tak jakbyśmy szli pieszo. Wszystko jest pod ręką i rewelacyjnie dostępne. Nadmienię, że w Polsce chyba tylko na Śląsku są stosowane tramwaje w strefach pieszych. Chyba zostało nam to z czasów niemieckich. Sądzę, że powinniśmy się tego trzymać. W Europie zachodniej się tego trzymają i wychodzą na tym świetnie.
kiwele - Nie Cze 13, 2010 11:24 pm
^ Pisałem o tym już dawno temu. Jednak nie zgadzam się z usuwaniem tramwajów z 3 maja. Właśnie cały bajer tramwajów polega na tym, że jedziemy nimi przez miasto i przez deptaki. Można obserwować sklepy i ludzi prawie tak jakbyśmy szli pieszo. Wszystko jest pod ręką i rewelacyjnie dostępne. Nadmienię, że w Polsce chyba tylko na Śląsku są stosowane tramwaje w strefach pieszych. Chyba zostało nam to z czasów niemieckich. Sądzę, że powinniśmy się tego trzymać. W Europie zachodniej się tego trzymają i wychodzą na tym świetnie.
Tak, to prawda, pisałeś o tramwajach pod ziemią. Mogę Ci nawet przypomnieć, że był to ostatni post w zamkniętym wątku "Przebudowa Śródmieścia" w styczniu 08.
To miało być wielkie metro z węzłową stacją krzyżujących się linii pod Rynkiem. Tunele tramwajowe biegły pod całą długością 3 Maja, pod Pocztową do Kościuszki, do Warszawskiej oraz do Ronda pod Rawą. W tym celu Rawa nawet miała płynąć na tym odcinku pod górkę (sic!).
Przypominając sobie konfiguracje różnych stacji paryskiego metra i kilometry korytarzy dojściowych, próbowałem z wielkim podziwem, ale nieowocnie, wyobrazić sobie zmienione podziemia katowickiego Rynku.
Z całym rozbawieniem ale nie sądzę, by szanse realizacji tamtego czy obecnego pomysłu wiele się różniły.
Mój pomysł technicznie może się wydawać koherentny, obiecujący i realizowalny, ale decyzyjnie jest taką samą SF jak Twoja wcześniejsza dość wzruszająca idea i nie ma o co kopii kruszyć.
Napisałem o tym pomyśle tylko po to by była pamiątka.
Koniec końców mogłem tak zrobić, bo dla usprawiedliwienia jest obok na tym Forum fantastyczny i fantazmatyczny wątek o zakopywaniu torów w Katowicach i budowie integralnego tunelu kolejowego, jeden z bardziej imponujących i traktowanych ze śmiertelną powagą.
W tej sytuacji, to co piszesz o bajerze tramwajów jest dla mnie bardzo przekonujące, zwłaszcza, ze podpierasz to autorytetem Zachodu, a to powinno zawsze mi imponować.
Jastrząb - Pon Cze 14, 2010 9:03 am
Czasami ciężko jest przeciętnemu czytelnikowi lawirować pomiędzy Twoją ironią a powagą, dlatego nie będę rozbijać Twojego postu na drobne. Powiem tylko w skrócie, że tramwaj jako czynnik miastotwórczy, powinien jeździć po powierzchni miasta. Można go zakopać tylko w szczególnych przypadkach.
Z tego co pamiętam chciałem zakopywać tylko jeden kierunek torów ze skrzyżowania na rynku. Północ-Południe jest o tyle wart zakopania, że lepiej pozwoli zdefiniować Katowicki rynek. Jednak tak jak w wypadku tunelu kolejowego uważam, że na tym etapie rozwoju urbanistycznego miasta, nie warto o to kopii kruszyć.
kiwele - Pon Cze 14, 2010 10:55 am
Czasami ciężko jest przeciętnemu czytelnikowi lawirować pomiędzy Twoją ironią a powagą, dlatego nie będę rozbijać Twojego postu na drobne. Powiem tylko w skrócie, że tramwaj jako czynnik miastotwórczy, powinien jeździć po powierzchni miasta. Można go zakopać tylko w szczególnych przypadkach.
Zareagowałeś zręcznie i inteligentnie.
Nie warto jednak trzymać się większości ortodoksji, nawet w miłości dozwolone jest wszystko co jest akceptowane przez obie strony.
Tramwaj jako czynnik miastotwórczy, powinien jezdzić tylko po ulicach. Jasne, ze tak.
Nie przeszkadzało to jednak np. Brukseli, która ma w komunikacji miejskiej i kolej i metro i autobusy i tramwaje, by właśnie jej tramwaje zjeżdżały znienacka pod ziemię w wielu róznych miejscach, na krótszych i dłuższych odcinkach, co nazwali nawet prĂŠ-metro.
nrm3 - Śro Cze 16, 2010 10:06 am
Informacja Prasowa - Rusza przebudowa dworca kolejowego w Katowicach
http://www.pkp.pl/node/4182
Taurus - Śro Cze 16, 2010 10:23 am
musze sie Wam przyznac ze poza dziennikarzami GW i czescia userow tego forum to nie spotkalem nikogo kto chcialby cokolwiek ze starego dworca zostawic.
ludzie, z ktorymi o tym rozmawiam nie dowierzaja ze taki syf, jakies kielichy i rzekomy 'brutalizm' to jest cos, na czym komukolwiek zalezy. ja tez nie jestem znawca architektury, moge za to powiedziec ze to co jest, jest dla mnie obrzydliwe...
czy galeria jest najlepszym wyjsciem? sa plusy (nie tzreba daleko isc zeby spedzic czas lepiej niz czekajac na peronie, jak w zlotych tarasach) i minusy (dodatkowy ruch samochodowy w centrum ludzi do niej jadacych)
najwazniejsze, zeby wreszcie przestac sie wstydzic, to jest teraz cos wg czego jestesmy jako miasto oceniani - razem z duza czescia tego co wzdluz torow widac jadac przez Slask
depress_wist2 - Czw Cze 17, 2010 7:21 am
Nie wklejam całości, ale dla tych, którzy chcą widzieć jak będzie rozwiązana komunikacja w czasie przebudowy polecam. Dużo schematów (ewentualnie mod niech wciepnie, ja nie mam niestety czasu teraz):
PRZEBUDOWA DWORCA: REWOLUCJA KOMUNIKACYJNA
Wit - Czw Cze 17, 2010 4:16 pm
Centrum Katowic czekają zmiany w ruchu. Zobacz mapki
Iwona Sobczyk 2010-06-16, ostatnia aktualizacja 2010-06-17 16:59:21.0
Nie będzie jak u Hitchcocka, akcja będzie rozpędzać się powoli. Przebudowa dotknie najpierw mieszkańców śródmieścia. W połowie sierpnia do obsady dołączą pasażerowie miejskiej komunikacji, szukający po mieście swoich przystanków. Niedługo potem wypadnie z niej dworzec ze swoimi kielichami. Wtedy horror dosięgnie także pieszych i kierowców
Przebudowa dworca w Katowicach zacznie się 1 lipca, jednak nie jak pierwotnie zapowiadano, od zamknięcia placu Szewczyka i hali głównej. - Po opracowaniu szczegółowego harmonogramu inwestycji okazało się, że nie ma takiej potrzeby - mówił Antoni Pomorski, dyrektor projektu w Neinver Polska, podczas w środowej konferencji prasowej.
Pierwszy etap będzie dotyczył samego placu. Trzeba przełożyć wszystkie instalacje, które go przecinają. Odczują to na pewno mieszkańcy śródmieścia Katowic, którzy muszą się przygotować na braki prądu czy gazu, oraz kierowcy, bo będą musieli omijać wykopy na okolicznych ulicach. Żadna nie zostanie na dłużej zamknięta.
Na połowę lipca zaplanowano rozpoczęcie zewnętrznej kampanii informacyjnej dotyczącej przebudowy. Uruchomiona zostanie strona internetowa www.uwagaprzemiana.katowice.eu i infolinie pod numerami 19757 i (32) 7438446. Na dodatek każdy, kto znajdzie się w promieniu 100 metrów od dworca, dostanie SMS z informacją o przebudowie.
Wszystko po to, żeby nikt nie był w szoku, kiedy 15 sierpnia nastąpi rewolucja w komunikacji miejskiej. - Wprowadzamy wtedy całkiem nowy system jej organizacji. Celowo robimy to w sierpniu, bo wtedy ruch jest mniejszy - mówi prezydent Piotr Uszok.
KZK GOP zdecydował maksymalnie ograniczyć kursowanie autobusów między południową i północną częścią miasta. Większość autobusów będzie miała przystanki końcowe przy placu Wolności lub w rejonie placu Andrzeja. Nadal przejeżdżać pod torami kolejowymi będą autobusy linii 51, 600, 672 i 674. Uruchomione zostaną też dwie dodatkowe linie, którymi będzie można przejechać wokół placu budowy. Autobusy linii 13, 688, 812 i 804 dojadą tylko Brynowa, gdzie pasażerowie będą mogli przesiąść się na tramwaj. Te mają jeździć częściej niż obecnie. W sumie zmiana tras i rozkładów jazdy dotyczy ponad 40 linii. - Zmiany odczuje cała aglomeracja, od Gliwic po Dąbrowę Górniczą - uprzedza Roman Urbańczyk, przewodniczący zarządu KZK GOP.
A co z pociągami? Od sierpnia pasażerowie będą korzystać już z dworca tymczasowego. Spółka PKP PLK, która zajmie się remontem peronów i tuneli, jest dopiero na etapie uzgadniania szczegółów projektu architektonicznego. Przygotowują go architekci współpracujący także z Neinverem. - Zanim PLK przystąpi do prac, minie zapewne jeszcze przynajmniej kilka miesięcy - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.
Zamknięcie placu Szewczyka i hali głównej dworca zaplanowano na przełom sierpnia i września. Wokół nich stanie ogrodzenie. Piesi, którzy przez dworzec skracali sobie drogę przez miasto, będą musieli go teraz ominąć - od ulicy Mikołowskiej lub od św. Jana. Z niedogodnościami muszą się też liczyć kierowcy. Z ruchu wyłączona będzie ul. Dworcowa i Mielęckiego (tu prace będzie prowadzić miasto). Plac budowy nie obejmie ulicy Słowackiego, ale przejazd nią będzie okresowo zamykany.
Tędy też poprowadzony będzie główny wyjazd z budowy. Gruz i ziemia będą wywożone ciężarówkami w kierunku ulicy Sądowej, gdzie zlokalizowano zaplecze budowy. Pomysł z wywożeniem ich koleją nie wypalił. - Przy tych założeniach terminowych, które mamy, to nie jest możliwe - wyjaśnia Pomorski. Ciężarówek będzie sporo, bo do wykopania jest dziura głęboka na kilkanaście metrów. Pod ziemią musi się zmieścić dworzec autobusowy i dwa poziomy parkingów. Potem na miejsce trzeba dowieźć materiały budowlane. Wszyscy zaangażowani w inwestycję zapewniają jednak, że ciężarówki nie zakorkują miasta. Mają kursować przede wszystkim nocami.
Rozbiórka hali głównej, budowa ścian szczelinowych wokół placu i kopanie wielkiej dziury w jego miejscu mają rozpocząć się we wrześniu. Kiedy dokładnie, nie wiadomo. Na razie Neinver czeka na pozwolenie na budowę. Firma nadal nie wybrała też generalnego wykonawcy inwestycji. - Generalny wykonawca zostanie wyłoniony na przełomie września i października. Do tej pory inwestycja będzie na podstawie o kontraktów na wykonanie konkretnych robót - mówi Pomorski.
Dworzec kolejowy i autobusowy ma zacząć działać w maju 2012 roku. Pół roku później uruchomione ma być centrum handlowe na placu Szewczyka. Na koniec 2013 roku zaplanowano uruchomienie biurowca obok dworca.
Zaznaczony na zielono teren wokół dworca zostanie wyłączony z ruchu
Jak dojechać do centrum Katowic
Objazdy w centum
Zmiany w organizacji komunikacji miejskiej na Brynowie
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... mapki.html
Wit - Czw Cze 17, 2010 4:33 pm
Idzie komunikacyjny horror
Justyna Przybytek
Wczoraj 23:42:46 , Aktualizacja dzisiaj 10:33:29
Szykuje się komunikacyjny koszmar w centrum Katowic. Powód? Przebudowa dworca PKP i budowa na pl. Szewczyka galerii handlowej. Jeśli jednak myślicie, że cierpieć będą tylko katowiczanie, jesteście w błędzie.
Przebudowa dworca zaważy na komunikacji publicznej od Gliwic po Dąbrowę Górniczą, bo wiele autobusów, które dotąd kursowały między miastami GOP a Katowicami, będzie kursować według zmienionych rozkładów i zatrzymywać się w innych miejscach niż dotychczas.
Nad organizacją komunikacji w okresie przebudowy dworca podejmujący tę inwestycję debatowali od trzech miesięcy. Efekt? Będzie ciężko! Wczoraj przedstawiciele PKP i Neinver, władze Katowic oraz przewodniczący zarządu KZK GOP Roman Urbańczyk przedstawili swoje pomysły. - Nie ma szans, żeby przebudowa odbyła się bez uciążliwości, ale liczymy na wyrozumiałość - powiedział Piotr Uszok prezydent Katowic. A tej przyda się sporo.
Pierwsze roboty ruszą 1 lipca na pl. Szewczyka. Trzeba wykonać "przekładki sieci": energetycznej, ciepłowniczej, wodociągowej, kanalizacyjnej, teletechnicznej i gazowej. Na czas tych robót zamykane będą poszczególne odcinki dróg wokół placu.
Zasadnicze roboty na pl. Szewczyka - wykopy pod fundamenty galerii handlowej oraz rozbiórka estakady - rozpoczną się na przełomie sierpnia i września. Wówczas pl. Szewczyka zostanie już wyłączony z użytku, a dworzec PKP będzie dostępny wyłącznie od strony placu Oddziałów Młodzieży Powstańczej. Tu budowany jest właśnie dworzec tymczasowy (23 kasy, punkt informacji kolejowej, 12 sanitariatów, toaleta dla niepełnosprawnych), tylko od tej strony i ul. Konopnickiej będzie można dostać się na perony.
15 sierpnia zostaną wprowadzone zmiany w organizacji komunikacji publicznej. Nowe przystanki, nowe węzły przesiadkowe i nowe rozkłady. Zmienione trasy będą obowiązywały na ok. 40 liniach autobusowych. Kampania informacyjna o zmianach w komunikacji ruszy w połowie lipca. Informacje pojawią się m.in. w internecie na stronie www.uwagaprzemiana.katowice.eu, i na przystankach. Drukowane będą też ulotki i bezpłatne mapki z wyrysowanymi nowymi przystankami. W trakcie przebudowy w centrum pojawią się wolontariusze informujący gdzie czego szukać. Zostaną uruchomione też dwie infolinie.
Na jakie zmiany trzeba się szykować? Najlepiej bilet miesięczny zamienić na wygodne tenisówki, bo biegania między przystankami nie unikniemy.
Autobusy, które dotąd dowoziły ludzi na pl. Szewczyka, do ścisłego centrum już nie dojadą. Wszystkie linie, jadące z południowych dzielnic ul. Mikołowską zjadą w ul. Andrzeja, potem ul. Curie-Skłodowskiej i Kopernika. Tu będzie przystanek końcowy i zarazem początkowy: autobus zabierze pasażerów jadących do Ligoty czy Piotrowic. Autobusy z północnych dzielnic będą się zatrzymywały przy pl. Wolności i dalej na południe nie pojadą. W sumie tylko cztery linie (nr 51, 600, 672, 674) będą przecinać tory kolejowe. Chodzi o to, aby np. osoby dojeżdżające do kliniki okulistycznej nie musiały się przesiadać
Powstanie kilkanaście nowych przystanków m.in. przy ul. Mikołowskiej na wysokości sądu, na ul. Kopernika, Andrzeja, Konopnickiej, Drzymały, przy pl. Miarki i pl. Wolności. W KZK GOP obiecują, że autobusy i tramwaje na tych trasach będą jeździły z dużą częstotliwością. Dodatkowo związek uruchomi dwie nowe okrężne linie autobusowe do dworca tymczasowego - nr 900 (z ul. Francuskiej do pl. Wolności) i 910 (z Doliny Trzech Stawów, przez os. Paderewskiego, Rynek, pl. Miarki z powrotem do Doliny Trzech Stawów).
Do centrum samochodem lepiej się nie wjeżdżać. Od strony wschodniej miasta, w Zawodziu przy pętli tramwajowej powstanie centrum przesiadkowe, czyli plac parkingowy na którym będzie można zostawić samochód i przesiąść się do tramwaju. Takie rozwiązanie pojawi się tylko w Zawodziu.
Wyłączone z ruchu kołowego będą ul. Dworcowa i część Słowackiego, mimo to w centrum będzie ciasno, m.in. przez wywrotki wywożące z placu budowy ziemię i gruz w kierunku ul Sądowej (tu znajdzie się zaplecze budowy). Dlatego urzędnicy zalecają na przyszłość objazdy centrum: z południa na północ ul. Mikołowską, Kochłowicką, Bocheńskiego i na DTŚ, albo Murckowską i na DTŚ (z północy na południe tą samą trasą w przeciwnym kierunku).
A co z pasażerami kolei? Ci też nie będą mieli łatwo. Polskie Linie Kolejowe szykują się do remontów przejść podziemnych i tuneli. - Perony będą remontowane po kolei. Nie zakładamy, że liczba pociągów się zmniejszy - mówi Michał Wrzosek rzecznik prasowy PKP. Ale będą podjeżdżały to na jeden, to na drugi peron.
Przebudowę dworca PKP fundują nam wspólnie Neinver oraz PKP. Neinver chce także postawić na pl. Szewczyka galerię handlową oraz biurowiec. Pod halą dworca ma się znajdować podziemny dworzec autobusowy, a niżej na dwóch kondygnacjach parking. Inwestycja pochłonie ok. 240 mln euro. PLK na remonty peronów oraz przejść wyda ok. 60 mln zł.
Przebudowa dworca PKP - harmonogram prac
1 lipca - przełączanie instalacji na pl. Szewczyka.
Połowa lipca - rusza kampania informacyjna o zmianach w komunikacji samochodowej i publicznej w trakcie przebudowy.
Sierpień - zamknięcie pl. Szewczyka i uruchomienie tymczasowego dworca PKP od strony pl. Andrzeja..
15 sierpnia - zmiany w organizacji ruchu w ścisłym centrum, wprowadzenie nowych rozkładów jazdy przez KZK GOP.
Sierpnień/wrzesień - ruszają główne roboty związane z przebudową dworca.
Maj 2012 - zakończenie przebudowy hali dworca oraz budowy podziemnego dworca autobusowego pod dworcem PKP. Dworzec autobusowy będzie się znajdował na poziomie -1. Niżej będą dwie kondygnacje parkingów na 1200 aut.
IV kwartał 2012 - oddana do użytku zostanie galeria handlowa.
IV kwartał 2013 - zakończenie budowy biurowca, który ma stanąć obok dworca od strony ul. Młyńskiej
http://katowice.naszemiasto.pl/artykul/ ... egoria=678
Kris - Czw Cze 17, 2010 4:36 pm
KATOWICE/ RUSZYŁA PRZEBUDOWA DWORCA PKP
insilesia.pl, 2010-06-17 10:00
W Katowicach zaczęła się przebudowa dworca PKP. Wraz z nią rusza budowa podziemnego dworca autobusowego i parkingu na maksymalnie 1200 miejsc oraz Galerii Katowickiej i nowej ulicy Dworcowej.
Prace zostały rozłożone na etapy. Przed przystąpieniem do pierwszego z nich, powstania dworca kolejowego, rozpoczną się prace polegające na wykonaniu tzw. przekładek wszystkich sieci przechodzących przez pl. Szewczyka. Trwają też roboty przy budowie Tymczasowego Dworca Kolejowego, który zlokalizowany będzie po południowej stronie gmachu obecnego dworca.
W ramach modernizacji przebudowane zostaną: ulica Dworcowa (częściowo przebiegała będzie w tunelu), węzeł ulic Mikołowskiej, Matejki, św. Jana i Dworcowej oraz skrzyżowanie ulic Pocztowej, św. Jana i Dworcowej. Do końca 2012 roku powstanie Galeria Katowicka, a do końca następnego roku wolnostojący biurowiec.
Całkowite zamknięcie dla ruchu kołowego i pieszego placu Szewczyka związane z wprowadzeniem na teren budowy ciężkiego sprzętu nastąpi w połowie sierpnia.
Równocześnie zostaną wprowadzone zmiany w komunikacji miejskiej. Roman Urbańczyk, przewodniczący zarządu KZK GOP tłumaczy, iż zmianie ulegną rozkłady jazdy i trasy wszystkich autobusów, które obecnie przejeżdżają przez pl. Szewczyka. Pojawią się nowe okrężne linie autobusowe (linia 900 – ulice: Francuska, Jagiellońska, pl. Miarki, pl. Andrzeja, pl. Wolności; linia 910 – Trzy Stawy, os. Paderewskiego, ulice: Graniczna, Przemysłowa, Damrota, Francuska, Warszawska, Moniuszki, Rynek, następnie Pocztowa, Kościuszki, Jagiellońska, Powstańców, os. Paderewskiego), zostaną wzmocnione kursy tramwajów, tworzy się również nowe stanowiska autobusowe (np. przy Rynku – vis a vis Domu Prasy, pl. Wolności, pl. Miarki).
- Linie wjeżdżające do Katowic od strony południowej (Ligoty, Piotrowic, Brynowa, os. Witosa, czyli linie 9, 10, 297) swój bieg będą kończyć w rejonie pl. Andrzeja oraz na pl. Wolności. Natomiast linie wjeżdżające do miasta od strony północnej (Siemianowic Śląskich, Wełnowca, Józefowca, czyli linie 0, 50, 43, 110, 133, 170, 662) końcowy przystanek będą miały przy pl. Wolności - mówi Krzysztof Sobański, dyrektor z KZK GOP.
KZK GOP informuje również, iż trasa linii 13, 688, 812, 804 kończyć się będzie na Pętli Brynowskiej, skąd do centrum można będzie się dostać tramwajem. KZK GOP zapewnia, że zostaną wprowadzone dogodne przesiadki między komunikacją autobusową a tramwajową.
http://www.tvs.pl/informacje/25822/
Bartek - Czw Cze 17, 2010 5:00 pm
Gdzie ruszyła? Dziś byłem nic nie widziałem Poza masą syfiastych warzyw i owoców na placu Szewczyka i ogrom ludzi którzy to kupowali... Szok.
Maciek2207 - Czw Cze 17, 2010 6:07 pm
Zastanawiam się czy zbudują wejścia na peron od strony skrzyżowania Mikołowskiej i Sądowej - obok ekranów schodki do góry, bądź do tego ewentualnie podjazd dla niepełnosprawnych i potem obok torów i kładki przez tory na wybrany peron. Pociągi będą uważać i miejsce wieczorami będzie oświetlone?
onto - Czw Cze 17, 2010 6:41 pm
Tej wizki jeszcze chyba nie było .
nrm3 - Czw Cze 17, 2010 6:53 pm
wizka wizką a rzeczywistość swoje...
Bartek - Czw Cze 17, 2010 6:57 pm
Cicho! Będzie fajnie
kropek - Czw Cze 17, 2010 7:08 pm
granit - ok.
ale o co chodzi z tymi autami to ja nie wiem
koniaq - Czw Cze 17, 2010 7:30 pm
masakryczne brzydki ten biurowiec, dobrze by bylo gdyby zrezygnowano z jego budowy, a wybudowano go na dzialce koło UM... Dzięki temu zyskalibysmy prawdziwy plac przed dworcem
kropek - Czw Cze 17, 2010 7:37 pm
na tej wizualizacji wygląda dramatycznie, ale na poprzednich prezentuje się wg. mnie całkiem nieźle
na działce, o której mówisz widziałbym jakiś hotel
(ciekawe czy tam kiedykolwiek, cokolwiek powstanie...)
absinth - Czw Cze 17, 2010 7:51 pm
btw
podpisuje sie pod tym co napisal koniaq
cola - Pią Cze 18, 2010 1:53 pm
Pozostaje mieć nadzieję, że faktycznie tak to będzie wyglądało...
Darkat - Pią Cze 18, 2010 3:13 pm
oj tak to by mi się podobało. Ale wiem że tak nie będzie. Wizki a rzeczywistość to dwie różne sprawy.
Mnie osobiście w tym całym przedsięwzięciu martwi słowo samochód i parking. Parking ma być na 1200 samochodów rozumiem podziemny. Hmmm ciekawe czy one będą się już wtedy teleportować.
Porażka to jest połączenie Stęślickiego (brak południowego odcinka ) z tą cało inwestycją.
salutuj - Pią Cze 18, 2010 3:26 pm
ja myślę że większa ilość miejsc parkingowych w miescie jest ok. byle na siłę nie zwiekszać samej przepustowości ulic w centrum kosztem pieszych czy rowerzystów.
Cuma - Pią Cze 18, 2010 3:50 pm
ja myślę że większa ilość miejsc parkingowych w miescie jest ok. byle na siłę nie zwiekszać samej przepustowości ulic w centrum kosztem pieszych czy rowerzystów.Nie całkiem. Łatwiejsze parkowanie też zwiększa chęć jeżdzenia samochodem. Miejsca parkingowe powinno się raczej przenosić (pod ziemię) niż rozbudowywać moim zdaniem.
pyjter - Pią Cze 18, 2010 5:10 pm
biorąc pod uwagę doświadczenia z pozostałych inwestycji to jedyne co na pewno powstanie to buda marketu, pewno z jakiegokolwiek biurowca zostaną tylko wizki...
katowiceR - Pią Cze 18, 2010 6:08 pm
Wszystko będzie lepsze od tego naszego zapyziałego czegoś mieniącego się jako Dworzec Główny w stolicy aglomeracji.
Darkat - Pią Cze 18, 2010 6:44 pm
ja myślę że większa ilość miejsc parkingowych w miescie jest ok. byle na siłę nie zwiekszać samej przepustowości ulic w centrum kosztem pieszych czy rowerzystów.
no to jakiś paradoks. Chcesz parkingu problem w tym że te samochody nie będą tam na stałe zaparkowane
Krótko mówiąc parkingi tak ale w przemyślanych lokalizacjach. Tu już widać że będzie problem. Jedyna droga Dworcowa nie wydoi dla parkingu i komunikacji miejskiej.
Krótko mówiąc to najsłabszy punkt tego projektu można powiedzieć dyskwalifikujący go.
Mireczek - Pią Cze 18, 2010 7:41 pm
A mnie ciekawi gdzie będą odprowadzane spaliny z podziemnego dworca i parkingów.
Maciek2207 - Pią Cze 18, 2010 7:46 pm
A mnie ciekawi gdzie będą odprowadzane spaliny z podziemnego dworca i parkingów.
Parking jeszcze jakoś, ale Ikarusy...
rasgar - Nie Cze 20, 2010 7:59 am
A mnie ciekawi gdzie będą odprowadzane spaliny z podziemnego dworca i parkingów.
Hmmm... systemami wentylacji?
Nie jest to jakaś kosmiczna technologia, w samych Katowicach mamy już wiele (chociażby małych, przybiurowcowych) garażów podziemnych. Podziemne dworce autobusowe teżÂ istnieją na świecie (wspominane przeze mnie od lat Helsinki).
Mireczek - Wto Cze 22, 2010 6:11 pm
Nie chodziło mi o technologię wykorzystaną do wentylacji, ale o mieszkanie w okolicach wylotu tej wentylacji. Raczej na obrzeża miasta go nie wyprowadzą.
rasgar - Wto Cze 22, 2010 7:42 pm
Nie chodziło mi o technologię wykorzystaną do wentylacji, ale o mieszkanie w okolicach wylotu tej wentylacji. Raczej na obrzeża miasta go nie wyprowadzą.
Pytanie nowe, ale odpowiedź podobna. Takie obiekty już istnieją i też sobie z tymi problemami radzą.
W altusie będzie to chyba ta "budka" przy wjeździe do parkingu podziemnego.
Kiepol - Wto Cze 22, 2010 7:58 pm
Pytanie nowe, ale odpowiedź podobna. Takie obiekty już istnieją i też sobie z tymi problemami radzą.
W altusie będzie to chyba ta "budka" przy wjeździe do parkingu podziemnego.
Zanieczyszczone powietrze podczyszcza się filtrami tj w autach.
Bartek - Pon Cze 28, 2010 7:01 am
Podesłałem info do Neninvera w sprawie lokomotywy, napisali że przyjrzą się sprawie, ale póki co priorytetem są...neony. Ciekawe hmmm
Wit - Pon Cze 28, 2010 10:59 pm
Przebudowa dworca PKP. Jak poradzą sobie kierowcy?
Jacek Madeja 2010-06-28, ostatnia aktualizacja 2010-06-28 13:06:21.0
Przebudowa katowickiego dworca to doskonała okazja, żeby zachęcić kierowców do porzucenia samochodów na rzecz autobusów i tramwajów. Zmarnowana, bo o jakichkolwiek ułatwieniach i zachętach nikt nie pomyślał.
Poranny przyjazd do Katowic to wyprawa obfitująca w niemałe emocje. I nie chodzi wcale o korki. Najgorsze zaczyna się później, kiedy setki kierowców przez długie minuty krążą w poszukiwaniu wymarzonego kawałka miejsca parkingowego. Wiadomo, ci którzy spieszą się do pracy, zostawią auto tylko tam, gdzie nie trzeba płacić. Nic dziwnego, bo opłata za cały dzień może zrujnować kieszeń. Efekt? Bezpardonowa i czasochłonna walka o wolne miejsca, często zakończona fiaskiem.
Będzie tylko gorzej, bo wraz z rozpoczęciem przebudowy dworca miejsc parkingowych ubędzie. Na dodatek już wkrótce ruch sparaliżuje zamknięcie niektórych ulic. Tymczasem kierowcy zostaną pozostawieni sami sobie, bo nikt o nich nie pomyślał.
A recepta jest całkiem prosta. Już teraz wielu znajomych, którzy dojeżdżają do centrum Katowic do pracy, mówi, że chętnie przesiedliby się do tramwaju czy autobusu. Argumentują, że są takie dni, kiedy cały dzień spędzają tylko w biurze, a wtedy komunikacja publiczna jest jak znalazł. - Nie trzeba się martwić o miejsce parkingowe i tracić czasu na jego szukanie. Przez to dojazd jest nawet szybszy - mówią.
Co ich przed tym powstrzymuje? Sprawa się komplikuje, kiedy podliczymy koszty. Przejazd w obydwie strony to wydatek od 5,2 do 8 zł (w zależności od trasy). Dla kierowcy, który i tak musi utrzymywać samochód, to po prostu zbyt dużo.
Sprawę mogłaby rozwiązać zniżka dla kierowców. Przykładowo, ci którzy mają przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny kupowaliby bilety ulgowe, ale o tym w Komunikacyjnym Związku Komunalnym GOP nie chcą słyszeć. Przekonują, że dramatycznie spadłyby przychody, a system nie będzie szczelny. Jednak to nie do końca prawda, bo większość tych, którzy korzystaliby z tego rozwiązania, to całkiem nowi klienci. Tacy, którzy bardzo rzadko albo nawet nigdy nie jeżdżą komunikacją publiczną.
Urzędnicy KZK GOP wyjaśniają, że pomysł miałby szansę powodzenia, gdyby powstały parkingi typu "park&ride". Kierowca część drogi pokonuje samochodem, który zostawia na specjalnym parkingu, a do ścisłego centrum dojeżdża tramwajem albo autobusem. Zachętą jest wtedy specjalny karnet parkingowy, który jest również biletem na transport miejski. W tej sprawie KZK GOP odsyła jednak do magistratu.
A tu szybko okazuje się, że o takim rozwiązaniu możemy jedynie pomarzyć. Urzędnicy wzruszają ramionami i spokojnie tłumaczą, że nawet, jeśli powstaną jakieś dodatkowe miejsca parkingowe wokół pętli tramwajowej w Brynowie albo Zawodziu, to i tak kierowcy będą musieli kupić normalny bilet.
Przejrzałem ich logikę. Jest do bólu prosta, ale niezawodna. Za kilka miesięcy bez żadnej zachęty wielu kierowców i tak nie będzie przyjeżdżało autami. Bo co zrobią, kiedy na parkingach nie będzie się dało wcisnąć nawet szpilki, a półgodzinne krążenie w poszukiwaniu miejsca nie przyniesie efektu? Sami zrezygnują - zmielą przekleństwo w ustach, zacisną zęby i karnie wysupłają pieniądze na bilet. Można więc nic nie zrobić, a problem i tak sam się jakoś rozwiążę. Prawda, że proste?
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... owcy_.html
salutuj - Wto Cze 29, 2010 7:03 am
jednym słowem urzędy i kzkgop traktują przebudowe jako dar bozy, który pozwoli na skromne podreperowanie budżetu... żol.sil
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 9:40 am
Witam Panów,
od kilkunastu miesięcy przyglądam się dyskusjom na katowickich forach internetowych. I to chyba najlepszy moment, by się do tych dyskusji włączyć. Tak naprawdę, to piszę, bo chciałabym być z Wami w kontakcie - zresztą, jak widać z kilku wpisów, przynajmniej jeden z Panów na bieżąco kontaktuje się właśnie ze mną.
Moja propozycja jest taka: jeśli mają Panowie pytania dotyczące dworca i tego, co w najbliższym czasie będzie się z nim działo - zapraszam.
Monika Olejnik-Okuniewska
Neinver Polska
molejnik@neinver.com
katowiceR - Wto Cze 29, 2010 10:01 am
Witam Panią Monikę. Teraz będzie ŁATWIEJ Miejmy nadzieję
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 10:06 am
Teraz będzie ŁATWIEJ
Pewnie tak, muszę tylko czasami zajmować się też innymi rzeczami :-) W każdym razie... piszcie!
Bartek - Wto Cze 29, 2010 10:22 am
No więc ja zacznę Nie wiem czy to plotka czy prawda, ale na innym forum, a dokładnie tutaj http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=1522 pojawiła się mam nadzieję że plotka o tym że planujecie odtworzenie tylko 2 kielichów i do tego nie z betonu. Na ile jest to prawdą?
Druga sprawa, to czy jest ustalona data przejęcia placu Szewczyka przez inwestora i mam nadzieję spektakularnego rozwalanie estakady?
nrm3 - Wto Cze 29, 2010 10:32 am
o, zaczyna sie, dorabianie dobrego PRu...
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 12:18 pm
Witam,
- o piarze - napiszę tylko tyle, że jeśli jest, to musi być dobry :-)
- o liczbie odtwarzanych kielichów: plotek jest wiele, a prawda jest taka, że projekt budowlany zakłada ODTWORZENIE WSZYSTKICH KIELICHÓW DWORCA i jest to absolutnie jedno z podstawowych założeń tego projektu.
Plac Szewczyka chcemy zamknąć 15 sierpnia - takie mamy uzgodnienia z UM Katowice i tak powiedzieliśmy dziennikarzom na konferencji prasowej :-)
Powinniście wiedzieć, że prace już się zaczęły - może widzieliście odwierty na Pl. Szewczyka - to my! Niebawem zaczną się przekładki sieci - mam nadzieję, że w tym gronie nie muszę tego bardzo szczegółowo wyjaśniać.
Jak się nauczę korzystać z tego forum w pełni, to będę dodawała zdjęcia.
I jeszcze dwie dobre informacje:
- neon odnowimy!
- właśnie dostaliśmy nagrodę za Budowę Roku 2009 - została nią nasza Galeria Malta, więc - że tak powiem budujemy z przytupem ;-)
Pozdrowienia
m.
Kris - Wto Cze 29, 2010 2:00 pm
Witam Pani Moniko!
A ja tak z innej beczki
Czy jest szansa na wyeksponowanie przed nowym dworcem PKP tego zabytkowego parowozu?
o którym pisze dzisiejsza GW w art. Zabytkowy parowóz atrakcją nowego dworca PKP?
Bardzo fajny pomysł !
macu - Wto Cze 29, 2010 2:05 pm
No, taki numer z parowozem to by było coś naprawdę dużego kalibru.
Darkat - Wto Cze 29, 2010 2:18 pm
nie za bardzo trafiłem na rysunki przedstawiające wnętrze galerii. To znaczy były jakieś rzuty ale nie wiele mi pomogły.
Więc moje pytanie jest takie czy jest przewidziany jakiś ciąg dla pieszych przez galerię od 3 maja do Słowackiego. Jeśli jest to czy będzie otwarty przez pełną dobę.
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 2:21 pm
No dobrze - jestem niezwykle popularna :-)
Panowie, zajrzę to wieczorem i spróbuję odpowiedzieć :-)
M.
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 2:56 pm
OK, mam chwilę, więc odpowiadam:
Przejście 3 Maja - Slowackiego: nie będzie takiego bezpośrednio przez galerię katowicką, ale tę trasę będzie można pokonać przez dworzec - tzn. wyjść z dworca od strony Słowackiego.
Lokomotywa - powtórzę to, co wczoraj powiedziałam GW - lokomotywa - sprawa ciekawa, ale takich decyzji nie podejmuje się w tydzień - to wymaga analizy naszych architektów... A czy wiecie już kto będzie robił wnętrza galerii katowickiej?
Sprawdzam przepływ informacji...
M.
michael_siberia - Wto Cze 29, 2010 3:05 pm
tę trasę będzie można pokonać przez dworzec - tzn. wyjść z dworca od strony Słowackiego.
Chodzi o to wyjście? (dworzec za plecami)
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 3:17 pm
tak
katowiceR - Wto Cze 29, 2010 3:21 pm
G. ?
Sprawdzam czy dobrze mnie informują ?
koniaq - Wto Cze 29, 2010 3:43 pm
W jakim zakresie obszarowym Neinver będzie remontował posadzki chodzników? Czy firma konsultowała się z miastem by w podobnym stylu wyremontowac całą stawową ?
Czy lokale posiadające wejscia od 3 maja i przedluzonej Stawowej będą otwarte równiez po zamknięciu galerii ? Czy to w zamysle ma byc głównie gastronomia?
Czy wiadomo w jakich godzinach centrum bedzie otwarte ?
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 4:03 pm
W jakim zakresie obszarowym Neinver będzie remontował posadzki chodzników? Czy firma konsultowała się z miastem by w podobnym stylu wyremontowac całą stawową ? - Neinver będzie remontował wszystko, co jest na terenie inwestycji + budował odcinki dróg/ pokazywaliśmy ostatnio, jaki jest teren inwestycji (GW to przedrukowała, zresztą jest to również na forum). A jeśli chodzi o remont Stawowej - nie wiem, musze psrawdzić
Czy lokale posiadające wejscia od 3 maja i przedluzonej Stawowej będą otwarte równiez po zamknięciu galerii ? Czy to w zamysle ma byc głównie gastronomia? - to wszystko zależy od wynajmujących dany lokal, kiedy będą już skompletowani wszyscy - wtedy będzie można coś powiedzieć
Czy wiadomo w jakich godzinach centrum bedzie otwarte ? - takie informacje będą znane na kilka tygodni przed otwarciem galerii
maciek - Wto Cze 29, 2010 4:37 pm
A czy wiecie już kto będzie robił wnętrza galerii katowickiej?
Sprawdzam przepływ informacji...
M.
Nie, nie wiemy. Kto?
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 7:02 pm
No to w takim razie - premiera: wnętrza galerii katowickiej projektuje: medusagroup - jutro rano ta informacja trafi do dziennikarzy.
nie wiem, czy mieliście kiedyś możliwość spotkać się z zespołem medusy - naprawdę - wielki szacunek.
Bartek - Wto Cze 29, 2010 7:25 pm
Hmm, a jak ma się sprawa z biurowcem? On jest tylko pięknym dodatkiem do wizualizacji po zakończeniu inwestycji jako inwestor poinformujecie że niestety, ale inwestycja jest etapowana i biurowiec powstanie za x lat, czy też będzie budowany równolegle z dworcem i galerią?
Co do godzin otwarcia to mam nadzieję że będzie nie do 21, ale co najmniej do 23.
macu - Wto Cze 29, 2010 7:28 pm
To akurat bardzo dobra informacja. Zróbcie jeszcze tą lokomotywę i będziemy kwita
Bartek - Wto Cze 29, 2010 7:30 pm
No to w takim razie - premiera: wnętrza galerii katowickiej projektuje: medusagroup - jutro rano ta informacja trafi do dziennikarzy.
nie wiem, czy mieliście kiedyś możliwość spotkać się z zespołem medusy - naprawdę - wielki szacunek.
Super! A wiadomo może jak ma się sprawa z dworcem na ul. Sądowej który też projektuje Medusa? Jakieś tajemne wizualizacje?
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 7:34 pm
To prawda, że inwestycja składa się z kilku faz - ale myślę, że nie trzeba od razu zakładać, że wszystko się posypie. Więc- więcej zaufania do inwestora - wiem, że to słowo powoduje, że wszyscy dostają gęsiej skórki, więc specjalnie Was przekonywać nie będę - zresztą będziecie się nam przyglądać, prawda?
A co do lokomotywy - już pisałam. :-)
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 7:35 pm
Dworzec przy Sądowej - muszę zapytać, może być jutro?
Bartek - Wto Cze 29, 2010 7:45 pm
Dworzec przy Sądowej - muszę zapytać, może być jutro?
Pewnie że tak
Cóż tego się obawiałem jeśli chodzi o biurowiec, w Katowicach było już naprawdę wielu inwestorów którzy mówili zaufajcie nam, będzie ok! Później po raz kolejny cisnęły się słowa na język - "miało być tak pięknie, a wyszło jak zwykle" Mam nadzieję że chociaż raz będzie inaczej
Natomiast lokomotywa, po prostu musi być! Ja już widzę oczyma wyobraźni ludzi umawiających się przy lokomotywie! Kasa tak naprawdę nie jest duża jaką trzeba wyłożyć na odnowienie, a efekt dobrego PR murowany
Jeszcze jedno pytanko Są nowi najemcy powierzchni handlowych? Póki co wiemy o RTV Euro AGD, są nowi?
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 8:02 pm
Są nowi najemcy, ale muszę zebrać listę - teraz jestem poza biurem, więc też jutro.
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 8:03 pm
Dobranoc!
salutuj - Wto Cze 29, 2010 8:12 pm
Ok ja mam na jutro pytania:
- Czy na Słowackiego przygalerii powstanie ścieżka rowerowa?
-Czy będzie można przejechać na rowerze Dworcową po ścieżce?
- Czy z pociągu będzie można łatwo z rowerem wyjść z wagonu i jechać w strone Stawowej?
Dlaczego na projekcie galeria tak bardzo nachodzi na kielichy i chowa je za sobą?
Dlaczego projektanci nie skupili się na wyeksponowaniu hali od środka poprzez zrównanie wszystkich poziomów objętych powierzchnią hali do poziomu gruntu i pozostawienie strzelistej konstrukcji, która jest właściwą ekspozycją tych kielichów?
SPUTNIK - Wto Cze 29, 2010 8:24 pm
Jak dobrze być PRowcem Neinvera,
można nawet zostać gwiazdą GKW
Tak czy inaczej witamy i życzymy samych sukcesów na drodze budowania pozytywnego wizerunku GV.
btw.
Nie mamy to co prawda parytetu, ale forum odwiedzają prócz Panów również Panie
Pozdr.
michael_siberia - Wto Cze 29, 2010 8:26 pm
Co do Medusy, to ja przynajmniej kojarzę ich z Gliwic (lofty i właśnie kończony Roedl&Partner).
@ Bartek
Raz już się udało z biurowcem (KBP), uda się i drugi (GTC Francuska), może uda się i trzeci Jak już tknęli śmierdzące jajo pt. dworzec, to biurowiec w tym momencie nie jest żadnym problemem.
monika_neinver - Wto Cze 29, 2010 8:32 pm
No dobrze, nie idę jeszcze spać, więc witam również Panie - serdecznie nawet witam.
piarowcem być fajnie, to prawda, gwiazdą - to już gorzej.
Ponieważ nadal się uczę - na razie nie będę wklejała cytowanych wypowiedzi, do których się odnoszę, więc mam nadzieję - jakoś to przejdziecie.
Pytania - zbieram skrupulatnie, odpowiedzi zacznę zbierać jutro rano.
A medusagroup ma stronę internetową, na której pokazują swoje projekty.
mark40 - Wto Cze 29, 2010 8:32 pm
Na dziś koniec pytań. Dajcie Pani Monice trochę odetchnąć (wyspać się) Przynajmniej do jutra
Maciek B - Wto Cze 29, 2010 9:28 pm
Pozwolę sobie zadać pytania jeszcze dziś , bo jutro cały dzień zajęty jestem. A więc:
1. PKP PLK poprosiła biuro, które stoi za projektem galerii i dworca, o opracowanie koncepcji modernizacji peronów. Może wiadomo już jak miałyby wyglądać? Jakieś wizualizacje?
2. Co z wejściami na dworzec od strony ul Konopnickiej i pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej? Czy będą zmodernizowane czy zbudowane od nowa? Jakie plany ma wobec nich PKP?
Wiem, że powyższe sprawy to nie "brocha" inwestora, ale zakładam jakąkolwiek współpracę i przepływ informacji pomiędzy Wami a PKP w sprawie dworca.
Strona 17 z 30 • Wyszukiwarka znalazła 5152 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30